Har du blåst rent förgasaren med tryckluft, eller fysiskt, medelst tunn stål eller silvertråd brotschat igenom alla lågfartsmunstycken, huvudmunstycken och emulsionsrör? Blåsa luft genom smådelarna i en förgasare brukar hjälpa 25% ungefär, och 0% mot ingrodda beläggningar och smuts i alla småkanaler. Har du kollat att förgasarmembranet är 100% helt och sitter korrekt monterat?Sen tänkte jag på....hur mycket har hojen gått? Kamkedjesträckare, kedjesläpor osv är antagligen inte i bästa skick. Spottar insugsventilerna sot tillbaka mot förgasaren? (brukar synas som små sotränder på luftspjället och på förgasarventurin´s väggar framför den) Är det inte något jävelskap med membranet i förgasaren, så är det med största sannolikhet något tjall på ventilernas tätningsförmåga eller deras tider. Varför jag påtalade kamkedjesträckare och kamkedjesläpor är för att dessa hunnit slitas på lite äldre maskiner, och kan orsaka att kamkedjan hoppar något kugg eller två. Det behöver nämligen inte innebära indirekt att ventilerna krockar med kolven, men maskinen får elakartade driftstörningar, så som att den inte går att varva upp och att grenröret blir väldigt varmt. Alternativet är att ventilsätena behöver slipas in, också vanligt fel på maskiner som gått lite. De tätar inte som de ska pg.a beläggningar och annat på sätena och tjyvläcker, vilket också kan orsaka dylika driftstörningar. Det enda som kan strula efter tidigare framlagda förslag är att CDI/ECM har hakat upp sig på någon tändkurva, eller helt enkelt gått sönder, men fortfarande fungerar bra nog för att maskinen ska starta. Sådant kan också orsaka varm gång, då tändningen antingen kommer för tidigt eller för sent. Kolla svänghjulsmarkeringar och dylikt med en stroboskoplampa.Finns på biltema. Med en sådan kan man även se om tändpulser uteblir när man försöker varva upp hojen. Då är det en ny CDI som gäller.
Tjena, har du sniffat i tanken om du har rutten bensin eftersom den hade stått ett par år. Cdin brukar funkar on off det blir sällan något i mellan.
Då har du kollat bensinen då, visst bensin kan bli gammal. Hur har det då gått i ditt sökande.
Har inte kollat så mycket mer.. Hur är det med CDI boxar när de går sönder ger de då någon gnista på tändstiftet övderhuvudtaget??Citat från: Cummins skrivet 16 september 2008 kl. 00:30:14Då har du kollat bensinen då, visst bensin kan bli gammal. Hur har det då gått i ditt sökande.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️