Inget direkt kul att säga kanske men intressant ämne vore ju nice me vassare kammar att köpa för de lyckliga som har en dinli. Och det med att slipa själv vet jag en smart kille på badboyforumet räknade ut hur han skulle slipa orgkammarna för att göra dem vassare gav en hel del kräm!
Problemet är ju också att motorer och drivlinor inte har några stora marginaler redan på befintlig effekt.Finns ju bigbore kit och stroker kit som passar på dinlis motor (egentligen fuji 500)Se bara på raptor 700 som ett varnande ex. Trimmar du en sån så är koppling en svag punkt ganska fort.Även dåliga marginaler på smörjning av vevparti (vissa tidiga modeller)Motorn i sig är ju inte så stor och det finns ju inga mängder att få ut om man inte börjar kompromissa med hållbarheten och hänger på andra hjälpmedel (kompressor turbo).Optimeringar av maxeffekt på befintlig motor är sånt de flesta sysslar med (avgas luft och bränsle)Oftast finns det ganska mycket dålda kusar då det ska anpasssas efter olika normer och regler hos tillverkarna.Rapp effekt går ju att få lätt med att lätta svänghjulet kraftigt (väger ju bly) men då tappar du mycket vrid.Har själv haft en del funderingar på att skaffa strokerkit och bb kit och även lätta svänghjulet för att få en varvvillig rapp motor för att se hur det funkar.Finns inget sådant i sverige så det blir att best från amerikat. Fast billigt är det inte.Man pratar ju ofta om ökning i procent och procent på redan små mängder blir inte mycket då det krävs mycket jobb för att få fram dessa om man pillar på kamaxlar.Pratar vi bilar så blir det ju helt andra summor då flödet genom en bilmotor är ganska mycket mer.
Nope har inga bilder utan det blir ju så att man får borra eller slipa ner godset på hjulet.Det är ju klart att vissa har som hobby att skruva och andra har att både köra och skruva( jag föredrar att köra mest och lite lagom skruvning) Skruvar gör jag helst hemma inte i skogen och det kräver lite marginaler. Jomenvisst 10 hk på en som har 35 är ganska många procent och det tvivlar jag på att du får ut med att optimera kamaxlar och borra ur toppen, då måste det till andra förändringar.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️