ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Hansson_700R skrivet 23 november 2013 kl. 14:08:09
-
Hallå!
Blev nyss ägare till en Renegade 1000 Xxc -12...
Köpte en maskin som jag trodde var 110% Ockej.. :-\
Men nu när jag kom hem och tittade lite hur allt var byggt så ser jag att vänster bak broms är helt borta. Ok, skiva, bromsslang ja allt saknas.
Ska det vara så eller är det jag som blivigt lurad? :dntknow:
-
Det sitter bara en på högersida
-
()p tack!
Ja tyckte det var lite märkligt när jag tittade på en skiss över bromssystemet..
Tack för snabt svar.. Då slipper jag ringa och göra mig osams med föra ägaren. ':)
-
()p
Då väntar vi bara på den obligatoriska bilden på åket.
-
iom att den är diffad (driver alltid på båda hjulen bak) så behövs det bara en broms bak ()p
-
iom att den är diffad (driver alltid på båda hjulen bak) så behövs det bara en broms bak ()p
Du vet inte hur en diff funkar, va?
Hade hans fyrhjuling haft diff så skulle det behövts två skivor, en för varje drivaxel.
-
Du vet inte hur en diff funkar, va?
Hade hans fyrhjuling haft diff så skulle det behövts två skivor, en för varje drivaxel.
:banghead: här i byn kallar vi typ låst diff för diffad....
Därav skrev jag att bakaxeln va diffad. Ja jag vet hur den ser ut/fungerar :whip: :)
-
Jag har dubbla ok på min ()p
-
Jag har dubbla ok på min ()p
Skiljer det inte på 1000cc och 800 tror du? :hmmm:
-
Alla Europamodeller har bara ett. Detta har jag satt dit själv.
-
Alla Europamodeller har bara ett. Detta har jag satt dit själv.
()p ()p
-
Är det inte lite överkurs att ha dubbla i bak? Det händer ju ändå ingen ting när man drar i bakbromsen?!
-
Speciellt inte på en can-am som har världshistoriens hårdaste motorbroms.
-
Är det inte lite överkurs att ha dubbla i bak? Det händer ju ändå ingen ting när man drar i bakbromsen?!
Nu var det ju du som saknade den ;)
Framför allt saknade jag det högra bromshandtaget (finns på Renen) samt möjligheten att bara bromsa bak eller fram.
Så det första jag gjorde va att beställa ett bromsgrepp till högersidan samt ny bromsslang á la "övriga värden" till frambromsarna. Slangen går från högerhandtaget ner till en gren och sedan direkt ut på respektive framskiva. Sen drog jag en slang från vänsterhandtaget direkt bak till bromscylindern. Så nu bromsar jag fram med höger och bak med vänster och pedalen. Som det ska vara.
När jag gjort detta upptäckte jag ju snart att ett ok bak inte är tillräckligt. Man fick trampa till rejält för att den skulle låsa bak. Därför byggde jag på med det "saknade" oket och skivan på vänstersidan och nu funkar det riktigt bra.
Sen känns det ju bättre i skälen när man bromsar bägge hjulen bak och inte tvingar ett åt var håll varje gång man bromsar. Det lär ju spara på materialet. Vad jag vet så är det väl ingen annan som har denna lösning med ett ok ute vid hjulet. De japaner som bara har/hade ett ok bak bromsade ju innan "diffklumpen" vilket då gör att drivningen jobbar åt samma håll vilket känns smartare.
Men jag kanske har fel......?
Men jag är i alla fall nöjd ()p
-
Vad jag vet så är det väl ingen annan som har denna lösning med ett ok ute vid hjulet. De japaner som bara har/hade ett ok bak bromsade ju innan "diffklumpen" vilket då gör att drivningen jobbar åt samma håll vilket känns smartare.
Men jag kanske har fel......?
Polaris XP har också bara ett ok bak om det inte är forest modellen (som även den vägreggade är byggd på).2009an hade kanske alla modeller 4 ok, minns inte riktigt.
-
Polaris XP har också bara ett ok bak om det inte är forest modellen (som även den vägreggade är byggd på).2009an hade kanske alla modeller 4 ok, minns inte riktigt.
Tydligen ett amerikanskt påfund detta då ;)