ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: ludwigsson skrivet 13 maj 2013 kl. 20:23:16

Titel: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: ludwigsson skrivet 13 maj 2013 kl. 20:23:16
Hur mycket måste jag riva för att kunna byta den yttre damasken fram?
Måste jag ta isär yttre knuten åxå?
Skulle haft en "boot Gun" nu!!
Bytte nyligen den innre å det gick bra eftersom jag ryckte ut hela drivaxeln, men nu är ju den yttre knuten i vägen!!


Hur gör jag smidigast??


Mvh Jonas
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 13 maj 2013 kl. 20:46:42
Lättast är en boot gun men annars så är det till att klyva knuten om inte damasken är såpass flexibel att du kan lägga den i varmt vatten och vränga på den över knuten..
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: ludwigsson skrivet 13 maj 2013 kl. 21:25:29
Misstänkte det, vågar man fråga vad en boot kostar!!
Och var kan man isf köpa en sån?
Kommer garanterat gå damasker igen ;)
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 13 maj 2013 kl. 21:30:30
Biltema, 700:- eller nått
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: Oskar P skrivet 14 maj 2013 kl. 00:04:50
är ju bara att släppa på den inre damasken och dra ut drivaxeln från den inre knuten, det är splines på drivaxeln så den går att dra ut från den inre knuten utan att den inre knuten följer med. äldre axlar går väl att dela vid den yttre knuten om jag inte minns fel.
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: ludwigsson skrivet 14 maj 2013 kl. 22:58:26
Drog ur hela skiten istället å tänkte att det blir lättast! Det hade vart så om inte jag hittar en massa skit å grus inne i knuten! Måste ta isär å rengöra!
Men hur får jag isär yttre knuten, ska jag dra som jag gjorde med axeln som gick in i diffen eller slå med en slägga eller nåt, vet att jag inte ska slå direkt på knuten ;)
Hur gör jag???


/Jonas
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: Oskar P skrivet 14 maj 2013 kl. 23:18:09
är det vitmarkerat på den inre knuten? isåfall är det dom nya axlarna och då är dom nog bara delbara vid den inre knuten, va dom ädre helsvarta som gick att dela vid den yttre.
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: ludwigsson skrivet 14 maj 2013 kl. 23:51:45
Vitmarkerat, vart då? Om det är nya knuten, måste väl vara det på en -13;) Hur gör jag med skiten då? Avfettar å blåser ut skiten bara?
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: Skoarn skrivet 15 maj 2013 kl. 17:22:46
Oj yttre knuten kan du inte få av från axeln hel, du kan bara pillra
ur kulorna och torka rent.
Eller blås rent med avfettning,,fetta igen och sätt i hop.
För att ta bort hela knuten från axeln är en annan historia, då behöver du en ny sedan.
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 maj 2013 kl. 20:28:14
Vitmarkerat, vart då? Om det är nya knuten, måste väl vara det på en -13;) Hur gör jag med skiten då? Avfettar å blåser ut skiten bara?
nya axlarna som kom -12 är vita på den inre knuten mot diffen. kommer faktiskt inte ihåg hur man tar isär yttre knuten, men har iallafall haft isär den på nån av mina drivaxlar.. dock räcker det ju om du tvättar bort allt gammalt fett, rengör med brake-clean eller bensin, och trycker in nytt fett mellan kulorna occh i damasken.
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: ludwigsson skrivet 16 maj 2013 kl. 21:40:51
Så här vart det ()p
Lyckades få isär den yttre knuten till slut! Drivaxeln satt även här med ett c-clips så det var bara att klappa på rejält på den del som axeln sitter på,
hade en träbit imellan för att inte skada nåt. Sen var det bara att vrida och trycka så man kunde pilla ut kulorna!
Torkade bort allt fett å grus, i med allt igen sen var det klart!
Vart ut å kört ikväll en finvända med sonen, å det funkade fint :)


Mvh Jonas
Titel: SV: Byte yttre främre damask Mud pro -13
Skrivet av: Oskar P skrivet 16 maj 2013 kl. 22:36:33
ser att du har de senaste "feta" knutarna som är näst intill omöjliga att döda, dom är riktigt bra för på de gamla kunde en kula komma nästan utanför knuten vid fullt styrutslag, vilket knäckte dom, men på dessa nya är det omöjligt.