ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: iNoX skrivet 16 oktober 2012 kl. 20:50:09

Titel: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 16 oktober 2012 kl. 20:50:09
Körde min 450 idag, lyckades TAPPA oljepluggen  :cry:

Körde ca 60km/h, lågt lågt varv, kändes som soppan var slut. Frikopplade och stannade. Upptäckte sedan ett spår bakom mig innan jag har starta den igen, kände under och där var det tomt, oljan tvärslut....

Har dragit runt motorn, den går runt lätt, inget knaster, inget motstånd (förutom komp) och inget slår i någonting efter säg ca 10-15 varv.

Jag kollade oljefiltret, inget metallspån, inget ofräsht utan bara olja.

Satte i en ny oljeplugg HÅRT med låsbricka denna gången, inte koppar utan fjäderlåsning.

Fyllde 2liter olja, drar runt motorn för hand ca 10-15 varv.

Testar och startar med startmotorn i några sekunder, motorn startar men det känns som kamkedjan verkligen RASSLADE, inte smålät lite utan RASSLADE till ordentligt... Skruvar av ventilkåpan, känner på kedjan mellan dreven och kan trycka ner den va 3-4mm, den kändes ordentligt spänd hur mycket ska man kunna trycka på den? Nu är de väl skruva ihop och försöka starta igen kanske?


Nu är frågan, måste jag nypa slangen till oljetanken när jag startar den? Den är ju tom på olja, några andra tips? Vågar jag verkligen starta den eller ska jag skruva isär allting? HJÄLP!!!!
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: markusb skrivet 16 oktober 2012 kl. 21:15:42
Du ska ha kopparbricka på pluggen, den är till för att komprimeras och täta!
Ang rasslet, kan det vara att kedjan rappat över nån kugge?
Du måste tvinga in oljan med att nypa slangen.
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 16 oktober 2012 kl. 22:04:12
Du ska ha kopparbricka på pluggen, den är till för att komprimeras och täta!
Ang rasslet, kan det vara att kedjan rappat över nån kugge?
Du måste tvinga in oljan med att nypa slangen.

Ja, alltså, hur vet jag om den kuggat över? Vred runt motorn ett par varv med ventilkåpan av, guldlänkarna var ju på olika platser på dreven varje varv kändes de som, samt att få kammarna att stå utåt åt olika håll kändes svårt så det är säkert en stor möjlighet kamkedjan kan ha kuggat över, borde inte ventilerna fått sig en smäll då?

Kamkedjan kändes ju som sagt spänd så hur kan de komma sig? Motorn har ju inte nypt stenhårt i ett ryck utan snarare stannat sakta...

Tack för svaret, hoppas på fler!! Det uppskattas!
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: Britsmar skrivet 16 oktober 2012 kl. 22:33:31
Ang. Oljan så borde du väl ha nån inspektionsplugg som du kan slänga i en skvätt me.
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 16 oktober 2012 kl. 23:03:27
Hm på din beskrivning kan jag intge tänka mig att motorn tagit så mycket stryk.
En motor tom på olja låter ju mer rå då oljan dämpar resonans och andra mekaniska ljud.


Om du fyller olja i behållaren så suger den ju in genast om pumpen funkar bara med att dra på startmotorn. Det så kallade klämtestet är ju där för att kolla att den verkligen funkar.


att kedjan börjat låta så hemskt illa på det du beskriver tycker jag låter lite konstigt, då måste den låtit illa redan innan också.
Den ska inte fjädra så mycket om den är ok. Så den var nog inte så bra innan heller och borde låtit illa före.


Dränera gasaren så startar den ju inte om du drar runt den på startmotorn så märker du ju om den suger i sig från behållaren. Fyll den full så ser du ju om det minskar
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 16 oktober 2012 kl. 23:22:02
Tack för alla svar, fler svar uppskattas jätte gärna nu när jag tydligen skall byta kamkedja. Och kamkedjespännaren, ärligt talat 1600:-?!?!?

måste kollas om denna kan återanvändas, några tips på billigare? Hittar få på ebay.com någon annan som är bättre än mig på att söka?
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 16 oktober 2012 kl. 23:31:25
Hm på din beskrivning kan jag intge tänka mig att motorn tagit så mycket stryk.
En motor tom på olja låter ju mer rå då oljan dämpar resonans och andra mekaniska ljud.


Om du fyller olja i behållaren så suger den ju in genast om pumpen funkar bara med att dra på startmotorn. Det så kallade klämtestet är ju där för att kolla att den verkligen funkar.


att kedjan börjat låta så hemskt illa på det du beskriver tycker jag låter lite konstigt, då måste den låtit illa redan innan också.
Den ska inte fjädra så mycket om den är ok. Så den var nog inte så bra innan heller och borde låtit illa före.


Dränera gasaren så startar den ju inte om du drar runt den på startmotorn så märker du ju om den suger i sig från behållaren. Fyll den full så ser du ju om det minskar


På tal om kedjeljud.

Jag har svårt att få kammarna att stå åt varsitt håll när jag drar runt motorn. Om jag stället motorn i "T"-läge, kan jag ta av kedjan och sedan vrida kammarna rätt?

Eller hur ska jag ta mig tillväga om nu kedjan har kuggat över?
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: LAHA skrivet 17 oktober 2012 kl. 17:22:11
Det finns inte något som pekar på att kamkedjan skulle ha hoppat, förstår inte varför någon kan tro det då maskinen startar!
Skulle något ha tagit skada av att du kört med för lite olja så lär det inte bli mycket värre av att provstarta med oljan återfylld och lokalisera det eventuella missljudet.
Det första som bör ge upp utan olja borde väl vara vevlager, om så är fallet blir det till att byta det......
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 17 oktober 2012 kl. 20:23:37
Håller med LAHA om det och det borde inte vara något som hoppat men det finns en bild i servicemanualen hur kamdreven ska stå när motorn är i tdc
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 17 oktober 2012 kl. 20:32:23
Ringde marin & fritid, de är vääääldigt upptagna.

Skruvar isär den själv,  ev lämnar in den i Hallsberg (Örebro) de verkar schysta :)

Ska kolla vevlager Kolv och cylinder osv imorgon...
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 28 oktober 2012 kl. 11:56:45
Kolven har gått, men som tur är så är den inte totalt mosad så resterande motor har klarat sig bra :)
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 oktober 2012 kl. 17:18:23
Då kan du ju inte ha kört så kort som du beskriver ;)


Nu är det bara köpa en kolv och tuta och köra
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 28 oktober 2012 kl. 17:44:13
Då kan du ju inte ha kört så kort som du beskriver ;)


Nu är det bara köpa en kolv och tuta och köra

Vet inte hur långt jag körde, vet bara att jag körde långsamt :P

knappt frammåt :P men cylinder och topp kanske behövs bytas fortfarande, cylindern har en liten repa som kanske kan honas?
Tror jag köper nytt(ev fräsch beg) endå, så jag slipper oroa mig dock...

Tänk om någon hade en billig motor till salu ;) ;) ;) (henke!!!!)
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: Gunnarsson skrivet 28 oktober 2012 kl. 20:58:32
Det första som bör ge upp utan olja borde väl vara vevlager
"Småmotorer" är ofta rullagrade, har alltså rull/kullager till vevstake, ramlager o.s.v. istället för glidlager som man hittar i bilmotorer, många 4-cylindriga motorcykelmotorer o.s.v. Glidlager kräver ett konstant oljeflöde från oljepumpen, slutar oljan flöda över lagret barkar det åt h-e ganska fort, men rullagren klarar sig rätt bra så länge det bara finns nån droppe olja i det - tänk på tvåtaktsmotorer, dom har såna lager och det är inte särskilt mycket olja dom får.

Det första som tar stryk brukar vara grejer där metall glider mot metall, kolv vs. cylinder bör vara det första som ger sig i en i övrigt rullagrad motor. Kamaxeln kanske kan komma på andra plats, men där har man betydligt lägre hastighet på rörelsen, mycket lägre temperatur, och en rörelse som inte skrapar bort oljan på samma sätt som kolven (som t.o.m. har en kolvring specifikt avsedd att skrapa bort olja från cylindern).
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: LAHA skrivet 29 oktober 2012 kl. 17:23:13
Oj då måste jag pilla bort oljeringen så den inte skrapar bort oljan o får motorn att skära  ;)

Skämt åsido så har du så klart helt rätt  ()p
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: Onkel-Benz skrivet 29 oktober 2012 kl. 17:30:16
Finns en motor till salu på blocket i Piteå för 13k.
Trimmad på firma....

Om det skulle visa sig att din är bortom räddning.  :-\
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 29 oktober 2012 kl. 18:48:59
Finns en motor till salu på blocket i Piteå för 13k.
Trimmad på firma....

Om det skulle visa sig att din är bortom räddning.  :-\

Mja, 13k är mycket pengar att lägga på en maskin som är värd typ 20 000:- i fungerande skick.
Ska nog kolla över lite alternativ först, ev om man kan hitta en begagnad som fungerar för runt 5000:-
och plocka delar från, alt en icke fungerande motor hel cylinder osv...

Vi får se! :)
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: Tictic skrivet 29 oktober 2012 kl. 18:57:23
hur mycket skilljer det på en smc 500 motor och dinli motorn?? då dom ser typ exakt likadana ut utvändigt..
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 29 oktober 2012 kl. 19:00:06
hur mycket skilljer det på en smc 500 motor och dinli motorn?? då dom ser typ exakt likadana ut utvändigt..

500cc och 450cc? :P

kan nog va problem med ev besiktning också... vad tänkte du på?
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: Tictic skrivet 29 oktober 2012 kl. 19:03:46
500cc och 450cc? :P

kan nog va problem med ev besiktning också... vad tänkte du på?
jo jo.. att det skilljer 50cc visste jag.. kan ju vara värt att leta efter en smc motor om det finns.. kompis kör kawasaki ninja motor på sin baschan 250 rakt genom besiktningen utan problem ;)
och efter som dom ser lika dana ut så ska det nog inte vara problem med besiktningen..
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 29 oktober 2012 kl. 19:05:00
jo jo.. att det skilljer 50cc visste jag.. kan ju vara värt att leta efter en smc motor om det finns.. kompis kör kawasaki ninja motor på sin baschan 250 rakt genom besiktningen utan problem ;)
och efter som dom ser lika dana ut så ska det nog inte vara problem med besiktningen..

joo, men känns så omödigt att köpa en hel motor när jag bara behöver byta cylinder :P
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: Tictic skrivet 29 oktober 2012 kl. 19:06:18
joo, men känns så omödigt att köpa en hel motor när jag bara behöver byta cylinder :P
jo jo.. men var bara en tanke jag hade... kan ju vara värt att kolla lite..
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 29 oktober 2012 kl. 19:24:53
jo jo.. men var bara en tanke jag hade... kan ju vara värt att kolla lite..


ahh, tack! det är uppskattat med ideér!

Ser att motornr står i regbeviset, måste den regbesiktas om jag byter motor tro?
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: Tictic skrivet 29 oktober 2012 kl. 19:26:36

ahh, tack! det är uppskattat med ideér!

Ser att motornr står i regbeviset, måste den regbesiktas om jag byter motor tro?
det vet jag inte.. tror inte dom kollar så noga på det.... doch har jag aldrig besiktat atv/quad..
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: vespa skrivet 29 oktober 2012 kl. 19:56:50
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44492.0;topicseen (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44492.0;topicseen)
Titel: SV: Torrkörd på olja! HJÄLP SNÄLLA! Dinli 450 -07
Skrivet av: iNoX skrivet 29 oktober 2012 kl. 20:07:29
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44492.0;topicseen (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44492.0;topicseen)

Tack för tipset, försökt kontakta honom men inget svar ^^
Ingen på forumet som har en gammal motor skräpandes för en billig peng?
Alt, cylinder + komplett topp?