ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: gniraz skrivet 10 oktober 2011 kl. 23:16:05

Titel: Frågor Dinli 450 trim/eftermarknadskamaxslar mm
Skrivet av: gniraz skrivet 10 oktober 2011 kl. 23:16:05
Har kollat runt men hittar istort sätt inget förutom någon steg 1 version på ebay som ska lyfta 10.7 durationen kom ja inte håg nu men finns de inget att välja på..? någon som kan slipa om orginalaxlarna..?
Vad är specen på orginalkammarna..?
Visst passar dom från tex predator men är väl samma spec på dom?
Är de bra spel mellan kolv/ventiler med orginalkammarna..? någon som plockat isär och kollat upp detta mer nogrant.?

Dela gärna med dig vad du vet om detta ALLT är välkommet

Mvh
Titel: SV: Frågor Dinli 450 trim/eftermarknadskamaxslar mm
Skrivet av: gniraz skrivet 13 oktober 2011 kl. 21:38:12
Ingen som har något bra/kul att säga om detta...?
Titel: SV: Frågor Dinli 450 trim/eftermarknadskamaxslar mm
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 14 oktober 2011 kl. 00:12:56
Inget direkt kul att säga kanske men intressant ämne ()p vore ju nice me vassare kammar att köpa för de lyckliga som har en dinli. Och det med att slipa själv vet jag en smart kille på badboyforumet räknade ut hur han skulle slipa orgkammarna för att göra dem vassare ;) gav en hel del kräm!
Titel: SV: Frågor Dinli 450 trim/eftermarknadskamaxslar mm
Skrivet av: gniraz skrivet 17 oktober 2011 kl. 14:32:15
Jo riktigt dåligt med seriösare trim till atv marknaden är väl inte så pass stor så de finns en lönsamhet i de hela Lättare/billigare att sälja avgasystem mm som inte kostar många kronor att göra men ända säljs för flera tusen som alla klarar av att montera..

Nej maila runt till några firmor och se va dom har att säga om saken..
 


Inget direkt kul att säga kanske men intressant ämne ()p vore ju nice me vassare kammar att köpa för de lyckliga som har en dinli. Och det med att slipa själv vet jag en smart kille på badboyforumet räknade ut hur han skulle slipa orgkammarna för att göra dem vassare ;) gav en hel del kräm!

Titel: SV: Frågor Dinli 450 trim/eftermarknadskamaxslar mm
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 17 oktober 2011 kl. 14:58:44
Problemet är ju också att motorer och drivlinor inte har några stora marginaler redan på befintlig effekt.

Finns ju bigbore kit och stroker kit som passar på dinlis motor (egentligen fuji 500)

Se bara på raptor 700 som ett varnande ex. Trimmar du en sån så är koppling en svag punkt ganska fort.
Även dåliga marginaler på smörjning av vevparti (vissa tidiga modeller)

Motorn i sig är ju inte så stor och det finns ju inga mängder att få ut om man inte börjar kompromissa med hållbarheten och hänger på andra hjälpmedel (kompressor turbo).

Optimeringar av maxeffekt på befintlig motor är sånt de flesta sysslar med (avgas luft och bränsle)
Oftast finns det ganska mycket dålda kusar då det ska anpasssas efter olika normer och regler hos tillverkarna.

Rapp effekt går ju att få lätt med att lätta svänghjulet kraftigt  (väger ju bly) men då tappar du mycket vrid.
Har själv haft en del funderingar på att skaffa strokerkit och bb kit och även lätta svänghjulet för att få en varvvillig rapp motor för att se hur det funkar.
Finns inget sådant i sverige så det blir att best från amerikat. Fast billigt är det inte.

Man pratar ju ofta om ökning i procent och procent på redan små mängder blir inte mycket då det krävs mycket jobb för att få fram dessa om man pillar på kamaxlar.

Pratar vi bilar så blir det ju helt andra summor då flödet genom en bilmotor är ganska mycket mer.
Titel: SV: Frågor Dinli 450 trim/eftermarknadskamaxslar mm
Skrivet av: gniraz skrivet 17 oktober 2011 kl. 17:36:57
Givetvis får man tumma på hållbarheten när man trimmar så är de, dock roligare att trimma än att köra så valet är inte så svårt rasar de så fixar man de. :)
Varje procent är ju något på en atv ökar man från 35hk till 45 hk så märks de på dessa små effekter     
Du sitter inte på några bilder på hur svänghjulen brukar/kan se ut lättade? alltid intressant att se hur mycket de går att ta..


 
Problemet är ju också att motorer och drivlinor inte har några stora marginaler redan på befintlig effekt.

Finns ju bigbore kit och stroker kit som passar på dinlis motor (egentligen fuji 500)

Se bara på raptor 700 som ett varnande ex. Trimmar du en sån så är koppling en svag punkt ganska fort.
Även dåliga marginaler på smörjning av vevparti (vissa tidiga modeller)

Motorn i sig är ju inte så stor och det finns ju inga mängder att få ut om man inte börjar kompromissa med hållbarheten och hänger på andra hjälpmedel (kompressor turbo).

Optimeringar av maxeffekt på befintlig motor är sånt de flesta sysslar med (avgas luft och bränsle)
Oftast finns det ganska mycket dålda kusar då det ska anpasssas efter olika normer och regler hos tillverkarna.

Rapp effekt går ju att få lätt med att lätta svänghjulet kraftigt  (väger ju bly) men då tappar du mycket vrid.
Har själv haft en del funderingar på att skaffa strokerkit och bb kit och även lätta svänghjulet för att få en varvvillig rapp motor för att se hur det funkar.
Finns inget sådant i sverige så det blir att best från amerikat. Fast billigt är det inte.

Man pratar ju ofta om ökning i procent och procent på redan små mängder blir inte mycket då det krävs mycket jobb för att få fram dessa om man pillar på kamaxlar.

Pratar vi bilar så blir det ju helt andra summor då flödet genom en bilmotor är ganska mycket mer.
Titel: SV: Frågor Dinli 450 trim/eftermarknadskamaxslar mm
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 17 oktober 2011 kl. 20:03:31
Nope har inga bilder utan det blir ju så att man får borra eller slipa ner godset på hjulet.

Det är ju klart att vissa har som hobby att skruva och andra har att både köra och skruva( jag föredrar att köra mest och lite lagom skruvning)
Skruvar gör jag helst hemma inte i skogen och det kräver lite marginaler. ;)

Jomenvisst 10 hk på en som har 35 är ganska många procent och det tvivlar jag på att du får ut med att optimera kamaxlar och borra ur toppen, då måste det till andra förändringar.
Titel: SV: Frågor Dinli 450 trim/eftermarknadskamaxslar mm
Skrivet av: gniraz skrivet 17 oktober 2011 kl. 21:06:25
Ja du kanske har rätt vem vet...     

Nope har inga bilder utan det blir ju så att man får borra eller slipa ner godset på hjulet.

Det är ju klart att vissa har som hobby att skruva och andra har att både köra och skruva( jag föredrar att köra mest och lite lagom skruvning)
Skruvar gör jag helst hemma inte i skogen och det kräver lite marginaler. ;)

Jomenvisst 10 hk på en som har 35 är ganska många procent och det tvivlar jag på att du får ut med att optimera kamaxlar och borra ur toppen, då måste det till andra förändringar.