ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Mattismarkus skrivet 17 augusti 2012 kl. 20:50:01
-
Japp det blev en Honda TRX500FE med WH1 kittet på
flyttbar vinsch fjärrkontroll 26tums däck me itp fälgar gps spårsändare, laddare komplett plåtkitt under samt bumper..
sen är det även damaskskydd fram även vid fullt styrutslag..
Modellen är ny för i år med vätskekyld motor och insprutning samt fjädring mm men tyvärr ingen servo
maskinen har manuell låda som man växlar med knappar på styret så det kommer bli riktigt intressant att testa växelåda vs cvt..
men jag tror hondan kommer gå mkt billigare än grizzlyn men det kommer att visa sig så småningom..
den upplevs som ganska pigg då det inte finns nåt cvt slir, den ska ha ca 28 hästar,
och så finns det även dragstart och den är mkt lätt att dra igång, testade även med kall maskin..
ett plus med stel axel som jag inte tänkt på det är att den är otroligt mjuk i fjädringen bak, eftersom den aldrig behöver bära upp nån vagn utan den belastningen bli ju på axeln..
sen upplever jag den otroligt stark då man e å bökar med den den bli inte ens ansträngd då man slirar med den i nå segt underlag..
sen är det ju mindre med damasker och sånt som kan rackla..
det här kommer bli riktigt intressant och pröva ut..
bara fråga på om ni undrar över nåt..
ska lägga ut bilder snart och försöka uppdatera tråden eftersom jag kör med den..
TRX500FE finns ju även som traktorreggad hjuling, men nu testar vi med en terrängreggad eftersom vi ändå mest bara kör hemma på gården och grusvägar mm till våra fiskesjöar..
Med vänlig hälsning, markus
-
växlar man via knappar :lol:
-
växlar man via knappar :lol:
japp enkelt och smidigt..
-
japp enkelt och smidigt..
Honda är lätta och smidiga grejer, samt startar i alla väder :)
-
japp enkelt och smidigt..
konstigt kan inte du lägga ut en film på när du växlar /kör
-
konstigt kan inte du lägga ut en film på när du växlar /kör
hmm ja det kan jag ju ta och försöka fixa, men om jag ska va ärlig så var jag mkt skeptisk själv till manuell växling.
men kör man i skogen så ligger man ju bara på 1:an och då e de ju bara köra alt 2:an om det är ett bra ställe man kör på.
och att starta på andra växeln är absolut inga problem, så den enda gång man växlar är ju om man åker ut på nån grusväg och ökar farten.
den är så otroligt direktdriven stor skillnad mot grizzly 700:an som jag också har,
känns sjukt stark på ettan har vart o bökat lite och direkt man tar på gasen så slirar den helt utan ansträngning
visst en atv med cvt är ju klart enklare att köra med, men hondan har ju bara 28 hästar och den känns ändå pigg slirar lätt på grusväg på lite högre växlar
men jag kommer utvärdera så mkt jag kan, ska försöka ordna en film med växlingen..
-
hmm ja det kan jag ju ta och försöka fixa, men om jag ska va ärlig så var jag mkt skeptisk själv till manuell växling.
men kör man i skogen så ligger man ju bara på 1:an och då e de ju bara köra alt 2:an om det är ett bra ställe man kör på.
och att starta på andra växeln är absolut inga problem, så den enda gång man växlar är ju om man åker ut på nån grusväg och ökar farten.
den är så otroligt direktdriven stor skillnad mot grizzly 700:an som jag också har,
känns sjukt stark på ettan har vart o bökat lite och direkt man tar på gasen så slirar den helt utan ansträngning
visst en atv med cvt är ju klart enklare att köra med, men hondan har ju bara 28 hästar och den känns ändå pigg slirar lätt på grusväg på lite högre växlar
men jag kommer utvärdera så mkt jag kan, ska försöka ordna en film med växlingen..
tack för sammanfattningen! och en film vore... :headbang: :headbang:
-
Grattis till ett riktigt bra köp. Den där kommer du garanterat bli nöjd med. 28hk låter inte särskilt kaxigt men tänk en gång till innan ni rejsar mot denna maskin. ;)
(jag skojar inte)
Ska bli spännande att följa denna tråd.!
Mvh Robban.Z
-
Grattis till en mkt fin maskin ()p Hade jag vetat allt jag vet om hjulingar idag så hade jag också åkt Honda idag, men nästa hjuling blir en honda utan tvekan.
Ska bli mycket intressant att följa detta, filma gärna när du smyger fram i dålig terräng, lite svårt att göra själv dock men vid nått tillfälle kanske du har med dig nån polare som kan filma.
Lägg upp några mer bilder på instrumentering och damaskskydden är jag nyfiken på hur de ser ut :)
-
jag är hemma nu igen har vart borta på jobb så nu ska det köras:-)
ska ta o knäppa lite kort o sånt ska pröva o dra hem ett vedlass också och jämföra med yamman
ska bli mkt intressant..
-
ja nu har jag arbetat en hel del med hondan och jag är riktigt imponerad, sjukt stark maskin drar fullastad kärra helt utan ansträngning, så till arbete är den ett riktigt bra val det känns som att man inte alls pressar maskinen då man drar tungt
jag ska fixa lite bilder på den i morrn och skriva nån rad till..
men manuell växling är otroligt smidigt mkt lättare än jag trott faktiskt..
man behöver ju aldrig stanna o fippla me nå lågväxel eller högväxel utan man väljer ju rätt växel eftersom..
mkt enkelt och smidigt
men det är lite inkörning för att börja uppskatta hondan..
-
ja här kommer det lite bilder på växlingen displayen som visar vald växel damaskskydd mm
-
Ja nu ser man ()p ()p fan vad frän maskin , är det inte ett par feta mudzilla som behövs nu ;)
-
Ja nu ser man ()p ()p fan vad frän maskin , är det inte ett par feta mudzilla som behövs nu ;)
sitter ju muddäck på den, men dom ger jag inte mkt för faktiskt, men jag skulle vilja montera på nya itp mega mayhem i 27 tum det tror jag hade vart perfekt...
men de e klart maxxis mudbug hade också funkat, undra hur stora man får dit?
-
Men det finns automatläge också va?
Har kört 680:n en del och tyckte det bara var kladdigt att växla, i automatläget skötte den allt sånt perfekt.
Nedväxlingen var väl kanske dock lite väl häftig ibland vid motorbroms, nästan så gruset skvätte...
-
Men det finns automatläge också va?
Har kört 680:n en del och tyckte det bara var kladdigt att växla, i automatläget skötte den allt sånt perfekt.
Nedväxlingen var väl kanske dock lite väl häftig ibland vid motorbroms, nästan så gruset skvätte...
det är bara manuellt på 500FE modellen den med hydrostat har ju både och och även servo fast då förgasare?
men det fungerar bra att växla och vid arbete så kör man ju ändå bara på första växeln, vid ren nöjeskörning då föredrar jag ju hellre grizzlyn faktiskt men det kommer ta en stund att pröva ut prylarna helt..
den är helt klart stelare i skogen än vad grizzlyn är men som sagt väldigt mkt mer direktdriven..
Med vänlig hälsning, markus
-
Ja då blev det att köra med hondan på heltid då jag sålde grizzlyn idag..
började med att montera andra däck, fast på originalfälgarna då dom inte breddar utåt lika mkt så blir de bättre me styrningen mm
man saknar servon litegrann men det kommer bli riktigt roligt att testa hondan i smeten mm
-
Kanon med bilder ()p Hur snabbt går Hondan efter vägen, eller vi kanske ska säga såhär, vilken hastighet är bekväm att hålla på vägen, funkar det att ligga i 70km/h utan att varva ut motorn? :)
-
råkade hamna i lite lera :headbang:
sjukt fäste i däcken tog mig nästan upp, men jösses va fint me flyttbara vinchar samt fjärrkontroll, men tyvärr e de lite sämre att ha dom monterade på pakethållarna, vill på o dra ner den än mer i gyttjan..
-
70km/h är nog inga problem att köra, har faktiskt inte kollat top speed än men de e nog snart dags..
men egentligen var den här hjulingen tänkt till farsan, men jag började gilla den så mkt när jag drog ved och arbetade med den så att jag sålde grizzlyn och skaffade en till Honda men då en TRX420FPM med fotväxel soch servostyrning, men det kommer en ny tråd om den hjulingen..
-
ja då vart det att arbeta m
ännu mer med hondan idag kört ut ca 5 ton sand och den är helt super på att dra tungt, den bara puttrar på blir inte ens ansträngd..
I morrn blir det mudträff med Hondan så då får man se vad den går för:-)
-
Ska du bygga vallgrav? :)
-
Kan nog behövas med tanke på alla atv-stölder och hans(och farsans) maskinpark =)
-
Ska du bygga vallgrav? :)
bredband:-) äntligen kan man surfa snabbare, bara det blir inkopplat nån gång
-
ja då har man vart på mudträff med hondan och det gick hur bra som helst.. helt klart imponerad..
otroligt fin att smyga med i kletet( verkar va bättre än gärnet)
men är sjukt nöjd över däcken ITP mega mayhem.. går även bra efter väg också..
-
Hur funkar Mega Mayhem på andra underlag än smet då? Är de helt hopplösa på sten och berg? Är ju inte så lite sugen på en uppsättning själv.
-
Hur funkar Mega Mayhem på andra underlag än smet då? Är de helt hopplösa på sten och berg? Är ju inte så lite sugen på en uppsättning själv.
är ju ganska hårt gummi så ren stenkörning kanske inte är det bästa men det blev allt möjligt igår och jag är helnöjd..
körde sten lera sand grus mm och det gick mkt bra..
tror även att däcken håller länge.
I förrgår körde jag ut en massa sand och drog ca ett ton sand i hemmabyggd enkelaxlig vagn i skogen och det var inga som helst problem..
på grizzlyn körde jag ju maxxis mudbug och dom e mjuka i mönstret så jag tror dom e lite bättre på sten kanske?
men hopplös efter väg.
det är svårt med däck, men det verkar som att itp mega myhem är ett grymt allrounddäck, gick bra på asfalt också..
-
Tips: Lättviktsmotor i Norrtälje säljer ut Honda TRX500FE för 59900 kr just nu, se länk.
http://lattviktsmotor.se (http://lattviktsmotor.se)
-
Tips: Lättviktsmotor i Norrtälje säljer ut Honda TRX500FE för 59900 kr just nu, se länk.
http://lattviktsmotor.se (http://lattviktsmotor.se)
klart bra pris, var samma erbjudande på nolia:-)
mkt bra att arbeta med, men va riktigt rolig till lek också:-)
-
är ju ganska hårt gummi så ren stenkörning kanske inte är det bästa men det blev allt möjligt igår och jag är helnöjd..
körde sten lera sand grus mm och det gick mkt bra..
tror även att däcken håller länge.
I förrgår körde jag ut en massa sand och drog ca ett ton sand i hemmabyggd enkelaxlig vagn i skogen och det var inga som helst problem..
på grizzlyn körde jag ju maxxis mudbug och dom e mjuka i mönstret så jag tror dom e lite bättre på sten kanske?
men hopplös efter väg.
det är svårt med däck, men det verkar som att itp mega myhem är ett grymt allrounddäck, gick bra på asfalt också..
Tack för infon! Det finns ju inget däck som är perfekt för allt, utan det är ju olika kompromisser man får göra. Men det här låter ju som ett däck utan allt för stora brister.
-
Tack för infon! Det finns ju inget däck som är perfekt för allt, utan det är ju olika kompromisser man får göra. Men det här låter ju som ett däck utan allt för stora brister.
precis finns inget som är bäst på allt, fördelen med hårdare däck e ju att de håller längre samt går bättre om man nu måste nöta lite väg..
men lite sämre på typ blöta stenhällar mm
ska nog testa o hämta till lass med virke i morrn..
vägen dit har blivigt ganska dålig, höll inte på o ta mig där förraa gången så det blir intressant o pröva med nydäcken
-
Nu beställde jag snorkelkitt till hondan från den hör sidan
http://www.snorkelyouratv.com/HONDA-SNORKEL-KITS.html (http://www.snorkelyouratv.com/HONDA-SNORKEL-KITS.html)
körde med dom på grizzlyn och det fungerade perfekt så det blir o köra med lika på Hondan, blir rätt så enkel montering, då det bara är snorkel till motorn samt några ventslangar..
På mudträffar e de bra med snorkel :headbang:
-
()p
-
å nu e de dags för första service på Hondan har kört ca 16 mil å 20 timmar så nu tändes en lampa i displayen..
verkar vara ventilkontroll samt oljebyte i motorn och allmän genomgång:-)
men den verkar vara lättservad då man kan plocka av det mesta utan att ens använda verktyg..
nä blir mer o mer nöjd med hondan, Å jag som drömde om en V- tvin vad hände :hmmm:
-
...Å jag som drömde om en V-twin vad hände :hmmm:
Man blir äldre... :lol:
Gillar dina trådar och var inte blyg med att hårdtesta, fota och kanske filma!
...och kanske även reda ut detta med Hondas alla transmissioner... FA/FIS/FE/FET.. osv. :hmmm:
-
rätt så kul på träffen jag körde hela dagen med Hondan gick efter ca en till två streck på tankmätaren, många andra lyste res lampan på:-)
ska köra längre med den sen och kolla exakt förbrukning, men det verkar som att den går snålt..
kan de va växelådan som gör det?
misstänker att cvt transmissioner tar lite extra sås
-
Man blir äldre... :lol:
Gillar dina trådar och var inte blyg med att hårdtesta, fota och kanske filma!
...och kanske även reda ut detta med Hondas alla transmissioner... FA/FIS/FE/FET.. osv. :hmmm:
haha precis så e de kanske, japp ska fota och filma( får väl skaffa en gopro kamera) kommer hårdtestas och är det nåt e de bara fråga så tar jag reda på det på nåt sätt ()p
ska fota servicen på den också och precis allt jag gör:-)
-
CVT käkar pållar ja... sen är ju Hondans motor längsmonterad med va?
Då slipper man en vinkelväxel.
Tvärställd motor och kedjedrift är ju logiskt, men i övrigt borde det vara längsmonterat... som ju motorcyklar ofta har, om de har kardan.
Tex BMW-boxer och MotoGuzzis V-twinnar.
När du blivit varm i kläderna får du även ta och redogöra för hur deras framdiffar funkar och hur bra och smidigt du tycker systemet är.
-
CVT käkar pållar ja... sen är ju Hondans motor längsmonterad med va?
Då slipper man en vinkelväxel.
Tvärställd motor och kedjedrift är ju logiskt, men i övrigt borde det vara längsmonterat... som ju motorcyklar ofta har, om de har kardan.
Tex BMW-boxer och MotoGuzzis V-twinnar.
När du blivit varm i kläderna får du även ta och redogöra för hur deras framdiffar funkar och hur bra och smidigt du tycker systemet är.
japp motorn e längsmonterad så de finns inga vinkelväxlar nästan raka vägen för drivningen..
En fördel med lådan e ju att man aldrig behöver stanna för att tex lägga i lågen alt högen.
eller då man ligger o kör på tex högen så kanske man skulle haft lågen.. nu är det bara ha rätt växel ilagd:-)
Tänkte på det då jag drog hem ved när man kom upp till grusvägen svängde man bara upp och gasa på o växla upp till lämplig växel..
samt så blir ju motorbromsen extrem, beroende på vilken växel man väljer..
men fördel med cvt är ju enkelheten i allt bara hög eller låg sen de bara o gasa..
på grizzlyn funkade ju variatorn perfekt aldrig nåt remproblem elr nåt sånt. remmen va som ny efter 220 mil o nästan lika många timmar..
kommer bli intressant hur kopplingen i hondan fungerar med tiden, samt vad det kostar att byta den, det måste jag kolla upp..
när jag körde på träffen så var det ju mkt myrkörning och bästa sättet va ju o smygköra så de va ettans växel och mkt låg fart så tuggade den sig fram otroligt bra driver ju på alla 4 hjul i sån körning..
men om man diagonalar över ett dike så ena framhjulet blir i luften o de andra sitter fast, ja då driver den bara på ett fram..
Verkar bara va en typ av förspänd lamelldiff fram, man kan väl i vissa fall lura diffen fram med att bromsa lite för att på så sätt få båda hjulen att gå lika tungt och då driver den lite mer..
Men det är inget jag behövt testa, tror faktiskt att det är mkt snällare för knutarna fram då man inte kan låsa diffen, men det är helt klart sämre vid extrem körning..
-
Hur tar den sig fram i jämförelse med grizzlyn på olika underlag? Hur är bekvämligheten i terräng?
-
Hur tar den sig fram i jämförelse med grizzlyn på olika underlag? Hur är bekvämligheten i terräng?
den tar sig fram över förväntan faktiskt.. Men grizzlyn är ju bättre o ta sig fram om det är stenigt å knöligt pga att den e följsammare samt så var det mer o köra med 700:an än det är med hondan.. (fast de e ju inte så konstigt)
men om man ska dra tunga lass, då är hondan starkare, pga mkt låg utväxling på ettan samt backen.
allt beror ju på vad man ska använda dom till men jag har några ställen där jag körde med grizzlyn som även ska testas med Hondan
Den blir ju lite stelare då det är stel axel bak..
-
500 till vänster 420 till höger
-
en liten nackdel med vinchen på racket fram e att lyset lyser rakt i vinchen...
sen råkade jag ankra på myren och jag kom inte upp med vinchen utan ner ännu mer....
så jag funderar på att göra en linstyrare(block) på öglan längre ner på fronten som man kan ha vinchvajern genom för att få upp den istället för ner...
Men till vintern blir det bra med vinchen där uppe samt då man ska flytta den bak, sen bli den sällan smutsig elr dränkt
-
Enkelt med service fördiga servicekitt inklusive allt man behöver.
-
2 Honda hjulingar på gården, kan väll inte bli så mycket bättre :djump: ()p
Måste fråga, finns Honda trx500 med inviduell hjulupphängning bak, eller är det raka rör som gäller?
-
2 Honda hjulingar på gården, kan väll inte bli så mycket bättre :djump: ()p
Måste fråga, finns Honda trx500 med inviduell hjulupphängning bak, eller är det raka rör som gäller?
de e raka rör som gäller :djump:
är ju 420: in samt 680:in som är med delad axel..
men 420 finns även med stel axel
jag kommer att bygga en vägsladd, snöskrap i vinter och då kommer jag konstruera den så att man kan lägga på vikt för att få bättre fäste..
men jag startar en ny tråd om sladden, vägskrapen senare..
-
de e raka rör som gäller :djump:
är ju 420: in samt 680:in som är med delad axel..
men 420 finns även med stel axel
jag kommer att bygga en vägsladd, snöskrap i vinter och då kommer jag konstruera den så att man kan lägga på vikt för att få bättre fäste..
men jag startar en ny tråd om sladden, vägskrapen senare..
Jaha, så de alternativet finns inte på 500:an.
Vad var det som gjorde att du just valde 500:an å inte 420 eller 680:in?
-
Jaha, så de alternativet finns inte på 500:an.
Vad var det som gjorde att du just valde 500:an å inte 420 eller 680:in?
valde 500:an dels för att den va ny för i år samt raka extra förstärkta drev i vxl lådan extra låg första växel, den är otroligt stark, så den kommer bli bra till gårdsarbetet och funkar även till lek verkar det som :djump:
-
Servicekitt har väl alla stora märken ;)
När jag blir gammal och vis kommer nog jag också köra Honda :)
-
Ja då är första servicen avklarad, riktigt imponerad hur enkelt allt är att komma åt, samt att demontera.
För ventiljusteringen så fick man demontera tanken och all plast runt den, tidsåtgång ca 15minuter...
sen oljefilter och påfyllning kommer man lätt åt genom o ta bort sidokåporna..
Men det var faktiskt behov av att justera ventilerna, så nu är det gjort iaf..
här kommer nån bild på filtret samt påfyllning/oljesticka
allt mkt lättåtkomligt
-
Sen kunde jag inte låta bli att beställa snorkelkitt :djump:
fast det kommer jag nog att montera till våren, känns onödigt nu till vintern..
men ju mer jag kör med maskinen desto mer gillar jag den..
sen börjar jag gilla stel bakaxel också :hmmm:
har totalt sågat det förut, men nu då man kört timmer/ved samt en massa tung sand på gården så är det riktigt bra med stel axel..
men jag ska försöka köra och testa ännu mer så bara kom med frågor o funderingar så försöker jag ta reda på det eller testar
-
Hur går det med garantin när du servar den själv?
-
Hur går det med garantin när du servar den själv?
det går bara fint, skruvar åt Bosses Bil i luleå, här i Jokkmokk..
Så det är en maskin som även ska testas och prövas på alla sätt :)
-
Ja jag tvivlar inte på att du inte kan ville bara kolla så du inte går miste om Hondas garanti.. ()p
Kul att du gillar maskinen, jag har i några år åkt polaris och can am men nu när jag sysslar med Honda så undrar jag varför jag ej testat dom tidigare. Dom är ju helt fantastiska rent ut sagt.. Jag gillar i första hand att arbeta med en fyrhjuling och det vet ju alla att Honda klarar bäst men visst inbjuder dom även till lek.
Lycka till med dina maskiner. Intressant tråd att följa..
Mvh Robban Z
-
Ja då är första servicen avklarad, riktigt imponerad hur enkelt allt är att komma åt, samt att demontera.
För ventiljusteringen så fick man demontera tanken och all plast runt den, tidsåtgång ca 15minuter...
sen oljefilter och påfyllning kommer man lätt åt genom o ta bort sidokåporna..
Men det var faktiskt behov av att justera ventilerna, så nu är det gjort iaf..
här kommer nån bild på filtret samt påfyllning/oljesticka
allt mkt lättåtkomligt
Honda har jag alltid upplevt som kvalitet men varför och hur kan det komma sig att en sån maskin behöver ventiljustering så snabbt? :dntknow:
Är ju kul att du är så nöjd fast du gått från en så fin maskin som Grizzly'n! :)
-
Honda har jag alltid upplevt som kvalitet men varför och hur kan det komma sig att en sån maskin behöver ventiljustering så snabbt? :dntknow:
Är ju kul att du är så nöjd fast du gått från en så fin maskin som Grizzly'n! :)
ja de va lite märkligt me ventiljusteringen, men jag tror det beror på att det är en motor med stötstänger, blir som mera som nöts in då man kör.
ventilerna ska justeras varannan service, enligt boken
sen är det bara 2 ventiler i motorn, känns nästan som en gammal b20 motor o meka med :headbang:
nu när man kollat på hjulingen och skruvat i den så börjar man förstå varför dom håller så bra Honda maskinerna.
Allt är ju väldigt enkelt, och genomtänkt verkar det som inga extra finnesser förutom ren funktion..
Grizzlyn var jag otroligt nöjd med och till allmän körning ( åka o fiska nöta väg stigar mm ) så är den en trevligare maskin..
men Hondan upplever jag bättre till rent arbete, då man ska dra timmer, köra tunga lass med mkt vikt även på hjulingen då föredrar jag hondan..
men egentligen behöver man flera hjulingar :)
-
Va ute igår en sväng och körde, och efter fullt acc på grusväg så är det ingen större skillnad mellan 420:in o 500:an
men 500:an känns starkare och har nog kanske lite lägre utväxling i lådan..
faktiskt går de bra o busa grusväg me hondan ( kanske inte en maskin tänkt för det men kul var det)
men då man pendlar mellan dom märker man ju hur effektivt de är med servo...
-
Glöm inte filmkameran nästa gång så vi får se lite klättrande i skogen :whip:
Kan du ligga i 80km/h efter vägen med 500:an, utan att varva ur motorn eller kommer de inte upp i den hastigheten kanske?
-
Glöm inte filmkameran nästa gång så vi får se lite klättrande i skogen :whip:
Kan du ligga i 80km/h efter vägen med 500:an, utan att varva ur motorn eller kommer de inte upp i den hastigheten kanske?
ska ta o inhandla en hjälmkamera, man kan lätt ligga i 70 utan problem skulle tro toppfarten e ca 85- 90 om man varvar ur den :)
men de kan va så att 420:in går fortare den känns o va lite högre växlad..
-
420:in gör lite drygt 100. Men 500:an går riktigt bra med original däck.. Ska iväg till Säfsen idag för introduktion på nya TRX500FPE. Alltså FE med servo.. Får med våran demo hem på tisdag, blir skoj att testa.!
-
ska ta o inhandla en hjälmkamera, man kan lätt ligga i 70 utan problem skulle tro toppfarten e ca 85- 90 om man varvar ur den :)
men de kan va så att 420:in går fortare den känns o va lite högre växlad..
Du får filma när du har möjlighet, skulle va intressant att se ;)
Okej men toppar dom 90 känns de som att man kan ligga i 70 ivf utan att tokvarva motorn :)
420:in gör lite drygt 100. Men 500:an går riktigt bra med original däck.. Ska iväg till Säfsen idag för introduktion på nya TRX500FPE. Alltså FE med servo.. Får med våran demo hem på tisdag, blir skoj att testa.!
De kallar jag finjobb :headbang:
-
Ja en 500FPE då e de klockrent :)
var ute idag o körde i mkt stenig terräng , bara sten under mossan och de gick över förväntan..
men blev mkt imponerade av däcken, verkar va den bästa terrängen för dom däcken..
-
riktigt intressant sida, allt i sprängskisser ()p
http://www.cheapcycleparts.com/model_years/12447-honda-2012-foreman-4x4-es-trx500fe/assemblies/242337-cylinder-head (http://www.cheapcycleparts.com/model_years/12447-honda-2012-foreman-4x4-es-trx500fe/assemblies/242337-cylinder-head)
-
riktigt intressant sida, allt i sprängskisser ()p
http://www.cheapcycleparts.com/model_years/12447-honda-2012-foreman-4x4-es-trx500fe/assemblies/242337-cylinder-head (http://www.cheapcycleparts.com/model_years/12447-honda-2012-foreman-4x4-es-trx500fe/assemblies/242337-cylinder-head)
YES!!! Äntligen :sunny: :D
Tack rallymarcus, fan va nice ALLT på ett ställe ()p
-
slängde på en vision x lampa menndet blir en till framåt sen får jag se vad jag monterar bakåt
http://shop.rindab.se/prod/UTILITY-4000-SQUARE-40-5W_862366/VISION-X-UTILITY-4000-5W_85242/SWE/SEK (http://shop.rindab.se/prod/UTILITY-4000-SQUARE-40-5W_862366/VISION-X-UTILITY-4000-5W_85242/SWE/SEK)
mkt impad av lyset
-
Denna femwattslampa är väl egentligen på 35 watt va?
Fem watt... per diod ja.
Sju dioder = 35 watt.
-
Säljdags? :)
http://www.blocket.se/jokkmokk/Honda_TRX_500FE_demomaskin_43533880.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/jokkmokk/Honda_TRX_500FE_demomaskin_43533880.htm?ca=5&w=3)
-
Det var inte mycket till "långtest" det. ;-)
-
De va inte länge du hade den maskinen ;D ;)
-
Ska bara uppdatera till 500FPE då den kommer med servo nu :headbang:
så jag kommer fortsätta me samma långtest :djump:
kommer öven montera tattou band på den :)
-
Förstår dig, den känns som en helt ny maskin med servo monterat.! Säljer du/ni Honda eller?
Mvh
-
Förstår dig, den känns som en helt ny maskin med servo monterat.! Säljer du/ni Honda eller?
Mvh
Japp jag säljer honda.. och även några andra märken, men det är riktigt kul o testa för o nackdelar mellan olika maskiner
-
Då förstår jag.!! ()p Du ska möjligtvis inte till Barcelona på Honda konferensen om några veckor??
Mvh
-
Har fulgt dine langtester av Yamaha og nå Honda med intresse,og synes du har gjort en god jobb. Når vi nå ser at du selger Honda, hadde jeg forventet at du opplyste om dette når Hondatesten begynte, slik at alle kunne ta dine uttalelser som den "reklamen" det er.
-
Jag tycker Han gör seriöst och rättvisa test av maskinen då han talar om både bra och dåliga egenskaper på maskinerna.! Jag jobbar ochså med Honda o kör det mycket ska det jag skriver ochså betraktas som reklam då fast jag älskar att syssla med fyrhjulingar både på arbete och privat.!!??? :hmmm:
-
Den här tråden har inget att göra med att jag säljer honda utan det jag är ute efter är att reda ut allt med stel axel vs delad vxllåda mot cvt mm en riktig test av honda helt enkelt.
(Händer inte mkt i den här forumdelen )
Och atv försäljningen är inget jag lever på utan det är mest ett intresse, livsstil nöje :)
Utan jag har fast arbete i gruvan i Kiruna åt Hedins Hjulgrävmaskiner.
Denna test går ut på att försöka hitta alla för o nackdelar och tro mig jag skriver allt även dåliga saker.
Så det är bara fråga på om nån undrar nåt ()p
Sen kan jag bara rekomendera grizzly till alla som vill ha en bra allround fyrhjuling.
Körde ju 3 säsonger helt utan problem (förutom en damask)
Hondan är det lite mer arbete över.
-
Gillar dina utvärderings trådar och du håller ju en saklig och logisk ton i allt du skriver så att du säljer honda är inget som märks i dina tester så fortsätt ditt granskande det gillas skarpt... ()p
-
Det er bare det at i Norge blir ikke selgere sett på som "spesielt objektive" når de omtaler sine produkter. Det er kanskje anderledes i Sverige?
Uansett, jeg har ikke mye og utsette på den måten du beskriver dine erfaringer på, det var mest at du utgav deg for en vanlig bruker.
-
Jappmhar kört med warn plog nåt år nu så nu blir det o pröva Hondas originalplog..
Verkar mkt bra grejer, men tyvärr så funkar inte original knäled med 27 tums däck....
det är lite irriterande faktiskt, så det blir att förlänga knäleden i morrn (finns att beställa längre men har inte tid o vänta)
fast egentligen borde en längre knäleden va original så hade man sluppit problemet..
Ett stort plus är ju att man monterar/ tar lös plogen på ingen tid alls..
sen är det lite slekeligt i knäleden så plogen följer underlaget mkt bra
sen är det smörjnipplar i plogbinklingen samt en extra led där då man hissar plogen..
ska ta fler bilder senare men lägger även in en bild på knäleden som e rak..
och då blir den ju som låst då man ska hissa..
fick skapligt ploglyse med 2 st vision x lampor :)
-
Det er bare det at i Norge blir ikke selgere sett på som "spesielt objektive" når de omtaler sine produkter. Det er kanskje anderledes i Sverige?
Uansett, jeg har ikke mye og utsette på den måten du beskriver dine erfaringer på, det var mest at du utgav deg for en vanlig bruker.
jag ser mig själv som en helt vanlig användare av fyrhjulingar så jag skriver allt jag kan bra som dåligt, sen kommer jag att skriva om alla ev fel och problem också..
men jag tror ju att honda funkar bra mkt på grund av att det inte finns nå finesser egentligen..
allt e ju mkt enkelt med hjulingarna..
men en nackdel hittade jag då ja plogade i kväll..
blev lite besvärligt me elväxling och knappen till vinshen, råkade växla då ja skulle lyfta plogen ;D
men de e nog mest en vanesak.. (hoppas jag)
-
jag ser mig själv som en helt vanlig användare av fyrhjulingar så jag skriver allt jag kan bra som dåligt, sen kommer jag att skriva om alla ev fel och problem också..
men jag tror ju att honda funkar bra mkt på grund av att det inte finns nå finesser egentligen..
allt e ju mkt enkelt med hjulingarna..
men en nackdel hittade jag då ja plogade i kväll..
blev lite besvärligt me elväxling och knappen till vinshen, råkade växla då ja skulle lyfta plogen ;D
men de e nog mest en vanesak.. (hoppas jag)
Haha, du får vänja dig nu :)
-
Haha, du får vänja dig nu :)
ja precis, men ja tror de e lättare på 420:in då de e fotväxel ;D
men de e nog mest en vanesak...
-
ja precis, men ja tror de e lättare på 420:in då de e fotväxel ;D
men de e nog mest en vanesak...
:) Jag har ju också tumväxel, tog ett tag att komma in i det men fick en kurs av min gudfar som då jobbade på Honda ()p
-
är det inte två bulthål som sitter lite högre upp på plogen så att du kan flytta upp bommen.
-
Den plogen köra jag också med dock är hästen ingen honda men den plogen och med fästen är lätt att modda dit på de flesta hjulingar. Enkel och robust plog tycker jag ()p
-
är det inte två bulthål som sitter lite högre upp på plogen så att du kan flytta upp bommen.
jappmstämmer bra det men problemet då va junatt den löste ut direkt de gick tungt o ploga..
men jag har svetsat om knäleden nu så nu fungerar det perfekt..
men de e som helt annat o ploga me den här motför warnplogen som ja e van med..
Hondaplogen e mkt slekigare men då e den ju följsammare, undra va som e bäst?
ett stort plus e ju att de går mkt snabbt o ta lös den :)
-
Spänn fjädrarna så löser den inte ur så lätt.
-
Spänn fjädrarna så löser den inte ur så lätt.
spända i botten
-
Stor skillnad på fjärdrarna warn vs honda plog
-
Ja då var hondan såld och har beställt en likadan fast med servo och med tattou bandsats så nu blir det o testa i vinter..
kommer även montera snorkelkittet och ev nytt avgas med avgassnoskel för djupa lerdykningar..
sen kommer jag montera vinchen fram i fronten, var inget bra att ha den på pakethållarn man hamnade bara djupare ner i träsket då man fastnat..
för o nackdelar med allt..
-
ja till veckan så blir det att montera nya 500FPE och montera på en tatou bandsats ska bli mkt intressant o se om det kommer fungera lika bra som det gjorde med grizzlyn som jag också hade band på..
tänkte även försöka lägga upp nån film ..
med grizzlyn så va toppfarten ca 70 med band, man kunde lätt köra i ca 50
få se hur det blir med hondan..
-
ja nu e jag på väg o ska hämta hondan :headbang:
så i helgen blir det skruvning
ska montera på
bandsatsen
arbetsbelysning
backlampor
bröstplåt
vinsch
plog
snorkelkittet blir nog till sommarn
fortsättning följer :djump:
-
Oj de går segt med monteringen men det kommer..
hamnade bastubygge o sånt emellan..
men det blev vinschfäste från gooffroad och sen med Hondas bröstplåt för plogens skull..
fast då e vinschen ivägen för sprinten till plogfästet, men det går att bulta fast istället..
men oj så tajt o få dit prylarna men mu e de bara eldragning kvar samt ruta o banden :headbang:
sen blir det väldigt spännande o se hur hondan funkar med band..
sen måste jag även bygga om plogramen för banden..
sen ska jag se om det går att få till knäleden bättre, jag är inte alls nöjd med den nu..
ibland hamnar den i låst läge, så då får man kliva av och sparka till den..
sen är plogen väldigt låg så den kastar inte snön nåt bra alls..
men ska se om det går att göra nån typ av vinge till den.
men en grej som e super de e av o påsättning av plogen, mkt smidigt o enkelt.
men nu e ja gode körsugen :headbang:
-
band på, men ja hoppade premiärkörningen väntar tills nästa år -35 här så de kändes inte så kul..
men de tar sig sakta men säkert framåt
blir o montera elen till vinschen samt arb belysning och en ruta sen e den klar för äventyr :djump:
-
japp då har jag testat lite med banden och den går mkt bra, men tyvärr så är det nog lite små drivhjul på banden är ju 16kuggars nu och det är i minsta laget..
skulle tro att 17 kuggar e bättre då 500:an är lägre växlad än 420:in..
men jag ska nöta på lite mil o se i längden hur de e o köra med vxl låda o band..
den orkar då utan problem ska kolla sen vad lämplig marshfart är..
men servon är grymt bra riktigt lättstyrd även ute i snön :djump:
-
blev en liten utflykt idag riktigt roligt faktiskt, men jag har kvar o montera rutan, lampor samt boxen bak..
-
nu börjar jag bli riktigt nöjd vision x både framåt o bakåt samt en kimpex ruta, mkt bra passform, nu är det bara plogen som ska förlängas lite samt att lådan bak ska monteras :)
-
Ja i veckan har jag kört lite mer med hondan och även haft min första driftstörning.
Vxl lådan blev låst på växel 4..
Men fick stänga av och rucka på den så började makineriet fungera igen.
Misstänker att det kommer gå bort när den blir helt inkörd, dom e lite kärv i början.
Men annars e jag mkt nöjd :)
-
i morrn blir det en fjälltur med hondan så de blir kul o se hur det går :)
blir o dubbeldra skoterkälkar å en massa veddragning så det blir kul ska ta ett gäng me kort och försöka hålla koll på förbrukningen
-
Jag har kört in massor med ved och plogat mycket snö med FPE:n och efter 8 timmar så blinka tankmätaren att det var dags att fylla på. :) Den är grymt snål o galet stark.
-
Du tror inte det går att få till någon film snutt när du kör med band.! :)
-
Har för mig att Honda strävar efter att tanken skall hålla en arbetsdag på sina produkter
-
Blev en fjälltur, men i morse när vi klev upp var det -30 ute, inte skoj..
men Hondan startade på fjärde draget, tänkte bara dra runt motorn innan ja tog på starten för o mjuka upp den, men den startade mkt lätt klart imponerad..
sen fick den puttra en stund på tomgång innan vi körde hemåt igen..
fick packa in barnen fullt påklädda å i sovsäckar i skoterkälkarna..
men när vi kom till bilarna så va de bara -20 ungefär..
men man kan lätt köra slut en tank på några timmar om man vill, men den tar ungefär lika som grizzlyn gjorde med band, mkt pga att den e mera nedväxlad..
men jag dubbeldrog 2 skoterkälkar o körde väl i ca 40/ 50 km/h på sjön där de va slätt så det funkar finfint faktisk..
bilder kommer snart :)
-
Och så bilder.
-
jättefina bilder ()p
-
ja då va de dags för service på Hondan, har kört en hel del och växlingen har låst sig en gång till på den fick stänga av och slå på tändningen sen fick jag rucka på hjulingen så började allt funka igen..
plogade mkt en dag å då tog de slut ström i batteriet så man får knalla på och underhållsladda det..
nu är det riktigt mkt snö här så ospårat går det sjukt tungt och man får även ta om ibland på öppna ytor plogar snö upp mot pakethållarn..
men för korvgrillning och plogning samt div sysslor så räcker motorn till och det funkar riktigt bra med vxl låda och band..
så jag kommer nog köra mkt i vår med den då det blir fler turer mot fjällen..
ska ta och försöka fixa nå filmer också bara jag orkar he igång kameran..
-
Härliga bilder! :headbang:
-
Ny maskin på gång? ()p
http://www.blocket.se/jokkmokk/Honda_500FPE_servo_och_band_45224764.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/jokkmokk/Honda_500FPE_servo_och_band_45224764.htm?ca=5&w=3)
-
Ny maskin på gång? ()p
http://www.blocket.se/jokkmokk/Honda_500FPE_servo_och_band_45224764.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/jokkmokk/Honda_500FPE_servo_och_band_45224764.htm?ca=5&w=3)
både ja och nej.. hoppas på att nån vill testa :djump:
-
ja snart 30 timmar körda med hondan :) grymt nöjd med den, vi har riktigt mkt snö här ca 110 - 140 cm men de e bara köra ospårat, smyga funkar bäst har ja märkt :)
ska ordna filmer på lite körning också
-
Jag märkte samma sak med band, smyger man så flyter det :) Sen märkte jag när det börjar gå lite för tungt så är det bättre att backa en halvmeter å köra på igen, istf att gasa mer å gräva ner den ;)
-
Jag märkte samma sak med band, smyger man så flyter det :) Sen märkte jag när det börjar gå lite för tungt så är det bättre att backa en halvmeter å köra på igen, istf att gasa mer å gräva ner den ;)
ja precis gräver man ner den så har man ordnat med extrajobb :)
-
En del verkar ju ta sig lös rätt bra... :)
Chenilles Commander tracks- Honda 450 (http://www.youtube.com/watch?v=4yBIPVQWAOI#noexternalembed)
Ça passe! (http://www.youtube.com/watch?v=QqI9GlUs3A0#noexternalembed)
-
blir bara nöjdare o nöjdare med Hondan, längtar inte tillbaks till grizzlyn..
har fått ladda batteriet en gång men då ploga jag mkt samt hade alla lysen på så då ville de på o dra ur batteriet..
-
nu lyckades jag fastna lite, fick ta hjälp av vinschen å sparka bort snön under hjulingen.. men sen va ja lös
blir bara mer o mer nöjd med hjulingen, saknar inte alls variatordrift..
blir kul till sommarn då jag ska snorkla den och så funderar jag på nytt avgas, med snorkel :) så man kan gå riktigt djupt :)
-
ventilspel ok.
däremot så har jag fått sönder hondaplogen, breddningsvingen gav upp den va klent fastsatt
-
på en liten tur idag, det bara puttrar på helt enkelt :djump:
-
40 timmar
blev en fjälltur idag på nästan 10 mil med nila pulka efter
-
Hehe, jag ligger före.:) Min FPE har gått 58 tim nu och enbart till slit i skogen och snö röjning.!!
Mvh
-
Hehe, jag ligger före.:) Min FPE har gått 58 tim nu och enbart till slit i skogen och snö röjning.!!
Mvh
är du nöjd med din?
ska ju snorkla min sen men ja funderar även på ev kylarflytt :)
sen skulle jag behöva fixa så man får avgasutblåset neråt istället för rakt ut..
men de e helt sjukt vilka fina hjulingar det är
-
Ja jag är mycket imponerad av denna maskin, riktigt stark dragare i skogen och enormt fin motor o växellåda. Mina stora favoriter är 420 modellerna då framförallt 420FA o FPM men gillar denna 500:a mer o mer för var dag jag kör den.. Riktigt nöjd hitills.. ()p
-
Ja jag är mycket imponerad av denna maskin, riktigt stark dragare i skogen och enormt fin motor o växellåda. Mina stora favoriter är 420 modellerna då framförallt 420FA o FPM men gillar denna 500:a mer o mer för var dag jag kör den.. Riktigt nöjd hitills.. ()p
om du jämför mot polarisen du haft hur är den då?
som det ser ut nu så åker jag på att sälja hondan :(
få se om det löser sig gillar den sjukt mkt faktiskt men man får väl se..
blir väl o åka till fjälls till påsk igen
-
Ja va ska man säga tankar o kör funkar perfekt men när man nöter sjöis så kunde man väl önska dubbla effekten :)
-
HHa hunden :lol:
-
HHa hunden :lol:
Inte våran hund men de va 2 pudlar me kläder på där :)
-
Ca 50 tim 70 mil men milen blir ju lite fel men en 12 timmars sväng idag blev det iaf
-
Ser mycket trevligt ut. Fin bild.!
-
ja då va de dags för service på Hondan, har kört en hel del och växlingen har låst sig en gång till på den fick stänga av och slå på tändningen sen fick jag rucka på hjulingen så började allt funka igen..
plogade mkt en dag å då tog de slut ström i batteriet så man får knalla på och underhållsladda det..
nu är det riktigt mkt snö här så ospårat går det sjukt tungt och man får även ta om ibland på öppna ytor plogar snö upp mot pakethållarn..
men för korvgrillning och plogning samt div sysslor så räcker motorn till och det funkar riktigt bra med vxl låda och band..
så jag kommer nog köra mkt i vår med den då det blir fler turer mot fjällen..
ska ta och försöka fixa nå filmer också bara jag orkar he igång kameran..
ni har ju så jävla underbar natur där uppe! speciellt på vintern och när solen skiner, fantastiskt! nån gång får jag åka långt upp på nån ATV träff och njuta av det jag också!
är ju väldigt varierande natur här nere i Dalsland, så visst finns det ställen med fina vyer, men skogen växer ju lite sämre där uppe så de verkar som varenda berg man åker upp på har man ju fri sikt ifrån..
-
Några fler o 12 milatur menade jag..
-
Kan bara hålla med Oskar. Vilken otroligt fin natur ni har!
Och riktigt fin maskin ()p
-
Som vanligt helt supersuperb tråd från ditt håll, blir ju galet sugen på något liknande - variator känns nästan förlegat 8)
Hur upplever du hjuling med bandsats kontra skoter? I synnerhet lössnö till fjälls men även preppad led (misstänker att du kört en del skoter också).
Vill ju som söderlänning (nåja) gärna komma upp o visa svärfar ordentliga grejer då han är något av en norrlänning/skoterfantast.
Tack igen för ännu en supertråd - fortsätt så!
mvh fredrik
-
Som vanligt helt supersuperb tråd från ditt håll, blir ju galet sugen på något liknande - variator känns nästan förlegat 8)
Hur upplever du hjuling med bandsats kontra skoter? I synnerhet lössnö till fjälls men även preppad led (misstänker att du kört en del skoter också).
Vill ju som söderlänning (nåja) gärna komma upp o visa svärfar ordentliga grejer då han är något av en norrlänning/skoterfantast.
Tack igen för ännu en supertråd - fortsätt så!
mvh fredrik
tackar tackar bra att ni gillar trådarna :)
man kan ju inte jämföra bandad hjuling med skoter det är 2 helt skilda saker skotern e ju nästan 98% nöje medans man med hjulingen drar ved plogar gården mm mm samt använder den hela året och med band så tar man sig ju ut även i fjällvärden om man vill..
men man kan inte hålla samma tempo som med snöskoter, men har man kälje efter så kör man ändå inte så fort. så för mig funkar det mkt bra..
köpte en renegade 1200 i vintras men de blev ändå att jag körde mkt mera med hjulingen då den e mkt stadigare o lugnare att ha ungarna på samt dra bob mm
(ren körning själv så e ju klart en skoter svårslagen)
men kör man i djupsnö i skogslandet så kör jag hellre hjuling då man kan smyga fram utan o köra fast..
funkar riktigt bra sen är de ju mer träffar o sånt med hjulingarna så för min del så börjar hjulingen bli mkt roligare/ nyttigare än skoter :)
men det är många som tror att man helt kan ersätta en skoter o dom brukar bli besvikna..
Med vänlig hälsning, markus
-
fyrhjuling i lössnö = pensionär med rullator på oplogad gångbana ,det går inte att jämföra skotern kör cirklar runt hjulingen.
-
fyrhjuling i lössnö = pensionär med rullator på oplogad gångbana ,det går inte att jämföra skotern kör cirklar runt hjulingen.
håller inte med där, som sagt helt olika saker...
-
Skojjar bara visst är det olika saker ^-^
-
genomslag.. fick böka en stund innan jag kom lös. :djump:
-
Hondan paj lådan har låst sig.... Fick avbryta träffen idag...
Har hänt förut men nu e den trasig få se om de räcker med en justering..
-
Ajdå, låter inte som att honda har så hög kvalitet ändå?
-
Bara hoppas de räcker med en justering men man får se
-
Ajdå, låter inte som att honda har så hög kvalitet ändå?
Hoppas du skämtar,.!!!
-
då går den igen, avsvalning o justera kopplingen ()p som jag misstänkte :headbang:
-
Fint.! ()p
-
Hur partisk är du Marcus? :)
-
Hur partisk är du Marcus? :)
hur menar du då?
-
Ja men dåså! :) Verkar som att det har vert en del bekymmer med växellådorna vad jag har hört men tydligen ett enkelt "fel" ()p
-
Ja men dåså! :) Verkar som att det har vert en del bekymmer med växellådorna vad jag har hört men tydligen ett enkelt "fel" ()p
Får jag fråga vad du "hört" om för problem med Hondas lådor???
Mvh Robban Z
-
Att dom låser sig så man inte får i växlarna. Precis som "felet" på Markus maskin.
-
Att dom låser sig så man inte får i växlarna. Precis som "felet" på Markus maskin.
Ok.. :)
-
hur menar du då?
Jag har läst både detta och långtestet på grizzlyn. Men skriver du med alla fel och för och nackdelar?
Tycker det känns lite vinklat ibland. :)
Är du nöjd med hydrostat annars? Såg att du var sugen på märkesbyte!
-
Jag har läst både detta och långtestet på grizzlyn. Men skriver du med alla fel och för och nackdelar?
Tycker det känns lite vinklat ibland. :)
Är du nöjd med hydrostat annars? Såg att du var sugen på märkesbyte!
klart jag skriver allt annars vore dom här trådarna värdelösa.,
det är vxl låda på den jag har, jag är nöjd med den, fast det vore kul med lite mer effekt :)
men 500:an passar sjukt bra på gården är otrolig skillnad att dra tungt med vxl låda än en med remdrift ( grizzlyn jag hade drog också vadsomhelst)
skillnaden är att med hondan drar man på just lver tomgångsvarvtal, man behöver inte anlita den så hårt,,
men jag hade velat testa en med hydrostat, hade köpt en sån om de inte vore för att den har förgasare och det gamla chassiet, det känns lite antikt..
men nåt som hade vart kul det är ju en 700:a med vxl låda ojoj den skulle röra på sig..
hondan blir ju lite klen då man kommer upp i fart och helst då med band..
Med vänlig hälsning, markus
-
man börjar bli sugen o få på hjulen snart, men än e de mkt snö kvar så det blir nog först i maj det blir dags..
är lite sugen på o testa byta avgasysytem på den (mest för att få avgassnorkel)
så man även kan rikta avgaserna nedåt.
har ju snorkelkitt till insuget liggandes hemma så det åker också på efter våren..
sen har jag ju däcken som honda skickade med i ett paket Mudrebel men dom känns för snälla, men jag ska pröva dom iaf en stund o se hur dom fungerar..
-
har kört ett tag nu och nu funkar växlingen perfekt :headbang:
har vart o lekt i lite vatten o snösörja och jag blev sugen på att akut montera snorkeln :)..
blir en fjällstur i helgen igen sen blir det o montera hjulen på den
-
blev nog helgens sista körning med band på.. men det blev helt super..m
fast då jag nötte efter sjön så blev det bara ett streck i displayen till växlingsindikatorn, så de blir väl o lämna in den på rep..
( verkar bara hända på 5:ans vxl lite mystiskt )
men annars har det rullat på :djump:
-
går lite lättare med hjul på..
-
snorkling pågår..
köpte kitt från snorkelyouratv.com
enkelt o montera på hondan då de endast e ett rör och 4 st ventslangar sen är det klart..
blir intressant o testa sen :)
ämen jag funderar även på en avgassnorkel senare
-
Jag har sett 1 Honda i lera, den orkade knapp driva hjulen, än mindre komma upp. Men du vet nog vad du ger dig in på ;)
-
Jag har sett 1 Honda i lera, den orkade knapp driva hjulen, än mindre komma upp. Men du vet nog vad du ger dig in på ;)
har aldrig haft problem med orken....
-
Ja vad ska man säga, nog finns orken där på Hondas maskiner, om man har rätt växel i :D. Monterar man stora hjul o grejer så kanske man i vissa fall behöver nerväxlingskit.. Jag körde ner med min Polaris 550 i ett lerhål och det slutade med en knäckt drivaxel bak och trasig framdiff + en jävla massa bekymmer med att få ut den ur skogen sen utan drivning. Hmm undrar vilket som är bäst, sen jag började åka Honda så har jag alltid tagit mig fram där jag behöver och inget går sönder överhuvudtaget.. ()p
-
ja då var det klart och provkört :)
funkar perfekt, så nu känns det säkrare då man e o bökar i dyngan :)
-
Ja vad ska man säga, nog finns orken där på Hondas maskiner, om man har rätt växel i :D. Monterar man stora hjul o grejer så kanske man i vissa fall behöver nerväxlingskit.. Jag körde ner med min Polaris 550 i ett lerhål och det slutade med en knäckt drivaxel bak och trasig framdiff + en jävla massa bekymmer med att få ut den ur skogen sen utan drivning. Hmm undrar vilket som är bäst, sen jag började åka Honda så har jag alltid tagit mig fram där jag behöver och inget går sönder överhuvudtaget.. ()p
vilken känns starkast o dra med fpe eller fpa:n?
är sugen på en FPA men det bär emot me de gamla chassiet och förgasare...
Med vänlig hälsning, markus
-
vilken känns starkast o dra med fpe eller fpa:n?
är sugen på en FPA men det bär emot me de gamla chassiet och förgasare...
Med vänlig hälsning, markus
Ja vilken är starkast..?! Dom har ju helt olika motor karaktär där FPE:n är lite hetare på gasen och känns därför lite vassare..
Hydrostaten är helt galet GRYM att släpa runt saker med och har en motor som går lugnt o tryggt och är extremt segstark. Det finns absolut ingen maskin på marknaden som är så skön att köra o jobba med..
Hysrostaten upplevs nog svagare då den går så lungt o mjukt men det finns massor med kraft i den och kör man den i ESP mode så går den riktigt bra. I ett dragrace kör den ifrån FPE:n ganska lätt faktiskt.. :)
En doldis bland Hondas maskiner är ju 420FPM som är grymt stark, men det vet ju du, du har ju en sån. ;)
Vet inte om jag direkt svarat på din fråga men har svårt att peka ut en av dessa 2 maskiner som är den starkaste då båda klarar lika mycket men med lite olika karaktär så att säga..
Mvh Robban Z
-
så hydrostatarn e accsnabbare, de va ju lite intressant..
är ju 2 helt olika motorer också
FPE med insprutning 2 ventiler totalt samt om jag förstått rätt den nyaste motorn..
sen har ju FPE magnapullstart och det är nåt jag gillar skarpt..
FPA har ju förgasare, och 4ventilsmotor men de e klart den har väl vart med bra länge, men nog hade de vart fint med insprutning samt de nyare chassiet..
-
så här ser det ut då de blir nåt vaj me växlingen
-
roligt :djump:
http://youtu.be/lDB3Mn6D0o4 (http://youtu.be/lDB3Mn6D0o4)
-
Skumt det där med växlingen, har aldrig varit med om det på FE/FPE men hände en gång på en 420FA men det var ju bara att jucka lite fram o tillbaka några gånger samtidigt som man tryckte på knappen. Har aldrig hänt på den maskinen sen dess. Dom är ju lite tröga tills oljan är varm..
Hydrostat har ochså magnapullstart ;)
Mvh Robban
-
Skojig film föressten, :) Ser ut att vara en vackert ställe du kör på.. ()p
-
Har en fråga. Vfr har honda hel bakaxel? Vad är fördelarna?
-
Man kan dra jätte tunga lass utan att maskinen trycks ner ()p
-
Skumt det där med växlingen, har aldrig varit med om det på FE/FPE men hände en gång på en 420FA men det var ju bara att jucka lite fram o tillbaka några gånger samtidigt som man tryckte på knappen. Har aldrig hänt på den maskinen sen dess. Dom är ju lite tröga tills oljan är varm..
Hydrostat har ochså magnapullstart ;)
Mvh Robban
Jasså hmm då måste jag ha missat den synade en sån maskin i fredags... Bara kolla ordentligare alltså :)
-
Skojig film föressten, :) Ser ut att vara en vackert ställe du kör på.. ()p
Japp de e vårt sommarställe riktigt fint o sandstrand :)
-
Jasså hmm då måste jag ha missat den synade en sån maskin i fredags... Bara kolla ordentligare alltså :)
Magnapullen sitter gömd bakom ett plastlock så den syns inte så lätt..
Mvh
-
Ja då e jag med :)
Plockade aldrig bort nå kåpor..
-
Till veckan blir det byte av vinkelgivarn som sitter bak på motorn, fick felkod på växlingen..
så till veckan får vi se va som händer :)
-
Håll allting mycket rent o snyggt vid byte av den så det ej kommer in skräp o så.
Mvh
-
Håll allting mycket rent o snyggt vid byte av den så det ej kommer in skräp o så.
Mvh
självklart ()p
-
Känsliga grejer det där har jag lärt mig ;)
-
Känsliga grejer det där har jag lärt mig ;)
har du bytt nån sån tidigare?
Med vänlig hälsning, markus
-
Ja en del, men dock bara på hydrostater, har aldrig varit med om att de andra strular faktiskt..
-
ja då var givarn bytt å så passa ja på o byta olja också då den gått rätt hårt med banden i vintras..
Nu växlar den perfekt igen..
-
hmm kinamaskin? :hmmm:
-
hmm kinamaskin? :hmmm:
Så länge det är Honda som sätter toleranserna och inte en snål kines så kan du vara lugn
-
Dom byggs väl i USA?
-
Dom byggs väl i USA?
underleverantörer ;)
-
Ok! Såg nu att min är gjord i Usa ifl.
Står på ett klistermärke satt i bakänden vid ena däcket.
Stod årsmodel och färg och vart den var gjord :)
-
Ok! Såg nu att min är gjord i Usa ifl.
Står på ett klistermärke satt i bakänden vid ena däcket.
Stod årsmodel och färg och vart den var gjord :)
ja dom e ihopskruvade i usa men många prylar e från kina, men de e nog så överlag idag, billigast får tillverka....
fast alla har väl olika krav o toleranser
-
Jag tycker dom har grym kvalité, sålänge de gör som de ska och inte är dåligt gjorda tycker jag det är ok att grejer är gjorda i Kina.
-
Jag tycker dom har grym kvalité, sålänge de gör som de ska och inte är dåligt gjorda tycker jag det är ok att grejer är gjorda i Kina.
det mesta kommer från kina, och problemet är inte kina. problemet är hur mycket pengar man lägger. köper man ett billigar märke så har dem lagt ner mindre pengar och då håller det sämre :)
-
Ja, det har du väll rätt i.
-
det mesta kommer från kina, och problemet är inte kina. problemet är hur mycket pengar man lägger. köper man ett billigar märke så har dem lagt ner mindre pengar och då håller det sämre :)
Allt från Kina är absolut inte dåligt, vill man att dom tillverkar grejer med extrem hög kvalitet så fixar dom det men det kostar lite mera såklart. Allt handlar om vad man vill betala.! Kina har fått en stämpel som dom själva inte förtjänar tyvärr.!!
Det är helt riktigt som du skriver Oliwer-98
-
Det roliga är ju också att China äger ganska mycket av usa också
-
Ok! Såg nu att min är gjord i Usa ifl.
Står på ett klistermärke satt i bakänden vid ena däcket.
Stod årsmodel och färg och vart den var gjord :)
wikipedia Underleverantör:
En underleverantör är en person eller, som oftast, ett företag, som förbinder sig att utföra kraven i en annan parts kontrakt. Underleverantören anställs av en huvudleverantör för att utföra tjänster som är en del av det större projektet. Vanligast förekommer underleverantörer inom byggindustrin och bland civilingenjörer, men det har på senare tid blivit vanligt att man inom tillverkningsindustrin, särskilt bilindustrin, lägger ut stora eller alla delar av produktionen på underleverantörer. En underleverantör kan bli mycket sårbar om den endast är beroende av en enda kund, då kontrakt som oftast kommer och går. Verksamheten ligger långt ner i produktionskedjan och blir därför också sårbar för kraftiga fluktuationer i råvarupriser.
-
Jag vet, fick läsa på lite :p
-
Jag vet, fick läsa på lite :p
()p
-
otroligt stor skillnad på växlingen nu..
riktigt fin o köra har nog vart lite dålig en stund den där givarn
-
Kul att höra att det löste sig och fungerar igen! ()p
-
den 12 juli kommer vi ha dragtest med fulllastad timmervagn
blir Honda 500FPE vs Suzuki king quad 750
bilder o info följer o även film
-
Jag tror jag vet vem som kommer att vinna.. ':)
-
Tråkigt om suzuki ska behöva ta stryk.. :cry:
-
nu går den riktigt bra :)
-
När kommer filmen? :)
-
blev ingen film kameramannen, 6 årig grabb med långa fingrar pilla bort den:(
men vi koppla ihop dom o på gräs va de oavgjort, på asfalt åkte hondan baklänges..
men hur det är är så är suzukin trevligare att köra :(
men vi hann aldrig pröva med fullt lass på då kanske hondan känns bättre o dra med då de e tungt på draget..
men vi körde en sväng terräng också, och suzukin har ju klart bättre framkomlighet....
men men
-
Vi får skylla på däcken eller något ()p
-
Då är suzuki "bättre" köp då?:) tillverkas dom också i usa?
Har faktiskt bara hört bra saker om suzuki.
-
Jag kan inte uttala mig om Suzukin, säkert en bra maskin.
Det är förmodligen den stela bakaxeln som gör att Hondan inte är lika bra i terrängen som Suzukin.
Vill man ha Honda och terrängåka så får man köpa 680;n :)
-
Vill man ha Honda och terrängåka så får man köpa 680;n :)
Om man är tvungen till Honda ja, kompis har en 680 och den är långt ifrån följsam i stenrösen mm. när man titta på när han kör :(
-
Det är ju han som kör som en kratta ;)
-
Körde på samma ställen med hondan så de e inga problem o hänga med men alla maskiner har sina för o nackdelar men jag e sjukt nöjd med hondan och helst över drivningen men de märks mest då man drar tungt med den.
Till vanlig fiskekörning o lek så e de ju smidigare med variator.
Men om ryktena stämmer och det kommer en trx900 så e ju valet självklart..
Men king quaden e en riktigt fin hjuling
-
Körde på samma ställen med hondan så de e inga problem o hänga med men alla maskiner har sina för o nackdelar men jag e sjukt nöjd med hondan och helst över drivningen men de märks mest då man drar tungt med den.
Till vanlig fiskekörning o lek så e de ju smidigare med variator.
Men om ryktena stämmer och det kommer en trx900 så e ju valet självklart..
Men king quaden e en riktigt fin hjuling
680 är väl en äldre generation än de du kör nu va?
-
På asfalten vann nog kingquaden för att den e lite tyngre, samt att vid belastning så reser sig baken på hondan.
Misstänker att man tappar lite fäste då men jag kan ha fel..
-
680 är väl en äldre generation än de du kör nu va?
Ja 680:in har vart med för länge och är utan servo.
Har testat den och den gick väl skapligt men skulle nog hellre åka grizzly eller kingquad om man skull valt mellan dom
-
En riktig servo på King quaden så hade de varit underbar maskin! :)
-
ja det är sånna här gånger man gillar hondan mest..
fullastad kranmanvagn med halvblöt björk, mkt vikt på draget samt att den står i uppförsbacke i mjuk skogsmossa vid en myrkant..
den går så lätt då man drar tungt med hondan, känns inte alls lika belastad, som en variatormaskin gör..
prövade att koppla vagnen på en gamax 600 som jag har på gården, men fjädringen bottna direkt, samt att den blev jättelätt fram, men de beror nog på att dragkroken sitter i bakant på bakhjulen..
körde en sväng med den men bara på gården och nog gick de tungt alltid..
men på gården va de inga problem o dra med den..
men som jag skrev så känns det som att hondan inte blir lika belastad..
http://youtu.be/7UmcLDrGu7g (http://youtu.be/7UmcLDrGu7g)
-
Hondan tuffar på som aldrig förr, misstänkaer att givarn ja bytte har strulat sen ny växlar på som aldrig förr mjukt o smidigt.
de e då man arbetar med hondan som man blir riktigt nöjd, sjukt bra o dra tungt med..
Man blir ju bara nyfiken på hur hydrostatarn funkar
-
Hydrostaten är gudomlig att dra med i skogen kan jag lova, :) FPE:n är lite rappare på gasen och känns piggare men hydrostaten går sakta o lugnt helt utan ryck och är råstark som tusan.!
Har du sett vad som har kommit på Honda 2014/15. Ojojoj, nu kommer Honda bli lite mer poppis.!
Starkare motorer, mjukare växellådor, starkare servo, nytt utseende och helt omgjorda och kraftigare 420:i modeller. 2hjulsdrift, fourtrax 4x4 med limited slip diff och så knapp för 100% låst diff. :) :) :)
Sen kommer det en rejäl maskin typ 900cc med DSG låda som ska utmana i sport klassen men den hålls hemlig ännu.!!
Blir toppen detta.!!!!!
2014 TRX500 Foreman / 2014 TRX420 Rancher ATV Introduction Review - Honda of Chattanooga (http://www.youtube.com/watch?v=OZm9Yecn3sc#ws)
-
Hydrostaten är gudomlig att dra med i skogen kan jag lova, :) FPE:n är lite rappare på gasen och känns piggare men hydrostaten går sakta o lugnt helt utan ryck och är råstark som tusan.!
Har du sett vad som har kommit på Honda 2014/15. Ojojoj, nu kommer Honda bli lite mer poppis.!
Starkare motorer, mjukare växellådor, starkare servo, nytt utseende och helt omgjorda och kraftigare 420:i modeller. 2hjulsdrift, fourtrax 4x4 med limited slip diff och så knapp för 100% låst diff. :) :) :)
Sen kommer det en rejäl maskin typ 900cc med DSG låda som ska utmana i sport klassen men den hålls hemlig ännu.!!
Blir toppen detta.!!!!!
2014 TRX500 Foreman / 2014 TRX420 Rancher ATV Introduction Review - Honda of Chattanooga (http://www.youtube.com/watch?v=OZm9Yecn3sc#ws)
ja som sagt kommer det en 900:a då kommer jag hänga på låset...
jo såg dom andra nya maskinerna och det verkar sjukt lovande, är det samma typ av framdiff men med spärrverkan?
jag är ju egentligen sjukt nöjd med hondas framdiff så som den är idag..
men om den e så med möjlighet o spärra ja då är de ju de bästa av 2 värdar :)
-
Jo jag gillar ochså diffen på Honda och den fungerar likadant på de nya bara att det även går att låsa den 100%. Detta tycker många är ett krav när man köper fyrhjuling och jag tycker det är ett stort + att Honda kommer med detta.!! ()p
-
Jo jag gillar ochså diffen på Honda och den fungerar likadant på de nya bara att det även går att låsa den 100%. Detta tycker många är ett krav när man köper fyrhjuling och jag tycker det är ett stort + att Honda kommer med detta.!! ()p
ja då är det ju helt super, frågan e då när dom nya landar i sverige?
-
Det har jag inte fått veta ännu. :(
-
Ja då blev de en häst o 2 getter på gården, skulle åka o hämta vatten åt dom o upptäckte att de va lite vatten i älven så de va bara o koppla lös o leka lite :)
http://youtu.be/pk-KxlZ7Xao (http://youtu.be/pk-KxlZ7Xao)
Hur nöjd som helst med hondan nu då man kör ved o grejar me vatten, helt enkelt använder den som den e byggd för.
kommer att ställa på en stor vattentank på timmervagnen så det blir lättare att transportera..
-
äventyr me ungarna :)
-
hmm läste dragvikten på draget
man får belasta kulan med 14kg
samt dragvikt 385kg
hur tänkte dom?
-
hmm läste dragvikten på draget
man får belasta kulan med 14kg
samt dragvikt 385kg
hur tänkte dom?
kultruck kan ju vara noll medans du drar 10 ton.
Eller vad menar du :hmmm:
-
kultruck kan ju vara noll medans du drar 10 ton.
Eller vad menar du :hmmm:
jo kultryck, ja men stor vits med stel axel om man inte får belasta den....
på can am får man belasta draget med 23kg hela 10 kg mer..
men dom där vikterna måste va nåt för usa marknaden eller nåt?
förut vet jag att dom skröt att honda pallade maskinens vikt *4..
dragvikten på can ams drag är 485kg om jag inte minns fel.
det roliga är att ja stod o skratta på can am o sa att man inte ens får dra min timmervagn tom ens..
snacka om o skjuta sig i foten :lol:
-
just ja, tänkte inte på det..
-
Honda har testat denna konstruktion mycket hårt och du kan ju som du vet dra mycket tungt med den och kultrycket kan bli mycket över 100 kg utan att det är i närheten att skada maskinen. Det har funderats på att införa livstids garanti på drag anordningen. :)
-
Honda har testat denna konstruktion mycket hårt och du kan ju som du vet dra mycket tungt med den och kultrycket kan bli mycket över 100 kg utan att det är i närheten att skada maskinen. Det har funderats på att införa livstids garanti på drag anordningen. :)
japp den tål enormt mkt stryk och om man kollar på 420 vs 500 så e ju 500:ans mkt stadigare, men att de står max 14kg belastning de måste va nåt för o klara sig om de sker en olycka elr nåt?
samt dragvikt på 380kg elr va de va.
förut vet jag att dom klara ca 1200kg..
misstänker att de e nån stämning i usa som ställt till det.
-
Man kanske bara kan dra den angivna vikten utan att det påverkar köregenskaperna negativt.
-
bildbesvis på dragvikten..
-
Markus, är det en spricka i svetsen vid högra bulten till "läppen" som håller kulan? ???
-
fick panik och sprang ut men det verkar inte va nån spricka iaf, men de e inte bästa lackningen just där men godset va fint ()p
-
Haha var inte meningen att skrämmas. :)
Tycker det är dags att du testar en Polaris snart. Kanske 570 med servo vore nått? Har hört den kommer att ha ett attraktivt pris! ()p
-
Haha var inte meningen att skrämmas. :)
Tycker det är dags att du testar en Polaris snart. Kanske 570 med servo vore nått? Har hört den kommer att ha ett attraktivt pris! ()p
Nix! Han ska ha en kingquad!! Skämt å sido.. Till toppic. Skulle inte du byta maskin? Eller är du så himla nöjd så att du behåller den? :)
-
Nix! Han ska ha en kingquad!! Skämt å sido.. Till toppic. Skulle inte du byta maskin? Eller är du så himla nöjd så att du behåller den? :)
ingen annan som vill ha den verkar det som :)
men ja klurar på att ev testa en kingquad, men jag ligger lågt o ser om honda släpper nåt nytt.
men ja e även sugen på hondas nya 500:a men man får se..
men sen e ja även sugen på en host host can am 1000xtp max
hade egentligen vart bäst med en lång med riktig 2 sits dyna..
eller polaris 850 touring elr va den heter.
men de känns ändå som att can am: en e driftsäkrast av storkubikarna, men ja kan ju ha fel..
-
Finns ju en riktigt billig polaris 850 touring här på forumet
-
Varför vill du byta när du är nöjd med Hondan?
En roligare leksak? ;)
-
Varför vill du byta när du är nöjd med Hondan?
En roligare leksak? ;)
skulle behövt en 2 sits och lite mera motor hade inte vart fel.
(fast 2 sits har jag nu med lådan bak) så det fungerar.
enda gången de saknas lite pållar e då man åker med bandsats i fjällen.
men det går ändå över förväntan..
men klurar lite på en kingquad dom går riktigt fint, men dom har ju o sett lika ut sen 2000talets början.
men jag e även sugen på nya hondan, annars så åker jag med min en vinter till det går också bra..
blir den såld så byter jag annars kör jag vidare
-
Inget är svårsålt om priset är rätt;)
Du har väl varit sugen på allt från can am, kawa, suki på sistone?:)
-
Inget är svårsålt om priset är rätt;)
Du har väl varit sugen på allt från can am, kawa, suki på sistone?:)
japp så är det :) men samtidigt vill jag ha kvar hondan..
har en plan att sälja farsans 420 istället och ha kvar 500:an med alla tillbehör sjukt sugen på en 2 cylindrig nu
-
blev en kort fisketur igår
-
vxl låda vs cvt..
va o körde en sväng med en suzuki kingquad och det är faktiskt riktigt smidigt med variatordrift.. sen är det skillnad i komfort..
men då det dras tungt så är har ju hondan en klar fördel av vxl lådan..
alltid kul o jämföra sen kändes även kingquadens servo riktigt bra...
-
Ja då var hondan såld med alla tillbehör så då får man se vad nästa hjuling blir för nåt????
-
Skönt att du fick den såld då iaf:)
-
Har beställt annan hjuling nu o även en helt annan bandsats så det här blir intressant :)
-
Grattis till din nya linhai!;)
-
Får man fråga vilken? :)
Edit: det blev en Can Am eller hur? ()p
-
Nu tar du och talar om vad du köpt............. :)
-
Ingen can am å ingen linhai.. En helsvart iaf :)
-
Ingen can am å ingen linhai.. En helsvart iaf :)
suzuki.
-
Skäms du för din nya fyrhjuling eller?
Kawa? Suzuki? Polaris? Arctic cat? Yamaha?
-
Yamaha Grizzly 700 Black Edition? ':)
-
Inte en enstånka till :hmmm:
När skall du få lite fart i bitarna då ;)
-
Inte en enstånka till :hmmm:
När skall du få lite fart i bitarna då ;)
jo blir en enstånka till, finns ingen tvåstånka som ja vill ha.. (eller jo de finns de men dom kostar därefter)
fast de e ingen grizzly, en sån har jag ju haft redan :)
Bara för det så kommer säkert honda med en twincon 900 då blir jag ledsen på riktigt :hmmm:
-
suzuki.
':)
-
Ja jag är väl inte sämre en att jag gratulerar dig till din nya maskin. Det är ju inga dåliga grejer. Blir intressant att se dig jämföra den mot Hondan.
Mvh
-
':)
750 alltså. Finfint!
-
Japp en svart 2014 kingquad 750 men kommer nog försöka sälja 420:in o byta en ny 500 2014 så har man en me variator o en för arbete :)
Var som sagt mkt nöjd med hondan så det kommer vara en sån på gården iaf :)
Startar en ny tråd om suzukin
-
Vi har 4st honda. 2st 500 varav den ena har servo 1st 420 samt 680 mud edition. Blev impad på hur bra 500 tar sig fram i skogen med stel bakaxel. Var först lite skeptisk till stel axel. Men efter att ha kört med den ca 30 timmar i olika terränger så är jag helt nöjd med den. Men min favorit i skogen är ändå mudden.
-
oj oj sitter o läser min honda tråd och jag saknar faktiskt den maskinen....
king quaden är ju riktigt grym men man får som inte samma känsla, konstigt det där
-
Ja visst är det konstigt. Har samma känsla själv nu när jag testar CanAm. Det är en jätte fin maskin med underbar motor men jag saknar Honda galet mkt ändå.
Jag är en Honda nörd så är det bara. :)