ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: EngeMickman skrivet 28 maj 2012 kl. 20:45:54

Titel: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: EngeMickman skrivet 28 maj 2012 kl. 20:45:54
Hejsan! Jag har nyss köpt en access 450. Jag tycker den känns lite slö. Det går tex inte att dra upp den på bakhjulen annat än om man rycker upp den med kopplingens hjälp. Jag provade en can-am 450 som kändes betydligt piggare. Inga problem att få upp den på bakhjulen på 1:ans och 2:ans växel. Ska det verkligen skilja så mycket? Sen har jag en toppfart på ganska exakt 100km/h efter mätaren.

Är detta normalt, hur pigga/trötta är era access 450? Har ni några tips på hur man får dom att gå hårdare? Jag vill helst inte dreva ner den för då tappar jag ju ännu mer toppfart oxå, tycker den går nog sakta som det är nu..

Titel: SV: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: Tictic skrivet 28 maj 2012 kl. 20:56:34
Är den helt ostrypt????
Min brors 450 gör typ 100 blås strypt..
Titel: SV: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: EngeMickman skrivet 30 maj 2012 kl. 15:30:44
Är den helt ostrypt????
Min brors 450 gör typ 100 blås strypt..


Som jag förstått det ska den vara ostrypt, tycker dock att det verkar konstigt att det ska vara ett mindre munstycke i ostrypt läge, borde det inte ska vara större? Sen är det rätt mycket avgas smällar när man drar av på gasen samt så blir det nästan alltid en rejäl "gevärsknall" när man stannar av motorn...

Titel: SV: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: Andreas79 skrivet 30 maj 2012 kl. 20:56:09
Större huvudmunstycke måste det väl vara? Tror det var 162.5 huvudmunstycke som följde med till min 2011. Min smäller också som fan när man motorbromsar men mitt avgassystem läcker i alla skarvar och jag har original lågfartmunstycke iofs...
Titel: SV: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: EngeMickman skrivet 31 maj 2012 kl. 23:19:46
Större huvudmunstycke måste det väl vara? Tror det var 162.5 huvudmunstycke som följde med till min 2011. Min smäller också som fan när man motorbromsar men mitt avgassystem läcker i alla skarvar och jag har original lågfartmunstycke iofs...

Hejsan! Enligt avstrypnings-instruktionen som jag fick med fyrhjulingen står det att man ska byta original 162,5 munstycke mot 152,5. Jag provade idag att montera tillbaka det större munstycket (162,5) men då började den gå ännu sämre. Då testade jag att köra utan kåpan till luftburken och då blev det en rejäl förbättring! Motorn slutade att bluddra på högre varv vilket den alltid gjort tidigare, så nu kör jag utan kåpan! Däremot blev den inte märkbart piggare utan började bara gå jämnare.. Märkte dock att den började gå lite fortare i toppfart, runt 105-108 km/h mot tidigare 100 km/h.

Vad har ni för uppfattning om accessen jämfört mot andra 450? Tycker att den borde gå hårdare, men jag har ju bara testat mot en can-am 450 -08 och då tyckte jag skillnaden var mycket stor. Can am:en måste ju i och för sig vara betydligt lättare då den kändes mycket mindre.. Sen kanske det gör skillnad att den har insprutning.
Titel: SV: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: Andreas79 skrivet 3 juni 2012 kl. 09:01:53
Kollade instruktionerna som följde med till min 2011. Jag hade 142,5 original och satte i 152,5. Min gör åtminstone 130 på mätaren med crossdäck på. Tycker min går riktigt bra. Drar jämnt med polarens SMC 500 utan problem..
Titel: SV: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: EngeMickman skrivet 6 juni 2012 kl. 19:26:01
Kollade instruktionerna som följde med till min 2011. Jag hade 142,5 original och satte i 152,5. Min gör åtminstone 130 på mätaren med crossdäck på. Tycker min går riktigt bra. Drar jämnt med polarens SMC 500 utan problem..

Det lät ju som stor skillnad mot min? Varför kan det vara så då? Är din omdrevad eller skiljer drevningen mellan 2010 och 2011. Vilka strypningar tog du bort (om det nu var du som avströp den)?
Titel: SV: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: Andreas79 skrivet 7 juli 2012 kl. 05:35:00
Varit bortrest så har inte hunnit kolla här... Fått någon klarhet i varför den går som den gör?
Titel: SV: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: EngeMickman skrivet 16 juli 2012 kl. 06:59:01
Varit bortrest så har inte hunnit kolla här... Fått någon klarhet i varför den går som den gör?

Hej! Den har börjat gå lite bättre nu! Ingen stor skillnad i effekt, men bluddrandet har slutat! Det blev bra när jag tog bort locket till luftburken. Tydligen räcker det inte bara att borra upp ett till hål i locket.. Dessutom bytte jag tillbaka till det större munstycket men det verkade inte ha nån större effekt. Efter att locket togs bort så varvar den ut lite mer och toppfarten har ökat ca 5 km/h. Jag har lyckats få upp den i svindlande 111 km/h 😉..

Så en bit på vägen har man kommit men jag tycker den borde ha mer att ge.. Så kom med fler förslag.. Fast det vekar vara rätt dött på access-forumet.. Kanske så dålig maskin så det är så få som äger en.. 😃
Titel: SV: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: McSlize skrivet 16 juli 2012 kl. 18:47:10
Min är avstrypt och gör 130km/h enligt GPS.
Kör med vägdäck.
Enda som inte original är ljuddämparen som är Wileyco RS46.
Har beställt 15t framdrev nu för att kunna få ner varven lite.
Ligger oftast runt 100-110km/h på vägen till jobbet.
Titel: SV: Access 450 -10 känns lite trött...
Skrivet av: Andreas79 skrivet 19 juli 2012 kl. 21:31:52
Hej! Den har börjat gå lite bättre nu! Ingen stor skillnad i effekt, men bluddrandet har slutat! Det blev bra när jag tog bort locket till luftburken. Tydligen räcker det inte bara att borra upp ett till hål i locket.. Dessutom bytte jag tillbaka till det större munstycket men det verkade inte ha nån större effekt. Efter att locket togs bort så varvar den ut lite mer och toppfarten har ökat ca 5 km/h. Jag har lyckats få upp den i svindlande 111 km/h 😉..

Så en bit på vägen har man kommit men jag tycker den borde ha mer att ge.. Så kom med fler förslag.. Fast det vekar vara rätt dött på access-forumet.. Kanske så dålig maskin så det är så få som äger en.. 😃
Kanske är det att så att det inte är många som har några problem med dem :-) Kolla att bägge strypningarna i avgasröret är borta. Munstycket går ju också att sätta fel om man inte har koll. Jag har tre munstycken i förgasaren varav två är storlek 142,5. Finns ju även en skruv för tumgasen som kanske är inskruvad.