ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Pälle skrivet 27 februari 2018 kl. 09:09:18
-
Hej alla ATV fantaster, tänkte kolla med er om ni har någon idé om vad som hänt min pärla.
Var ute och lekte lite i snön och plötsligt när jag drog på ordentligt så rasslade det till kraftigt och den slutade att driva.
Motorn går och när jag lägger i neutral så blir det frihjul men den driver inte på någon växel.
Tycker också att växelföraren går lätt, har kollat stagen och inget verkar ha släppt.
Någon som känner igen fenomenet och har något bra tips.
-
Du lär väl ha garanti? bara köra in den till åf
-
Har tyvärr ingen garanti då jag varit slarvig med service på märkesverkstad och gjort dessa själv.
-
Ajdå, låter som du får betala för det nu :-\
-
Jo så får det bli.
Men eftersom jag är en händig man tänkte jag fixa det själv och min fråga var egentligen om någon har något tips om var jag skall börja rota.
Finns ju inga skador som syns på utsidan.
-
Bara ut med motor och låda och börja riva, tveksamt att någon här har gjort något liknande på en såpass ny modell.
Testa att ring runt till olika ÅF för tgb och fråga om dom gjort något liknande ()p
-
Kolla remmen först.
-
lös med remkåpan och kolla den, låter helt klart som du sprängt remmen,
då blir den ju även galet lättväxlad
-
Räkna med han kollat remmen :)
Hoppas det är så enkelt som sprängd rem ()p
-
om remmen är hel, då är det ju sallad i vxl lådan,( om inte mellanaxeln snurrar) den är ju en separat enhet på tgb 1000 så det är lätt och ta lös den från motorn.
-
Hej alla ATV fantaster och tack för er support.
Det har tagit mig lite tid att ta tag i problemet med TGB:n men nu har jag äntligen fått ordning på den igen.
Det var remmen . . . Som för att vara en rem var skitdyr ( ca 3000 kr ) men säkert billigare än en sprängd låda.
TGB återförsäljaren tipsade mig om att förmodligen har någon av ventilationerna blivit tilltäppta av snö och is när jag körde på isen och remmarna är tydligen känsliga för överhettning.
Så tack alla för era tips :)
-
Ja remmen sprängs om den blir överhettad, lätt hänt om man kör i djup snö och måste hålla fullt lång tid
-
Lånar tråden lite 😊
Köpte en ny TGB 1000 och remmen gick av när jag var ute och körde ☹ fick en ny på garantin men återförsäljaren sa att det var vanligt på 1000 kubikare att den gick av när man kör länge eller för hårt! Jag åker mycket på asfalt så min fråga är hur länge ska man låta remmen vila när man kört några mil?
-
Åker man asfalt eller grusväg borde remmen inte behöva vila. Har kört som mest 11 mil i ett på grusväg utan att den fått vila. Brukar vara noga med inkörningen o att alltid åka på lågväxeln i terrängen. Förväntar mig att remmen skall hålla minst 300 mil allt annat vore dåligt. Vill man kyla ner den kan man stå på tomgång då de saknar slungkoppling o primärvariatorn med fläkt snurrar, kyler ner remmen fortare än o bara slå av den. Om du har en 2017 kolla att servicebulletinen med förbättringar i CVT systemet är gjorda den kom 2018. http://www.cr-service.se/TGB/Bulletin/tgbsb.htm
-
Tack för svar 😊. Ska kolla med dom jag köpte den av om dom fixat det där. Det sitter en stor röd lampa nere under hastighetsmätaren är den till kylningen av remmen eller vad larmar den för 🤔 stod inget om den i boken jag fick till när jag köpte maskinen. Sitter en stor fläkt under sadeln på höger sidan av fyrhjulingen är den till remmen med?
-
Röda lampan varnar för låg bromsvätske nivå i den bakre behållaren. Har ingen fläkt på min under sadeln men den kanske skall kyla avgassystemet o få bort varmluften?.
-
Ett litet tips för bättre hållbarhet på remmen är att den måste köras in mjukt och försiktigt i flera mil innan man börjar gasa på. På en snöskoter bör man köra lugnt och försiktigt i ungefär fem mil, det borde räcka för en atv också.
Körs inte remmen in ordentligt så brukar den hålla väldigt dåligt.