ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hisun/Hsun => Ämnet startat av: daltons skrivet 8 oktober 2008 kl. 16:07:43

Titel: A-armar
Skrivet av: daltons skrivet 8 oktober 2008 kl. 16:07:43
Hade problem med att mina spindelleder var så glappa som dom kunde bli,och enda utvägen är tydligen att byta A-armar då spindellederna inte går att byta ut.  >:(

Efter mycket lathet så tog jag tag i problemet igår,tog och rev framvagnen och döm om min förvåning när jag skulle lossa spindelleden så var alla muttrar LÖSA  :o  .  Plockade i allafall isär och tog bort A-armarna,sen tog jag bort gummihättan på spindlarna "det var snustorrt" smörjde upp dom och fyllde gummihättorna med fett och satt tillbaka dom,vända sedan på A-armen och drog på några välriktade slag med hammare och huggmejsel  :whip:  i och med det så tajtades spindeln åt något med hjälp av den lilla metallplattan där bak,kan säga att anledningen till att jag slog "nitade" baksidan var att metallbrickan var sladdrig "lös"  :headbang:..
Spindlarna känns nu som nya ()p .

Kan väl säga att denna lösning är ett sätt att fördröja bytet av A-armen tillfälligt "får se hur länge det håller"..  Skulle iofs kunna tänka mig att det går att borra fast en smörjnippel bak på spindlarna,så att man kan smörja riktigt och därmed förlänga hållbarheten avsevärt..  :lol:  ()p

                                HISUN 400 "RAPTOR" kopia
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: Räcket skrivet 8 oktober 2008 kl. 19:11:16
Hade problem med att mina spindelleder var så glappa som dom kunde bli,och enda utvägen är tydligen att byta A-armar då spindellederna inte går att byta ut.  >:(

Efter mycket lathet så tog jag tag i problemet igår,tog och rev framvagnen och döm om min förvåning när jag skulle lossa spindelleden så var alla muttrar LÖSA  :o  .  Plockade i allafall isär och tog bort A-armarna,sen tog jag bort gummihättan på spindlarna "det var snustorrt" smörjde upp dom och fyllde gummihättorna med fett och satt tillbaka dom,vända sedan på A-armen och drog på några välriktade slag med hammare och huggmejsel  :whip:  i och med det så tajtades spindeln åt något med hjälp av den lilla metallplattan där bak,kan säga att anledningen till att jag slog "nitade" baksidan var att metallbrickan var sladdrig "lös"  :headbang:..
Spindlarna känns nu som nya ()p .

Kan väl säga att denna lösning är ett sätt att fördröja bytet av A-armen tillfälligt "får se hur länge det håller"..  Skulle iofs kunna tänka mig att det går att borra fast en smörjnippel bak på spindlarna,så att man kan smörja riktigt och därmed förlänga hållbarheten avsevärt..  :lol:  ()p

                                HISUN 400 "RAPTOR" kopia

Hur ser dina armar ut? (a-armar) ;)

Tänkte om jag har likadana så man vet vad man ska göra när det uppstår. :)
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: daltons skrivet 8 oktober 2008 kl. 22:20:05
Hade problem med att mina spindelleder var så glappa som dom kunde bli,och enda utvägen är tydligen att byta A-armar då spindellederna inte går att byta ut.  >:(

Efter mycket lathet så tog jag tag i problemet igår,tog och rev framvagnen och döm om min förvåning när jag skulle lossa spindelleden så var alla muttrar LÖSA  :o  .  Plockade i allafall isär och tog bort A-armarna,sen tog jag bort gummihättan på spindlarna "det var snustorrt" smörjde upp dom och fyllde gummihättorna med fett och satt tillbaka dom,vända sedan på A-armen och drog på några välriktade slag med hammare och huggmejsel  :whip:  i och med det så tajtades spindeln åt något med hjälp av den lilla metallplattan där bak,kan säga att anledningen till att jag slog "nitade" baksidan var att metallbrickan var sladdrig "lös"  :headbang:..
Spindlarna känns nu som nya ()p .

Kan väl säga att denna lösning är ett sätt att fördröja bytet av A-armen tillfälligt "får se hur länge det håller"..  Skulle iofs kunna tänka mig att det går att borra fast en smörjnippel bak på spindlarna,så att man kan smörja riktigt och därmed förlänga hållbarheten avsevärt..  :lol:  ()p

                                HISUN 400 "RAPTOR" kopia

Hur ser dina armar ut? (a-armar) ;)

Tänkte om jag har likadana så man vet vad man ska göra när det uppstår. :)

Det är samma som till yamaha raptor 350 om du vet hur dom ser ut!  ()p
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: Räcket skrivet 8 oktober 2008 kl. 22:35:51


Det är samma som till yamaha raptor 350 om du vet hur dom ser ut!  ()p

He he, näe..
Men får väl leta reda på nån bild. :D
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: daltons skrivet 9 oktober 2008 kl. 00:57:45


Det är samma som till yamaha raptor 350 om du vet hur dom ser ut!  ()p

He he, näe..
Men får väl leta reda på nån bild. :D


Prover att lägga in en sprängskiss  ()p

Titel: SV: A-armar
Skrivet av: daltons skrivet 9 oktober 2008 kl. 01:09:05


Det är samma som till yamaha raptor 350 om du vet hur dom ser ut!  ()p

He he, näe..
Men får väl leta reda på nån bild. :D


Prover att lägga in en sprängskiss  ()p



En bild  :headbang:

Titel: SV: A-armar
Skrivet av: Räcket skrivet 9 oktober 2008 kl. 03:06:31


Det är samma som till yamaha raptor 350 om du vet hur dom ser ut!  ()p

He he, näe..
Men får väl leta reda på nån bild. :D


Prover att lägga in en sprängskiss  ()p



Bilder uppskattas. :D

Okey, ser inte riktigt ut som mina..
Mina spindlar sitter nedslagna i små "hylsor".
Men principen e nog densamma..
Men nu såg jag oxå att "öronen" för infästning av armarna skiljer mot min. :D
Dina sitter utanpå kanten av ramen, medans mina sitter uppepå. :)
Det är alltså det som även gör din bredare. :D

Alltså..
Om jag svetsar om mina fästpunkter så får jag lite mera bredd. ;) he he

Ska se om jag kan ta en bild på mina imorn å jämföra.
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: daltons skrivet 12 oktober 2008 kl. 12:37:05


Det är samma som till yamaha raptor 350 om du vet hur dom ser ut!  ()p


He he, näe..
Men får väl leta reda på nån bild. :D


Prover att lägga in en sprängskiss  ()p



Bilder uppskattas. :D

Okey, ser inte riktigt ut som mina..
Mina spindlar sitter nedslagna i små "hylsor".
Men principen e nog densamma..
Men nu såg jag oxå att "öronen" för infästning av armarna skiljer mot min. :D
Dina sitter utanpå kanten av ramen, medans mina sitter uppepå. :)
Det är alltså det som även gör din bredare. :D

Alltså..
Om jag svetsar om mina fästpunkter så får jag lite mera bredd. ;) he he

Ska se om jag kan ta en bild på mina imorn å jämföra.

Du kan bredda genom att förlänga fästena som sitter på ramen,då behöver du inte göra några ingrepp i a-armarna..
Tänk på att även styrstag bromsslangar kan behöva förlängas beroende på hur mycket du breddar  :headbang:
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: Räcket skrivet 12 oktober 2008 kl. 12:54:09


Du kan bredda genom att förlänga fästena som sitter på ramen,då behöver du inte göra några ingrepp i a-armarna..
Tänk på att även styrstag bromsslangar kan behöva förlängas beroende på hur mycket du breddar  :headbang:


Jo, nåt ska göras iaf..
Lär ju vara bättre å förlänga/modifiera där än att skaffa breddare. :)

Jo, de har jag koll på redan
Men tack för tipset ändå. :D
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: daltons skrivet 12 oktober 2008 kl. 21:50:59


Du kan bredda genom att förlänga fästena som sitter på ramen,då behöver du inte göra några ingrepp i a-armarna..
Tänk på att även styrstag bromsslangar kan behöva förlängas beroende på hur mycket du breddar  :headbang:


Jo, nåt ska göras iaf..
Lär ju vara bättre å förlänga/modifiera där än att skaffa breddare. :)

Jo, de har jag koll på redan
Men tack för tipset ändå. :D
()p :djump:
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: chriz78 skrivet 14 oktober 2008 kl. 10:05:37
Hade problem med att mina spindelleder var så glappa som dom kunde bli,och enda utvägen är tydligen att byta A-armar då spindellederna inte går att byta ut.  >:(

Efter mycket lathet så tog jag tag i problemet igår,tog och rev framvagnen och döm om min förvåning när jag skulle lossa spindelleden så var alla muttrar LÖSA  :o  .  Plockade i allafall isär och tog bort A-armarna,sen tog jag bort gummihättan på spindlarna "det var snustorrt" smörjde upp dom och fyllde gummihättorna med fett och satt tillbaka dom,vända sedan på A-armen och drog på några välriktade slag med hammare och huggmejsel  :whip:  i och med det så tajtades spindeln åt något med hjälp av den lilla metallplattan där bak,kan säga att anledningen till att jag slog "nitade" baksidan var att metallbrickan var sladdrig "lös"  :headbang:..
Spindlarna känns nu som nya ()p .

Kan väl säga att denna lösning är ett sätt att fördröja bytet av A-armen tillfälligt "får se hur länge det håller"..  Skulle iofs kunna tänka mig att det går att borra fast en smörjnippel bak på spindlarna,så att man kan smörja riktigt och därmed förlänga hållbarheten avsevärt..  :lol:  ()p

                                HISUN 400 "RAPTOR" kopia


hmmmm det skall jag med prova, mina är oxå tokglappa. har börjat titta efter nya armar, men det känns så jävla dumt att köpa nya armar bara för att lederna är dåliga, funderar på om maninte skall kunna göra om det på någotvis, men skall testa detta engång
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: daltons skrivet 14 oktober 2008 kl. 15:31:48
Hade problem med att mina spindelleder var så glappa som dom kunde bli,och enda utvägen är tydligen att byta A-armar då spindellederna inte går att byta ut.  >:(

Efter mycket lathet så tog jag tag i problemet igår,tog och rev framvagnen och döm om min förvåning när jag skulle lossa spindelleden så var alla muttrar LÖSA  :o  .  Plockade i allafall isär och tog bort A-armarna,sen tog jag bort gummihättan på spindlarna "det var snustorrt" smörjde upp dom och fyllde gummihättorna med fett och satt tillbaka dom,vända sedan på A-armen och drog på några välriktade slag med hammare och huggmejsel  :whip:  i och med det så tajtades spindeln åt något med hjälp av den lilla metallplattan där bak,kan säga att anledningen till att jag slog "nitade" baksidan var att metallbrickan var sladdrig "lös"  :headbang:..
Spindlarna känns nu som nya ()p .

Kan väl säga att denna lösning är ett sätt att fördröja bytet av A-armen tillfälligt "får se hur länge det håller"..  Skulle iofs kunna tänka mig att det går att borra fast en smörjnippel bak på spindlarna,så att man kan smörja riktigt och därmed förlänga hållbarheten avsevärt..  :lol:  ()p

                                HISUN 400 "RAPTOR" kopia


hmmmm det skall jag med prova, mina är oxå tokglappa. har börjat titta efter nya armar, men det känns så jävla dumt att köpa nya armar bara för att lederna är dåliga, funderar på om maninte skall kunna göra om det på någotvis, men skall testa detta engång

Det vart en helt ny upplevelse att köra! Det jag planerar nästa gång jag måste ge mig på spindellederna,är helt enkelt att kapa bort spindellederna och svetsa nya fästen,en gängad hylsa så man dels kan byta leden enkelt,men även justera den in&ut. Finns på många andra maskiner! tror jag sett det på yama 450,lägger med en bild.. Syns bra på denna vad själva tanken är   ()p
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: chriz78 skrivet 28 oktober 2008 kl. 13:14:00
Hade problem med att mina spindelleder var så glappa som dom kunde bli,och enda utvägen är tydligen att byta A-armar då spindellederna inte går att byta ut.  >:(

Efter mycket lathet så tog jag tag i problemet igår,tog och rev framvagnen och döm om min förvåning när jag skulle lossa spindelleden så var alla muttrar LÖSA  :o  .  Plockade i allafall isär och tog bort A-armarna,sen tog jag bort gummihättan på spindlarna "det var snustorrt" smörjde upp dom och fyllde gummihättorna med fett och satt tillbaka dom,vända sedan på A-armen och drog på några välriktade slag med hammare och huggmejsel  :whip:  i och med det så tajtades spindeln åt något med hjälp av den lilla metallplattan där bak,kan säga att anledningen till att jag slog "nitade" baksidan var att metallbrickan var sladdrig "lös"  :headbang:..
Spindlarna känns nu som nya ()p .

Kan väl säga att denna lösning är ett sätt att fördröja bytet av A-armen tillfälligt "får se hur länge det håller"..  Skulle iofs kunna tänka mig att det går att borra fast en smörjnippel bak på spindlarna,så att man kan smörja riktigt och därmed förlänga hållbarheten avsevärt..  :lol:  ()p

                                HISUN 400 "RAPTOR" kopia


hmmmm det skall jag med prova, mina är oxå tokglappa. har börjat titta efter nya armar, men det känns så jävla dumt att köpa nya armar bara för att lederna är dåliga, funderar på om maninte skall kunna göra om det på någotvis, men skall testa detta engång

Det vart en helt ny upplevelse att köra! Det jag planerar nästa gång jag måste ge mig på spindellederna,är helt enkelt att kapa bort spindellederna och svetsa nya fästen,en gängad hylsa så man dels kan byta leden enkelt,men även justera den in&ut. Finns på många andra maskiner! tror jag sett det på yama 450,lägger med en bild.. Syns bra på denna vad själva tanken är   ()p



Skall bygga om min leder nu i helgen, har beställt Uniballs från (snowball.se)
gick på ca. 800spänn då byter jag alla leder fram till uniballs istället (som på bilden) även styrstagen, borde bli rejäl skillnad samt justerbart...

kommer väl nå bilder sedan
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: g-power skrivet 29 november 2008 kl. 16:21:50
Har du bilder på dina a-armar?
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: chriz78 skrivet 30 november 2008 kl. 23:22:23
blev nästan exaktlika som de på bilden ovanför
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: g-power skrivet 30 november 2008 kl. 23:38:05
Vad vill du ha för att göra likadana åt mig ;)
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: g-power skrivet 2 december 2008 kl. 06:11:32
Nu har jag köpt en till Hisun utan motor, som reservdelshoj ;) Så det löste sig...
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: chriz78 skrivet 2 december 2008 kl. 09:16:14
det var ju bra att det löst sig ändå, för just nu har jag inte tid att åta mig något arbete, men förmodligen kommer även dessa leder att bli glappa snart om detär orginal...
Titel: SV: A-armar
Skrivet av: g-power skrivet 2 december 2008 kl. 09:21:46
det var ju bra att det löst sig ändå, för just nu har jag inte tid att åta mig något arbete, men förmodligen kommer även dessa leder att bli glappa snart om detär orginal...

Men kan du fixa det senare om det skulle uppstå problem senare...  ;)