ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Jupiter skrivet 6 oktober 2015 kl. 12:23:09

Titel: Dr.Pulley
Skrivet av: Jupiter skrivet 6 oktober 2015 kl. 12:23:09
Någon som har testat Dr.Pulleys variator-vikter på en atv? Gav de någon märkbar prestanda skillnad i ax/toppfart? Har provat dem på scooter och där märktes ingen skillnad.  :hmmm:
Titel: SV: Dr.Pulley
Skrivet av: Jupiter skrivet 21 december 2015 kl. 19:37:33
Jag har nu testat och kan konstatera de gör inte den enorma skillnad ett flertal påstår på oilka andra forum etc. Kanske på en scooter eller liknande. Tyckte till och med den gick sämre och jag tappade i toppfart. Lägg pengarna på annat.
Titel: SV: Dr.Pulley
Skrivet av: Pv544 skrivet 21 december 2015 kl. 22:30:26
Hur stor skillnad i vikt var det mot original?

På Linhai 300 körde jag med färre (eller om det var bara lättare) vikter och det blev en trevligare maskin.
Lite högre tillslag så den kändes ju piggare, mätte ingen hastighet före och efter.

Till cf 500 motorn och även Linhai 300 fanns det väl en koppling från dr pulley, dock råkade väl några ut för haverier pga att kopplingen gick sönder. Men när den funkade verkar det ju ha blivit bättre grepp.
Titel: SV: Dr.Pulley
Skrivet av: Jupiter skrivet 21 december 2015 kl. 22:46:43
Det sitter 18gr som standard och jag satte 17gr. Vet du om det kan vara så att Dr.Pulley vikterna behöver "gå till sig" ett par mil kanske? Eller de presterar bra direkt? Överväger att sätta tillbaka original rullarna.
Titel: SV: Dr.Pulley
Skrivet av: osla skrivet 21 december 2015 kl. 23:10:13
är det vikterna i primärvariatorn du bytt? ingenting kring våtkopplingen eller? för byter du till lättare vikter så kommer det krävas högre varv dels för inslag, och även högre varv för att få variatorn att växla ut det den ska, jag tror det är ditt problem nu att variatorn inte klarar av att växla ut fullt pga för lätta vikter/för hård fjäder i primären
Titel: SV: Dr.Pulley
Skrivet av: Jupiter skrivet 21 december 2015 kl. 23:16:36
Nja är svaret lite på din replik Osla  :)

Tillslaget styrs av kopplingens fjädrar, i detta fallet så har Dr.Pulley ju inte den vanliga typen av variatorvikt utan det är deras så kallade sliders. Den ska ha fördelen att dels kunna ge lägre utväxling när tillslaget sker samt högre utväxling vid fullgas. Men som du säger är det nog på toppvarv den inte trycker ihop variatorn tillräckligt, ändå skiljer bara 1gr mot original och Dr.Pulley rekomenderar att man tar 1-2gr mindre än standard.
Titel: SV: Dr.Pulley
Skrivet av: osla skrivet 22 december 2015 kl. 11:25:16
nu kan jag inte lösningen med våtkoppling ordentligt, men jag kan tänka mig att du tappat remtryck, speciellt kanske i början, så du har remslir vid inslag. för om än du har våtkoppling så har man lite remslir just vid inslag innan man fått fullt remtryck. men är svårt de här med variatorer, att få det riktigt bra. sen är det inte så många som sysslar med det på hjulingar, på skotrar sysslar var och varannan med det, och dom brukar veta exakt vad för vikter, fjädrar och helix man ska använda
Titel: SV: Dr.Pulley
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 december 2015 kl. 13:07:16
Ja det ligger mycket i det du säger. I nuläget sätter jag tillbaka originalvikterna, dessvärre är det mycket mer mek att byta vikter på denna kontra tex. min Piaggio 172cc. Där byter man vikter på under 20 min, här är det ett jäkla massa delar som ska bort innan man kommer åt själva variatorn.  :-\
Titel: SV: Dr.Pulley
Skrivet av: osla skrivet 22 december 2015 kl. 15:20:35
jo, jag kör ju mycket skoter (snö) och där byter man vikter på vissa variatorer utan att ens plocka isär variatorn, sen är ju variatorn där helt öppen, ingen kåpa som ska bort