ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: larsostman skrivet 23 februari 2009 kl. 12:18:29
-
Halloj,
Tycker inte att min Renegade är så där jätte lättväxlad, det var förvisso inte min förra 400a heller men den här är snäppet värre.
Hur lätt ska det gå att växla, den kommer troligen inte bli lika bra som på Bruten men...
Hur svårt är det att justera, har inte kollat alls ännu men om det finns några tips innan man drar igång så är ju det bra.
-
dra ut växelspaken ur skårorna för de olika växellägena och titta så att spaken är centrerad i alla skåror, sen är det enkelt att justera med "vantskruven", min växlar skit bra nu..(inte som arcticcaten eller suzukin men med Can-am mått mätt) ;)
-
Tack Nerd
Tror jag förstod,
Om jag slår igång maskinen lägger i H utan att låta den trilla ned i skåran, ska jag då justera vantskruven för att centrera spaken i skåran, blev det rätt? Det är inget mer som ska göras?
Men det kanske ger sig när man tittar?
-
När du har en växel i så ska spaken ha samma spel framåt som bakåt i
spåret, det är viktigt att inte spaken ligger och spänner mot kanten.
Sen så har nog inte detta att göra med med att den är hårdväxlad, utan det
sitter nog i "envägslagret" i primärvariatorn. Remmen drar mycket
på tomgång. Men det blir bättre ju längre maskinen får gå.
-
ok, då ska jag kolla.
Tack för hjälpen!
-
ok, då ska jag kolla.
Tack för hjälpen!
Lite Topaz isoflex på "envägslagret" tror jag gör susen. Verkar som om BRP har smörjt med någon slags röd sirap från fabrik, byt ut den snarast.
-
ok, lite mer info om detta vore ju toppen.
Finns det kanske någon bild? Vad är Topaz isoflex & var köper man det? Har aldrig hört talas om det??
-
Vet du om det är ung sånt fett man ska ha Lillhajen? BRP:s fett är ju svindyrt. >:(
Men det ska visst va väldigt viktigt att det är rätt fett för växlingens skull.
-
Japp. är sånt man skall ha. Om man är medlem på Aurora wheelers forum kan man beställa Isoflex för $15, storleken på behållaren är som en liten rund skoputsask 4 cm i diameter. Enligt min bedömning så räcker den till 4-5 maskiner.
Jag fick den skickad till sverige för det priset, skadar ju inte att kolla upp
-
Ok, men var ska man fetta in?
Är det axeln vid primärskivan? Låter ju bara sådär...
-
Denna här är det:
(http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/Can-am%20Outlander%20LTD/Can-am%20Outlander/2007_08190051Large.jpg)
(http://i38.tinypic.com/30iupvd.jpg)
Tack till Quadjonen som jag tror letat på fotona ()p
-
Ok, det va som jag trodde...
Behöver jag några special verktyg?
Eller räcker det med att riva fram muttermaskinen & ett bra humör?
Är det nått annat som man ska passa på att göra när man ändå är där?
Var det någon ide att vikta om/byta fjäder när man kör original hjul?
Om man väntar till det blir lite varmare ute, är de något som förvärras & går sönder, det jag undrar är om det är panik eller ej.
-
Ja, det är bara en bult att lossa, sen så knackar du bara försiktigt på variatorn så lossnar den
från konan. Det sitter fjädrar mm inuti den där ringen, så var försiktig så dom inte sprätter iväg när du tar bort den.
-
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MkmQq7zNLAo[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eoHphGSCojY[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XlX0n8DNQII[/youtube]