1
Kymco / MXU500 -07 lite gas->dör
« skrivet: 14 juni 2014 kl. 17:20:58 »
Hej, är rätt grön när det gäller motorer. Jag övertog en MXU500 från min far som blev sjuk. Den hade då gått 27mil. Innan jag tog över den hade den stått i flera år. Den blev inte tömd på bränsle så all torkad bensin hade lämnat en grön hinna överallt i förgasaren.
Jag har tagit isär förgasaren helt och rengjort i en ultraljudstvätt. Efter lite experimenterande så såg vanligt tvättmedel ut att ta bort den där hinnan (harts) bra, till skillnad mot alla möjliga kemikalier jag provat innan. Allt ser rent och fint ut. Har kollat och justerat ventilspel också. Ny bensin, nytt tändstift. Har kollat med startgas runt intaget och det verkar tätt. Har justerat flottören efter verkstadsmanualens mått. Jag har kollat så det finns ett spel på chokewiren. Plockade isär och rengjorde förgasaren idag igen i tron om att det kanske lossnat någon liten hartsbit jag inte lyckats fått ur sist, men det är precis samma sak efteråt.
Nu startar den lätt, går bra på höga varv men tomgången är en katastrof. Innan jag rengjorde lågfartsmunstycket så kunde jag justera tomgången så att den gick från låg till hög. Problemet var att den dog hela tiden på lägre varv. Efter rengöringen så kan jag ha betydligt lägre tomgång utan att den dör men det är på gränsen till för lite och jag kan numera inte ställa upp tomgången! Om jag låter maskinen gå på tomgång och jag sakta trycker in gasen så dör den. Om jag tvärgasar så varvar den upp bra. Med andra ord så dör den då jag försöker justerar upp tomgången så den känns stabil.
Till saken hör att den varit inne på verkstad när den var ny. Jag har för mig att det var för att den är svårstartad och min pappa minns inte. Man vet ju aldrig vad de gjort då. Bytt lågfartsmunstycke? Nål? Annat knäppt? Jag märker ingen större skillnad då jag skruvar på bränsleskruven. Den var på 1.5 varv då jag tog isär förgasaren, men jag tycker att den känns bäst då den är helt inskruvad, och det tyder på att något är galet. Då ryker den inte svart och känns rappare vid fullt gaspådrag. Det finns alltså ett läge på tomgångsskruven där den orkar gå på tomgång. Sänker man så dör den. Höjjer man så dör den också. Varför kan jag inte höjja tomgången eller ge lite lite gas? Blir rätt galen. När jag tömde tanken så tyckte jag att det rann sakta genom kranen (och bränslefiltret verkar inte vara igensatt eftersom det rinner lika fort genom dräneringsslangen i botten av förgasaren). Jag tycker inte att det borde vara problemet eftersom det verkar som att den faktiskt får för mycket soppa... men jag kanske tänker fel då jag inte kan sånt här. Snälla hjälp Börjar bli trött på att jävlas med denna maskin, som aldrig fått se annat än 33 mil asfalt och som ser helt ny ut (sånär som på lite lätt damm). Glömde skriva upp vad det stod instansat på nålen i tron om att min gamla hjärna skulle lyckas komma ihåg det.
La upp en liten film: https://dl.dropboxusercontent.com/u/58049733/20140614_133647_KUBA.mp4
Jag har tagit isär förgasaren helt och rengjort i en ultraljudstvätt. Efter lite experimenterande så såg vanligt tvättmedel ut att ta bort den där hinnan (harts) bra, till skillnad mot alla möjliga kemikalier jag provat innan. Allt ser rent och fint ut. Har kollat och justerat ventilspel också. Ny bensin, nytt tändstift. Har kollat med startgas runt intaget och det verkar tätt. Har justerat flottören efter verkstadsmanualens mått. Jag har kollat så det finns ett spel på chokewiren. Plockade isär och rengjorde förgasaren idag igen i tron om att det kanske lossnat någon liten hartsbit jag inte lyckats fått ur sist, men det är precis samma sak efteråt.
Nu startar den lätt, går bra på höga varv men tomgången är en katastrof. Innan jag rengjorde lågfartsmunstycket så kunde jag justera tomgången så att den gick från låg till hög. Problemet var att den dog hela tiden på lägre varv. Efter rengöringen så kan jag ha betydligt lägre tomgång utan att den dör men det är på gränsen till för lite och jag kan numera inte ställa upp tomgången! Om jag låter maskinen gå på tomgång och jag sakta trycker in gasen så dör den. Om jag tvärgasar så varvar den upp bra. Med andra ord så dör den då jag försöker justerar upp tomgången så den känns stabil.
Till saken hör att den varit inne på verkstad när den var ny. Jag har för mig att det var för att den är svårstartad och min pappa minns inte. Man vet ju aldrig vad de gjort då. Bytt lågfartsmunstycke? Nål? Annat knäppt? Jag märker ingen större skillnad då jag skruvar på bränsleskruven. Den var på 1.5 varv då jag tog isär förgasaren, men jag tycker att den känns bäst då den är helt inskruvad, och det tyder på att något är galet. Då ryker den inte svart och känns rappare vid fullt gaspådrag. Det finns alltså ett läge på tomgångsskruven där den orkar gå på tomgång. Sänker man så dör den. Höjjer man så dör den också. Varför kan jag inte höjja tomgången eller ge lite lite gas? Blir rätt galen. När jag tömde tanken så tyckte jag att det rann sakta genom kranen (och bränslefiltret verkar inte vara igensatt eftersom det rinner lika fort genom dräneringsslangen i botten av förgasaren). Jag tycker inte att det borde vara problemet eftersom det verkar som att den faktiskt får för mycket soppa... men jag kanske tänker fel då jag inte kan sånt här. Snälla hjälp Börjar bli trött på att jävlas med denna maskin, som aldrig fått se annat än 33 mil asfalt och som ser helt ny ut (sånär som på lite lätt damm). Glömde skriva upp vad det stod instansat på nålen i tron om att min gamla hjärna skulle lyckas komma ihåg det.
La upp en liten film: https://dl.dropboxusercontent.com/u/58049733/20140614_133647_KUBA.mp4