ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: ostbåge skrivet 26 mars 2014 kl. 19:43:45
-
Tjo,
Idag gjorde jag misstaget eller inte, men i alla fall var jag inne och tittade på en Can-Am xxc 1000cc 2014 års modell.
Och så klart började jag fråga mellan pris på min maskin och Can-Amen...
Det hela slutade med att jag fick ett rent ut sagt jävligt bra mellanpris och nu kan jag fan inte släppa detta.... :lol:
Visste att det skulle bli så här om jag gick in, men fan vad sugen jag är att byta in min mot en Can-Am 1000cc XXC...
Så vad vill jag igentligen med denna tråd?
Jag både vill och vill och vill och liiiiiiiite inte vill och råd har jag, men vad fan tycker Ni...?
Har maskinen för att utföra arbete i skog som å dra hydralkärra med björkstockar och för att köra på upptäktsfärd å lek.
Min 550cc är ju inte ett direkt monster att leka med.
Can-Amen är en vägreggad så betyder det att den är strypt?
Var sitter i så fall stypningarna?
Antar en vägreggad har bättre andrahandsvärlde??
-
Jag skulle inte använda en Renegade som arbetsfordon.
Brutalt tillslag och mycket värmeutveckling.
Can-am över 650 är busmaskiner anser jag.
I arbete är det få maskiner som slår din Grizzly
Vill du ha en bättre kompromiss skulle jag nog spana på Polaris som är betydligt snällare men ändå samma prestanda.
-
Skulle inte rekommendera en 1000cc Can-am till arbete alls.
Lek och bus är den skitskoj, helt jävla underbar.
Krypköra med lass, nja inte alls skulle jag säga.
-
Fungerar kanon att arbeta mer learning/arbetsnyckeln !
-
Fungerar kanon att arbeta mer learning/arbetsnyckeln !
Observera jag frågar nu.
Hur kan nyckeln ställa in det relativt höga och hårda tillslaget?
-
Nej byt inte, som tidigare har skrivit så är det inga arbetsmaskiner.
Den du har nu ligger top 3 för arbete
-
Skulle behållit Grizzlyn eller bytt till en 700 om du letar efter en lite mer busmaskin. Går ju somsagt inte och jämföra 700an med can-am och polaris värsta Men men.....
-
Du får väl låna hem en maskin och provköra med din vagn, så märker du om det fungerar bra.
Arbetet blir ju säkert lite lidande, men nöjet mycket roligare.
Så slutsatsen kanske blir..... :headbang: ändå. ()p
-
Tack för era synpunkter ()p
Anl till att jag går i bytestankar är för att jag provade på att leka oh busa med min Yamaha mer än jag gjort tidigare och fan va otroligt skoj det ääääääääääääääär :D
Men då kände jag att min 550cc inte riktigt är rätt maskin för lek, men till arbete är den perfekt.
Har en traktor som funkar fin fint tills skogsjobbet, men tycker 4risen är så mycket smidigare.
Var i väg till handlaren i morse igen och fick prova på att köra en can-am 1000 xxc och säger bara heeeeeeeeeeeeeeeerre gud vilket as att gå!!
Som det känns nu så tar jag min traktor och kör timmer med och köper can-amen för att busa med!!
Skall fundera över helgen vilket det blir, men är så sugen..
Nu har jag helgen på att förankra detta nyköp till regeringen och där blir det genast knepigare att övertyga honan om ett köp....
Några förslag på hur man bäst övertygar?! :help:
Fan, varför är det alltid så att när vi män skall köpa nåt måste i alltid övertyga regeringen, men när byggde om köket här för nåt år sedan skulle det bara göras å så blev det oavsett vad jag tyckte då jag redan tyckte vi hade ett bra funktionellt kök..
-
Du får muta med något hehe ^-^
-
Nackdelen med Can Am ;)
-
Nu har jag helgen på att förankra detta nyköp till regeringen och där blir det genast knepigare att övertyga honan om ett köp....
Nu kan man förstå värför du behöver en 1000 cc are ;)
Några förslag på hur man bäst övertygar?! :help:
men när byggde om köket här för nåt år sedan skulle det bara göras å så blev det oavsett vad jag tyckte då jag redan tyckte vi hade ett bra funktionellt kök..
Du har jo hittat på lösen redan. :) Kör på de :knupple:
-
Var det inte du som hade rätt "simpelt" skogsarbete, dvs inte tung körning med vagn i kuperad terräng...?
Mest vägar och lite så...?
Har för mig att du hade nån fråga för en tid sedan gällande däckval.
De nya, de med 1000 kubik, är mjukare i tillslaget är tidigare bigbore Can-Am och för enklare skogsjobb funkar de säkert.
...annars kan du ju traktorn.
()p
-
Tack för era synpunkter ()p
Några förslag på hur man bäst övertygar?! :help:
Köp först och fråga sen.
-
Har läst att can amen har haft problem med diffar och trasiga ramar.
Är ddtta ordnat på 2014 års maskiner?
Rent allmänt är detta hållbara maskiner?
En ny maskin kostar idag 162000 och jag skall lägga 70000 plus min maskin
Jag tycjer det låter som en bra deal och då är det med winch monterad samt dragkrok.
Köper jag nu denna maskin så blir det en ren lekmaskin
-
Var det inte du som hade rätt "simpelt" skogsarbete, dvs inte tung körning med vagn i kuperad terräng...?
Mest vägar och lite så...?
Har för mig att du hade nån fråga för en tid sedan gällande däckval
Stämmer bra det och jag använder 4isen då den är smidigare än traktorn
-
Jag är absolut ingen expert på sånna maskiner. Men de finns på blocket flertal likadana , som är gått bara 20..30 timmar, till salu. Du kan kanske ringa o höra försiktigt varför säljer dom bort nästan nya maskiner o tappar kraftigt i pris?
-
Varför renegade och inte outlander?
-
Alltid lättare att be om ursäkt, än att fråga om lov ':)
Tjejen råkade höra när jag och en polare pratade om att jag köpt/beställt en fyrhjuling.
Hade räknat med en idiotförklaring. I stil med: "Vad ska du med den till?!" :whip:
Men istället blev det:
"Har du köpt en fyrhjuling! Får jag köra den?" ()p
Varför renegade och inte Ostlander?
;)
-
Tjejen råkade höra när jag och en polare pratade om att jag köpt/beställt en fyrhjuling.
Hade räknat med en idiotförklaring. I stil med: "Vad ska du med den till?!" :whip:
Men istället blev det:
"Har du köpt en fyrhjuling! Får jag köra den?" ()p
Hur tog hon det när du sa nej ;)
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=51335.msg524744;topicseen#new (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=51335.msg524744;topicseen#new)
-
Köp en can am. Lyssna inte på andra... Det är ju bevisligen en sådan du vill ha! Och får du bra inbyte (för din nästan nya grizzly som du inte är helt tillfreds med när du har provat annat) så är det väl bara att byta :)
Ja 550cc är lagom om man ska åka till potatislandet. Fniss.
-
Tack för era inlägg ()p
Jag köper först och berättar sedan och det som redan finns där kan man ej trolla bort :headbang: så det så ()p
När gör man första service på denna maskin och hur ofta sedan?
Är det någon skillnad på 13 och 14 års modeller?
-
Köp en can am. Lyssna inte på andra... Det är ju bevisligen en sådan du vill ha!
Precis! Det spelar ju ingen roll om någon annan tycker att du ska ha något annat. har du fastnat för något, köp en sådan.
Hur tog hon det när du sa nej ;)
Man drar bara upp de gångerna hennes bilkörande har resulterat i att bilen hamnat på plåtverkstaden. ;)
Sen är det dumt att säga nej. Är bäst om man lyckas skapa ett lagom stort intresse för mina intressen. ()p
-
Varför renegade och inte Ostlander?
Haha! O0 Läste du inte va Marklund skrev i morse?
-
Haha! O0 Läste du inte va Marklund skrev i morse?
Nej :hmmm:
Vadå? Får man inte ful-citera längre? ':)
-
Nej :hmmm:
Vadå? Får man inte ful-citera längre? ':)
Håll dig seriös i märkestrådarna tack.
Tillbaka till ämnet, Outlander XT-P är ju 20k billigare
-
Någon som vet om problemet med spruckna ramar är åtgärdat på 2014 års modeller?
Hur hållbara är motorerna på dessa 4 hjulingar?
Vad säger polisen om man blir stoppad och har tagit bort strypningarna?
Hur mycket skilljer det i effekt mellan den svarta full effekt nyckeln och den grå nyckeln som ej ger full effekt??
-
Håll dig seriös i märkestrådarna tack.
Tillbaka till ämnet, Outlander XT-P är ju 20k billigare
[/quote
Tycker Renegaden är så otroligt snygg och tuff.
Outlandern liknar ju min yama, men med mera effekt bara.
Lutar mer och mer att det blir en beställning på en Renegad med hasplåtar,dragkrok,warn winch och fjärrstryrning och skärmbreddare plus Can-Ams lilla väska bak ()p
-
Någon som vet om problemet med spruckna ramar är åtgärdat på 2014 års modeller?
Hur hållbara är motorerna på dessa 4 hjulingar?
Vad säger polisen om man blir stoppad och har tagit bort strypningarna?
Hur mycket skilljer det i effekt mellan den svarta full effekt nyckeln och den grå nyckeln som ej ger full effekt??
Spruckna ramar gällde inte normala brukare.
Men ska vara åtgärdat. Även på de som hade problem genom förstärkning.
Motorerna är sjukt skottsäkra med tanke på effekt och hur de många gånger plågas i förhållande till konkurrenterna.
-Nackdel hög värmeutveckling.
Har inte hört någon som haft beskymmer med effektkontroll om man inte har typ raka rör på. (dvs retar ordningsmakten)
Ja det skiljer väldigt mycket mellan nycklarna.
Men det går att programmera om nycklarna hur man vill.
-
Pelle_jkpg --Tack för ditt inlägg, men en följdfråga..
Vad menar du med hög värmeutveckling?
-
Pelle_jkpg --Tack för ditt inlägg, men en följdfråga..
Vad menar du med hög värmeutveckling?
Att motorn blir jävligt varm.
Om man åker i shorts så bränner man sig av strålningsvärmen.
Mossa kan ta eld på avgassystemet och vissa har sadeln smält på.
Detta har generellt blivit avsevärt bättre med slipon och bränsleoptimering.
-
Är detta ett problem vid normal körning eller vid körning i terräng??
-
Är detta ett problem vid normal körning eller vid körning i terräng??
Jag har inte sett det som ett problem.
Men man bör vara vaksam varma sommardagar när man kör i skogen och skitar ner maskinen så det inte ligger mossa o annat på ljuddämparen.
-
Hmmm...
Har läst lite på forum från andra sidan pölen och vad jag läst är att mååååånga har haft en väldigt massa problem med dessa maskiner...
Det är axlar som brustit och diffar som rasat och motorer som är å jävla heta att man kan skippa å ta med grillen ut och grilla korven över motorn istället och massa andra fel..
Alla dessa fel som händer är på 2014 års maskiner och läste till och med att folk har haft problem med att nyttja garantin på maskinen när något hänt..
När jag köpte min första maskin som jag nu har, alltså grizzlyn så fick jag rådet att skaffa Yamaha eller Honda då dom 2 ligger i topp vad gäller kvalite och hållbarhet..
Vill ju inte köpa en maskin för 160000 och få massa bekymmer, men det vet man väl aldrig i förväg...
-
Mmm men har du sett hur dom kör på andra sidan pölen?
Dom kör med stora hjul, höjning och fullt järn hela tiden.
Det är inte många over här som har några problem med drivlinan, bortsett från några xmr 1000 diffar men dom har ju inte rasat.
-
Kolla på ostacruiser på Youtube.
Grönas har kört ca 500h med sin och han kör inte snålt och han har bytt en drivknut (tror jag)
och den är trimmad.
-
Du behöver inte vara orolig över drivlinan. Dom i usa kör väl i regel med 29"+ hjul med höjning på det. Can-am har då den grövsta axlar och knutar på marknaden vad jag sett iaf. Enda jag sett som kört sönder en knut va en som ladda med full gas i ett hopp och landa med fullt hjulsnurr. Då paja hans knut ! Köp en du kommer inte ångra dig !
-
ang det där med att förankra hos frun; handla på!
det är lättare att be om förlåtelse än att be om tillåtelse...
-
Med tanke på hur dom kör i ostacruiser filmerna vore det mera konstigt om inget skulle hända med tanke på hur dem kör...
Mutade frugan med en resa till Grekland i sommar så nu finns det inga hinder för mig att slå till på Can-Amen ()p
2 Bilder på maskinen..
(http://i60.tinypic.com/2wf2xc2.jpg)
(http://i58.tinypic.com/13zagcm.jpg)
Fan den är riktigt snygg och ännu snyggare med svart kofångare än silver som är original...
Om man blir stoppad av polisen och om jag nu kör maskinen ostrypt, vad kan i så fall hända??
Testkör dom om man blir stoppad?
-
Muta dom med en Greklands resa