´så du tror det kommer en tystare? något du hört om då?vore ju supåer. öppen diff läge på bakhjulen alla modeller. commander outlander max tex vore ju verkligen super iallfall...
de där med öppen diff bak, varför??
Bättre svängradie, bättre vägegenskaper, sparar bakdäck, sparar känsliga underlag som gräsmattor, stigar mm mm, listan kan göras lång. I min värld är det helt obegripligt att inte alla atv's har öppen, spärrbar diff, även därbak. Är det bara Cektek som har det eller är det fler?MVHChrille
Öppen diff på en så stark Atv är nog bara farligt.Har man en gång dragit upp sin Atv på bakhjulen och ena bakhjulet tappat fästet så kollar man lite noggrannare efter rullgrus.Maskinen kastar sig i sidled.Sen vet jag inte om det kan vara svårt att få det att hålla, man måste ju iaf göra ganska mycket grövre grejer med en öppen diff än mot en låst.Ska 800 bort ?
Tror den blir i tyngsta laget med TGB 13 diff bak Det blir ju klent på en Atv speciellt med 70-80hk som ska ut på EN axel/drivknut.
Slirningen skulle ju öka med etthjulsdrift, så det där med att spara bakdäck och underlag är nog tveksamt
Självklart tycker även jag att det hade varit bra att ha en elektrsik diff bak!Innan jag köpte min xp så trodde jag att den hade det... men icke.. längre versionen har det.Turf som det heter på polaris
nog bäst du diffar din bil. så du sparar däck. så fort du svänger lite lite med diffad axel hur du en kör sliter det däck utan du ens slirar.
Jag har diffad bil och vet du: däcken slits även när du kör rakt fram
jag tkr de ska bli mer krääääm o lite tystare då är ja nöjd
Vi vill ha Ski-doo's 1200 motor me turbo!
fan vad skönt med någon mer som förstår fördelen. Jag anklagas lätt somgnällig och kräsen. tycker det är super korkat diffad drivning bakjämnt.kul om man ska leka och sladda. men mycket kör man ju normalt på vägbara tex. perfekt ha öppen då...
Klart en riktig differential (som kan spärras) skulle vara smidigt...De som talar emot detta skulle jag gärna vilja få en bra förklaring av.Priset kan stiga, ja... och driftsäkerheten skjunka... men det måste inte bli så.Så varför vissa är motståndare till detta förstår jag faktiskt inte riktigt.I vintras var jag i verkstaden och lade om till isdäck med rätt bra dubbutstick.Orkade inte ta trucken utan KÖRDE ut maskinen.Brukar annars ta den på gafflarna och ställa av den i nån snödriva...Jag körde sakta och mjukt... ändå rev dubbarna upp golvet eftersom jag vid något tillfälle tvingades att svänga.Med en differential även bak hade ingen skada på golvet skett.
ingen ide du snackar med han. inget är bra som han inte har på sin hoj. nog där skon klämmer. håller med dig fullständigt. är ju så själklart detta att är löjligt att finns någon som inte tycker är bra ha båda bak och fram och inte bara fram. blir en can am om du fixar detta och fixar till tystare bättre varijator med. synd med sådant oljud med sådant underbart motorljud dom annars har tycker jag tex....
Det är marknaden som styr, tveksamt att den stora massan är intresserade av öppen diff bak.Maskinerna är gjorda för körning i terräng med inriktning på lek.Inte plantera blommor på gräsmattor eller för att spara golvet i garaget .
men bara satte mig på en polaris x2 så tappa jag suget. vilket skämnt. märks det är märke från USA. noll kvalitets känsla på grejerna....
å när vi ändå är i gång och löser världsproblem , när slopas den där sketna gummisnodden som driver våra leksaker framåt mot hydrostat?
håller helt med! jag har stört mig så mycket på detta så jag kommer montera en öppen bak på min maskin!
Inget att ta på alltför stort allvar...Enligt cosy är alla fyrhjulingar skit. Punkt.
kul att någon mer också stört sig på detta som helvete. att då få höra av vissa att det är helt onödigt dum grej. då blir man chockad.fan vad coolt om du fixade det på din hjuling. kommer du ta upp det när du gör det på detta forum? väldigt spännande detta ju.
Hur ni än diskuterar alla så har tråden spårat ur fullständigt. Läs rubrik och åter till ämnet
Oskar, det kanske håller på den där briggs & stratton du puttrar runt på, men knappast för en 800-1000 med 70-85hk.Orsaken är att det blir för mycket kraft för att fördelas ut på en knut.Fram brukar ju gå av, och då har du ändå två bakhjul som hjälper till.I skogen? Va faan är det plan mark eller? Det kommer göra mer spår med drift på ett hjul... Inte åker ni väl slalom mellan ALLA träd?Knappast förenligt med " tread lightly" .
orkar bara inte diskutera maskinval och körsätt med dig, men vill bara upplysa om att de allra flesta fordon har differential och motor med mer hästar än en can-allt moppe.hör och häpna jag hade diff med spärrfunktion bak på min GMC med 6.6L V8 TDI på 385hp/850Nm hållbarhet bestäms av materialdimensioner osv.dessutom blir det MINDRE belastning på drivknutarna med öppen diff, eftersom kraften går dit det driver lättast, med nuvarande stumma bakväxel så kan ju ett hjul stå på is och det andra på torr asfalt när du ger fullt med alla dina 71ponnys och vart går all kraft då?
otroligt! Med samma dimensioner som till en Atv ?
Haha är du full eller? En bil har mycket pulver under huven och då håller det.En atv har förhållandevis lite pulver och det skulle inte hålla enligt dig?Vad drar du för slutsats av det? Jo att atvn är underdimensionerad, nått som knappast har med tekniken i sig att göra utan att det är dåligt tillverkade leksaker som inte är gjorda för att användas
Nu får Oskar svara på detta själv, men kan nästan lova att när han rasade sina knutar fram var diffen LÅST och inte öppen.
Pontus: fundera en gång till vilken typ av bakaxel som ger mest påkänningar på drivknutarna!som jag sa tidigare, du har större förutsättningar att skicka ut all kraft på en axel med din nuvarande bakaxel.sen håller jag med att ATV-drivlinor är undermåligt byggda.och att det blev sån stor diskussion om diffar hela tråden igenom tyder ju på att det verkar finnas intresse för denna funktion, måhända kanske inte hos dig, men ingen har sagt att det behöver va can-am som kommer med denna funktion, för min del räcker att honda gör det, så ska jag fundera på mitt maskinval.
Nu får Oskar svara på detta själv, men kan nästan lova att när han rasade sina knutar fram var diffen LÅST och inte öppen. En diff på en bil är inte i närheten 5 gånger så stor! Kolla diffarna på typ en Suzuki SJ410-413 så är de i princip i samma storlek som en atv. Inte ens diffarna på min 6x6 volvo 5 tons terrängbil är 5 gånger större.Och varför skulle de behöva bygga om ramen för att få det å hålla? Det blir ju mindre påfrestningar på ramen med öppen diff! Svänger jag på asfalt med låsta diffar med min lastbil så blir det inget kvar av vägen och bilen blir närapå sne, gör jag samma kurva med öppna diffar är det som vilken annan bil som helst, vad sliter mest på ramen tror du?
Sorry!Lowest nämnde att 800 ska utgå!? Varför släpper de en 800 med G2 nu i såfall??
Jag fattar inte varför man inte får ha en stark åsikt utan att mer eller mindre idiotförklarad. Det är ju mer eller mindre personangrepp? Själv är jag inte så intresserad av diff bak då jag enbart använder min maskin är för lek. Då vill jag varken ha onödig vikt eller något som kan strula. (vilket det kanske inte gör) Köra brett har sin charm, och däcken är en försumbar summa i totalkostnaden att åka fyrhjuling.
bytt namn på tråden. håller med oskar och jaas och chrilled fullständigt. Tur någon både kan och har logiskt tänkande här. blir mörkrädd av vad vissa andra tycker och tänker här.
Hur många olika Atv och utv har du haft?Jag kör Atv / utv och traktor i skogen minst 2 dagar i veckan.Och har faktiskt aldrig saknat en sån diff.Mest mörkrädd blir jag av att du ens har en åsikt som inte ens har en 4x4 om man ska tro texten vid din Avatar.Oskar förstår ju inget som innebär företagsamhet/ företagsekonomi och trivs bäst på soffan så det är väl inte konstigt Om han tycker att jag är en pådrivande idiot... Jag erkänner gärna att jag har fel.... När jag har det!
Oh jävlar vad har hänt grejer här!Utan att ta parti för det ena eller andra så håller jag nog fast vid min tidigare ståndpunkt att skulle någon can-am modell bli aktuell med öppen diff så är det traktorreggade 400:an som marknadsförs som arbets/skogs maskin.Skulle då efterfrågan bli enorm så tar de nog sig en funderare då och att utveckla till övriga.Men de är MIN högst personliga spekulation.Men när vi ändå spekulerar, varför inte elmotor & hydrostatdrift med haldexkoppling och kraftfördelning från spinnande hjul. Så kan vi pysa runt tillsammans och krama träd
Vad tror du BRP står för?Bombardiet RECREATIONAL products....Ja de är kunniga, de ser saker som inte Atv tillverkarna ser.Tex hur oumbärligt det är med öppen diff bak och hur stor marknad det är för det.Om det nu är så bra varför inte köpa en Polaris med turf och sluta drömma?
En outlander xxc 1000 med styrhöjare, flexxstyre och tillbehör som tex en killswitch med plugin direkt i kablaget.Om holeshot fanns som 27" så gärna det också!
Polaris "turf"-modeller har väl, som jag läste nånstans, inte blivit någon försäljnings-succé, så nej, efterfrågan på en öppen bakdiff är nog inte så stor. Vore fördelarna så stora så hade garanterat fler märken redan haft det.
Är faktiskt förvånad att inte "dödmans-grepp" kommit som original pryl ännu faktiskt.
suzuki har det original. jag monterade en sån på min maskin, bra att använda i de branta "vågar-man-detta-tro" backarna
Jag skulle vilja ha en framhjulsdriven fyrhjuling
De två sista vintrarna har jag kört med LED jag köpt av Jockas här på forumet.Han hade nya grejer på gång, men han kommer ju inte till skott med det där, bara bygger på huset och annan sket...Hjälmlyse är vida överlägset, särskilt i skogen.Man ser ner i hål, över backkrön, vid sidan om maskinen och överallt och risken för "sjösjuka" försvinner då ljuset aldrig "gungar" när maskinen gungar.Inom enduron kör alla med hjälmlyse... men här på detta forum skall alla kleta på miljoner med LED överallt... som ändå inte ens lyser en tiondel mot hjälmlyse... men men... deras sak.Kommande säsong kanske det blir xenon, stötkänsligare och drar mer effekt, men med högre ljusflöde.
Angående turf mode så kommer det 2013 på el commandern... http://www.canamoffroad.com/Files/en-CA/Pdf/2710-4_SVG_Brochure_EN_final_low.pdfLite dålig toppfart och räckvidd men annars så är den intresant.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️