ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Mats moped skrivet 16 oktober 2017 kl. 18:31:03
-
Har en massa frågor... köpte en som inte startar. Men efter lite pill så startar den om jag kortsluter över startreläts anslutningar. Trycker man på startknappen händer ingenting. Finns det någon funktion att man skall ha i friläge eller hålla in koppling eller liknande för att startknappen skall funka?
Har inte hittat elschema på nätet bara verkstadshandbok
När man har kört lite så är ljuddämparen mörkröd på ytan och tittar man in lyser det vitt... så det är rejält varmt! Någon ide varför det blir så varmt? Avgasventil som inte tätar?
-
Hittade startspärren nu, om man håller ner fotbromsen funkar startknappen...
-
Ska även funka å hålla in handbromsen å starta.
Avgasröret blir rött så ingen fara det är så på alla maskiner.
-
Ok, låter bra. En fråga till, var sitter ramnumret? Skall väl besiktiga den snart men tänkte kolla så numret är läsbart. Sedn är det lite lampor som behöver lagas för besiktningen. Hur noga är det att plasten är hel på besiktningen? Fattas några bitar på ena framskärmen... behöver nog bygga på stänklappar också, skvätter ju åt alla håll...
-
Har ingen koll var det sitter på en 300 jag köpte en 250 för 2 veckor sen och på den sitter det på ramen fram.
Ska nog inte vara nån fara med plasten.
På 250 har dom satt stänkskydd fram å bakom foten har dom satt plast å breddat den lite å det funkar bra går å åka när det är blött utan å bli dyngsur.
Syns lite dåligt men har ingen bättre bild.
(http://i64.tinypic.com/30cavdf.jpg)
-
Får bli något liknande som du har vid bakhjulen.
-
Idag körde vi med choken lite dragen hela tiden, nu glödde inte ljuddämparen efter att vi kört lite. Kan det vara så att det blir varma avgaser om den går snålt? Det kan ju skada motorn om den går för snålt, så man kanske skall lyfta nålen ett snäpp?
-
Dagens nyhet, den går bara på en cylinder! Jag tyckte den var trött... tog ut stiften och ena var fint men andra var svart och kladdigt. Gjorde rent och tog en testtur. Kollade igen och då var det rentvättat av bensin och genomblött. La stiftet mot toppen med kabelskon på och startade. Ingen gnista alls. Och den lät ungefär som förut. Så den har bara gått på en cylinder sedan jag fick igång den!
Vad är troligaste felet?? Har stiftet pajat? Tändspolen? Eller är det ärg i kontKter? Kan cdi boxen paja för en cylinder?
Eller fler förslag?
Sedan en fråga till, var sitter ramnumret? Tänkte det är bra att veta inför besiktningen
-
Prova det stift du vet fungerar i den andra tändhatten och se om du får gnista.
I så fall behöver du bara ett nytt stift.
-
Jo jag får väl börja med det
-
Nytt stift gav ingen gnista heller, så då skiftade jag tändspolarna och felet flyttade med. Så nu har jag beställt nya tändspolar på ebay... Lika bra att köpa båda, för annars går väl snart den andra också
-
Bra att du hittade felet, blev det dyrt?
-
Köpte två universaltändspolar som verkar vara rätt sort, på Ebay uk, för 250:- inkl frakt, kommer väl om någon dag. Får se om det funkar...
-
Idag kom dom nya tändspolarna, och med dom monterade så funkar den fint! Blev ju lite bättre gång på motorn när båda cylindrarna hjälper till...
Besiktning närmar sig, någon som vet var ramnumret sitter? vill hitta det så jag kan kolla att det är läsbart innan besiktningen.
-
Kolla ramen fram efter ramnumret på min 250 sitter det på höger sida innanför bärarmen
-
Ok, får kolla där!
-
Hittade inte något ramnummer här, fotot taget snett bakifrån. Men kanske finns under färgen? Såg nästan ut som det är penselmålat, så det kan ju vara någon som bättrat på färgen[ Invalid Attachment ]
-
Hittade ramnumret! Satt mycket längre bak på ramröret än vad jag trodde... strax framför fotbromsen. Och så har jag kopplat in varningslampor för helljus blinkers och friläge, så det är nog bara att spänna upp parkeringsbromsen så är det klart för besiktning. Bifogar bild på var jag hittade ramnumret, det kan nog hjälpa andra som letar...
-
Nu var jag inne och besiktigade den. Fick anmärkning på båda nedre spindellederna och vänster övre. Övre verkar vara svetsad i bärarmen och rätt dyr. Någon som har tips på var man handlar delar till bra pris?
-
www.tommysmotor.se
-
Japp, det blev Tommysmotor, verkar vara oslagbara på priserna.
En ny fråga: Jag kommer bara köra på väg, och vill sänka den så den blir stadigare. Framfjädrarna är nerskruvade max men den är ändå för hög, skall man leta andra dämpare? det är väl rätt svårt att hitta rätt hårdhet och längd? eller skall man bygga om och flytta infästningspunkterna?
någon med erfarenhet av detta?
Bak finns lite justermån kvar för sänkning men frågan är om det kommer räcka. Behöver nog byta/ändra något där också
-
Japp, det blev Tommysmotor, verkar vara oslagbara på priserna.
En ny fråga: Jag kommer bara köra på väg, och vill sänka den så den blir stadigare. Framfjädrarna är nerskruvade max men den är ändå för hög, skall man leta andra dämpare? det är väl rätt svårt att hitta rätt hårdhet och längd? eller skall man bygga om och flytta infästningspunkterna?
någon med erfarenhet av detta?
Bak finns lite justermån kvar för sänkning men frågan är om det kommer räcka. Behöver nog byta/ändra något där också
Jag har byggt egna sänkningar ska provmonteras i helgen !
-
Jag har kollat lite, och det skulle gå att göra plåtar som flyttar övre dämparfästena utåt/uppåt. Tänkte göra pappmall för att se om det funkar. Sedan får en firma vattenskära dom i plåt. Jag vill inte luta dämparna mer, som det blir om man flyttar ut nedre fästpunkterna, då blir fjädringen ännu mjukare än vad den redan är. Hellre flytta ut övre punkterna så dämparen står mer upprätt, då blir den styvare i fjädringen
-
Jag har sänkt den fram nu och dämparna står mer upprätt då. Så nu vill den inte välta så fort man svänger :-)
Men den blev mer spårkänslig
Någon som vet hur stor toe in dessa skall ha? Jag tror min har för mycket, efter att jag bytt glappiga spindelleder...
Och: vilket däcktryck är bra för landsväg?
-
Jag har ställt mina quadar med 0 i toe in och det har funkat bra.
-
Ok, får testa det. Min verkar ha rätt mycket toe in... snart dags att ta ut den och testa lite vinterkörning