ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Axell skrivet 10 maj 2014 kl. 14:07:09

Titel: Byta från syntet till mineral olja
Skrivet av: Axell skrivet 10 maj 2014 kl. 14:07:09
Hej,

Har köpt mig en dinli 450 08, gått ca 400 mil, förre ägaren har inte bytt olja sedan förra året så tänkte göra det nu.

Det har varit fullsyntet 15w-50, i maskinen och den går för nuvarande som en klocka. Har en dunk med 10w-40 mineral olja, skulle det bjuda på några problem att byta från synteten till mineral oljan, har för mig att en del sot ect kan lossna om man går andra hållet, men aldirg hört något om från synt till mineral.

Detta är mitt första fordon så helt novish på området, om du är en innbakad quad ägare är jag tacksam för andra service tips också, m.t.p intervall med byte av luftfilter ect.

Hur ofta byter ni olja och filter, är det efter en viss tid, eller antall mil?

förbehåll om dårlig  svenska, norbagge här!

Tacksam för svar.

Titel: SV: Byta från syntet till mineral olja
Skrivet av: perrylrc skrivet 10 maj 2014 kl. 14:17:18
Med tanke på oljan så har jag nog inga bra svar, har i princip kört oljan som stod i instr.boken på varje quad och gjort som det står..  Men kan inte tänka mig aty det skulle vara sämre med mineral?

Ang service intervaller, ju fler och oftare destå bättre ;) jag byter olja var 50mil, luftfilter när det behövs... smörjar nipplarna efter varannan körning.. typ ;)
Titel: SV: Byta från syntet till mineral olja
Skrivet av: Hydro skrivet 10 maj 2014 kl. 20:30:34
Intervall om 50 mil är nog bland de tätaste jag hört... de flesta kör nog iaf minst det dubbla.
Mineralolja och syntet har ganska stora skillnader, därmed inte sagt att det inte går eller ens är olämpligt... särskilt när vi inte vet mer vad det är för olja du vill byta till.
Alla oljor har klassning och det står på, de bör man ju följa eller överträffa.

Maskinen du har använder våtkoppling, lamellerna ligger alltså i samma olja som motorn och då rekommenderas oftast mc-olja, kallas ofta lite slarvigt för "JASO-klassad" olja.
Med sådan är det nästan hundra garanterat att kopplingen inte slirar medan det med bilolja kan bli slir... och då blir det en del timmar i garaget med rengöring.
 
Titel: SV: Byta från syntet till mineral olja
Skrivet av: Axell skrivet 10 maj 2014 kl. 22:15:37
Tack för svar, här följer bild på den gamla oljan (racing 4t), och den nya jag tänkte byta till från Biltema! Om det hjälper besvara frågan


Titel: SV: Byta från syntet till mineral olja
Skrivet av: Hydro skrivet 10 maj 2014 kl. 23:29:23
Det är en typisk bilolja.
Ej avsedd för våtkoppling.
Om det ändå funkar får man endast reda på genom att testa.
Personligen hade jag fixat mc-olja avsedd för våtkoppling.
Biltemas helsyntetiska kostar väl 80-90 spänn litern och du klarar dig nog med två.
Jag har dock tyvärr kass koll på Dinli...
Titel: SV: Byta från syntet till mineral olja
Skrivet av: Pv544 skrivet 11 maj 2014 kl. 00:10:07
Den där biltemaoljan kostar väl 160kr kanske för 4L, känns ju inte som det är värt att tratta i den i en motor med våtkoppling.

Köp rätt olja istället.