ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Hyllarem skrivet 20 januari 2019 kl. 06:15:24

Titel: Hög värme från motor löst? / beslutsångest
Skrivet av: Hyllarem skrivet 20 januari 2019 kl. 06:15:24
Tjena! Är det fortfarande så att på de nya modellerna så blir vänstra vaden till en grillad chorizo efter ett tag pga värmen från motorn eller har can am löst problemet någott? Kanske inte bara är can am som har det problemet?

Står i valet och kvalet mellan Yamaha kodiak och can am outlander 450 Pro. Ska ploga en hel del, samt leka i skogen, hämta ved osv men har beslutsångest.

Can am maskinen har jag fått offert på, 15k billigare än yamman vilket är trevligt men man vill ju ha kvar sitt vänsterben hyfsat.

Vill såklart komma undan så billigt som möjligt men inte tumma på kvalitén för mycket, så ni can am ägare/fd ägare, hur är kvalitén? Om man jämför med yamma :)

Jag vet att det finns massa trådar men hittar riktigt utförliga svar på tex krypkörning med can am osv

Ha det gött
Titel: SV: Hög värme från motor löst? / beslutsångest
Skrivet av: skogsbonne skrivet 20 januari 2019 kl. 11:44:56
Inte blivit grillad på dom maskinerna jag kört iaf, sitter ju massa plast mellan ben och motor  ()p


Jag skulle ha satsat på en 570 pro om jag varit du eftersom du även vill leka lite, den har samma motor som 650, bara i med ny mapp  ()p

Kört några hundra timmar med can am 1000 och bytt mindre grejer på can am än på grizzly 700.

Bytte nyligen från grizzly 700 framför en hydraulisk avestavagn till en outlander 650 pro, mycket nöjd  :)
Titel: SV: Hög värme från motor löst? / beslutsångest
Skrivet av: Hyllarem skrivet 20 januari 2019 kl. 14:41:11
Okej :) fint! Har du provkört grizzly 450? Antar att dom är rätt mycket slöare än can ams 450
Titel: SV: Hög värme från motor löst? / beslutsångest
Skrivet av: skogsbonne skrivet 20 januari 2019 kl. 15:36:03
Outlandern har väl typ 10 hästar mer än grizzlyn så det lär ju vara märkbart.

Inte kört 450 så mycket men 350 och 700 har det blivit en hel del av och det är ju synd och säga att 700:an är pigg
Titel: SV: Hög värme från motor löst? / beslutsångest
Skrivet av: raptor350 skrivet 20 januari 2019 kl. 22:10:02
Har kört Outlander 400 G1 efi i 200 mil nu och har inte tänkt på några värmeproblem utom när det är över 20- 30 grader och man krypkör så kan det bli lite varmt i MC ställ.

Tror det är värre ju större motor man har.
Titel: SV: Hög värme från motor löst? / beslutsångest
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 21 januari 2019 kl. 13:00:17
Jag har en Outlander 570 Pro -18 och jag har inte upplevt att den blir varm på vänstersidan trots att ljuddämparen sitter där bakom. Från början tyckte jag däremot att den blev lite väl varm runt låren (typ där bensintanken satt förut). Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som den går svalare sen jag köpte Maptun 65hk mjukvara, gissar att de skickar in mer bränsle. Eller så är det som sagt inbillning.


Titel: SV: Hög värme från motor löst? / beslutsångest
Skrivet av: skogsbonne skrivet 21 januari 2019 kl. 16:39:44
Jag har en Outlander 570 Pro -18 och jag har inte upplevt att den blir varm på vänstersidan trots att ljuddämparen sitter där bakom. Från början tyckte jag däremot att den blev lite väl varm runt låren (typ där bensintanken satt förut). Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som den går svalare sen jag köpte Maptun 65hk mjukvara, gissar att de skickar in mer bränsle. Eller så är det som sagt inbillning.

Mappning hjälper mot värmen så du inbillar dig inte.

Dom går snålt original och då blir det varmt
Titel: SV: Hög värme från motor löst? / beslutsångest
Skrivet av: Mrlilje skrivet 22 januari 2019 kl. 08:20:26
Alla dom 3 Can Am jag haft/har blir väldigt varm på vänster sida, dock inte så att någon plast smällt som för vissa.
Sommartid i shorts kan det bli olidligt varmt, men det är inte många dagar på 1 år + ska man ut och leka har man på sig byxor.

Om ett användningsområde är leksak så skulle jag som tidigare nämnt gå upp på ett 570, twinmotor som är riktigt trevlig och samma som 650 med uppgraderad mjukvara - gäller maskiner som är 2018 och uppåt. Innan 2017 är 570 en 570 men du kan ha olika nycklar, 1 för laglig hastighet och 1 för full effekt.

Med större däck och andra fjädrar i variatorerna så blev min 570 riktigt rolig enligt mig, dock klart att 1000R var ännu roligare som jag hade innan :P
Titel: SV: Hög värme från motor löst? / beslutsångest
Skrivet av: Hyllarem skrivet 22 januari 2019 kl. 13:48:56
Sant! Inte ofta man åker i shorts. Det kommer främst vara en maskin för arbete. Säg 60% arbete 40% lek, så tror 450 duger alldeles utmärkt. Vill helst låta bli att mappa osv, bara köra med den som den är. Så blir det en can am får jag väl stå ut med värmen  ;D
Titel: SV: Hög värme från motor löst? / beslutsångest
Skrivet av: Mrlilje skrivet 22 januari 2019 kl. 16:01:49
Sant! Inte ofta man åker i shorts. Det kommer främst vara en maskin för arbete. Säg 60% arbete 40% lek, så tror 450 duger alldeles utmärkt. Vill helst låta bli att mappa osv, bara köra med den som den är. Så blir det en can am får jag väl stå ut med värmen  ;D

Vilken typ av lek tänker du?
Tänker mest på att en 450 kanske blir svag om du vill ha större hjul framöver, så att en 570 kanske är mer lämplig.. om du inte ska ha en flång ny så kolla efter en T3A reggad, där kan du ha som jag skrev en laglig nyckel så den gör 40 kmh och 1 nyckel med full effekt när det ska lekas, ingen mappning alltså utan bara olika nycklar som förvisso måste programmeras av ÅF eller nån med BUDS.