ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: jos81 skrivet 7 februari 2018 kl. 09:08:45
-
Sedan 5 års ålder har jag alltid drömt om en ATV och som jag ser det är det nu 32 år senare kanske dags att slå till.
Jag har självklart sett till att motivera mig själv till detta och användningsområdet kommer väl vara rangordnat enl följande
1. Körning på allmän väg 1-2 personer = 40%
2. Körning på egen skogsgård = 40%
3. Trädgårdsarbete / kärra = 15%
4. Ev Mindre gård & skogsarbete = 5%
Det är som synes mest körning på väg och egen skogsväg samt lätta sysslor som jag antar att vilken maskin som helst duger till. Men jag vill ändå inte stänga dörren helt för att visst arbete i skog kan komma på fråga. Kanske lite gallring med en mindre skogsvagn, även om det inte känns primärt just nu
Jag har snöat in på att en sprillans CF Moto 450 skulle göra mig till freds, men det är absolut inte skrivet i sten. Har kört en sådan på kort demoslinga en gång men har heller inget annat att jämföra med och jag kommer givetvis att provköra lite innan jag bestämmer mig. Det är dock några frågetecken att räta ut. Jag anser mig ha ca 50-60 loppor att offra på en atv.
Är en ny CF moto 450 rätt maskin för mig? Är Servostyrning värt kostnaden? Ska man satsa på lång modell om man räknar med att åka 2 pers ibland (Normalstor Fru eller barn 10-15 år)
Det verkar även finnas bakre sits med ryggstöd? Gäller det alla som är förlängda? Är det någon annan fördel med lång version? Som jag förstår är det även traktor-reg som gäller numera. Är det då så att en Traktor-B är en fullfartsmaskin, som man framför i max 50 km/h? Eller är dom spärrade på något vis? Om så är kan man då släppa på spärren utan att det blir problem med besiktning osv?
Hur ser kapitalkostnaden ut för att äga en Atv? Ska man lita på blockets annonser verkar värdeminskningen vara extremt låg. För 8-10 år gamla CF Moto maskiner begärs nästan 40000:- Det gör ju värdeminskningen knappt mätbar?
Jag har försökt att läsa på lite men ber er ändå ha överseende med eventuellt dumma eller många gånger redan besvarade frågor
-
För dom pengarna får du annars en begagnad sk märkesmaskin typ polaris suzuki mfl. Låter ju som du ska ha en vägreggad maskin. Cf är ju inte direkt nåt krutpaket men visst på senare år har ju kvalitén blivit bättre. Åk till återförsäljare och kläm o provkör innan du bestämmer dig.
-
Du frågar om servo, jag har visserligen aldrig kört en maskin med servo, men aldrig känt att vid något tillfälle behövt det. Kanske beror på att jag är så jävla stark. ;D
-
För dom pengarna får du annars en begagnad sk märkesmaskin typ polaris suzuki mfl.
Jag har funderat på det oxå. Men eftersom jag inte räknar med något särskillt hårt slitage inbillar jag mig att det går att hålla liv i en ny kines ett bra tag, lika väl som att råka ut för en kanske redan hårt sliten märkesmaskin? Och som jag skrev ovan verkar ju inte värdeminskningen vara mycket att oroa sig för om man råkar ångra sig? Om det nu är möjligt att andrahandsvärdet kan vara så högt?
-
Köp en lång modell om du ska köpa en ny, du lär ångra dig annars om du ska skjutsa mycket.
Finns många åsikter om CF Moto, du får nog vad du betalar för. De är ju billigare än märkesmaskiner men det är ändå mycket pengar for en Kina maskin.
Köper själv hellre en 10 år gammal märkesmaskin än en ny Kina maskin.
-
14-års modell men ny 800 twin.
http://sulas.se/supersale/
-
Rätta mig om jag har fel, Hisun verkar inte längre säljas i Sverige. Finns IAF inga nya Hisun på blocket så det är förmodligen ett dåligt köp då det knappast lär finnas så mycket reservdelar framöver.
-
Det har jag missat. KGK verkar slutat ta in Hisun ATV förutom den mista modellen. De kanske tycker att det räcker med Suzuki, Access och Artic Cats modeller och kör på UTV istället.
http://www.hisunmotors.se/products/
-
Reservdelar till Hisun lär inte bli något problem..
-
Letar också min första fyrhjuling men kommer sannolikt att köra lite mer i skogen än du. Är rookie på området men kört en hel del hoj och snöskoter så vissa referensramar finns ju.
CF Moto och deras priser är svåra att missa. Jag tänker att ett fabrikat som säljer så pass bra år efter år knappast kan vara bara dynga men att de inte kommer upp i Yamaha, Honda eller Suzukis kvalitet. Och kör du mest väg så kanske du inte behöver en märkesmaskin?
Min shortlist just nu:
-Yamaha Grizzly 700
-Honda TRX
-Suzuki King quad 750
-Kawa Brute force 750
Polaris Sportsman är en bubblare, skitrolig att köra men snäppet under japanerna i kvalitet (den byggs ju faktiskt i USA....). :rtfm:
-
Kan rekommendera denna traktor A: https://www.blocket.se/sodermanland/Hisun_ATV_700__traktor_77094114.htm?ca=11&w=3&last=1
KGK kommer fortsätta med Hisun men har sista året bara tagit hem UTVer. De är en stark leverantör så det kommer finnas reservdelar.
-
Tips:
http://www.blocket.se/vi/77882104.htm
Outlander 450 2017 för 77000
Den kan du köra i 10 år och få tillbaka minst 40000 när den ska säljas.
-
Köra på allmän väg 1-2 personer = väg/traktorreggad och lång modell om du ska köra lagligt.
Polaris hade (har?) ett läge som heter turf vilket gör att den blir enhjulsdriven vilket är klockrent i trädgården om man åker mycket på gräsmatta.
I övrigt säger jag samma som övriga. Köp en äldre välservad märkesmaskin.
Å andra sidan, en släkting har en Cf moto som han har kört mycket med i flera år och han är nöjd med den. Inget särskilt som har gått sönder.
-
Det blev en CF Moto 520 Lång TrB -18 till slut
Det får duga till en nybörjare
-
Det blev en CF Moto 520 Lång TrB -18 till slut
Det får duga till en nybörjare
Det duger väl alldeles utmärkt. Grattis till din maskin. 👍
-
Det blev en CF Moto 520 Lång TrB -18 till slut
Det får duga till en nybörjare
Blev bara nyfiken på om du är nöjd med din cf moto 520lång då jag själv tänkte köpa en sån 🤔