ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: tros-kaffe skrivet 23 januari 2008 kl. 20:57:45

Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 23 januari 2008 kl. 20:57:45
Jag får ingen stabilitet på min hjuling, den kan få för sig att helt plötsligt dra till vänster som fan, in på halva vänster körbanan, känns nervös på asfalten åxå även när man åker normalt på rak väg.
Jag har testat olika inställningar på toein/out till ingen nytta, enligt boken ska det vara 0-5mm toein belastad, då blev den som en självmordsmaskin, totalt okörbar.
Det som hjälpte mest var att sänka trycket i hjulen, åker på 0,30 nu.
Nån som har några tips?

Kan tillägga att jag åker på orginal hjulen "roadgo"
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: zupe skrivet 23 januari 2008 kl. 21:10:08
Har du kollat så det inte är något glapp i framvagnen? Ryck i ramhjulen och kolla.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 23 januari 2008 kl. 21:24:11
Citat från: "zupe"
Har du kollat så det inte är något glapp i framvagnen? Ryck i ramhjulen och kolla.


Japp, inget allvarligt,, liiiitet liiiitet tillstymelse till glapp i en styrled, men inget allvarligt som sagt.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: GUEST skrivet 23 januari 2008 kl. 21:44:31
Tjena!!!

Har samma bekymmer, hjulen pekar lite ut på min 4hjuling, ska
åtgärda det, däckslitage med andra ord.

Vid körning på asfalt hamnar man ganska ofta i bekymmer då
man har en tendens till att vingla lite emellan hjulspåren(spårig asfalt).
Detta problem försvann nästan efter breddningen och sänkt däckstryck, den blev lite stabilare, min åsikt.
kolla goes forum, spacer rubrik.

Goesen har kenda som org däck och hyosong roadgo, hörde av
min åf att bägge dessa däck var riktiga skitdäckdet,
kostnadsfråga tänkte jag.
Jag har kört 135mil och måste byta däck innann sommaren.

Mvh tompas
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Turbo skrivet 23 januari 2008 kl. 22:06:36
Däcken suger :( , hade likadana på min smc 250, var helt omöjlig att köra rakt med, livsfarliga däck, de där "roadgo",  byt ut de mot riktiga vägdäck så ska du få se vilken skillnad det blir :wink:
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: kyozo skrivet 23 januari 2008 kl. 23:01:47
gölm inte att även justera fjädrar och dämpare
på min Goes var dämpare och fjädrar olika instalda på varje sida fram då var den inte kul att köra på vägen då var det mest spänande att se om man kom fram.....
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Cummins skrivet 23 januari 2008 kl. 23:44:24
Varför inte åka in till en däck verkstad och få en riktig hjulinställning för 500 kr med lazer och allt. Bara en tanke än nya däck om du trivs med dom du har nu. :)
Titel: tjernare
Skrivet av: ImuN skrivet 23 januari 2008 kl. 23:51:54
hjulinställning är inte en fel ide i detta sammanhang.. min va också sån ibörjan men de va bara för att jag va kass i början.. hålla i styret lite hårdare bara
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Stamper skrivet 24 januari 2008 kl. 11:09:20
Jag kan bara tala för Raptorn men den ska, likt de flesta quaddar ha toe in. Några millimeter, har inte i huvudet exakt. Om man inte har det räcker det med att tänka att den ska svänga så bär det iväg.
Det borde stå i verkstadshandboken. Jag vet att nåt märke inte skulle ha toe in. Kanske var Hyosung??
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 24 januari 2008 kl. 15:13:46
Citat från: "Tompas"
Tjena!!!

Har samma bekymmer, hjulen pekar lite ut på min 4hjuling, ska
åtgärda det, däckslitage med andra ord.

Vid körning på asfalt hamnar man ganska ofta i bekymmer då
man har en tendens till att vingla lite emellan hjulspåren(spårig asfalt).
Detta problem försvann nästan efter breddningen och sänkt däckstryck, den blev lite stabilare, min åsikt.
kolla goes forum, spacer rubrik.

Goesen har kenda som org däck och hyosong roadgo, hörde av
min åf att bägge dessa däck var riktiga skitdäckdet,
kostnadsfråga tänkte jag.
Jag har kört 135mil och måste byta däck innann sommaren.

Mvh tompas


Jag har sänkt min åxå, jag har dock inte breddat den än.

Citat från: "Turbo"
Däcken suger :( , hade likadana på min smc 250, var helt omöjlig att köra rakt med, livsfarliga däck, de där "roadgo",  byt ut de mot riktiga vägdäck så ska du få se vilken skillnad det blir :wink:


Jag funderar på en uppsättning crossdäck till den, då får jag ju svart på vitt om det är hjulen som ställer till det.

Citat från: "Cummins"
Varför inte åka in till en däck verkstad och få en riktig hjulinställning för 500 kr med lazer och allt. Bara en tanke än nya däck om du trivs med dom du har nu. :)



Åka å mäta med laser låter som lite overkill, det är ju inte så avancerat att mäta avståndet mellan fälgarna på fälgkanten fram å bak på fälgen.


Citat från: "Stamper"
Jag kan bara tala för Raptorn men den ska, likt de flesta quaddar ha toe in. Några millimeter, har inte i huvudet exakt. Om man inte har det räcker det med att tänka att den ska svänga så bär det iväg.
Det borde stå i verkstadshandboken. Jag vet att nåt märke inte skulle ha toe in. Kanske var Hyosung??


Hyosung ska ha 0-5mm toein enligt instruktionsboken.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Pete skrivet 24 januari 2008 kl. 20:36:18
Prova att ställa toe in mycket mer.... typ 20 mm..... det enda som händer är att den blir stadigare men sliter däcken väldigt fort.... om den fortfatande är ostadig så är det däcken.... att ha toe in på noll är livsfarligt... lycka till....
Titel: Re: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: folke33 skrivet 25 januari 2008 kl. 05:00:39
Citat från: "tros-kaffe"
Jag får ingen stabilitet på min hjuling, den kan få för sig att helt plötsligt dra till vänster som fan, in på halva vänster körbanan, känns nervös på asfalten åxå även när man åker normalt på rak väg.
Jag har testat olika inställningar på toein/out till ingen nytta, enligt boken ska det vara 0-5mm toein belastad, då blev den som en självmordsmaskin, totalt okörbar.
Det som hjälpte mest var att sänka trycket i hjulen, åker på 0,30 nu.
Nån som har några tips?

Kan tillägga att jag åker på orginal hjulen "roadgo"


Bästa tipset för din del är nog att lägga av med spriten...eller i alla fall dra ber på konsumtionen. :wink: Fulhjuling o brännvin hör INTE ihop !! :lol:

Vad är det för bultcirkel till Hyosung ? Är det samma som till Smc , så kom en sväng i helgen o lägg på mina vägdäck ? Bara för att testa om det blir nån skillnad ?....

Hör av dig på msn eller mail... andersfol@yahoo.se
Titel: Re: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 25 januari 2008 kl. 14:00:38
Citat från: "folke33"
Citat från: "tros-kaffe"
Jag får ingen stabilitet på min hjuling, den kan få för sig att helt plötsligt dra till vänster som fan, in på halva vänster körbanan, känns nervös på asfalten åxå även när man åker normalt på rak väg.
Jag har testat olika inställningar på toein/out till ingen nytta, enligt boken ska det vara 0-5mm toein belastad, då blev den som en självmordsmaskin, totalt okörbar.
Det som hjälpte mest var att sänka trycket i hjulen, åker på 0,30 nu.
Nån som har några tips?

Kan tillägga att jag åker på orginal hjulen "roadgo"


Bästa tipset för din del är nog att lägga av med spriten...eller i alla fall dra ber på konsumtionen. :wink: Fulhjuling o brännvin hör INTE ihop !! :lol:

Vad är det för bultcirkel till Hyosung ? Är det samma som till Smc , så kom en sväng i helgen o lägg på mina vägdäck ? Bara för att testa om det blir nån skillnad ?....

Hör av dig på msn eller mail... andersfol@yahoo.se



HAHAHA,,, idiot,, :lol:
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 25 januari 2008 kl. 18:06:52
Jag har även märkt att när jag svänger höger så svänger det följsamt, men när jag ska svänga vänster så går det fint en bit, sen så svänger det till som attans.
Jag menar inte när jag ska svänga ut i en korsning nu utan när jag åker vanligt på vägen.
Någon som upplever nått liknande?
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: kama skrivet 25 januari 2008 kl. 21:25:07
Jag hade samma problem med min innan jag sänkte och breddade
Kan säga att ja tror det till stor del hängde på att mina styrstag var justerade olika långa. Toe in var annars ok men man kunde faktiskt se assymtrin vid fulla styrutslag.

Sedan är det mycket riktigt viktigt hur stötdämparna är inställda.
Så när man sitter på quaden skall man även kolla så framänden och bakdelen har ungfär samma höjd över marken. Hög eller låg framdel ger över eller understyrning. Jag använde en bra justerings anvisning från öhlins. när jag provade fram bästa stabilitet. Gå in på deras hemsida så hittar ni den där nånstans

MK
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: GUEST skrivet 25 januari 2008 kl. 22:29:40
Tjena!!!

Var denna som Kama pratde om

http://www.ohlins.com/Portals/0/documents/manuals/07235-01.pdf

skummade igenom texten lite, kanske ska studera lite närmare
med tanke på mina inställningar på min 4hjuling.

mvh tompas
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 27 januari 2008 kl. 07:01:11
Citat från: "kama"
Jag hade samma problem med min innan jag sänkte och breddade
Kan säga att ja tror det till stor del hängde på att mina styrstag var justerade olika långa. Toe in var annars ok men man kunde faktiskt se assymtrin vid fulla styrutslag.

Sedan är det mycket riktigt viktigt hur stötdämparna är inställda.
Så när man sitter på quaden skall man även kolla så framänden och bakdelen har ungfär samma höjd över marken. Hög eller låg framdel ger över eller understyrning. Jag använde en bra justerings anvisning från öhlins. när jag provade fram bästa stabilitet. Gå in på deras hemsida så hittar ni den där nånstans

MK



Jag får nog ta och kolla upp längden på mina styrstag, jag har ju bara kollat toein som sagt.
Men jag tror inte att fjädringen har så stor inverkan när man åker lugnt och fint på vägen, den arbetar ju inget då.
Jag har bara sänkt den fram än, men den var värre innan jag inte sänkt alls upplever jag det som.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: kama skrivet 27 januari 2008 kl. 07:17:06
Dessa rader är något att tänka på kanske från Öhlins.
Har dessutom läst samma sak i Dirt wheels för nått år sen.

"Front end unstable at high speed, unstable
when accelerating out of curves.
Front end too low in comparison to rear end.
• Change the front springs to
harder front springs."

Fast jag håller med om att Toe in och styrstags längd är det första att kolla.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 9 februari 2008 kl. 12:53:10
Kollade längderna på styrstagen å det skillde ca:4mm.
Justerade in det å toein på 6mm, det känns lite stabilare nu men fortfarande konstig när man svänger lugnt.
Ska kolla upp fjädringen med så får vi se.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Nonne skrivet 9 februari 2008 kl. 13:42:52
Så länge man kör med Kenda roadgo är det knappt lönt att lägga ner tid på justering....... I mina ögon dom sämsta däcken på marknaden :evil:
Antingen kör man med rena vägdäck eller rena cross/terrängdäck  :wink:
Kenda roadgo är en urusel blandning av nämnda sorter.... varken bra på väg eller terräng :evil:

Vi jämnförde för något år sedan 2st SMC 250s terräng egenskaper.... den ena utrustad med kenda roadgo och den andra med maxxis väg däck.....
Maskinen med rena vägdäck tog sig fram bättre i terrängen..... :wink:

Någon som undrar vad man kan göra med roadgo däcken efter bytet till bra däck??
Skänk dom till ett dagis så kan barnen ha lite hinderbana med dom, för det duger dom till  :wink:  :lol:  :lol:  :lol:  

//Nonne
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 9 februari 2008 kl. 13:47:25
Citat från: "gatquadpunktse"
Så länge man kör med Kenda roadgo är det knappt lönt att lägga ner tid på justering....... I mina ögon dom sämsta däcken på marknaden :evil:
Antingen kör man med rena vägdäck eller rena cross/terrängdäck  :wink:
Kenda roadgo är en urusel blandning av nämnda sorter.... varken bra på väg eller terräng :evil:

Vi jämnförde för något år sedan 2st SMC 250s terräng egenskaper.... den ena utrustad med kenda roadgo och den andra med maxxis väg däck.....
Maskinen med rena vägdäck tog sig fram bättre i terrängen..... :wink:

Någon som undrar vad man kan göra med roadgo däcken efter bytet till bra däck??
Skänk dom till ett dagis så kan barnen ha lite hinderbana med dom, för det duger dom till  :wink:  :lol:  :lol:  :lol:  

//Nonne


testade med ett par gatdäck men jag märkte ingen större skillnad.?
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Nonne skrivet 9 februari 2008 kl. 20:53:36
Citat från: "tros-kaffe"
Citat från: "gatquadpunktse"
Så länge man kör med Kenda roadgo är det knappt lönt att lägga ner tid på justering....... I mina ögon dom sämsta däcken på marknaden :evil:
Antingen kör man med rena vägdäck eller rena cross/terrängdäck  :wink:
Kenda roadgo är en urusel blandning av nämnda sorter.... varken bra på väg eller terräng :evil:

Vi jämnförde för något år sedan 2st SMC 250s terräng egenskaper.... den ena utrustad med kenda roadgo och den andra med maxxis väg däck.....
Maskinen med rena vägdäck tog sig fram bättre i terrängen..... :wink:

Någon som undrar vad man kan göra med roadgo däcken efter bytet till bra däck??
Skänk dom till ett dagis så kan barnen ha lite hinderbana med dom, för det duger dom till  :wink:  :lol:  :lol:  :lol:  

//Nonne


testade med ett par gatdäck men jag märkte ingen större skillnad.?


Okej  :? borde vara stor skillnad :!:
Om du nu har testat allt som diskuterats i tråden så har jag bara ett tips kvar :?
Gör en kryssmätning av både ramen och framvagnen :!: kan vara så att den är skev.....

//Nonne
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 9 februari 2008 kl. 21:40:49
Citat från: "gatquadpunktse"
Citat från: "tros-kaffe"
Citat från: "gatquadpunktse"
Så länge man kör med Kenda roadgo är det knappt lönt att lägga ner tid på justering....... I mina ögon dom sämsta däcken på marknaden :evil:
Antingen kör man med rena vägdäck eller rena cross/terrängdäck  :wink:
Kenda roadgo är en urusel blandning av nämnda sorter.... varken bra på väg eller terräng :evil:

Vi jämnförde för något år sedan 2st SMC 250s terräng egenskaper.... den ena utrustad med kenda roadgo och den andra med maxxis väg däck.....
Maskinen med rena vägdäck tog sig fram bättre i terrängen..... :wink:

Någon som undrar vad man kan göra med roadgo däcken efter bytet till bra däck??
Skänk dom till ett dagis så kan barnen ha lite hinderbana med dom, för det duger dom till  :wink:  :lol:  :lol:  :lol:  

//Nonne


testade med ett par gatdäck men jag märkte ingen större skillnad.?


Okej  :? borde vara stor skillnad :!:
Om du nu har testat allt som diskuterats i tråden så har jag bara ett tips kvar :?
Gör en kryssmätning av både ramen och framvagnen :!: kan vara så att den är skev.....

//Nonne



OJ,,, det får jag verkligen inte hoppas.
Det måste jag verkligen kolla, det har jag bara inte tänkt på att mäta upp.

Tack för tipset.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Nonne skrivet 9 februari 2008 kl. 22:20:03
Citat från: "tros-kaffe"
OJ,,, det får jag verkligen inte hoppas.
Det måste jag verkligen kolla, det har jag bara inte tänkt på att mäta upp.

Tack för tipset.


Tänk på att det inte finns några 100% raka ramar....
Räkna med +- några millimeter
Felar det mycket så kontakta din åf


//Nonne
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Tintin skrivet 10 februari 2008 kl. 00:35:38
Har bara skummat tråden, så jag har kanske missat något, men en styrdämpare gör definitivt hojen mindre orolig på asfalt.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 18 februari 2008 kl. 01:46:38
Nu har jag kryssmätt, jag mätte från bakaxeltapp till framaxeltapp.
vänter fram - höger bak    1594mm
höger fram - vänster bak   1596mm
Det blir ju en skillnad på endast 2mm. den kan ju inte inverka.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: E-Fire skrivet 18 februari 2008 kl. 06:53:40
skummade igenom tråden lite snabbt.
Läste att du hade sänkt din hoj.
kolla så du inte sänkte mer fram än bak.

Sänkte min SMC fram & inte bak.
Då vart den så nervös på  vägen så jag höll på att hamna i grannens trädgård.

Vertikalare styrstången hamnar, mer nervös blir maskinen på vägen.
Så var det på min SMC.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Hubbe skrivet 18 februari 2008 kl. 07:36:43
Tänk även att toe in skall mätas med dig själv på maskinen, dvs ngn annan får mäta. Dessa ärden ändras radikalt när den är tom eller med last.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Hubbe skrivet 18 februari 2008 kl. 07:39:29
Har du kollat så bakaxeln är vinkelrät mot ramen? Är den felställd efter att ngn klåpare justerat kedjespänningen så blir ju effekterna lite lustiga.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 18 februari 2008 kl. 13:38:56
Citat från: "E-Fire"
skummade igenom tråden lite snabbt.
Läste att du hade sänkt din hoj.
kolla så du inte sänkte mer fram än bak.

Sänkte min SMC fram & inte bak.
Då vart den så nervös på  vägen så jag höll på att hamna i grannens trädgård.

Vertikalare styrstången hamnar, mer nervös blir maskinen på vägen.
Så var det på min SMC.


Jag har bara sänkt fram, så den är lägre fram än bak.
Men den var så "nervös" innan jag hade sänkt den.


Citat från: "Hubbe"
Tänk även att toe in skall mätas med dig själv på maskinen, dvs ngn annan får mäta. Dessa ärden ändras radikalt när den är tom eller med last.



Ja det är riktigt, jag har haft hjälp med mätningen av en polare medans jag satt på.
Men nu när den är så sänkt så A-armarna står rakt ut typ så gör det ingen skillnad på toein om jag sitter på eller inte.


Citat från: "Hubbe"
Har du kollat så bakaxeln är vinkelrät mot ramen? Är den felställd efter att ngn klåpare justerat kedjespänningen så blir ju effekterna lite lustiga.



Nej det har jag inte mätt, hur menar du att jag ska göra då?


Tack för alla tips och ideer.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: kama skrivet 18 februari 2008 kl. 16:51:17
Läste lite i en amerikansk atv tidning när jag var i USA nyligen
Enligt dem är det otroligt viktigt att framvagnen lika hög som bakdelen. Varför sas aldrig. Med tanke på Öhlins rekomendationer:
Front end unstable at high speed, unstable
when accelerating out of curves.
Front end too low in comparison to rear end.
• Change the front springs to
harder front springs.

Däcken har otroligt stor inverkan också.
Troligen en kombination av flera orsaker.

Nu har jag köpt och monterat min "Anti sway bar". köpte den av Rath Racing i USA och tillverkade ett specialfäste i aluminium.
Den lilla läggning/krängning som fanns innan i höga farter i kurvtagning är nu helt borta. Grymt grepp som en gokart

Magnus
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 18 februari 2008 kl. 17:55:26
Citat från: "kama"
Läste lite i en amerikansk atv tidning när jag var i USA nyligen
Enligt dem är det otroligt viktigt att framvagnen lika hög som bakdelen. Varför sas aldrig. Med tanke på Öhlins rekomendationer:
Front end unstable at high speed, unstable
when accelerating out of curves.
Front end too low in comparison to rear end.
• Change the front springs to
harder front springs.

Däcken har otroligt stor inverkan också.
Troligen en kombination av flera orsaker.

Nu har jag köpt och monterat min "Anti sway bar". köpte den av Rath Racing i USA och tillverkade ett specialfäste i aluminium.
Den lilla läggning/krängning som fanns innan i höga farter i kurvtagning är nu helt borta. Grymt grepp som en gokart

Magnus



Jag får testa att höja den igen till orginal och se om det blir nån skillnad nu.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Hubbe skrivet 18 februari 2008 kl. 22:39:32
Citat från: "tros-kaffe"
Citat från: "E-Fire"
skummade igenom tråden lite snabbt.
Läste att du hade sänkt din hoj.
kolla så du inte sänkte mer fram än bak.

Sänkte min SMC fram & inte bak.
Då vart den så nervös på  vägen så jag höll på att hamna i grannens trädgård.

Vertikalare styrstången hamnar, mer nervös blir maskinen på vägen.
Så var det på min SMC.


Jag har bara sänkt fram, så den är lägre fram än bak.
Men den var så "nervös" innan jag hade sänkt den.


Citat från: "Hubbe"
Tänk även att toe in skall mätas med dig själv på maskinen, dvs ngn annan får mäta. Dessa ärden ändras radikalt när den är tom eller med last.



Ja det är riktigt, jag har haft hjälp med mätningen av en polare medans jag satt på.
Men nu när den är så sänkt så A-armarna står rakt ut typ så gör det ingen skillnad på toein om jag sitter på eller inte.


Citat från: "Hubbe"
Har du kollat så bakaxeln är vinkelrät mot ramen? Är den felställd efter att ngn klåpare justerat kedjespänningen så blir ju effekterna lite lustiga.



Nej det har jag inte mätt, hur menar du att jag ska göra då?


Tack för alla tips och ideer.


Du kan ju börja med att kolla att avstånd mellan hjulcentrum fram och bak är samma på båda sidor. eller mäta från axelände till styrstång på båda sidor. försök hitta en gemensam punkt långt fram som det blir rak linje från.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 20 februari 2008 kl. 20:45:11
Inre styrlederna glappar lite mer nu märkte jag, hoppas på att det går på garantin, har inte haft problem med ÅF innan.
Mycket tillmötesgående personal på Denada.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 2 mars 2008 kl. 12:32:33
Jag har nu testat att höja den till orginal igen och ställt toein på hela 8mm, och styrstagen är lika långa.
0,30bar i däcken.
När jag åker på vägen känns det som om vänster och höger fram hjul växlar med att greppa vägen?

Det var mer problematiskt att få ett par nya styrleder än jag trodde. :evil:
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: gurra-g skrivet 2 mars 2008 kl. 12:46:11
Citat från: "tros-kaffe"
Jag har nu testat att höja den till orginal igen och ställt toein på hela 8mm, och styrstagen är lika långa.
0,30bar i däcken.
När jag åker på vägen känns det som om vänster och höger fram hjul växlar med att greppa vägen?

Det var mer problematiskt att få ett par nya styrleder än jag trodde. :evil:

Gör nåt så galet som att ställa toe out och testa, på vissa Atv så ska det va toe out.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: MJR skrivet 29 mars 2008 kl. 15:45:58
Om man ser till så att styrstagen sitter rätt monterade så blir den inte så nervös... he, he, he  :mrgreen:
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Stamper skrivet 29 mars 2008 kl. 20:18:24
Det låter precis som min maskin innan jag sänkte den. Greppet liksom växlade mellan höger och vänster och den var i färd med att dra ner i diket ibland om vägen lutade lite. Jag har dock gatdäck så det kanske inte är riktigt lika. Jag sänkte sedan maskinen fram...blev i princip okörbar. Helt jävla livsfarlig. Som tur var vad det snö och slask så jag höll mig i garaget och monterade sänkningen bak. Den är ställbar och nu är den i princip somorginal. Enda skillnaden är att den greppar som en gocart vilte gör att man får vara lite försiktig när man svänger.

Prova att sänk den bak är mitt tips.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Jocke72 skrivet 29 mars 2008 kl. 20:56:54
Quad är ungefär som att ställa in en bil, samma principer kan appliceras.

Med en högre bak så vill den överstyra, med högre fram så blir den mer benägen att understyra.

Första åtgärden vid nervositet är att se över Toe-In. Toe-in gör att quaden strävar efter att gå rakt fram, men får svårare att initera en sväng. Alltså ovillig att byta kurs och därmed mer stabil fram. Med Toe-Out blir den mer villig att byta kurs, men nervös rakt fram.

Dessa principer gäller för alla quads och det är inte olika från märke till märke.


Sätt Toe-In till några mm till att börja med.


Nästa steg är Camber. Camber beror på en mängd faktorer, men generellt kan man säga att ju hårdare fjädring desto mindre camber. Det du strävar efter med camber är att ha så mycket däcksyta i kontakt med vägbanan under sväng som möjligt. Camber kompenserar både för rörelsen i själva gummit och fjädringsrörelsen.

Som vanligt är det kompromisser. Med camber får du en mindre anläggningsyta rakt fram, dvs att du kommer inte kunna bromsa lika hårt.

Därför kan du även justera cambern. För ju bättre grepp du har fram desto viktigare är framvagnsinställningarna. Med mer camber får du sämre grepp rakt fram och den blir inte lika känslig. Se till så du har lika mycket ställt på bägge sidor.


Tredje steget är att se över inställningarna för dämpare och däckstryck. Sätt dessa på vad du har för grundinställning i manualen.

Sista tipset är att se över däcken. För det första är det inte helt ovanligt att däcken är monterade slarvigt på en quad. Kan tom vara så att både fälg och däck är skeva, en hint om detta är att du ser att däcksmönstret går och slänger när du kör. Prova helst både andra däck och fälgar fram.


Det går inte att ta en mätpunkt på en quad och tro att något är rakt. Det skiljer centimeter i måten på ramen på alla quads, inte bara kineser... ;)
Du kan alltså inte mäta Toe mot ramen, utan måste göra det mellan hjulen. Undvik att mäta mot däcken utan mät mot fälgarna för att få bort så många felkällor som möjligt.


Detta är bara ett axplock, men det är en början iaf. Kom ihåg att allting är avhängt varandra så justerar du en sak, kommer du behöva justera en annan.



/J
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Wizzman skrivet 29 mars 2008 kl. 23:19:49
Jag tror inte att ni riktigt förstår HUR nervös hans quad är (var) på vägen  8O

Det visade sig idag när vi undersökte lite att styrstagen var felmonterade från fabrik/återförsäljare (vem som nu monterar ihop det). De yttre styrlederna satt monterade ovanifrån istället för underifrån i fästet, vilket
gjorde att styrstagen var långt ifrån paralella med a-armarna.

Så när fjädringen rörde sig så ändrade sig toe jävligt mycket.
När han satt på den och man mätte så var toe-in korrekt, men när han accade så hade han säkert över 1dm toe-in (man såg fälgarna när man stog rakt framför den), och när han bromsade så hade han minst 1dm toe-out. Det var så att däcken var på väg att krängas av från fälgarna när han bromsade p.g.a att dom stod så pass mycket ut.

När vi flyttat styrstagen så ändras inte toe nämnvärt hur fjädringen än står - hjulet hamnar bara längre ut när den fjädrar ihop.

Så det handlade alltså inte om några millimeter fel toe-in utan snarare decimetrar, samt att det ändrade sig mellan toe-in och toe-out beroende på hur ihoptryckt fjädringen var.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Goes450X skrivet 30 mars 2008 kl. 11:29:59
Men hur kan det komma sig att ni inte märkt att dom va felmonterade tidigare :?:  :roll:
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 30 mars 2008 kl. 12:08:43
Citat från: "Goes450X"
Men hur kan det komma sig att ni inte märkt att dom va felmonterade tidigare :?:  :roll:


Inte en tanke på det, ska ju vara riktigt när man köpt ny maskin och får hem grejerna. Märkte det när vi jämförde med en annan.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Stamper skrivet 31 mars 2008 kl. 14:20:32
Har ni nån bild ni kan lägga upp? Det måste ju dokumenteras!  :lol:
Helt otroligt!

Hoppas att problemet är borta nu då så du kan ut och njuta.  :lol:
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: p_stman skrivet 13 juni 2008 kl. 19:02:20
vill bara göra ett litet inlägg här... även fast jag åker dinli.

jag har hållt på mycket med bilar
när jag köpte min dinli SS så gick den som ett CP på vägen, när man låg
och åkte rakt i ca 100 så kunde hojen helt plötsligt bara svänga av sig själv typ..!! den va absolut livsfarlig och väldigt nervös..

i vilket fall så gjorde jag en framvagsinställning och tänkte lite på hur det är på en bil. jag ställde ca 3mm toe inn.

DEN BLEV ÄNNU VÄRRE, TOTALT LIVSFARLIG..
efter det så provade jag olika innställningar och kom fram till att TOE OUT gav absolut bästa uppträdandet på väg.. jag har ca 5 mm toe out på min och den går SOM EN DRÖM på vägen.. jag kan hålla i styret med en hand i ca 120 på motorvägen..

det enda negativa som fortfarande finns är att den är lite känslig när man svänger.. det svänger liksom ganska mycket direkt.

nu måste jag tillägga att jag kör vägdäck på min hoj..

mvh Peter
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: friberg skrivet 14 juni 2008 kl. 00:38:40
vägdäck å dubbade är väl en väldigt stor skillnad får man väl ändå säga .själv kör ja me dubb å körde bara för 2 veckor sedan mellan Växjö och tanumshede med dem och det funkade fint ,gjorde en inställning på toein -toeout genom att sätta en träkloss nere vid styraxeln mellan styrstaget och klacken nere vid styrarmarna tar vid ( kommer inte ihåg vad det heter) sen ställde ja in den på 2mm toe in hade ca 6cm toe in innan då den var vinglig å krängig som satan i ca 90km/t och uppåt men när ja fick till det så var hojjen stabil som satan å slet knappt nåt på dubbarna å då körde ja både på E4an å E6an i ca 125km/t och ca 110 på den andra vägarna till tanum vilket varade i 37mil och vilket tog 5 timmar hahaha men kan säga att ja hade ont i röven efterråt.flådd som en ja gissa
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: gurra-g skrivet 14 juni 2008 kl. 00:50:02
Citat från: "Stamper"
Det låter precis som min maskin innan jag sänkte den. Greppet liksom växlade mellan höger och vänster och den var i färd med att dra ner i diket ibland om vägen lutade lite. Jag har dock gatdäck så det kanske inte är riktigt lika. Jag sänkte sedan maskinen fram...blev i princip okörbar. Helt jävla livsfarlig. Som tur var vad det snö och slask så jag höll mig i garaget och monterade sänkningen bak. Den är ställbar och nu är den i princip somorginal. Enda skillnaden är att den greppar som en gocart vilte gör att man får vara lite försiktig när man svänger.

Prova att sänk den bak är mitt tips.

Är det mycket bumpstear på maskinen, (toe-in ändras när maskinen fjädrar ihop) så ändras ju toe-in mycket om man sänker fjädringen.
Ändrade du tillbaks toe-in efter sänkningen eller?

Bumpstear har nog alla maskiner, mer eller mindre.
Titel: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 14 juni 2008 kl. 14:05:16
Men kan säga att Dinlin funkar kanon med 1-2 mm toe-in Körde tidigare med ca 5 och den var inte rolig på vägen om det var spårigt. (och däcken slits ganska mycket)
Titel: SV: Nervös/vinglig på asfalten
Skrivet av: kyozo skrivet 11 september 2008 kl. 00:48:19
var tvungen att kolla i  :rtfm: (service manualen) för att få reda på vad Hyosung rekomenderar för instälning fram
där stog det att den skulle stå på 0 - -5 toe in med en last av 75Kg

sedan en annan sak som inte står med men som är viktig när man ställer in framvangen är att när man har mätt in till rätt värde så sak man rulla hojen/bilen bakåt ettpar meter och sedan tillbax till utgångs läget även gunga på fjädringen upp och ner sedan mäta igen det händer att det värdet ändras lite grann