ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: DanielP skrivet 10 januari 2012 kl. 15:55:13

Titel: strypning
Skrivet av: DanielP skrivet 10 januari 2012 kl. 15:55:13
Hej på er!

Farsgubben har beställt en goes 520 steel och enl åf så är dom bara strypta med skruven i i gashandtaget.

Är detta nytt på senare modeller?
Är det inte kvar ngn pinne på locket i förgasarn längre?
Eller vet han inte vad han snackar om?

Det kan ju vara farsgubben som fått det om bakfoten med ;)

Mvh Daniel
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Mudrebel83 skrivet 10 januari 2012 kl. 16:24:53
Det sitter en spärr i förgasarn också.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Mudrebel83 skrivet 10 januari 2012 kl. 16:26:14
åvida inte åf tar dom själv kom jag att tänka på ()p
Titel: SV: strypning
Skrivet av: onka skrivet 10 januari 2012 kl. 18:41:02
börja med skruven sen känner du tydligt på gasen om du kan gasa fullt om inte så ta bort strypningen vid förgasaren  ()p
Titel: SV: strypning
Skrivet av: DanielP skrivet 10 januari 2012 kl. 19:33:30
Ok, tack så mycket för hjälpen!
Ser att ni båda har nya gåsar, har ni några synpunkter än?
Hur känns växlarna?

Mvh Daniel
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Jens Viking skrivet 10 januari 2012 kl. 20:08:52
Ok, tack så mycket för hjälpen!
Ser att ni båda har nya gåsar, har ni några synpunkter än?
Hur känns växlarna?

Mvh Daniel

Jag har bara hunnit med 3,6 mil och är än så länge nöjd! Min är lite bökig med P och L. Men inget problem som jag lider av...
Titel: SV: strypning
Skrivet av: onka skrivet 10 januari 2012 kl. 20:29:52
Kört 13 mil med min inga problem alls med växlarna  ()p och ni som har det det kommer bli bättre när allt slitit in sig
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 januari 2012 kl. 21:30:18
Har har kört 31mil och mina växlar är cp skadade
Titel: SV: strypning
Skrivet av: DanielP skrivet 10 januari 2012 kl. 21:37:49
Ok, alltid bra med lite input.
Undrar varför det skiljer så mkt mellan maskinerna, det tyder ju på ngn yttre faktor.
Linkage tomgångsvarv osv....

Krigar Kaj, vad säger ÅF om detta?

Mvh Daniel
Titel: SV: strypning
Skrivet av: micke_v70 skrivet 10 januari 2012 kl. 21:47:33
Har har kört 31mil och mina växlar är cp skadade
47mil å en jäkla massa växling å kan bara hålla med dig...
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 januari 2012 kl. 21:52:01
47mil å en jäkla massa växling å kan bara hålla med dig...

Polaren har kört nästan 50 med sin och den är som smör.
Det är ju en justerings sak och har aldrig orkat kolla men det kanske man ska ta tag i någon dag   :)
Titel: SV: strypning
Skrivet av: micke_v70 skrivet 10 januari 2012 kl. 21:59:17
Polaren har kört nästan 50 med sin och den är som smör.
Det är ju en justerings sak och har aldrig orkat kolla men det kanske man ska ta tag i någon dag   :)
har justerat lite ja men får nog bli mer för ja tror de beror på spärren, vill helst inte ta bort den helt ifall nått skulle fastna i spaken när man kör..
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 januari 2012 kl. 22:01:18
Spärren ska jag ha kvar på min iaf för man vet ju aldrig vad som kan komma i vägen som du säger.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: DanielP skrivet 10 januari 2012 kl. 22:21:42
jag var å kika på en 625 för ett litet tag sen, är det olika vxl lådor på 520 å 625?
eller e det bara vxl reglaget mm.

dom förs inte på samma sätt
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 januari 2012 kl. 22:23:09
Bra fråga, har aldrig kikat på en 625 tyvärr
Titel: SV: strypning
Skrivet av: chrilled skrivet 11 januari 2012 kl. 09:35:35
jag var å kika på en 625 för ett litet tag sen, är det olika vxl lådor på 520 å 625?
eller e det bara vxl reglaget mm.

dom förs inte på samma sätt
Ja det är en annan växellåda 625an. Samma som till X7 och jag antar även X5.

MVH
Chrille
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Jens Viking skrivet 11 januari 2012 kl. 14:54:16
Polaren har kört nästan 50 med sin och den är som smör.
Det är ju en justerings sak och har aldrig orkat kolla men det kanske man ska ta tag i någon dag   :)

Börjar ju oroa mig nu, ska växlarna bli sämre med tiden?
Hur hanterar Ni växellådorna då? Jag fick instruktion att trampa ner bromsen, alternativt dra in handtaget, och sedan välja växelläge.
Är lådorna så kass som alla beskriver, issåfall har jag fått en bra låda ÄN så länge.
Jag har läst om lite andra märken och upptäckt att dom har liknande problem med sina lådor...dock inte i samma utsträckning.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 11 januari 2012 kl. 16:07:08
Börjar ju oroa mig nu, ska växlarna bli sämre med tiden?
Hur hanterar Ni växellådorna då? Jag fick instruktion att trampa ner bromsen, alternativt dra in handtaget, och sedan välja växelläge.
Är lådorna så kass som alla beskriver, issåfall har jag fått en bra låda ÄN så länge.
Jag har läst om lite andra märken och upptäckt att dom har liknande problem med sina lådor...dock inte i samma utsträckning.

Det är väl inget fel på lådan som jag har förstått det eftersom det ska gå att justera. En annan polare som har en cf500 hade också tröga växlar men efter en justering när den var på service så gick den med som smör. Trampar du inte ner bromsen så får du väl inte i växlarna, det sitter någon spärr att du måste peta ner bromspellen.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Mudrebel83 skrivet 11 januari 2012 kl. 16:16:02
Min låda var lite seg i början, men funkar relativt smidigt nu efter ca 12 mil.
det enda jag kan klaga på är lite kärvande bromsar, men det får åtgärdas på första servicen, Det som däremot kan vara lite knepigt är att få i& ur 4hjulsdriften när maskinen är kall.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: onka skrivet 11 januari 2012 kl. 16:16:32
ne du måste bara ha bromsen nere om du ska i med backen fast självklart underlättar det att trampa ner den för att få i resten av växlarna med  ':)
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Jens Viking skrivet 11 januari 2012 kl. 16:49:37
ne du måste bara ha bromsen nere om du ska i med backen fast självklart underlättar det att trampa ner den för att få i resten av växlarna med  ':)

Ok! Jag trampar alltid ner bromsen för att byta/välja växel.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 11 januari 2012 kl. 17:01:52
Ok! Jag trampar alltid ner bromsen för att byta/välja växel.

Det gör jag med  :)
Titel: SV: strypning
Skrivet av: onka skrivet 11 januari 2012 kl. 18:20:01
jag med  :lol: men man är bara tvungen att göra de om man vill ja i backen  ()p
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 11 januari 2012 kl. 19:34:16
jag med  :lol: men man är bara tvungen att göra de om man vill ja i backen  ()p

Jag har nog aldrig provat utan bromsen. Blir att kolla det i helgen  :) Någon som har provat "override" knappen eller vad den heter?
Titel: SV: strypning
Skrivet av: micke_v70 skrivet 11 januari 2012 kl. 20:07:23
Jag har nog aldrig provat utan bromsen. Blir att kolla det i helgen  :) Någon som har provat "override" knappen eller vad den heter?
va ja har förstått så ä override knappen till för att ta bort hastighets spärr när diffen ä i? Har aldrig behövt använda den iaf, om den ens funkar till nått :P
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 11 januari 2012 kl. 20:22:20
va ja har förstått så ä override knappen till för att ta bort hastighets spärr när diffen ä i? Har aldrig behövt använda den iaf, om den ens funkar till nått :P

Polarns verkar inte fungera iaf för han var uppe i 70 blås igår utan att behöva trycka in knappen  :banghead:
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Angeland skrivet 11 januari 2012 kl. 20:30:38
det verkar vara en bra knapp ju, som sagt runt 70 knutar hade jag utan att pilla på knappen. dock inget jag rekomenderar att testa om man inte är lite hjärndöd  ':) Ska nog kika på om det går att använda knappen till att ta bort "backspärren" med istället.  ()p
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 11 januari 2012 kl. 20:35:43
det verkar vara en bra knapp ju, som sagt runt 70 knutar hade jag utan att pilla på knappen. dock inget jag rekomenderar att testa om man inte är lite hjärndöd  ':) Ska nog kika på om det går att använda knappen till att ta bort "backspärren" med istället.  ()p

Tur att du är helt hjärndöd då. Koppla in den på dina rotorljus ist.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Angeland skrivet 11 januari 2012 kl. 20:49:02
Idiot  :knupple: Tyst med dig Tillbehörsbörje  8) går väl snart inte få dit mer skit på moppen snart va?
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 11 januari 2012 kl. 21:00:23
Idiot  :knupple: Tyst med dig Tillbehörsbörje  8) går väl snart inte få dit mer skit på moppen snart va?

En sån däringa snygg båge med rotorljusramp och vindruta står högst upp på önskelistan.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: minigranis skrivet 11 januari 2012 kl. 21:27:41
Polarns verkar inte fungera iaf för han var uppe i 70 blås igår utan att behöva trycka in knappen  :banghead:

Som jag har fattat det så är override bara till när man vill ha full effekt OCH har diff lock aktiverat.
Har dock inte provat att ge full pelle med difflock på så jag vet inte om jag har rätt eller fel.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 11 januari 2012 kl. 22:07:28
Override knappen funkar bara med låst diff och bara på BACKEN har ingen funktion framåt
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Angeland skrivet 12 januari 2012 kl. 16:50:09
Som jag har fattat det så är override bara till när man vill ha full effekt OCH har diff lock aktiverat.
Har dock inte provat att ge full pelle med difflock på så jag vet inte om jag har rätt eller fel.

För att citera instruktionsbooken: " När ATV:n är i läget 4WD-LOCK är toppfarten begränsad till 35km/h"
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Angeland skrivet 12 januari 2012 kl. 16:51:32
Override knappen funkar bara med låst diff och bara på BACKEN har ingen funktion framåt

Hur ofta behöver man backa i över 35 blås då?  :hmmm:
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 12 januari 2012 kl. 17:12:46
När man fastnat å vill gasa sig loss ur tex lerhål då kommer du behöva den  men som du säger e ju inte ofta man backar över 35  ^-^
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 12 januari 2012 kl. 17:39:59
När man fastnat å vill gasa sig loss ur tex lerhål då kommer du behöva den  men som du säger e ju inte ofta man backar över 35  ^-^

Då fungerar nog inte min knapp, har provat det du säger men utan framgång  :banghead:
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Evertsson skrivet 12 januari 2012 kl. 17:51:52
Min knapp saknar också funktion, har man diffen låst så är backspärren bortkopplad automatiskt.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Angeland skrivet 12 januari 2012 kl. 18:38:36
Vafan  :hmmm: det kan väl inte vara fel på varenda Goes? detta måste nog redas ut, antingen har di skrivit fel i boken och att det ska vara så att den inte går över 35km/h på backen (vilket knappast är troligt) eller så är det ju nån av montörerna som söpit rätt friskt
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Jens Viking skrivet 12 januari 2012 kl. 18:49:30
Följande står i stycket:

- När reglaget förs till läget "LOCK", kommer indikatorlampan att blinka till diffspärren är låst.
- Vrid styret växelvis till höger och vänster för att hjälpa låsningen av diffspärren.
- Att köra innan diffspärren är helt låst (när indikatorlampan lyser med fast ljus) resulterar i lägre motorvarv tills diffspärren är helt låst.
- När ATV-n är i läge 4WD-LOCK är toppfarten begränsad till 35 km/h.
- Om förhållandena kräver full motorkraft, tryck in och håll säkerhetsspärren för hastighetsbegränsning intryckt.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Jens Viking skrivet 12 januari 2012 kl. 19:12:44
Min knapp saknar också funktion, har man diffen låst så är backspärren bortkopplad automatiskt.

Men hur vet Du att spärren är bortkopplad? Du har ju kraft upp till 35 km/h, behöver Du mer trycker Du in knappen....eller tolkar jag boken fel?  :D
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Jens Viking skrivet 12 januari 2012 kl. 19:14:23
Vafan  :hmmm: det kan väl inte vara fel på varenda Goes? detta måste nog redas ut, antingen har di skrivit fel i boken och att det ska vara så att den inte går över 35km/h på backen (vilket knappast är troligt) eller så är det ju nån av montörerna som söpit rätt friskt

Det handlar nog inte om att Du ska kunna backa i 35 km/h, utan att Du kan plocka ut den kraft maskinen ger vid 35 km/h...eller missförstår jag Dig???
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 12 januari 2012 kl. 20:41:42
Instruktionsbok? Fick man det med  :lol:
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Angeland skrivet 12 januari 2012 kl. 21:10:59
Fattar ingenting.. jag fattar det som att moppen inte ska gå fortare än 35km/h med difflock i om man inte trycker in knappfan  :hmmm:
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 12 januari 2012 kl. 21:29:37
Fattar ingenting.. jag fattar det som att moppen inte ska gå fortare än 35km/h med difflock i om man inte trycker in knappfan  :hmmm:

Kolla din instruktionsbok, nä just de den gick ju åt när du badade  :lol: :lol: :lol:
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Pompe skrivet 13 januari 2012 kl. 02:10:06
Det sitter ett gäng Kineser och skrattar sig harmynta åt alla dumma Svenskar som trycker och trycker på knappen  ;D
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Evertsson skrivet 13 januari 2012 kl. 09:08:02
Fattar ingenting.. jag fattar det som att moppen inte ska gå fortare än 35km/h med difflock i om man inte trycker in knappfan  :hmmm:

Ja så kanske det är, knappen har kanske inget med backen att göra?
Titel: SV: strypning
Skrivet av: MiffoPonken skrivet 13 januari 2012 kl. 09:36:12
Min knapp fungerar. När jag backar fullt så stryper maskinen av. när jag håller knappen intryckt gör den inte det. Fungerar bara med diffen låst.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Angeland skrivet 16 januari 2012 kl. 17:01:31
Min knapp fungerar. När jag backar fullt så stryper maskinen av. när jag håller knappen intryckt gör den inte det. Fungerar bara med diffen låst.

Goes 520 ?
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 16 januari 2012 kl. 17:10:33
Min knapp fungerar. När jag backar fullt så stryper maskinen av. när jag håller knappen intryckt gör den inte det. Fungerar bara med diffen låst.

Provade detta igår och det är som du säger. Jag måste varit packad innan jag provade min  ;D
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Angeland skrivet 16 januari 2012 kl. 17:33:33
Provade detta igår och det är som du säger. Jag måste varit packad innan jag provade min  ;D

Jävla skitknapp.. Nödvändig funktion för fan, sen vore det ju något om dom kunde anställt någon som kan skriva en vettigare instruktionsbok.
Dom borde kika på de andra maskinerna som använder knappen till att ta bort vartalsspärren på backen vare sig diffen är låst eller inte.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 16 januari 2012 kl. 17:40:28
Jävla skitknapp.. Nödvändig funktion för fan, sen vore det ju något om dom kunde anställt någon som kan skriva en vettigare instruktionsbok.
Dom borde kika på de andra maskinerna som använder knappen till att ta bort vartalsspärren på backen vare sig diffen är låst eller inte.

Sopknapp
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 16 januari 2012 kl. 21:09:00
Finns en guid på trechs hemsida hur man kopplar bort backspärren helt tar typ 5 min för en normalbegåvad ;)
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 16 januari 2012 kl. 22:06:02
Finns en guid på trechs hemsida hur man kopplar bort backspärren helt tar typ 5 min för en normalbegåvad ;)

Ska undersökas  ()p
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Angeland skrivet 16 januari 2012 kl. 22:50:13
Ja det är ju inget komplicerat, men det vore ju nåt om man kunde använda den värdelösa overridebrytarn som varvstoppsbortagare, men det lär ju inte vara omöjligt
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 17 januari 2012 kl. 09:15:11
Saxat från våran atv guru Bennys sida

BACKSPÄRR: (Kan påverka din garanti om du utför detta själv)

CF har en backspärr som hindrar dig från att backa med full kraft.
För att få full kraft måste du lägga i 4x4 samt difflock, då kopplas backspärren ur.
Detta är ju ganska irriterande och besvärligt i många lägen.

Nedan en beskrivning på hur du kopplar ur den. 
Montera först bort lastracket fram.
Montera sedan bort plasthuven.
Under den sitter din CDI-Box.
Den stora kontakten på bilden har en ljusblå/vit kabel.
Klipp av den en bit från kontakten.
Den biten som kommer från kontakten skall jordas.
Isolera den andra änden som blev kvar efter du klippte.
Titel: SV: strypning
Skrivet av: Geon skrivet 31 mars 2021 kl. 05:35:57
Hej finns det någon skruv för strypning på en cam am 90cc DS x barnfyrhjuling.