ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: raud_ skrivet 10 januari 2009 kl. 02:33:19
-
hej!
jag har en loncin 300cc atv som det är problem att få i och ur växlarna på. Den har gått ca 40mil, funderar på om det har med inkörning eller olja att göra. Vart bättre när jag slängde in ny olja i motorn men problemet kom tillbaka efter ca 30 minuters körning igen. Växlarna går oftast i korrekt men det uppstår ofta problem när man växlar ner. Om jag ligger på exempelvis 4an och vill växla ner till 3an så hamnar växeln i något slags mellanläge där lådan ej driver. Lampan för växel 3 lyser ej. Finns det en separat oljepåfyllning för växellådan eller är det samma olja som motoroljan, någon som vet?
Vore kanon om någon hade en lösning eller ideer ikring vad problemet kan vara!
Tack på förhand
-
det är samma som motor oljan..
men kan ge dig ett tipps när du växlar ner och de blir så där släpp ut koppligen ytterslite sen trycker du in kopplingen igen då kan växkeln ha rammlat i om inte testa växla ner igen..
min kan bli så när jag växlar ner till backen men det är inte ofta då äre bara släppa ut koplingen lite om växkeln inte rammla i sen trycka igen då bruka de funka...
-
har testat göra på det sättet du besktiver och det fungerar inge vidare på min :) börjar misstänka att växelpinnen sitter för lågt ner då den slår emot ramen när jag växlar ner. Stampar jag hårt och snabbt på den så går växlarna nästan alltid i. tänkte om jag flyttar upp den en liten bit så får vi se om det kanske gör susen. Men du är säker på att det e samma olja för växellådan? för i användarmanualen står det att det är separat olja. Atvn är likadan som din, fast det är en 08a.
-
tja hehe.. oki
ne det är bra 1 oljepåfylning så de måste ju va till samma det finns dells 2 pluggar vet inte varför men de finns ju bara 1 påfyllning..
-
jo det e ju sant men det sitter en bult ovanpå motorn över växelspaken har jag sett, har trott att det möjligtvis kan vara den som e växellådspåfyllningen.... :dntknow:
-
hm ne de tror ja inte det går i 1.6l med filter 1.3 utan.. det står ju bara med 1 olja i instruktionsboken
-
Den har separat växellådsolja enligt min bruksanvisning har intei huvudet vad det är för olja men kan kolla upp det
-
Det är bara en olja. Instruktionsboken går inte att lita på alls...
sid42: "The plug should be plugged in the plugged in the socket firmly or the wire will be burned." Var då??
sid31: "Periodic oil change: 1.5L With oil filter replacement: 1.6L Total amout: 1.8L"
Var gör man av dom sista 2DL? På blocket står det 1.3L :hmmm:
Inkörningen är inte dålig, under 35km/tim först 80 milen.
Lita på eget bondförnuft så går det nog bra. Byt olja ofta så blir det inte fel.
-
Precis finns bara 1 olja och inkörningen gav jag faen i den går sjukt bra =) jag körde in den som jag tyckte ;)
-
Det är väl en till olja bakaxeln åxå,det är det i min Loncin 250 med halvautomat växel,där står det i boken att är det är gearcase=växellåda
där fyller jag ända upp till kanten på pluggen med växellådsolja och den växlar klockrent :djump:
-
tja, ett tips är ju att sälja skiten å köpa en raptor 700 lr liknande :P
-
Precis finns bara 1 olja och inkörningen gav jag faen i den går sjukt bra =) jag körde in den som jag tyckte ;)
Helt rätt!
man skall absolut inte krypköra vid inkörning!
Inkörning är till för att täta kolv och oljeringarna, de tätas snabbast vid hårdare tryck!
Mvh
Mats
-
se denna länk om Inkörning av 4 taktsmotorer!
Jäkligt läsvärd!!
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Mvh
Mats
-
Tankarna med inkörning har ändrat sig ganska kraftigt dom sista åren känns de som.
men är väl lite olika beroende på motor ?
när jag köpte min Bil accord type-s sa försäljaren att jag skulle köra den hårt
dom första 1500 milen för då skulle den täta bra och jag skulle märka skillnad
på hur bilen går efter 1500 mil .
vet inte om jag körde den speciellt hårt men helt klart gick den bättre efter 1500 -2000 mil.
jag antar att det är ganska lika på en atv motor. som föregående talare sa den tätar sig.