ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: lurbo skrivet 31 januari 2008 kl. 00:40:30

Titel: litet startproblem ltz 400
Skrivet av: lurbo skrivet 31 januari 2008 kl. 00:40:30
hej! har lite problem med min ltz 400.

När man kallstartar den måste den stå på tomgång i ca 10 min innan man kan åka iväg annars dör den direkt, men när den väl är varm är det inga som helst problem!

Detta gäller även om den får stå och kyla av sig i bara ca en halvtimme!

är det något munstycke som måste bytas ut kanske? har haft flera fyrtaktcrossar som jag aldrig haft sådant problem med!

Har varit såhär sen ny, alla strypningar är borta.
Titel: litet startproblem ltz 400
Skrivet av: fourbyfour skrivet 31 januari 2008 kl. 02:22:02
Har du kollat så att choken fungerar som den ska??
Titel: litet startproblem ltz 400
Skrivet av: corba skrivet 31 januari 2008 kl. 08:23:07
Snälla speca vad du har.
HEl/halv system
Luftmodd?
Bestyckning? (låg, hög, nål, skruv)

Start med eller utan choke?

Hur kallt är kallstart? minus 10 eller +5?
Alltid varit så eller börjat nu?
Titel: litet startproblem ltz 400
Skrivet av: Pete skrivet 31 januari 2008 kl. 09:30:45
Byt lågfartsmunstycke till 27.5 så är problemet löst... det sitter 22.5 i original...
Titel: litet startproblem ltz 400
Skrivet av: runken skrivet 31 januari 2008 kl. 09:32:05
min fråga är?
vad åker du på för lågfarts-munstycke,nu vintertid..
Titel: litet startproblem ltz 400
Skrivet av: lurbo skrivet 31 januari 2008 kl. 12:57:25
Jag har inte bytt något munstycke eller moddat den överhuvudtaget, den är köpt från butik och har varit såhär sedan ny.

choken tror jag iaf fungerar som den ska och det är absolut inga problem att starta den. det är bara det att man få vänta så länge innan det går att åka iväg :(

och med kallstart menar jag även om det är 25 grader varmt ute... givetvis behöver man inte vänta riktigt lika länge då.

om man byter lågfartsmunstycket till 27.5 går det bra att köra med det även på sommaren eftersom den är tjurig om än mindre även då?
Titel: litet startproblem ltz 400
Skrivet av: corba skrivet 31 januari 2008 kl. 13:07:59
Jag tolkar det du säger som så att du har tagit bort strypningarna i avgassystemet (längst bak) samt i förgasaren och stoppskruven i tumgasen.
Men har fortfarande helt orginal avgassystem utan ingrepp på.
Samt locket och snorkeln kvar.

Orginal sitter 130Mikuni Main (huvid) samt 22,5 pilot.

Hojen är för snålt inställd, och blir värre när man tar bort strypningen eftersom den då kan släppa ut lite mer avgaser lite lättare....

Det du behöver göra är dels bestämma dig om du ska trimma eller inte.
Ska du ändå trimma så gör det på en gång.

Med trim räknar jag allt i från helsystem och öppet filter men också att ta bort snorkeln eller locket.

Oavsett vilken nivå på trimmet du gör så påverkar det hur du ska bestycka förgasaren.

Om vi säger att du INTE trimmar alls (snorkel och lock kvar) så behöver du eventuellt bara justera bränsleskruven som sitter undertill förgasaren, troligen pluggad. Den pluggen borrar du då ur.

Nu vet jag att alla säger att man ska ha ett större lågfart, typ 27,5 men det är inte alls säkert att det behövs. Speciellt inte om du tänker köra helt orginal. Jag bytte min lågfart till 25 efter att jag har satt på ett helsystem. Testade 27.5 men den gick bättre med 25. Så det som fungerar för en behöver inte vara det bästa för en annan.


Skruven ska ut ca 2.5 varv.  Om den går bättre vid mer än 3 varv så ska du byta lågfartsmunstycket.
Titel: litet startproblem ltz 400
Skrivet av: lurbo skrivet 31 januari 2008 kl. 13:24:35
jajemen det är helt rätt tolkat :D  alla strypningar borta men inte det minsta trim.

okej då ska jag prova justera lite på bränsleskruven till att börja med!

Ett jättestort tack för hjälpen! återkommer väl om jag får problem :D
Titel: litet startproblem ltz 400
Skrivet av: corba skrivet 31 januari 2008 kl. 13:36:27
Borra inte fel bara.

Här är en bild på en lortig fugge.
Pilotscrew = bränsleskruv

(http://img75.photobucket.com/albums/v229/Blastermaster58/Carb%20jetting/Carb_Labeled.jpg)


obs du behöver inte ta bort flottörhuset