ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Fenrisulven skrivet 9 januari 2015 kl. 15:34:45
-
Inköp TRX 70 -86 som skall restaureras.
Att göra.
1. Bakaxellager
2. Tillverka nya bussningar fram
3. komplementera bromsystemet fram så det blir komplett och funktionellt.
4. Lacka,Putsa och polera.
Kommer gå i min takt, grabben ska inte ha den förns om något år.
-
Fin maskin! Tvåtaktare?
-
Rhododendron killer :headbang:
-
Alla mammors skräck ;)
Kör hårt ()p
-
Lite olika däckval då det sitter olika stora däck på nu.
Geggadäck eller som original?
16x8-7 är dimensionen som gäller
-
Geggamoja däcken ser iaf ballare ut :D
-
Original
-
Det är ju en originalrenovering som görs så valet är ju lätt
-
Orka köra original! Han kommer ändå slänga på muddäck o snorkla senare så.. ':)
-
Tidsenligt
-
Då bussningarna till spindel/styrlederna fram är de enda delar som Honda slutat reservdelshålla, måste dessa tillverkas. Efter lite efterforskning fanns iallafall de övre bussningarna i rätt mått från SKF (Det enda märket värdig en seriös renovering). De undre finns tyvärr inte utan de måste vi svarva/brotcha upp två millimeter. Dessutom är de två millimeter för korta men det borde väl inte spela någon roll?
Lite osäker på materialet i originalbussningarna men dessa är i brons iallafall.
-
Då bussningarna till spindel/styrlederna fram är de enda delar som Honda slutat reservdelshålla, måste dessa tillverkas. Efter lite efterforskning fanns iallafall de övre bussningarna i rätt mått från SKF (Det enda märket värdig en seriös renovering). De undre finns tyvärr inte utan de måste vi svarva/brotcha upp två millimeter. Dessutom är de två millimeter för korta men det borde väl inte spela någon roll?
Lite osäker på materialet i originalbussningarna men dessa är i brons iallafall.
Stiligt!
Materialet i originalutförande är stål.
Även om brons är en mjukare metal så sliter de mindre på spindlar i framtiden.
Mindre bussning ger ju mindre anläggningsyta men plats för mer fett, kan inte tänka mig att det skulle vara några bekymmer alls.
-
Sambo provkör, pinnar på rätt fint på "ettan".
Lagren bak hörs rätt tydligt.
http://youtu.be/OVo7wFvf19k
-
Detta måste ju följas =)
-
Du får köpa en till så grabben får åka med nångång.
-
Rev ner bakaxeln idag, var lite orolig över hur det skulle se ut.
Glapp enbart i lagren och som bonus hade någon monterat nya bromsbackar.
Lagren och hammarn har sett bättre dagar.
-
Bussningar till spindellederna ifram svarvade! (En i reserv)
-
Postar servicemanualen här så man hittar den.
-
Avfettning och rengörning.
-
Slarvat med rengöringen. Ligger nåt orange skräp där till höger.
-
Snuggt, kör på! Följer :djump:
-
88cc Full Kit
Trailbikes kit we have made changes to better fit the ATC/TRX70.
Carb has been replaced with a 20mm OEM style that has same petcock and can use the factory thumb throttle cable.
Features:
Lightweight aluminum cylinder w/ steel sleeve
Cast in mounts for aftermarket skid plates
Oversized fins for efficient heat dissipation
52mm High compression piston w/rings pin and clips
Head Gasket Kit.
Race head with 25/22mm valves and a high performance camshaft w/Honda cam sprocket
Uni filter
Länk för framtida inköp.
http://www.hondaatc70.com/Pages/EngineUpgradeKits.aspx
-
Har raderat ett par inlägg som var oseriösa, vänligen håll er till ämnet så seriöst som möjligt.
Denna typ av projekttrådar mår bäst utan spydiga kommentarer.
-
Jag försöker säga samma sak utan humor då:
Kul med ett fabrikat som har eftermarknadstrimkit efter 29år!
-
ascoolt med trim kit till den lilla :headbang: kör inte orig däck för även om du går ifrån original så kan du säga till nästa ägare att den blev mindre tippkänslig eftersom original ser ut som cykel däck. platta och grövre mönster är ballare och lär inte påverka värdet :DV kommer följa detta, kul med 80 tals prylar ! går det att vända fälgar på dem trx 70 för mer bredd ? går på lt80 men måste ha vinklade ventiler för annars slår de i bromsarmar fram :)
-
Lager kom idag :djump:
Bara leta upp ett passande drivdon och slå i lagren.
-
ascoolt med trim kit till den lilla :headbang: kör inte orig däck för även om du går ifrån original så kan du säga till nästa ägare att den blev mindre tippkänslig eftersom original ser ut som cykel däck. platta och grövre mönster är ballare och lär inte påverka värdet :DV kommer följa detta, kul med 80 tals prylar ! går det att vända fälgar på dem trx 70 för mer bredd ? går på lt80 men måste ha vinklade ventiler för annars slår de i bromsarmar fram :)
Ja trim. Ett helt kapitel till denna maskin.
Kittet jag länkade är kanon, men samtidigt får man en lifan 140cc plug n play för samma pris.
Man mister dragstart och "honda-kvalitet" så det går änna bort.
-
okok. håller med dig, inge lifan i en så fin maskin :djump:
-
Drivdon slipat av gammalt lager samt nya lager i frysen :whip:
-
Drivdon slipat av gammalt lager samt nya lager i frysen :whip:
Jag brukar bara kapa yttre lagerbanan rakt av och ha den som drivdon. Snabbt och enkelt
-
http://youtu.be/cXvQrKLfEUk
Tvätta av och sätta fast plasten kvar.
-
rock solid, bra jobbat !
-
Noterade att min maskin saknar kåpan till trumbromsen samt att någon ändrat skruvarna till kedjeskyddet. får ebaya lite ()p