ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: .johan. skrivet 20 november 2009 kl. 11:52:30

Titel: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: .johan. skrivet 20 november 2009 kl. 11:52:30
jag tycker att min bromsar tar dåligt, kan vara bortskämd men jag tror inte det, har någon provat att byta bromspump till större, har någon provat sintrade belägg?? blev det bättre



fyndig överskrift ()p
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 21 november 2009 kl. 18:35:07
Fyndigt fyndigt min vän ;D ;D

Inte hört nån som bytt bromspump så om du gör det så får du dokumentera ;)

De belägg du kör med nu är fräscha eller?

Tycker min tar bra i bromsarna.. det är väl däcken som begränsar bromsandet? Min bromsar ju hårdare på asfalt sedan jag bytte till gatdäck runtom.. när jag sänkt den bromsar den nog ännu hårdare eftersom den inte lyfter sig i bakänden på samma sätt och släpper greppet i baken. Bara en teori :) :)

En del säger att sintrade belägg nöter ned skivorna men de ger nog mer broms kan jag tänka så det är ju en smaksak om det är värt det ()p
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: atvmorfar skrivet 29 november 2009 kl. 17:23:27
Vadå bromsa?? GASA !!!!!
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 29 november 2009 kl. 17:27:48
vet inte hur dinli är med jag hade Hyosungen och den hade då bedrövliga bromsar, göra stoppies var ju bara att glömma!
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 29 november 2009 kl. 21:24:11
Bromsen e ju fartens största fiende ;)
Jag köpte belägg av okänd typ :hmmm: av ironman å fick då riktigt bra hejdare på maskinen ()p
Nu kan jag göra stoppies om jag vill å de va omöjligt med originalbeläggen+ att brosarna tar ju även om man kör i regnet ()p ()p
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Ironman skrivet 29 november 2009 kl. 21:27:53
Grejjen är att ibland måste man byta belägg fast än de inte har nötts upp.
De blir som glaserade ytan så att de blir porslins aktiga det är av värmen de kan bli så
och då tar de knappt ()p ()p
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 29 november 2009 kl. 21:48:40
Dom va klappslut dessutom ;D så de va dags för en ny omgång oavsett ()p ()p
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 30 november 2009 kl. 09:53:50
Mina tar grymt bra bytte belägg häromveckan märkte ingen skillnad på hur bra den bromsar men dom gamla va
nästan obefintliga
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Nymoen skrivet 30 november 2009 kl. 19:37:52
Att byta broms pump till en större ??

Om du bytte bromscylindern till en större så har du nu sämre broms  ()p
Ju mindre area du har på kolven i bromscylindern ju högre tryck får du.
Därimot om du sätter på ett bromsok med större area på kolven så får du bättre broms  ()p
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: .johan. skrivet 30 november 2009 kl. 23:50:18
Att byta broms pump till en större ??

Om du bytte bromscylindern till en större så har du nu sämre broms  ()p
Ju mindre area du har på kolven i bromscylindern ju högre tryck får du.
Därimot om du sätter på ett bromsok med större area på kolven så får du bättre broms  ()p


tänker du verkligen rätt, jag har kört 2 hjuling på bana och där bytte vi till 6 kolvs ok och bytte upp bromspumpen från 10-14 till 17,5 mm för att få bättre broms, om du kollar på en crosshoj med ett 2 kolvs ok så är det i allafall på husaberg 10 mm kolv i pumpen, så med den kunskapen skulle inte din teori stämma, men det kan ju va annat på en 4-hjuling men det tror jag inte, någon som vet vad det är för mm på pumpen org på dinli, jaghar några pumpar som vore intressant att prova
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Nymoen skrivet 1 december 2009 kl. 12:37:12
Att byta broms pump till en större ??

Om du bytte bromscylindern till en större så har du nu sämre broms  ()p
Ju mindre area du har på kolven i bromscylindern ju högre tryck får du.
Därimot om du sätter på ett bromsok med större area på kolven så får du bättre broms  ()p


tänker du verkligen rätt, jag har kört 2 hjuling på bana och där bytte vi till 6 kolvs ok och bytte upp bromspumpen från 10-14 till 17,5 mm för att få bättre broms, om du kollar på en crosshoj med ett 2 kolvs ok så är det i allafall på husaberg 10 mm kolv i pumpen, så med den kunskapen skulle inte din teori stämma, men det kan ju va annat på en 4-hjuling men det tror jag inte, någon som vet vad det är för mm på pumpen org på dinli, jaghar några pumpar som vore intressant att prova

Tänker helt rätt ju mindre bromscylinder du har ju högre effekt får du i bromspedalen ..

När du bytte till 6 kolvs ok kan det behövas mer olja för att pressa ut kolvarna därför bytte ni broms cylinder ochså , Misstänker att ni köpt ett kitt som hör i hop ..

Ju större kolvarna är i oket ju mer broms , Har med arean htt göra ..

En gämförelse som är enkel att förstå .. Broms cyl .. Om du ska förflytta vätska med hand kraft så blir du starkare ju mindre diameter du har på kolven. Det enda som händer när du sätter i större broms cylinder är att det blir mera flöde ner till oket och som reagerar snabbare , Men du får trampa hårdare för att få högt tryck , Har du en mindre broms cylinder så får du mindre flöde men högre tryck..

Äääää Svårt att förklara med text , Men försök att trycka ner en kvadrat meter frigolit i vatten eller en kvadrat dm .. Svårt att förklara som sakt , Men jag vet att jag har rätt  :P
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Edholm skrivet 1 december 2009 kl. 15:28:57
Jo. Nymoen har rätt.
Jag skruvar mycket hydrauliska bromsar i jobbet, som Simon vet, och när ni bytte till fränare bromsok så brukar oket i sig behöva en kralligare bromspump/huvudcylinder för att kunna göra rätt för sig och jobba med full kapacitet. Det handlar som sagt om flödesmängd, inte tryck.


Ska man förenkla förklaringen lite så kan man ju titta på en läkemedelsspruta, te.x sådan man får när man ska stelkrampsvaccineras. De är synnerligen lätta att trycka ihop, även fast öppningen vätskan ska igenom går tungt. 

Jämför man den sedan med en kaksprits, av den som har till tårtor och annat, och även fyller kött och en och annan anka/kalkon med, så går den i sin tur oftast rätt så tungt att trycka ihop, även fast öppningen är större.

Sprutan  har ju synnerligen liten kolv, och kakspritsen en väldigt mycket större.Och det är det som gör att de ger olika tryck.


Flödet i sin tur är en liten historia för sig...


Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: .johan. skrivet 1 december 2009 kl. 20:26:47
ok, jag ger mej, men problemet kvarstår bromsarna känns stumma och tar dåligt
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 2 december 2009 kl. 17:26:34
Kan ju vara en ide att "lufta" ur bromsoken ordentligt så att man får in ny olja i dem ()p
Gammal olja som legat på kokpunkten några ggr tappar ju sina egenskaper om man uttrycker det så :headbang:
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Raecer skrivet 2 december 2009 kl. 17:32:20
Kan ju vara en ide att "lufta" ur bromsoken ordentligt så att man får in ny olja i dem ()p
Gammal olja som legat på kokpunkten några ggr tappar ju sina egenskaper om man uttrycker det så :headbang:

Vet inte om dinli har olja i bromsarna men vanligtvis brukar man ha vätska ;)

/Ordpolisen 8)
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 2 december 2009 kl. 17:37:18
ok, jag ger mej, men problemet kvarstår bromsarna känns stumma och tar dåligt
Prova ta lös oken och motionera kolvarna lite, kan ju kärva, brukar vara det som gör att dem känns stumma men det bromsar dåligt.

Om man har luft i systemet brukar det ju bli svampigt och det bromsar dåligt. Eller har jag fel?
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 2 december 2009 kl. 17:40:27
Ja inte fan vet då jag vad poängen med det var :hmmm: men det känns bra med en ordpolis på forumet ()p
Googla på bromsolja å se vad som kommer fram ()p
Å Henke,Jag menar att man ska dränera via luftnippeln så att man får in ny "vätska"i oken helt enkelt ()p
Och ja om man har luft i systemet så blir det svampigt,helt rätt ()p
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 2 december 2009 kl. 18:15:47
Å Henke,Jag menar att man ska dränera via luftnippeln så att man får in ny "vätska"i oken helt enkelt ()p

Jag förstod att du menade luftning genom nippeln. och som du säger är det ju bra att byta ut oljan mot kolvarna.

Och ja om man har luft i systemet så blir det svampigt,helt rätt ()p

Tänkte väl det  ;)
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Nymoen skrivet 2 december 2009 kl. 20:11:44
Häng lös bromsoket och prova tryck försiktigt på bromspedalen , Det ska gå väldigt lätt att trycka ner pedalen nu när inte skivan ligger i mellan . Tryck till baka kolven (ska gå lätt tillbaka) Känn sedan att glidkolvarna på bromsoket går lätt fram och tillbaka annars bromsar bara det ena bromsbelägget  :)
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: beloreth skrivet 11 december 2009 kl. 07:37:31
Jag stjäl tråden lite grann. Köpte mig en orange liten rackare förra veckan och håller på att rusta upp den. Trodde det var en -06 vilket ägaren sa så jag beställde såna belägg bak. Men det är ju en -05 så dom beläggen passar ju inte. Finns det något alternativ mot originalbeläggen som går lös på 450 :-? Originaldelar till kinaprylar är inget jag sätter högt på listan. Dyrt och har dålig kvalite :)
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 11 december 2009 kl. 07:49:27
Jag stjäl tråden lite grann. Köpte mig en orange liten rackare förra veckan och håller på att rusta upp den. Trodde det var en -06 vilket ägaren sa så jag beställde såna belägg bak. Men det är ju en -05 så dom beläggen passar ju inte. Finns det något alternativ mot originalbeläggen som går lös på 450 :-? Originaldelar till kinaprylar är inget jag sätter högt på listan. Dyrt och har dålig kvalite :)

Ja det finns det men dem är mycket hållbara org beläggen. Ta med ett belägg till biltema så kan du hitta dem som passar (blir ca 160 kr 4 st), undra om inte org beläggen räcker minst dubbelt sålänge, så då skiljer det inte lika mycket i slutändan ()p
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: beloreth skrivet 11 december 2009 kl. 11:31:06

Ja det finns det men dem är mycket hållbara org beläggen. Ta med ett belägg till biltema så kan du hitta dem som passar (blir ca 160 kr 4 st), undra om inte org beläggen räcker minst dubbelt sålänge, så då skiljer det inte lika mycket i slutändan ()p

Perfekt! Jag behöver bara två stycken belägg då dom andra två är godkända enligt besiktning ;) Du råkar inte veta till vilket märke/modell dessa belägg var till? Eller kanske t om artikelnummer? ;)
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 11 december 2009 kl. 15:59:18
finns passande på biltema till 05an ()p
jag kan inte numret på dem tyvärr men ta med de gamla å jämför bara så ska det lösa sig ()p

Det ekar här inne  :whip:
Titel: SV: stopp och belägg!!!!
Skrivet av: beloreth skrivet 12 december 2009 kl. 10:39:54
Då har jag varit på biltema och letat belägg. Fanns INGET till bil som passade dom små beläggen som Dinli -05 har bak. Kollade i deras pärm och hittade två modeller som kanske passade men ena, till Mercedes, var alldeles för stort och ett annat, tror det var till Citroen, var alldeles för tjocka. Döm av min förvåning när dom hade belägg till moppe (scooter) som hade exakt samma storlek. Kostade 79,90 för två stycken och det fanns ett fyrpack till något annat fordon som kostade 149,90, artnr: 82390. Dock så ser dessa belägg lite annorlunda ut. Så nu har jag nya belägg!