ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Jonas_sde skrivet 13 januari 2014 kl. 20:51:27
-
Ska köpa skruvdubb och har tittat på bestgrip 1500.
Någon som har erfarenhet av dom.
Måste det förborras?
Måste dom limmas?
Och slutligen sitter dom kvar, har hört endel som kört med skruvdubb och tappat hälften. Men det finns ju så många olika dubb.
-
Kör maxigrip.
Håller imponande bra än så länge.
Kört ca 2 mil asfalt med 4x4.
Och ca 3 timmar tuff terrängkörning.
Själva stiftet i mitten slits typ inget.
Det är det runt om som nöts lite.
Greppar nåt sjukt på berg och stubbar.
Snö har vi knappt haft nån än tyvärr.
Men jag är nöjd med maxigrip iaf :)
Har ca 40-50 per hjul.
Ingen förborrning eller lim.
Ingår ett verktyg för de ska sättas med samma djup.
-
Ska köpa skruvdubb och har tittat på bestgrip 1500.
Någon som har erfarenhet av dom.
Måste det förborras?
Måste dom limmas?
Och slutligen sitter dom kvar, har hört endel som kört med skruvdubb och tappat hälften. Men det finns ju så många olika dubb.
Nej, ingen förborrning, ingen limning (om du inte kör med extrema hastigheter, typ 250-300 blås).
Om någon tappat hälften av sina BestGrip så har han/hon gjort väldigt fel vid monteringen. Jag har sett däck som gått åtskilliga högfartsrepor på en GTR under Speedweekend, utan att en enda dubb släppt.
Jag kör BestGrip 1500 i Maxxis Bighorn, 100 dubb i varje däck. Funkar att åka asfalt med, men det för ett jävla liv och är lite vingligt. Men så fort man kommer ut på vinterväg är det himmelriket!
-
Tackar för svaren men en fråga till behövs det så mycket som 100 stycken i varje däck eller räcker det med 40-50 som Pelle skriver? ( dom är ju rätt dyra menar jag)
Fördelen med bestgrip tycker jag är att dom är platta i botten vilket gör att risken är mindre att dom ska jobba sej in och punktera däcket.
-
Har beställt 400st Bestgrip 1500 till orginal däcken
Behövs nog om man ska ploga bla
-
Har inte så tätt mönster
-
Tackar för svaren men en fråga till behövs det så mycket som 100 stycken i varje däck eller räcker det med 40-50 som Pelle skriver? ( dom är ju rätt dyra menar jag)
Fördelen med bestgrip tycker jag är att dom är platta i botten vilket gör att risken är mindre att dom ska jobba sej in och punktera däcket.
Antalet dubb är valfritt. Jag gick på rekommendationen från Oscar på BestGrip.
-
Har beställt 400st Bestgrip 1500 till orginal däcken
Behövs nog om man ska ploga bla
Vår ploghjuling är utan dubb, funkar kanon. Dock inte originaldäck.
-
Denna vinter har det regnat och varit plus grader så det är väldigt halt
Sen är det kul med fäste när man kör på isvägarna i skärgåden
-
Personligen ska jag testa feltemas snålvariant. Best grip blir rätt dyrt, men dom verkar vara bäst också!
-
Lite roligt är det att folk som gärna smäller iväg halva årslönen på en frän fyrhjuling och halva månadslönen på en uppsättning hjul inte vill lägga 2.000 på riktiga dubb så den blir lika kul på vintern som på sommaren.
()p
-
Lite roligt är det att folk som gärna smäller iväg halva årslönen på en frän fyrhjuling och halva månadslönen på en uppsättning hjul inte vill lägga 2.000 på riktiga dubb så den blir lika kul på vintern som på sommaren.
()p
Så mycket är det inte värt anser jag :)
Ps Betalade min hoj kontant och har gott och väl råd att köpa bestgrip eller liknande.. Men 500st för 60 spänn. Lätt värt att prova det.
:)
-
Jag tycker det är rätt konstigt hur vissa tänker.
Bara för man har en dyr pryl eller pengar på kontot, ska man automatiskt sluta vara kostnadsmedveten då?
Förstår du som tjänar drygt 500 000 om året Norrhyttan kanske inte behöver bry dig om 2000 hit eller dit.
Men en annan som måste spara för att köpa en maskin för 100000 kanske inte anser det är värt 2000 kr för dubbar när det bara ska skottas på uppfarten.
Bara en tanke ()p
-
Ska man tänka på det sättet så är det lika snålt att köpa en begagnad flera år gammal hjuling när man ändå köper de värsta skruvdubbarna på marknaden :whip:
Men jag är glad ändå. Har läst så mycket bra om biltemadubbarna här på ATV-forum så då är det värt ett försök.
Har inte åkt mer än 60h sedan i våras pga att den är parkerad 5 mil från min bostad så då får snåldubbarna duga :)
Som sagt. Bestgrip verkar vara bäst om man letar seriösa skruvdubb.
-
Håller med Pelle lägga en massa pangar på dubb som man har nytta av två veckor om året totalt här i södra Sverige, bättre att lägga dom pengarna på något annat roligt.
-
Ska man tänka på det sättet så är det lika snålt att köpa en begagnad flera år gammal hjuling när man ändå köper de värsta skruvdubbarna på marknaden :whip:
Ja, visst är det av snålhet som jag köpt begagnat. Man får helt enkelt prioritera. Jag har även kört begagnade bilar hela mitt liv, men sett till att de haft ordentliga däck - framför allt på vintern.
-
Men en annan som måste spara för att köpa en maskin för 100000 kanske inte anser det är värt 2000 kr för dubbar när det bara ska skottas på uppfarten.
Då missförstod jag tråden. Om man bara ska skotta uppfarten klarar man sig bra utan dubb. Jag har dubb för att kunna köra aktivt. Ploghjulingen har vi odubbad, det går alldeles utmärkt.
-
Lite roligt är det att folk som gärna smäller iväg halva årslönen på en frän fyrhjuling och halva månadslönen på en uppsättning hjul inte vill lägga 2.000 på riktiga dubb så den blir lika kul på vintern som på sommaren.
()p
Det var detta inlägg jag kommenterade.
Jag kör med "dyrdubb" nu.
Har även testat dra i Biltema 6kant skalle.
Och ja dyrdubb är bättre och 100 gånger hållbarare :)
MEN om man inte ska åka fort eller på hårda underlag så funkar det även om skallarna kanske går av.
Riktiga skruvdubb kan man ju återanvända :)
Men skillnaden är 49.90 till 1500:- ungefär :)
Därav jag menade att det billiga funkar för den som inte har så höga krav.
-
Men skillnaden är 49.90 till 1500:- ungefär :)
Därav jag menade att det billiga funkar för den som inte har så höga krav.
Jag håller med. Har inga problem med att folk letar budgetlösningar. Tvärtom.
Mitt inlägg var en pik till de som måste ha fränaste hjulingen, men sedan snålar på den sista punkten. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
Ungefär som de som köper dyraste kamerahuset, och sedan nöjer sig med simplaste kit-objektivet.
-
Jag har beställt 100 stycken 1100 bestgrip och 300 stycken 1200 bestgrip som jag kommer att montera nästa vecka.
1.9 mm lång dubb på dessa.
Då jag vill kunna köra varm asfalt på vårvintern och använda dem även till tex kompletteringsdubba bildäck i framtiden så har jag valt de kortaste modellerna.
Jag tror att 1500 är lite väl lång dubb med 4mm om du ska köra asfalt, tror knappast att greppet blir så mycket bättre med längre dubb.
Jag blev själv rekommenderad 1100,1200,1300 eller 1350 till quad när jag skrev och frågade bestgrip.
Biltema plåtskruv är inget alternativ som håller i längden.
-
För långa dubb är livsfarligt på asfalt.
Blir snorhalt
-
För långa dubb är livsfarligt på asfalt.
Blir snorhalt
För en gång skull håller jag med dig. Fyra millimeter funkar, men är inget för inspirerad körning, enbart sansade transportsträckor. Fast oljudet är jobbigare än vinglet.
-
Börjat montera Bestgrip 1200 på min Quad.
Det ser riktigt bra ut.
Bestgrip 1100 funkar det med men kommer att köra 1200 då det verkar räcka med ca 300 stycken dubbar.
-
Då har jag testat bestgrip 1200 dubbarna.
Jag blev mycket nöjd med resultatet.
Bra grepp men det går ändå att sladda om man trycker på gasen.
Enda nackdelen är att på ren is och asfalt låter det oväntat högt ifrån dubbarna, går bra om man kör med öronproppar.
-
haha själv kör man med biltemas snökedjor där bak, funkar alldeles utmärkt, tro det eller ej :dntknow: har dock funderat på att dubba fram...