ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Cln skrivet 30 november 2013 kl. 19:55:16
-
Vad tycker ni om den då?
2014 Cfmoto C-Force 500EFI ATV Walkaround - 2013 EICMA Milano Motorcycle Exhibition (http://www.youtube.com/watch?v=vZppbP-bROc#ws)
-
Kopierat can-am hur mkt som helst ju XD
-
Kopierat can-am hur mkt som helst ju XD
Bra så länge dom inte kopierar prislappen.
-
Inte för att jag har nått emot o köpa billiga grejer som ser ut som en dyrare version, men det är konstigt att dom får göra så. Antar att dom flesta kines bolag köper in en snygg vara och kopierar så mycket det bara går inom vad lagen tillåter (med normalt sett mycket billigare material), antar att om den är 100% lik så är det dryga böter. Är väl svårt att bevisa att deras "ingenjörer" inte kom på det själva.
-
Men det här är ju knappast den första hjulingen som kopierar canams look
-
Men cf är väl dom som kopierar can am nästan rakt av, en del andra har väl bara några likheter?
-
Om jag hade kopierat en maskin så är det ju motorn jag skulle börjat med, för mig är iaf körglädjen viktigare än utseendet.
-
tycker denna liknar mer en canam än cfs nya. eller :hmmm:
-
Bra så länge dom inte kopierar prislappen.
ja så kan det ju vara, därav kvalitéts skillnaden.
Tror dock att denna inte kommer vara nå jättebillig
-
Det som säljer kopieras:
(http://www.totalmotorcycle.com/photos/2005models/2005-Yamaha-VStar1100Custom.jpg)
(http://www.ecomii.com/blogs/simple-living/files/2009/09/513-pairs.jpg)
(http://24.media.tumblr.com/tumblr_m75ylywR1a1rsszbco1_1280.jpg)
-
Cf är ju knappast det enda företaget som kopierar
Allt kopieras
Kläder
Möbler
Elektronik
Motorer
Fyrhjulingar
Delar till bilar
Logos
Och Så Vidare
-
Mmm... och du kopierade mitt svar... :whip:
-
hahaha :lol:
-
Mmm... och du kopierade mitt svar... :whip:
Ursäkta, var så ivrig att få fram mitt så jag läste inte de andras..
-
Om jag hade kopierat en maskin så är det ju motorn jag skulle börjat med, för mig är iaf körglädjen viktigare än utseendet.
Precis som japanerna gjort med både bilar och motorcyklar, Koreaner med tv apparter, man börjar med att kopiera för att inom några år förmodligen ta över stora delar av marknaden.
Både Can-am och Cf köper väl för övrigt sina motorer från Rotax?
-
Har CF Rotax?
-
Både Can-am och Cf köper väl för övrigt sina motorer från Rotax?
Var kommer denna fundering ifrån?
Rotax ägs utav Bombardier som bla även äger Can-Am.
Det känns inte så troligt att de skulle sälja motorer till kineshjulingar.
-
haha. har för mig att 800an är en tattar kopia av rotax. självklart är det inte en rotax
-
haha. har för mig att 800an är en tattar kopia av rotax. självklart är det inte en rotax
Sluta provocera och håll dig saklig.
-
Sluta provocera och håll dig saklig.
ok då. cf 800 är en kopia av rotax 800
-
ok då. cf 800 är en kopia av rotax 800
Ja det är en rimlig teori då CF försäljare ofta påpekar likheterna med Can-am.
Sen skulle jag vara sjuuuukt lycklig om någon faktiskt på papper kunde visa vad som är likt en Can-am.
-
haha. har för mig att 800an är en tattar kopia av rotax. självklart är det inte en rotax
Vad vet DU om det? Jävla pajas, kom med fakta innan du skriver nått.
-
Vad vet DU om det? Jävla pajas, kom med fakta innan du skriver nått.
ursäkta? vart kommer din fakta ifrån? källa? nä tänkte väl det
-
Och så spårade det ur igen.... :banghead:
-
What makes CFMOTO different from other Chinese Suppliers?
CFMOTO is a Chinese company who makes 100% of their engines and vehicles. .
()p
-
ursäkta? vart kommer din fakta ifrån? källa? nä tänkte väl det
Om du kan läsa så var det ett frågetetecken efter det jag skrev, alltså inte ett påstående att det var så. Rotex har en massa märken,
Ski-Doo, Lynx, Sea-Doo och Can-am, till och med flygmotorer. Man säljer även motorer till många andra tillverkare, precis som inom bilindustrin, Saab hade t ex Opelmotorer.
-
Om du kan läsa så var det ett frågetetecken efter det jag skrev, alltså inte ett påstående att det var så. Rotex har en massa märken,
Ski-Doo, Lynx, Sea-Doo och Can-am, till och med flygmotorer. Man säljer alltså motorer även till många andra tillverkare, precis som inom bilindustrin, Saab hade t ex Opelmotorer.
Måste rätta dig lite där.
Du tänker nog på BRP - tidigare bombardier. Det är huvudkoncernen för de märken du radade upp.
Rotax är mig veterligen ett fristående motor-tillverkarbolag?
Sen vem det i sin tur ägs av kan jag inte svara på.
-
Rotax är mig veterligen ett fristående motor-tillverkarbolag?
Sen vem det i sin tur ägs av kan jag inte svara på.
BRP
-
Många gånger kan information lämnas fast i form utav en fråga, så gör jag ibland och många med mig.
Att Rotax är en motortillverkare som säljer sina motorer är ju inget konstigt alls eftersom de ju inte tillverkar fordon, bara motorer.
Av märkerna du räknar upp är flertalet ägda av just Bombardier (eller ja, BRP) så att de köper sina motorer där är ingen slump, för vad jag vet så ägs Rotax fortfarande av BRP.
Motorerna finns på gocarts och i flygplan och bland motorcyklar.
Aprilia har tex varit många cyklar med Rotax liksom flera av BMW:s mindre modeller.
Även Buell har nog någon med Rotax (annars mest HD ju).
Oavsett så bör man hålla sig till fakta och låta bli gissningar, särskilt eftersom just detta ämne är extremt infekterat med skitsnack från alla läger.
Påståenden förklädda till frågor bör man alltså undvika så till vida man inte har bra på fötterna med fakta.
Den enda egentliga likheten CF-moto och Can-Am har är väl att de båda börjar på bokstaven C.
-
Vad vet DU om det? Jävla pajas, kom med fakta innan du skriver nått.
Varför vara så otrevlig :hmmm: eller har du också precis kommit i målbrottet?
Och nu till verkligheten: www.bombardier.com (http://www.bombardier.com) Fyrhjulingar är inte deras huvudämne, men de lyckas ganska bra ;)
Var kom informationen om Rotax i CF ifrån :help:
-
Varför vara så otrevlig :hmmm: eller har du också precis kommit i målbrottet?
Och nu till verkligheten: www.bombardier.com (http://www.bombardier.com) Fyrhjulingar är inte deras huvudämne, men de lyckas ganska bra ;)
Var kom informationen om Rotax i CF ifrån :help:
Vadå också, vilka syftar du på då? ;D
Men jag håller med, det finns ingen som varit otrevlig innan. Så jag förstår inte varför han gav ett så drygt svar.
-
Vadå också, vilka syftar du på då? ;D
Den han citerade :whip: (oliwer_98)
-
Hos Can-am är inte heller fyrhjulingar deras huvudämne.
Iaf inte på deras hemsida can-am.com :lol:
-
The Zhejiang CFMOTO Power Co., Ltd. has been developing high-end product for over 20 years and is a leader in the powersports industry in China.
Var är ribban satt då :hmmm:
Men det är iofs. i Kina.
Jag jagar inte bråk, det var ju trots allt inte jag som klistrade in texten här
-
Många gånger kan information lämnas fast i form utav en fråga, så gör jag ibland och många med mig.
Att Rotax är en motortillverkare som säljer sina motorer är ju inget konstigt alls eftersom de ju inte tillverkar fordon, bara motorer.
Av märkerna du räknar upp är flertalet ägda av just Bombardier (eller ja, BRP) så att de köper sina motorer där är ingen slump, för vad jag vet så ägs Rotax fortfarande av BRP.
Motorerna finns på gocarts och i flygplan och bland motorcyklar.
Aprilia har tex varit många cyklar med Rotax liksom flera av BMW:s mindre modeller.
Även Buell har nog någon med Rotax (annars mest HD ju).
Oavsett så bör man hålla sig till fakta och låta bli gissningar, särskilt eftersom just detta ämne är extremt infekterat med skitsnack från alla läger.
Påståenden förklädda till frågor bör man alltså undvika så till vida man inte har bra på fötterna med fakta.
Den enda egentliga likheten CF-moto och Can-Am har är väl att de båda börjar på bokstaven C.
Men du, dom har ju även 4 hjul också ;)
-
Var är ribban satt då :hmmm:
Men det är iofs. i Kina.
Jag jagar inte bråk, det var ju trots allt inte jag som klistrade in texten här
Ja det var såklart lite vinklat från deras sida milt sagt, tänkte inte det var så provocerande utan att det står att dom tillverkar alla motorer och delar själva, det kan väl knappast vara sant heller.
-
Ja det var såklart lite vinklat från deras sida milt sagt, tänkte inte det var så provocerande utan att det står att dom tillverkar alla motorer och delar själva, det kan väl knappast vara sant heller.
att dom tilllverkar motorerna själv är jag nog ganska säker på då dom faktiskt är just motortillverkare från början..
-
Nej inte sitter det någon Rotax på cf. Det räcker ju med att titta på motorn bara så ser man det. Sen är cf:s effekt långt under rotax på samma volym. Rotax kommer det aldrig att sitta i cf även fast dom gärna vill tro det. Sen när dom skriver världsledande då förstår jag inget ? ska man inte vara den som uppfinner egna lösningar och nya saker då ? kanske menar dom världsledande i kopiering / Plagiering då kanske ?
-
Can am , Brp :headbang: :headbang:
-
Nej inte sitter det någon Rotax på cf. Det räcker ju med att titta på motorn bara så ser man det. Sen är cf:s effekt långt under rotax på samma volym. Rotax kommer det aldrig att sitta i cf även fast dom gärna vill tro det. Sen när dom skriver världsledande då förstår jag inget ? ska man inte vara den som uppfinner egna lösningar och nya saker då ? kanske menar dom världsledande i kopiering / Plagiering då kanske ?
ingen har väl sagt att det sitter en rotax i cf men jappsarna vill gärna säga att det är en kopia av den men det är det inte. MEN can am 800 upp till års mod 09 satt det väl rotax motor i och den hade 62hk. så intefan är det långt under rotax, som du skrev. och det är just den motorn jappsarna jämför med. men självklart så är effekten det enda som går att gämföra då cf x8 absolut inte är en can am och kommer aldrig att bli en can am.
man kan heller inte tro att man kan köpa en x8 och få en can am. så är det bara.
kör själv x8 och är väldigt nöjd med den med tanke på vad jag har den till.
man måste ju inse att alla inte kan köpa svindyra märkesmaskiner. allt beror på vad man ska ha den till och vilka förväntningar man har.
-
sen skulle det vara intressant att se om det verkligen är 62 hk i en cf 800. visst är det lätt att skriva det. men ärligt talat tror jag att den ligger under det. finns det bromspapper på det någonstans och då menar jag ej från cf ! Och att Can-am är svindyra vetefan. skulle heldre ge 90000:- för en beg 800 med kanske 20-40h än en splitter ny cf 800 för samma pengar. t.o.m en idiot måste ju förstå att det är ett bättre köp !
-
sen skulle det vara intressant att se om det verkligen är 62 hk i en cf 800. visst är det lätt att skriva det. men ärligt talat tror jag att den ligger under det. finns det bromspapper på det någonstans och då menar jag ej från cf ! Och att Can-am är svindyra vetefan. skulle heldre ge 90000:- för en beg 800 med kanske 20-40h än en splitter ny cf 800 för samma pengar. t.o.m en idiot måste ju förstå att det är ett bättre köp !
Varsågod. ..
Dock drivhjuls hästar
-
Det där är väl med RJWC avgassystem?
-
sen skulle det vara intressant att se om det verkligen är 62 hk i en cf 800. visst är det lätt att skriva det. men ärligt talat tror jag att den ligger under det. finns det bromspapper på det någonstans och då menar jag ej från cf ! Och att Can-am är svindyra vetefan. skulle heldre ge 90000:- för en beg 800 med kanske 20-40h än en splitter ny cf 800 för samma pengar. t.o.m en idiot måste ju förstå att det är ett bättre köp !
Om du bara har skit om cf så håll dej till till nåt annat forum då. O idiot kan du va själv. Köper hellre nytt med garanti än gammalt.
-
Det där är väl med RJWC avgassystem?
Nej det är före montage av rjwc
-
Varsågod. ..
Dock drivhjuls hästar
Va en konstig effektkurva?
Har den alltså samma HK/nm hela registret?
-
Va en konstig effektkurva?
Har den alltså samma HK/nm hela registret?
Reagerade på samma sak tills jag såg att det var tid på x-axeln och inte varvtal.
-
Har raderat en del svammel från tråden.
Tycker 48 HK på drivhjulen låter rätt bra, annars är det ju inte ovanligt att Kineserna specar sina produkter utifrån vad marknaden vill ha istället för de specifikationer som prylarna verkligen har - detta sagt rörande allt som kommer från Kina, inte bara ATV:s.
-
sen skulle det vara intressant att se om det verkligen är 62 hk i en cf 800. visst är det lätt att skriva det. men ärligt talat tror jag att den ligger under det. finns det bromspapper på det någonstans och då menar jag ej från cf ! Och att Can-am är svindyra vetefan. skulle heldre ge 90000:- för en beg 800 med kanske 20-40h än en splitter ny cf 800 för samma pengar. t.o.m en idiot måste ju förstå att det är ett bättre köp !
Jaha och så är vi cf ägare idioter också :(veryangry):
-
sen skulle det vara intressant att se om det verkligen är 62 hk i en cf 800. visst är det lätt att skriva det. men ärligt talat tror jag att den ligger under det. finns det bromspapper på det någonstans och då menar jag ej från cf ! Och att Can-am är svindyra vetefan. skulle heldre ge 90000:- för en beg 800 med kanske 20-40h än en splitter ny cf 800 för samma pengar. t.o.m en idiot måste ju förstå att det är ett bättre köp !
Jävla pajas, så alla som inte kör Merca lr Bmw e idioter då? När fan har canadensare varit ledande inom teknologi? Inte blir det väl bättre av att alla Can-am´s alla ATV och UTV modeller tillverkas och byggs i Juarez, Mexiko.
Ni som har en massa negativa fördomar om tillverkning i Kina, vad anser ni då om mexikanare??
-
Att det alltid blir så god stämning i CF-trådarna
-
Jävla pajas, så alla som inte kör Merca lr Bmw e idioter då? När fan har canadensare varit ledande inom teknologi? Inte blir det väl bättre av att alla Can-am´s alla ATV och UTV modeller tillverkas och byggs i Juarez, Mexiko.
Ni som har en massa negativa fördomar om tillverkning i Kina, vad anser ni då om mexikanare??
Men vafan. Jag är mindrårig och får allt betalt och serverat på ett silverfat.
Det enda jag behöver spara pengar till är pizza, godis och massa elektronik som jag FÅR pengar till varje månad eller när jag fyller år.
Men skogsstig har ju helt jävla rätt. Det fattat även en blåst tonåring som jag.
Om någon skulle säga, du är ju pucko att du köpte en ny Davia när du kan få en lätt begagnad Volvo för samma pengar (bara ett exempel) då skulle inte det komma massa personer och brusa upp sig över det?
-
Ni som har en massa negativa fördomar om tillverkning i Kina, vad anser ni då om mexikanare??
Dom har hårda kontroller och kan inte fuska för då märks det, kina kan också bygga riktigt om dom har krav på sig men eftersom tex CF vill bygga billigt och då blir det ju därefter
-
Dom har hårda kontroller och kan inte fuska för då märks det, kina kan också bygga riktigt om dom har krav på sig men eftersom tex CF vill bygga billigt och då blir det ju därefter
Du har bra koll hör jag? :)
Can Am har även dom kvalitetsproblem. Men ingen kan säga att dom ä sämre än en CF. Dock kostar dom ju X antal procent mer än en CF så...
Dom tillverkas i Mexiko för att det är för dyrt att tillverka dom i USA.
-
Alla har problem men i regel har väll "märkes" maskiner mindre.
Can am kan ju välja att tillverka i kina med blötjärn för då blir det lägre tillverknings kostnad och lägre material kostnad men dom kommer ju inte hålla så bra kan jag tänka mig?
-
Alla har problem men i regel har väll "märkes" maskiner mindre.
Can am kan ju välja att tillverka i kina med blötjärn för då blir det lägre tillverknings kostnad och lägre material kostnad men dom kommer ju inte hålla så bra kan jag tänka mig?
()p
-
Alla har problem men i regel har väll "märkes" maskiner mindre.
Can am kan ju välja att tillverka i kina med blötjärn för då blir det lägre tillverknings kostnad och lägre material kostnad men dom kommer ju inte hålla så bra kan jag tänka mig?
Självklart. Har du räknat på procentuell prisskillnad? G2 har ju fått viss kritik för sprucken ram och spröd plast tex.
Din yamaha kan jag tänka mig är ihopsnickrad i USA tex? Ramen svetsad, plasten gjuten osv.
Man kan inte klaga på folk som inte vill eller har råd att lägga 100 loppor+ på något man kanske knappt använder.
Det rättfärdigar dock inte CFägare att bli aggressiva när/om dom förstår sitt eventuella misstag O0
-
Ingen aning vart dom är gjorda men inga problem än så länge med dom.
Nej det ska man inte för alla har 150k över
-
Ingen aning vart dom är gjorda men inga problem än så länge med dom.
Nej det ska man inte för alla har 150k över
Nu är jag inte allt för säker, men Yamaha är ihopskruvade i staterna
Även Honda ()p
-
år 2013 började dom sätta samman raptor i usa. rätt säker
-
Alltså det va inte meningen att vara elak.. Men ställ en beg Can-am 800 med 20-40h brevid en ny x8 och jämför själv. Du hittar inte en enda grej på cf:en som ser ut att vara bättre eller hållbarare eller hålla högre finish ! Det är det jag menar att t.o.m en idiot kan se ! Och då menar jag för 90000:- Sen vet jag att Can-amen håller ljusår längre utan garanti. För dom som inte vet gör ju inte garantin att sakerna håller längre eller att man får mindre problem. Jag personligen bet heldre en slant för en sak jag litar på än en sak som jag får lagad om den nu går sönder.
-
år 2013 började dom sätta samman raptor i usa. rätt säker
min raptor 660 06 eller 05 var byggd i usa enligt ramnuymret iaf.
-
kanske har fel ändå då :dntknow: trodde detta iallafall
-
Alltså det va inte meningen att vara elak.. Men ställ en beg Can-am 800 med 20-40h brevid en ny x8 och jämför själv. Du hittar inte en enda grej på cf:en som ser ut att vara bättre eller hållbarare eller hålla högre finish ! Det är det jag menar att t.o.m en idiot kan se ! Och då menar jag för 90000:- Sen vet jag att Can-amen håller ljusår längre utan garanti. För dom som inte vet gör ju inte garantin att sakerna håller längre eller att man får mindre problem. Jag personligen bet heldre en slant för en sak jag litar på än en sak som jag får lagad om den nu går sönder.
Tycker inte finishen på en can-am är något speciellt heller om jag ska vara ärlig.
-
"sätta ihop dem i usa"
och?
kan väll vara skit ändå.
Och bara för att det görs i kina behöver det inte vara dåligt.
-
Tycker inte finishen på en can-am är något speciellt heller om jag ska vara ärlig.
behöver den var det för att vara högre än CF ? stod och kolla på en x8:a här om dagen hos en handlare. försökte verkligen motivera priset på 89000:- men det såg verkligen inte bra ut. då tycker jag Can-am som stod brevid platsade bra mycket bättre. jag tycker 89000:- är mycket pengar och köper man en cf får man inte mycket för dom är vad jag fick för mig !
-
Nu när tråden redan spårat ut.
Men varför jämföra med CA ens? De ligger ju i helt olika prisklasser?
Jämför med t.ex. Suzuki eller Kawa istället.
(Dock har de ju bara korta modeller)
-
hallå? tråden handlar om ny cf500!
inte x8 vs canam eller något annat dret!!!!!
:banghead:
-
Nu när tråden redan spårat ut.
Men varför jämföra med CA ens? De ligger ju i helt olika prisklasser?
Jämför med t.ex. Suzuki eller Kawa istället.
det va ju just priset vi jämförde kontra vad man får vs ny cf mot beg Ca för samma pengar !
(Dock har de ju bara korta modeller)
-
Can-am kan ju inte ha så dålig finish osv, efter som att cf väljer att kopiera just dom..... :P
-
hallå? tråden handlar om ny cf500!
inte x8 vs canam eller något annat dret!!!!!
:banghead:
oj trodde bilden i början va en Can-am förlåt att jag missuppfatta allt !
-
oj trodde bilden i början va en Can-am förlåt att jag missuppfatta allt !
()p
-
Alltså personligen kan jag tycka att vissa fyrhjulingar kostar lite mer än vad de borde. Men skulle gärna se att CF skulle hålla sig till en modell och göra den väldigt driftsäker, konkurrens är bara positivt för oss konsumenter. Inom ett par år kanske vi kan köpa maskiner med erkänt bra kvalitet till ett lägre pris :)
-
Jag tycker cf 500 är ett bra billigt vägreggat alternativ.
-
Och jag tror att diskussioner som denna, gärna mer seriösa, kan hjälpa till att få upp kvaliten.
Jag köper, tillverkar och säljer en del Kinaprylar i min webbshop, och en sak är säker, Kineserna är väldigt serviceminded och om jag så begär så levererar de den kvalitet jag vill, de är fortfarande billiga, men visst kostar det lite mer än billigast billigt om man vill ha kvalitet.
Kan man peka ut brister, och de Svenska ÅF och generalaganterna har en bra kontakt med fabriken ser jag inget som talar för att kvalitén inte löpande skall kunna bli bättre.