1
Linhai / SV: Gasvajer 520 v-twin
« skrivet: 11 mars 2023 kl. 16:00:49 »
Svarar mig själv här, den skall inte gå någonstans. Den bara finns där hos andra oxå.
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
Linhai / SV: Gasvajer 520 v-twin« skrivet: 11 mars 2023 kl. 16:00:49 »
Svarar mig själv här, den skall inte gå någonstans. Den bara finns där hos andra oxå.
2
Linhai / Gasvajer 520 v-twin« skrivet: 25 februari 2023 kl. 17:03:01 »
hej, köpte en begagnad 520, 2009 tror jag den är från.
Jag hittade att en del av gasvajern inte var inkopplad i något alls, den bara hängde bredvid förgasaren. Det verkar alltså som om att gasvajern är tvådelad, gasar jag ser jag gasarmen på förgasaren rör sig, men vart skall den ändra delen sitta tro? Sprängskiss hade varit bra, nån som vet om det finns? tack. 3
Bytes / Tippkärra bytes mot timmerkärra« skrivet: 18 januari 2016 kl. 07:31:14 »
Hej,
Jag har en tippkärra som ser ut som den på denna länken fast inte blå utan svart. http://www.bonnet.se/atv-fritid-1/atv-vagnar/tippvagnen-oxen Jag önskar att byta den mot en timmerkärra typ av modell som Julas. Hemmabygd funkar också. Jag bor strax söder om gbg. 5
Köpes / SV: Stötdämpare« skrivet: 2 juli 2015 kl. 08:51:00 »
Hej,
Jag har ett par bakstötar från en trx450fw (foreman) liggandes. Köpte de från ebay för ett tag sedan till min 400 men jag köpte fel. Kan de vara av intresse? 6
Honda / SV: honda foreman 450 es smäller när jag växlar.« skrivet: 15 juni 2015 kl. 15:50:05 »
Tusen tack.
Du har helt klart mindre elak vinkel på dina än jag har på mina. Måste skruva av stötarna och mäta dem. 7
Honda / SV: honda foreman 450 es smäller när jag växlar.« skrivet: 11 juni 2015 kl. 15:35:32 »Absolut. Men ramarna svetsas ihop, plasten gjuts osv i USA. Där ser man, det visste jag inte att de gjorde delar i usa. Självklart ökar vinkeln med höjden. Dock så trodde jag inte skillnaden skulle bli så stor mot original då jag även bytte a-armarna till 450:s. En del höjer bara med höjningskitt eller 450:s stötdämpare alternativt 400:ans bakre stötdämpare och då blir vinkeln för brant då original a-armarna inte är gjorda för de stötdämparna. 8
Honda / SV: honda foreman 450 es smäller när jag växlar.« skrivet: 11 juni 2015 kl. 09:17:15 »Hej Inga problem! 9
Honda / SV: honda foreman 450 es smäller när jag växlar.« skrivet: 11 juni 2015 kl. 09:03:03 »Jänkarna verkar ju tycka att det ser normalt ut. Det är ju en amerikansk hoj och odm brukar ha koll på "sitt eget". Det är lite delade meningar om det ser normalt ut eller inte. Och då jag såg att en här på forumet hade en 450 så tänkte jag dubbelkolla för att vara säker. Honda är väl ändå från Japan? Fast det finns såklart många fler i usa än här i lilla Sverige. 10
Honda / SV: honda foreman 450 es smäller när jag växlar.« skrivet: 9 juni 2015 kl. 10:29:08 »
Hej,
Ser att du har en Foreman 450. Du kanske kan hjälpa mig med en sak? Jag har precis bytt a-armar, drivaxlar, spindlar samt stötdämpare från en 450 till min 400 för att få den lite högre. De är i grunden samma maskin men 450 har lite längre a-armar samt stötdämpare osv. Problemet är att jag tycker vinkeln på inre drivknuten är för brant för att vara hälsosamt för den. Skulle du kunna ta ett kort eller två på dina drivaxlar framifrån? Se länken nedan till ett Amerikanskt forum där jag har postat bilder. Tack. http://www.hondaforeman.com/128-foreman-450/135705-angle-cv.html 11
Yamaha / SV: Yamaha Champ 100cc ( YFM 100)« skrivet: 21 maj 2015 kl. 15:57:42 »
Fast å andra sidan vet jag inte säkert. Jag tittar i servicemanualen och där finns inte ramlagerbyte beskrivet. De säger att man behöver så mycket specialverktyg samt press på minimum 20-ton att man skall lämna det till någon som jobbar med sådant.
Men det är inte specifikt för ramlager, utan för 'Crankshaft overhaul' som kanske betyder byte av lager i storända och linjering, balansering osv. Mitt huvudspår är ändå att man måste ju kunna byta ramlager själv. 12
Yamaha / SV: Yamaha Champ 100cc ( YFM 100)« skrivet: 21 maj 2015 kl. 15:28:37 »
Jag har en yfm80 som jag tror är samma motor med mindre cylinder.
Kamdrevet måste sitta med en krysskil annars kan det hamna fel. Det måste gå att få av och sedan komma åt lagret. Jag har haft isär motorn av andra anledningar men kommer inte ihåg om jag hade av kamdrevet, tror inte det. Det hjälper ju inte att pressa isär vevaxeln då du ändå inte kommer åt lagret bakifrån, för jag tror inte att det går sedan att pressa ur axlarna ut vevskinkorna? 505 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 721. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|