ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: ludde98 skrivet 17 oktober 2012 kl. 19:23:53
-
hej jag undrar om det går att traktor registrera en mc registrerad atv och sen lite lagar om registrering :help:
-
Varför ska man det??
-
Traktorregistrering har ju många fördelar mot mc.
Bla så slipper man besiktning, man har full effekt lagligt, personer med endast AM-kort får man köra den, man får lägre försäkringskostnad, mm....
Personligen TROR jag dock att en ändring i registreringsformen kan bli svår.
-
Och en hastighetsbegränsning till 30 då eller??
-
...man har full effekt lagligt...
Är dom inte spärrad på typ 45, eller? :hmmm: :cry:
-
jag vill traktor registrera min atv istället för att skaffa moppe när jag ändå har en atv.
-
Är dom inte spärrad på typ 45, eller? :hmmm: :cry:
Det måste finnas nån hastighetsspärr ja.
Men effekten är obegränsad.
-
0-30 på 1 sekund ()p
-
Max hastighet är 45 km/h, men effekten stryps inte men frågan är ju hur det blir att köra typ en 1000 cc maskin som är begränsad till 45. För mig låter de ju som att effekten gör topphastigheten så någon form av strypning måste de ju finnas.
-
Max hastighet är 45 km/h, men effekten stryps inte men frågan är ju hur det blir att köra typ en 1000 cc maskin som är begränsad till 45. För mig låter de ju som att effekten gör topphastigheten så någon form av strypning måste de ju finnas.
Spärrad på lågväxeln eller att varvstoppet går in när 45km/h uppnås.. Enkelt :)
-
Har ox¨undrat på traktor reg , men är inte enkelt att hitta rätt info .
Men om fler letar så kanske det går att prova.
http://www.smp.nu/dokument/Info_Registreringsbesiktning_traktor_101112.pdf (http://www.smp.nu/dokument/Info_Registreringsbesiktning_traktor_101112.pdf)
sen kommer det problem med coc igen :banghead:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Arbetsfordon/Traktor/ (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Arbetsfordon/Traktor/)
-
Spärrad på lågväxeln eller att varvstoppet går in när 45km/h uppnås.. Enkelt :)
Jo det är klart att det är enkelt, men en maskin med 80 hk som är traktorregad måste ju vara mycket tråkigare än mina 30 kina hk :lol:
-
Tack för svaren men går det att regga om till traktor eller måste man fixa massa saker då?
-
Hej på er alla. Undrar om det går att få igång denna tråd igen.
Jag undrar också om det går att registrera om en väg- eller terrängreggad fyrhjuling till traktor i efterhand.
Väldigt många maskiner går att välja bland alla tre varianterna när man köper nytt men med olika kostnader. Terräng är billigast och traktor är dyrast men jag vet inte vad som skiljer.
Det jag vet är att en vägreggad stryps till under 20 hk och att traktorn måste strypas till max 40 km/h (eller 45, lite osäker).
Frågan är om detta går att göra i efterhand. Måste en auktoriserad firma göra det och måste man visa upp den på någon anläggning i huvudstaden för att få den omregistrerad.
Jag tycker att det borde vara någon i forumet som kan något om detta. Som t.ex. jobbar med nya maskiner och vet vad som skiljer.
Min anledning till att ha en traktorreggad är att den får köras av personer med AM-kort på väg och av vem som helst i skogen. Detta är nödvändigt för arbetet på gården. Och ja, jag vill hålla mig inom lagens ramar om inte annat för att försäkringar ska gälla. Annars hade jag kunnat välja en terrängreggad. Den får dock inte köras på allmän väg.
Hoppas på hjälp
Hälsningar Anders
-
Hej på er alla. Undrar om det går att få igång denna tråd igen.
Jag undrar också om det går att registrera om en väg- eller terrängreggad fyrhjuling till traktor i efterhand.
Väldigt många maskiner går att välja bland alla tre varianterna när man köper nytt men med olika kostnader. Terräng är billigast och traktor är dyrast men jag vet inte vad som skiljer.
Det jag vet är att en vägreggad stryps till under 20 hk och att traktorn måste strypas till max 40 km/h (eller 45, lite osäker).
Frågan är om detta går att göra i efterhand. Måste en auktoriserad firma göra det och måste man visa upp den på någon anläggning i huvudstaden för att få den omregistrerad.
Jag tycker att det borde vara någon i forumet som kan något om detta. Som t.ex. jobbar med nya maskiner och vet vad som skiljer.
Min anledning till att ha en traktorreggad är att den får köras av personer med AM-kort på väg och av vem som helst i skogen. Detta är nödvändigt för arbetet på gården. Och ja, jag vill hålla mig inom lagens ramar om inte annat för att försäkringar ska gälla. Annars hade jag kunnat välja en terrängreggad. Den får dock inte köras på allmän väg.
Hoppas på hjälp
Hälsningar Anders
Nu är jag inte mycket till svar men jag tycker att du ska ringa till bilprovningen och knappa dig fram eller bli kopplad till tekniska frågor!
jag har pratat med dom ett flertal gånger och svarar gärna och har bra svar :)
-
Traktorreggad atv måste väl ha fjädrande sits också, förutom Arctic cat vill jag minnas
-
Traktorreggad atv måste väl ha fjädrande sits också, förutom Arctic cat vill jag minnas
:nono: :nono:
http://can-am.brpscandinavia.com/en/vehicles/outlander-t3.html (http://can-am.brpscandinavia.com/en/vehicles/outlander-t3.html)
-
:nono: :nono:
http://can-am.brpscandinavia.com/en/vehicles/outlander-t3.html (http://can-am.brpscandinavia.com/en/vehicles/outlander-t3.html)
Vet inte om de du länka till är ombyggda eller inte :hmmm:
Här är en annan ny traktor
http://www.blocket.se/stockholm/Can_Am_Outlander_400_std_T3_44669572.htm?ca=11&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Can_Am_Outlander_400_std_T3_44669572.htm?ca=11&w=3)