ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: elayah666 skrivet 23 januari 2013 kl. 22:05:27

Titel: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: elayah666 skrivet 23 januari 2013 kl. 22:05:27
Hej! Jag är helt ny här på atvforum och jag har nyss köpt en desert storm som jag servade och hade i varmgarage för den ville inte riktigt starta i kallgarage vid köpet. Den starta direkt efter jag pysslade om förgasaren lite, bytte lite filter och oljor.

När den blev kall igen så ville den ej riktigt starta i garaget, men när jag plockar bort den andra slangen på förgasaren så startade den igen. Vad är denna denna slang till? antar att det är någon typ av vakuumslang. Satt tillbaka den när motorn blev varm igen och den gick som den skulle. (-17 grader).

Det andra jag funderar över är varför motorn börjar att rusa när jag lägger den i friläge? Det gör det så mycket svårare att lägga i framdrift eller backdrift när varvtalet inte tillåter semiautomaten att göra det. Jag har inte finjusterat förgasaren, men den ligger jämt och fint med växel i.

tack på förhand
Henka
Titel: SV: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 januari 2013 kl. 06:11:20
Låter precis som den drar tjuv luft.
Titel: SV: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: elayah666 skrivet 24 januari 2013 kl. 06:54:38
frågan är vart isåfall, jag har kollat över gummin och förgasare.
Vad är den extra vakuum slangen till för på förgasaren?

Titel: SV: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 24 januari 2013 kl. 07:10:31
Motorn rusade så på min med..... Jag ställde ner tummgången
Titel: SV: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 januari 2013 kl. 07:13:57
Du kan prova spruta lite startgas eller liknande brännbar vätska (funkar med typ bräckleen också) runt insugsgummit. Ändras tomgången så har du en läcka.
(har du öppet filter var vaksam på att den inte suger in där istället )

Kan även vara så att din luftskruv är helt åt skogen felinställd.
Tror standard är ca 1,5 varv ut från botten. Men är väldigt beroende på nålinställning. Och maskinen kan vara riktigt känslig för minsta lilla justering.


Just vad den slangen är till för kan jag tyvärr inte svara på. Är inte så duktig på Vaccumförgasare.
Titel: SV: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: elayah666 skrivet 24 januari 2013 kl. 07:17:54
Okej tacksam för alla svar!

Tomgången skruvade jag på lite igår (skruven med fjäder till spjället antar jag)
Ska prova och ändra luftskruven lite oxå, startgas ska jag prova med. Allt såg så fint och prydligt ut. Jag satt på ett öppet filter från biltema, då det gamla var så slitet och priset 79:- kontra 329:- kändes bra för tillfället.
Titel: SV: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 januari 2013 kl. 07:22:45
Okej tacksam för alla svar!

Tomgången skruvade jag på lite igår (skruven med fjäder till spjället antar jag)
Ska prova och ändra luftskruven lite oxå, startgas ska jag prova med. Allt såg så fint och prydligt ut. Jag satt på ett öppet filter från biltema, då det gamla var så slitet och priset 79:- kontra 329:- kändes bra för tillfället.

Där kan du ha problemet.
Har du bytt filter har du säkert ändrat luftflödet.
Börja med ställa in luftskruven lite. Räkna hur du vrider. ta ett kvarts varv i taget och se om den reagerar. Sedan finjusterar du  ()p

Att den rusar lite på tomgång är inte så farligt även att det låter som det ska explodera.

Kan även vara så att du får ställa om nålen så den får lite mer soppa om den får mer luft.
Titel: SV: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: elayah666 skrivet 24 januari 2013 kl. 07:48:01
Hmm okej, problemet är ju att det är svårt att lägga i framdrift och backdrift när den varvar så mycket. semiautomaten vill inte riktigt då, blir i tvingad.

Ska prova lite med startgas oxå, jag kom även på att själva vakuumslangen som sitter på insuget mot cylinder glappar lite, tidigare ägare har tejpat lite. Där kan den nog tjuva luft.
Titel: SV: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: elayah666 skrivet 24 januari 2013 kl. 16:41:04
Följde slangen från förgasaren som jag trodde var en vakuumslang, den visade sig bara leda uppåt och var enbart för att skydda förgasaren från skit, förgasaren tar luft den vägen och slangen var ihopklämd under tanken, därav inte startade med slangen på.

Sedan så kände jag mig efter för framdrift och backdrift och insåg att det gick bättre att reglera lägena med ettans växel i.

Sedan så tjuvtar han luft från insugsgummit mot cylindern.
Titel: SV: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 januari 2013 kl. 17:13:23
Skönt det låter ju som du löst problemet då :)
Titel: SV: Loncin 250cc desert storm 2005
Skrivet av: elayah666 skrivet 25 januari 2013 kl. 14:25:19
Får hoppas det :) har tagit bort insugsgummit och limmat med packningslim runt vakuumslangskopplingen samt penslat packningslim runt hela gummit.