ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: teppas skrivet 31 mars 2008 kl. 21:54:39

Titel: Drevning!!
Skrivet av: teppas skrivet 31 mars 2008 kl. 21:54:39
tja!

någon som kör med 38 eller 35 bakdrev på sin LTZ, funderar om det blir någon stor skillnad?. Blir den mycket slöare?
Jag kör nu med 15kugg fram och orginal bak funkar kanon men är sugen på prova att få högre toppfart.
Går det att köra med 38ans bakdrev och även kunna vara och leka på sandtagen?
Titel: Drevning!!
Skrivet av: Stamper skrivet 2 april 2008 kl. 07:42:36
Du måste gå NER i storlek på bakdrevet om du vill ha högre toppfart :!:
Du menar säkert så...
1 kugge fram motsvarar ca 2,5 bak.
Jag har själv provat att räkna ut en förväntad toppfart med ren procentsats. Funkar kanon!
Typ: 38/14=2,71
       36/14=2,57
       2,71/2,57= 1,054

En ökning av utväxlingen med 5,4% vilket går att applicera direkt på toppfarten så länge kraften finns.

Invändningar någon?
Titel: Drevning!!
Skrivet av: Stamper skrivet 2 april 2008 kl. 08:29:29
Angående toppfarten:
Här kommer en ganska bra länk om man inte orkar räkna:
http://www.dropbears.com/u/utilities/sprocket.htm

Vill man vara riktigt seriös tar man den här länken:
http://www.dansmc.com/mc_software1.htm

Enjoy!

Angående slöhet:
Det är ju en Suzuki, hoppas inte för mycket!  :wink:  :lol:
Titel: Drevning!!
Skrivet av: Libba skrivet 2 april 2008 kl. 15:28:26
det är 40drev orginal bak på suckan så 38 gör nog att den får lite mer toppfart :D
Titel: Drevning!!
Skrivet av: Stamper skrivet 2 april 2008 kl. 17:48:41
Sorry, my mistake! Trodde det var 36 orginal. Glöm allt jag sagt!  :oops:
Titel: Drevning!!
Skrivet av: teppas skrivet 4 april 2008 kl. 20:46:06
tja!
är det någon som kör med 38ans eller 35 bakdrev och hur blev maskinen? blev den mycket slöare??  aaa skit samma jag beställer ett och provarar så få man se va he bli av ä!!  :)
Titel: Drevning!!
Skrivet av: Lunk skrivet 5 april 2008 kl. 08:06:34
Har provat 16/37. Gick fort som f-n men det mesta buset försvann. Tycker personligen att 15/40 är bäst. Tror 16/40 ger samma utväxling som 15/37.
Tänk bara på att om du ska dit med mindre bakdrev så måste du nog kapa originalkedjan. 16/37 så behöver du inte kapa men 15/37 så måste man kapa. Vet inte om du blev nå klokare men det är min tester...  8O
Titel: Drevning!!
Skrivet av: zupe skrivet 5 april 2008 kl. 11:35:58
min har typ samma toppfart med 14 och 15 fram, skiljer 2-3 km/h orkar inte varva ur med 15 på. Men 15 är mycket skönare vid lansväg man kan ligga i 90 utan att vibrara sönder och samman. Men man saknar buset från 14 drevet. Vill ju ha båda men då måste man nig ha mera pulver. Tor inte ännu högre drevning är så skoj faktiskt.
Titel: Drevning!!
Skrivet av: gargamel skrivet 7 april 2008 kl. 16:22:51
jag kör 15/35 (har inte orkat ändra efter iskörandet i vintras) och måst säga att den blev slö, ca 115-120 km/t
på fyrans växel å petar man i femman så händer inget...
trots helsystem, k/n filter, revbox 2
 
15/40 tycker ja e bäst iaf
Titel: Drevning!!
Skrivet av: teppas skrivet 7 april 2008 kl. 19:27:01
tackar för alla svar!!