ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => E-TON => Ämnet startat av: bengt-re skrivet 11 juli 2007 kl. 01:37:00

Titel: Hållbarhet E-Ton 250st/300st
Skrivet av: bengt-re skrivet 11 juli 2007 kl. 01:37:00
Hur länge tål en E-ton att köra om man kör med den till jobbet? Typ 8mil per dag? Är den slut efter 2000 mil eller? Har aldrig hört om någon som kört en ATV längre än typ 1500-2000 mil?
Titel: Hållbarhet E-Ton 250st/300st
Skrivet av: judaz skrivet 11 juli 2007 kl. 07:58:36
macke här på forumet borde kunna delge hur det är att köra / serva denna ... han har väl runt 2k mil på sin e-ton tror jag
Titel: Hållbarhet E-Ton 250st/300st
Skrivet av: macke_d skrivet 11 juli 2007 kl. 08:03:25
Stämmer bra det judaz. Hade inge problem med den. Böt endast slit delar som kedja o bromsar mm.
Titel: Hållbarhet E-Ton 250st/300st
Skrivet av: bengt-re skrivet 11 juli 2007 kl. 11:16:19
Härligt, för i grunden verkar det som om denna ATV är gjord för att hålla, men man blir ju lite förvånad över att man sällan hör talas om någon som kört några längre sträckor med dem. Har en bekant som har kört vanlig motorcykel i nästan 30,000 mil utan alltför mycket underhåll, så nog borde få att prylarna att hålla om man servar som man skall.

Tänkte skaffa en Vector 300st nu att köra till jobbet med eftersom de börjar med dessa eländiga vägtullarna igen samt att det känns lite fånigt att flytta 1800kg stål 8 mil per dag för att flytta sin egen röv till och från jobbet....
Titel: Hållbarhet E-Ton 250st/300st
Skrivet av: bengt-re skrivet 11 juli 2007 kl. 11:17:08
Härligt, för i grunden verkar det som om denna ATV är gjord för att hålla, men man blir ju lite förvånad över att man sällan hör talas om någon som kört några längre sträckor med dem. Har en bekant som har kört vanlig motorcykel i nästan 30,000 mil utan alltför mycket underhåll, så nog borde få att prylarna att hålla om man servar som man skall.

Tänkte skaffa en Vector 300st nu att köra till jobbet med eftersom de börjar med dessa eländiga vägtullarna igen samt att det känns lite fånigt att flytta 1800kg stål 8 mil per dag för att flytta sin egen röv till och från jobbet....
Titel: Hållbarhet E-Ton 250st/300st
Skrivet av: macke_d skrivet 11 juli 2007 kl. 12:10:59
Åkte ca. 15 mil/dag med min, det funkade bra. Blev bättre efter jag drevat den för lugnare gång.
Titel: Hållbarhet E-Ton 250st/300st
Skrivet av: bengt-re skrivet 11 juli 2007 kl. 12:12:45
Då satsar vi på att köpa en ny 300st. Och dreva om den när den är inkörd - frågan är bara om det går få tag i någon ny innan sommaren är slut...
Titel: Hållbarhet E-Ton 250st/300st
Skrivet av: pyl skrivet 13 juli 2007 kl. 00:51:45
Kjørt 2 vintre på saltet vei. Motor,drivverk ingen problem ( minus drivaksel lager). Bakbremser slites altfor fort,dårlig løsning sammenlignet med SYM. Det elektriske , speedometer giver ledning, kabelsystemet smuldret opp flere forskjellige steder (inne i "strømpen"). Dette har ført til driftstans og MANGE timers feilsøking men, så er vel ikke maskinen bygd for norske vintersaltete veier heller . :(  Har forøvrig rustbehandlet rammen hver vår ,men det hører vel med tross alt.  Håper verkstedet har fikset det siste ledningsbruddet mens jeg har vært på ferie slik at jeg får hovedlys og blinklys tilbake......  Vet ikke om dette er en maskin å anbefale da jeg ikke har erfaring med andre merker ,men angrer likevel ikke på kjøpet da jeg får utrolig god service av selger og tross alt liker ATVn meget godt.
Titel: Hållbarhet E-Ton 250st/300st
Skrivet av: bengt-re skrivet 28 juli 2007 kl. 21:39:55
Jo, men det behöver ju inte hålla i evighet och som gammal systemtekniker och elektronikingengör borde man man ju kunna hålla liv i lite triskandes elektronik.... Bakbromsar som inte överlever är ju också känt från alla bilar som envisas med att ha skivor bak.... ;)
Titel: Hållbarhet E-Ton 250st/300st
Skrivet av: pyl skrivet 28 juli 2007 kl. 22:07:09
4000-5000 km er ikke akkurat en "evighet" når det gjelder bremseskiver uansett bakbrems osv....  :wink: Hvilke biler er det som har et så kort utskiftings intervall???! Ikke noe bilmerke som jeg kjenner til ihvertfall. F.eks har SYM har et bedre ,lukket, system der dette ikke er et så stort problem. Skal prøve å finne på noe for å beskytte ledningsnettet bedre før vinteren kommer igjen, men elektroingeniør eller ei... Ledningsnettet m kontakter  er veldig dårlig beskyttet mot saltsprut og korroderer lett , men slik er det kanskje med alle ATV`r ?!