Det drar ut den lilla pinnen när du diffar och den lilla pinnen sitter ju ihop med armen som diffar, är 4 klor som slår i på den där om jag inte kommer ihåg helt galet.. Googla på arctic Cat parts catalog så får du fram sprängskisser å hela kittet
är det inte den silvriga pinnen nedanför som dras ut när man spärrar? så är det på min elektriska diff iaf, och då sitter ju elmotorn på utsidan och en liten pinne "typ kofot" kommer ut ur elmotorn och petar ut den silvriga pinnen, eventuellt behöver man byta ut den silvriga pinnen om fästet i denna skiljer sig, i min elektriska är det bara som ett hål rakt igenom pinnen, där "kofoten" går in
under din pil lockar jag alla hjulen på min kisse och sen den lilla pinen framför knut korset lägger jag i 3hjuls driftenmvh robban
så här ser min elstyrda diff ut, och det ser ut som att pinnen skiljer:
Fasen Oskar, jag trodde du var emot att ha mer elektronik på din maskin. Och så fantiserar du om servo.... Vart ska det sluta?
sådär, då var den nya diffen på plats. det gick aldeles utmärkt att flytta över aktuatorpinnen från den gamla diffen, så nu har jag eldiff fram som det var innan, plus att jag har den där kontakten som talar om när kuggarna gått i ingrepp, och då monterade jag en liten kontrollampa i diffknappen som lyser när diffen gått in, blev riktigt bra, man slipper ju gissa om kuggarna gått in eller ej, nu vet man! till min förvåning så går den in ganska lätt. om man rullar sakta och lägger i den så går den i nästan varje gång, om man står still så går den inte alltid in, men det räckte att bara vrida styret åt varsitt håll så gick den i, utan att man ens behövde rulla maskinen.men jag tycker ju att kuggarna som spärrar ser väldigt klena ut, det är ju en splineshylsa som träs över dom större kuggarna på vänster drivaxel som syns på nedersta bilden.de nya drivaxlarna har en annan typ av låsclips där man trycker in drivaxeln i knutern för att en pinne ska åka ut och släppa på 2 kulor som håller låsclipset spänt så man trycker alltså in drivaxeln och drar ut alltihop ur diffen, den gamla sorten är ju ett rent helvete att få ur diffen, det var anledningen att jag monterade den här nya diffen fram, eftersom jag inte fick ut en av de gamla drivaxlarna, så plockade jag isär den vid knuten, och så får jag mecka ihop knuten när jag monterar den bak istället, då det är samma knutar där, de nya axlarna har mycket grövre knutar.sen gick denna diffen riktigt trögt att vrida, alltså när spärren inte var i, och man vred hjulet på ena sidan och det snurrade åt andra hållet på andra sidan, då kändes ett motstånd, nästan som om det vore en lamelldiff, men det kanske är spelet mellan spindelhjulen och diffhuset som är för litet och sliter till sig efter inkörning.. när man kollade på diffcarriern så såg det inte så proffsigt ut med en svets istället för bultförband...(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
teoretiskt sett så kan du väll göra hjulingen framhjulsdriven också nu då eller har jag fattat fel :S
Ok, men det är teoretiskt möjligt i alla fall
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️