ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Wizzman skrivet 6 april 2008 kl. 18:11:02

Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Wizzman skrivet 6 april 2008 kl. 18:11:02
Funderar på att montera en oljetryckslampa på min Dinli 450.
Det finns ju ett uttag på oljefilterkåpan, där det sitter en plugg i dagsläget.
Jag tog bort denna och mätte, och gängan är ca 12.8 mm utvändigt, och gängstigningen är nån stans emellan 1.25 och 1.5.

Är det någon som vet vad det är för gänga? Kanske rent av är någon annan som monterat en oljetrycksgivare där (eller nån annan stans...).

Antingen är det någon tumgänga (12.7mm är ju halvtum... men hur funkar det med stigning på tumgängor? Vet bara att det finns en massa olika standarder typ UNF, UNC etc), eller så är det någon specialgänga? Borde ju inte vara tum på en asiatisk hojj.
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 6 april 2008 kl. 18:48:39
Hyosung har endel tum grejer, rätt irriterande med lite millimeter och lite tum här å där. och dom är ju koreaner
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Wizzman skrivet 6 april 2008 kl. 19:16:49
Vad irriterande... Kan dom inte hålla sig till en standard liksom  :x

Har varit ute och mätt och donat lite nu i a f.
Pluggen är som sagt 12.7-12.8mm beroende på vart man mäter, och gängstigningen är 1.30mm.
Hade en 1/2" UNF bult hemma å provade med. Den går i 2 varv sen tar den emot.
Mätte den och den är 12.5mm med en gängstigning på 1.27mm. Så det är så nära det kan bli...

Eftersom en halvtum bult är 12.5mm (borde ju vara 12.7mm) så kanske det är M13x1.30 gänga på dinlin då? Men att hitta någon sån adapter lär inte vara helt lätt... Får kolla på jobbet vad det finns för grejjer. Kanske finns ett gängsnitt så man kan bygga en adapter.
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: bulten_al skrivet 6 april 2008 kl. 19:16:58
Undra om det inte är 1/4G (rörgänga)...Den har en borrdiameter på 11,8mm,mät i hålet där pluggen sitter och se om det är 11,8mm eller prova med en rörnippel..
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: gurra-g skrivet 6 april 2008 kl. 19:29:22
G 1/4 har 19 gängor/tum=1.337 i stigning. Det stämmer
met yd också.
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Wizzman skrivet 8 april 2008 kl. 17:14:43
Verkar stört omöjligt att hitta en nippel som passar...
Stigningen är 19 gängor per tum, har jämfört en BSP 1/4"-19 gängtapp.

Pluggen som sitter på motorn passar nästan perfekt i en G1/4 / BSP 1/4"-19 anslutning MEN pluggen har ca 0.3mm mindre diameter både invändigt och utvändigt i gängorna så att en nippel med en sådan gänga passar inte i oljefilterkåpan.

Det får väl helt enkelt bli att gänga om hålet i oljefilterkåpan vid nästa oljebyte.
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Tjome skrivet 8 april 2008 kl. 20:49:06
Förmodligen så är det 1/4-18 NPT

brukar vara standard på typ oljetrycksgivare och dyl....Även hos Metric länder
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Wizzman skrivet 12 april 2008 kl. 00:00:31
Har grejjat lite idag på jobbet.

Hittar ingen nippel som passar i hålet i dinlins oljefilterkåpa, däremot passar pluggen som sitter där original i en 1/4" BSP (cylindrisk rörgänga), med något glapp. Stigningen är alltså korrekt (19 gängor per tum), men diametern är ca 0.3mm både utvändigt och invändigt i gängan.

Jag har även provat 1/4"-18 NPT som någon sa (oljetryckskontakt från saab v4), men den passar inte.

Så jag satte upp en 1/4" BSP nippel i svarven och svarvade bort 0.3mm på diametern, sedan tog jag innergängan med en gängfil. Tyvärr hade jag ingen gängfil i tum, utan bara en i millimeter, och då 1.25 (19 gängor per tum blir 1.34mm), men det var ju bara ett test.

Den nersvarvade anslutningen passar fint, så det blir att göra om det på en 1/4"-1/8" reducering sen sätta i en 1/8" givare från en japanare.
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Lunatics skrivet 12 april 2008 kl. 18:27:09
Kolla där dom säljer delar till Polaris predator. kanske är så att det sitter på dom. då passar det.,
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Wizzman skrivet 12 april 2008 kl. 19:00:37
Citat från: "Lunatics"
Kolla där dom säljer delar till Polaris predator. kanske är så att det sitter på dom. då passar det.,


Jag har servicemanualen till Polaris Predator 500 -2003 och där står det att gängan är 1/8"-NPT och det är det inte på dinlin :-( 1/8" NPT är alldeles för liten. Så antingen skiljer det där, eller så har polarisen olika gänga på olika årsmodeller.
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Lunatics skrivet 13 april 2008 kl. 01:25:12
oki.
Köp gängtapp o borra upp och gänga ny m-gänga annars.
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Wizzman skrivet 13 april 2008 kl. 10:15:00
Citat från: "Lunatics"
oki.
Köp gängtapp o borra upp och gänga ny m-gänga annars.


När jag borrat ur gängorna är hålet ca 13mm, då är det för stort för M14x1.5.
M16 oljetrycksgivare verkar inte finnas, och det finns inte gods nog att gänga M18x1.5.

Däremot går det nog att dra i en 1/4"-BSP gängtapp i de befintliga gängorna för att göra de 0.3mm större (stigningen stämmer ju). Alternativet är som sagt att svarva ner gängorna på en reducering och gänga i. Det hade känts bättre, så jag ska prova det först.

Återkommer med resultat, ifall det är nån annan som också vill göra samma sak :-)
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: gurra-g skrivet 13 april 2008 kl. 12:47:08
Tätar det mot bricka så borde det gå att skära om gängan på nippeln tycker jag. Det känns fel att mixtra med blocket.
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Wizzman skrivet 13 april 2008 kl. 17:56:11
Citat från: "gurra-g"
Tätar det mot bricka så borde det gå att skära om gängan på nippeln tycker jag. Det känns fel att mixtra med blocket.


Original tätar det i gängan med tätningsmedel, men det finns ju inget som hindrar att man sätter en bricka istället.

Dock är det inte blocket man mixtrar med om man gängar om hålet, utan enbart oljefilterlocket.
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Lunatics skrivet 13 april 2008 kl. 21:58:20
Lämma den till värkstad där dom svettsar aluminium och be dom lägga igen hålet och borra upp nytt och gänga.
Titel: Gänga på oljetrycksuttag
Skrivet av: Wizzman skrivet 19 april 2008 kl. 21:44:31
Citat från: "Lunatics"
Lämma den till värkstad där dom svettsar aluminium och be dom lägga igen hålet och borra upp nytt och gänga.


Jag har TIG-svets på jobbet (Hade hemma också men sålde den för att kunna köpa dinlin), och kan svetsa alu. Men det är inte så lätt som man kan tro, att svetsa långt ner i ett hål på det viset.

Nåja, skaffade nya nipplar häromdan och skulle svarva ner dom lite. Men döm om min förvåning när dom passade direkt, om än lite tight. Så var det problemet löst.

Så nu har jag oljetryckslampa på dinlin, med en 0.4 bar oljetryckskontakt.

Dock oroar det mig lite att lampan tänds när man bromsar hårt (Jag har oljenivån på max). Ska se om jag provar att sätta dit en 0.2 bar givare istället i morgon för att se om den gör lika dant då också, eller om det fortfarande är lite tryck (mer än 0.2 bar men mindre än 0.4) när man bromsar hårt.

0.4 är på gränsen på tomgång när motorn är riktigt varm också... den blinkar lite då och då, så det är nog en på 0.2 bar man ska ha egentligen.

Enl servicemanualen till polaris predator 500 ska oljetrycket vara 1.4 bar vid 5500rpm (minst 0.8 bar) så det är klart, på tomgång e det kanske inte så högt. En motor med kullager istället för glidlager kräver kanske inte lika mycket oljetryck som t e x en bil.