ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: benring skrivet 16 april 2006 kl. 16:19:13

Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 16 april 2006 kl. 16:19:13
Jahaja, tvättade av min Linhai 300 nyss och vad ser jag? ROST!!

Den är ju förfan bara körd i regn och ca en månad gammal.
Tvättad minst en gång i veckan.

Det är rost i svetsfogar och om jag ser så pass mycket utan att riva så lär det va mer.

Trodde det va vettigare skydd men inser det (efteråt som vanligt) när man läser om andra på forumet. Borde ÅF gå ut med i så fall!

Får jag reklamera sånt här?

Jag trodde jag skulle slippa rost på ett tag men den lär ju knappast se sin första besiktning på detta vis :twisted:

Blir ju till o riva HELA atv´n om jag ska slippa skiten.....

Till o me motorjäveln har rostat, börjar likna PLUS-inslag.
Jag får prata med ÅF på tisdag, går inte det vägen så blir det reklamationsnämden....

/FÖRBANNAD & Ruskigt besviken!
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Elin skrivet 16 april 2006 kl. 16:44:57
Oj det lät mindre roligt  8O !
men man tycker ju att försäkringen ska täcka såntdär,absolut.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 16 april 2006 kl. 17:33:58
En försäkring har väl aldrig täckt rost?

Det jag skulle vilja e att ÅF tar lite större ansvar o meddelar sina tillverkare att klimatet kräver mer skydd på metalldelar....

Alternativt meddela kunden att den kräver behandling.

Men men... om jag inte får en ny av ÅF så får jag riva denna o fixa den.

Jag får riva den nya me iaf så jobbet spelar ingen roll. Hade varit kul o få utgå från en rostfri bara...

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 april 2006 kl. 20:07:33
Det ligger/låg saltrester kvar i väggrenen länge efter vintersnön är borta, tillsammans med väta och pissigt klimat så börjar det att rosta, så är det. Det räcker att man skaver av lite lite färg på tex undersidan av länkarmarna så får rosten fäste direkt, hänger det dessutom vatten på den blottade fläcken så kommer rosten som ett brev från posten när den tränger vidare in under pulverlacken. Jag sandpapparar lite lätt för att få bort sådan ytrost, sedan spryar jag på rostlösare och korrosionsskydd. Enda sättet att skydda sving, länkarmar etc är att montera skydd för dom, direkt när den är ny.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 16 april 2006 kl. 21:51:05
Citera
Det räcker att man skaver av lite lite färg på tex undersidan av länkarmarna så får rosten fäste direkt


Jag har inte skavt av ett skit, det e i svetsfogarna.
Jag VET vad salt gör.... men har aldrig sett nått med färg på rosta så här snabbt.

SKIT-kvalitet på grundskyddet e vad det e.

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Mr2t skrivet 16 april 2006 kl. 21:59:09
Ville bara poängtera det så att man tänker på det. Jag antar att du hålrumsvaxat också efter du VET vad saltet gör. =)
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: SMC-Marieholm skrivet 16 april 2006 kl. 22:32:06
Rostskyddet kunde helt klart vara bättre, jag har en SMC som också verkar rosta tämligen lätt samt viss chrome släpper...lite tråkigt o se på en så pass ny maskin (05:a) :x
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 17 april 2006 kl. 11:20:40
Trodde i min vildaste fantasi att en 4-hjuling, som är ett arbetsfordon i ur o skur skulle va bättre skyddad än en bil.


/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Kasch skrivet 17 april 2006 kl. 11:43:27
Citera
Trodde i min vildaste fantasi att en 4-hjuling, som är ett arbetsfordon i ur o skur skulle va bättre skyddad än en bil.


Jo, det där låter ju riktigt illa. En sak är väl rör/ram som faktiskt går att behandla men motor, kardan osv de får ju bara inte rosta som på din eller som på den där Vislacen på Plus. Det är ju bruksfordon som ska gå hårt det handlar om! Bor man som jag på en gård utan uppvärmt garage kan man ju inte heller hålla på att spola av maskinen varenda gång efter anvädning mitt i smällkalla vintern, det är ju ett löjligt krav. (Själv har jag haft en Lada Niva som var en riktig rosthärd men den verkar å andra sidan vara gjord av rysk järnvägsräls och klarar av lite rost innan den packar ihop...)

Hur är det med er som har arbetsfordon från mer etablerade märken som Polaris, Kawasaki osv? Och funkar det att lämna in en fyrhjuling på en rostskyddsbehandling - vet de vad/var de ska behandla?
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: ingemar skrivet 17 april 2006 kl. 15:35:47
:) under vinterhalvåret så bör man ändå spola av vare sej det är bil traktor eller lastbil så gäller det även på en fyrhjuling.men visst kan jag hålla med om att rosten borde ju inte komma inom ca 1 MÅNAD lopp på en sådant maskin som är gjord för hådare arbeten ute på lägdan och skogen.men framförallt inte på motorn då har det gått lite väl långt

skulle jag vara som han så har jag vänt mej direkt till återförsäljare och fråga om en maskin ska vara på det viset

skulle han sätta emot finns det högre trappa att gå på...

ingemar på

WWW.NORRLANDSATV.DINSTUDIO.SE
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: funride skrivet 17 april 2006 kl. 19:48:50
Hej,
Linhai har inga större problem med rost generellt.
Dock så ställer vägsalt till med problem.

Maskinen klarar inte det aggresiva saltet om man inte tvättar den varje dag (alternativt behandlar den)
Vår mekaniker har skruvat Mc budets hojar i 6 år och de hade samma problem på deras Honda, Suzuki m.fl.

Saltet är så aggresivt och man måste hålla efter, man får tänka på att det inte är en bil utan en Mc för skogen man har.
Jag har sett flera år gamla maskiner i topp kondition, även maskiner som används proffessionellt av t.ex Stockholms hamn Entrepenad ser bra ut och funkar kanon.
Samtidigt har jag sett maskiner som gått mycket gata i stan och de ser inte alltid vackra ut.

Precis som för motocross och enduro åkare så bör man vara vän med sin 5-56 burk och greppa slangen ibland (ok det där lät kanske sådär)   :lol:
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 07:21:14
Citat från: "Kasch"
Citera
Trodde i min vildaste fantasi att en 4-hjuling, som är ett arbetsfordon i ur o skur skulle va bättre skyddad än en bil.


Jo, det där låter ju riktigt illa. En sak är väl rör/ram som faktiskt går att behandla men motor, kardan osv de får ju bara inte rosta som på din eller som på den där Vislacen på Plus. Det är ju bruksfordon som ska gå hårt det handlar om! Bor man som jag på en gård utan uppvärmt garage kan man ju inte heller hålla på att spola av maskinen varenda gång efter anvädning mitt i smällkalla vintern, det är ju ett löjligt krav. (Själv har jag haft en Lada Niva som var en riktig rosthärd men den verkar å andra sidan vara gjord av rysk järnvägsräls och klarar av lite rost innan den packar ihop...)

Hur är det med er som har arbetsfordon från mer etablerade märken som Polaris, Kawasaki osv? Och funkar det att lämna in en fyrhjuling på en rostskyddsbehandling - vet de vad/var de ska behandla?


Citerar detta rakt av.

Tack för det, precis min mening.

Ska bli intressant vad ÅF säjer, jag mailade killen i helgen.

Jag vill ha en ny hoj, alternativt en ny ram, jag får som sagt montera ner hela oavsett för att behandla o lackera om den med BRA kvalitet på skyddet.

Jag skäller INTE på ÅF ang rost, det e ju knappast deras FEL att den rostar men dom får ta sitt ansvar att meddela dels kunden om att en behandling är absolut nödvändigt plus att vidarebefodra dessa klagomål till tillverkaren, annars lär det aldrig bli en bättre kvalitet.

Så det jag mest är besviken på är den dåliga informationen från ÅF att den ska behandlas.

Denna ATV är egentligen förstörd, andrahandsvärdet är lika med noll.
Skulle jag köpa denna begagnad o ser rosten så vänder jag ju på klacken.



/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Mr2t skrivet 18 april 2006 kl. 11:23:39
Man måste ta hand om sin maskin, tvätta, spola, rengöra, smörja. Regelbundet och ofta. Gör man inte det så står man med ett vrak till rosthög efter väldigt kort tid. Det Svenska klimatet tillsammans med de enorma mängderna salt blir som en stor pest för allt vad fordon heter. F*n, det saltas så hårt så att trampdynorna på mina hundar tar stryk av det. Det är inte så konstigt att grejerna tar stryk. Har man då inte möjlighet som tex Kasch beskriver, då får man problem förr eller senare, o DET tycker jag INTE att ÅF ska stå för, det är ju bara helt vanligt sunt förnuft, eller underhåll om du så vill.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: crebble skrivet 18 april 2006 kl. 11:55:02
känns ganska skönt att man jobbar med rostskydd och krom då den dagen kommer som man får rost angrepp så är det bara plocka ner den och doppa i grytan så har man en kromad ram sedan också  8)

snyggt blir det också kan jag tänka mig

/jocke
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Kasch skrivet 18 april 2006 kl. 12:02:41
Citera
Man måste ta hand om sin maskin, tvätta, spola, rengöra, smörja. Regelbundet och ofta. Gör man inte det så står man med ett vrak till rosthög efter väldigt kort tid.


Visst ska man ta hand om grejorna och något annat har jag inte skrivit. Men att spola av bilen varenda gång man varit ute på vägarna är ett löjligt krav - om nu någon ÅF skulle ställa det. Och en bil är ändå inget bruksfordon i samma mening som en traktor eller en ATV. Jag känner "bilioter" som skiter i allt vad underhåll heter på bilen. Ingen bra idé förstås men bilen, om den är modern, håller ändå mot rost i minst 5-6 år, ibland uppemot 10 år. Trots att den går mycket mer på saltade vägar än ett arbetsfordon. Det beror naturligtvis på att tillverkaren galvar och rostskyddar - eftersom det finns kravfrån konsumenter på det. Rimligtvis borde samma krav gälla ATV:s.

I övrigt håller jag helt med dig om att vi saltar för mycket. Salta med måtta och lär folk att köra bil.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 12:54:07
Citat från: "Mr2t"
Man måste ta hand om sin maskin, tvätta, spola, rengöra, smörja. Regelbundet och ofta. Gör man inte det så står man med ett vrak till rosthög efter väldigt kort tid. Det Svenska klimatet tillsammans med de enorma mängderna salt blir som en stor pest för allt vad fordon heter. F*n, det saltas så hårt så att trampdynorna på mina hundar tar stryk av det. Det är inte så konstigt att grejerna tar stryk. Har man då inte möjlighet som tex Kasch beskriver, då får man problem förr eller senare, o DET tycker jag INTE att ÅF ska stå för, det är ju bara helt vanligt sunt förnuft, eller underhåll om du så vill.


Jag förstår verkligen inte ditt resonemang!
Varför skyddar du ÅF och tillverkare?
ÅF har ett visst ansvar... både moraliskt och mot sin egen rörelse.
Jag skulle ALDRIG sälja dessa maskiner om det va så uselt rostskydd.
Iaf inte utan att verkligen informera kunden om detta.

Jag har kört den varannan vecka i ca 5 veckor och övrig tid står den i varmgarage. Jag har tvättat av den varje veckoslut. (Om jag inte lerat ner den då den spolas av så den går att åka på)

Den ska FAN inte rosta med den skötseln.
Det gick EN MÅNAD....

Jag anser att ÅF får ta smällen i första skedet, sen får dom bolla det vidare med tillverkare.

Om tillverkaren inte anser att det ligger i deras händer, ja då ligger jag illa till.

Som jag sagt, blir till o riva hela skiten, sen lacka om ramen med svensk kvalitet, trist bara att utgångsobjektet är förstört redan.

Sist men inte minst:

Sluta att håll ÅF/tillverkare bakom ryggen, ska det bli kvalitet på skiten så måste det ju tas UPP eller hur?? Det e ju DINA pengar och arbete!

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Nike skrivet 18 april 2006 kl. 13:47:24
Citat från: "benring"
Citat från: "Mr2t"
Man måste ta hand om sin maskin, tvätta, spola, rengöra, smörja. Regelbundet och ofta. Gör man inte det så står man med ett vrak till rosthög efter väldigt kort tid. Det Svenska klimatet tillsammans med de enorma mängderna salt blir som en stor pest för allt vad fordon heter. F*n, det saltas så hårt så att trampdynorna på mina hundar tar stryk av det. Det är inte så konstigt att grejerna tar stryk. Har man då inte möjlighet som tex Kasch beskriver, då får man problem förr eller senare, o DET tycker jag INTE att ÅF ska stå för, det är ju bara helt vanligt sunt förnuft, eller underhåll om du så vill.


Jag förstår verkligen inte ditt resonemang!
Varför skyddar du ÅF och tillverkare?
ÅF har ett visst ansvar... både moraliskt och mot sin egen rörelse.
Jag skulle ALDRIG sälja dessa maskiner om det va så uselt rostskydd.
Iaf inte utan att verkligen informera kunden om detta.

Jag har kört den varannan vecka i ca 5 veckor och övrig tid står den i varmgarage. Jag har tvättat av den varje veckoslut. (Om jag inte lerat ner den då den spolas av så den går att åka på)

Den ska FAN inte rosta med den skötseln.
Det gick EN MÅNAD....

Jag anser att ÅF får ta smällen i första skedet, sen får dom bolla det vidare med tillverkare.

Om tillverkaren inte anser att det ligger i deras händer, ja då ligger jag illa till.

Som jag sagt, blir till o riva hela skiten, sen lacka om ramen med svensk kvalitet, trist bara att utgångsobjektet är förstört redan.

Sist men inte minst:

Sluta att håll ÅF/tillverkare bakom ryggen, ska det bli kvalitet på skiten så måste det ju tas UPP eller hur?? Det e ju DINA pengar och arbete!

/B


Hej Benring

Problemet med kinamaskiner är ju att de ligger 5-10 år efter vad gäller Finish på delar, tyvärr.
Det största problemet i denna frågan är att hur mycket man än gapar och skriker på tillverkaren om att dra ngn rostskyddsfärg eller blåsa ramen 1 gång till så får vi bara till svar att det inte går att lösa.
OCH VI HAR GAPAT O SKRIKIT I ÖVER 1ÅR NU ANG DETTA!!

Det du kan göra nu är o spola rent hojen med en riktig högtryckstvätt o  sen borsta till ytrosten o sen blåsa ramen med en tunn genomskinnlig rostskydd. Vissa ÅF gör detta innan de säljer maskinen andra inte, och även om man tvättar o sköter om hojen varje dag så är det svårt och hindra rosten i detta avlånga land pga saltning.
Förstår att du är arg och irriterrad. Men sen har du ju inte gett 100.000 för maskinen heller.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Kasch skrivet 18 april 2006 kl. 13:59:55
Citera
Men sen har du ju inte gett 100.000 för maskinen heller.


Jo det kan jag förstå även om jag inte skulle acceptera skräpkvalité för 59000:-. Men om jag frågan igen: Är rostskyddet tillfredställande på märkesmaskinerna? För det borde det vara med tanke på prisnivån.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 14:10:34
Man ska inte behöva stå ut med att det rostar oavsett om jag lagt 10000:- eller 100000:-.... det kostar så lite att lösa frågan från start.

T o m en cykel från biltema har bättre kvalitet gällande rost....

Jäkligt trist att tillverkare inte tar detta till sig.

Ska man köpa en extra ram o skydda enligt svensk standard o skicka till kineserna så dom ser hur det ska se ut?

Jag vill oxå veta hur kvaliteten är på märkesmaskinerna.

Jag fick rätt bra respons från ÅF när jag pratade med dom så vi får se hur det slutar.

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: pelle skrivet 18 april 2006 kl. 15:44:33
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=320&lngCategoryID=853

Lite konsumentköprätt är aldrig fel! Det är upp till säljaren att bevisa att felet beror på dig, om han inte går med på att åtgärda felet! Efter sex månader efter köpet faller bevisbördan på dig!
Läs och begrunda!
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: crebble skrivet 18 april 2006 kl. 15:50:04
jag har en 150cc yamoto eller vad det är (kina import) och redan när jag haft den ca 3 månader så var den rostig lite här och var. visserligen gick den på 13500 kr med frakt så det var mindre är era linhajjar.

min är iaf bara målad med 1 lager svart skitfärg på ramen och det släpper med 1 stenskott sen kommer rosten succesivt att käka upp alltihop.

det har även att göra med stålets kvalite hur fort det rostar...
har för mig att de använder ett billigare stål med mkt lite kol i som resulterar i att det rostar mkt mkt snabbare än riktigt kvalitets stål med mkt kol i...

sen är det även så att om du tar ramen till en 3 år gammal yamaha och en split ny kinahoj och blästrar dem så ska du se att kinafärgen släpper 5ggr så snabbt som på yamahan.

ett tips kan ju vara att om/när du plockar isär den så kan du lämna in den på varmgalv där den till en billig peng får ett 10-100 årigt rostskydd!

/jocke
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 15:52:03
Tackar.

Jag inväntar lite svar från ÅF ang detta ärende.
Ska ta lite bilder på rosten idag o skicka in.


/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 16:01:37
crebble

Denna ram är oxå ett tunt lager svart på, som tillsynes saknar grundskydd.

kom åt med skiftnyckeln på ett ställe när jag skulle dra åt ljuddämparen o vips va det en repa ner i metallen. sprayade över det direkt men det kommer lite där iaf. (Va nån skitlack jag hade)

Ja, att varmgalva vore ju bra.

Vill man sälja den en dag så lär andrahandsvärdet va bra mycket högre än andra oskyddade...

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Mr2t skrivet 18 april 2006 kl. 16:14:08
Benring: Jag håller ingen bakom ryggen, jag säger bara vad JAG tycker är rätt och vad som är fel. Om man inte bryr sej om hojen så rostar den sönder tämligen omgående. Bryr man sej däremot om hojen så rostar den sönder, mycket långsammare. Rost är ett virus, i längden så kommer allt som kan rosta, att rosta. Jag håller självfallet med dej att det knappast är acceptabelt med rost på en månad, men du ska knappast tro att min Yamaha Raptor 700R -06 för 107 900:- är rostfri, det vore att ljuga för sej själv.

Det ran rostfärgat vatten ur svingarmsbulten, som är ihållig, Det var bara att knacka ut bulten och glaskuleblästra, lacka, hålrumsvaxa och montera tillbaka. Jag antar att Yamaha har en god stålkvalite' men det hindrar inte A-armarna från att rosta när man skavt av färgen pga stenskott och liknande, men svetsarna, som jag anser är viktigast är helt klart rostfria. Men det är lite trångsynt att jämföra med biltemas cyklar, dom ser ju aldrig den terräng som min raptor gör. Att våldföra sej med högtryckstvätten på sin hoj kan få ödesdigra konsekvenser, elektriska komponenter brukar bli brutalt våldtagna och det dröjer inte länge innan det oxiderar och lever djävel. Då får man vackert koppla av alla kontakter och allt annat skit som kan tänkas bli fuktskadat och våldföra sej på elsystemet med fuktdrivande medel, o det är inte så jäkla roligt det heller.
Dresel's grejer är knappast fukskyddade, återigen så kostar maskinen 107 900:-.

 Det är bara att inse att de flesta maskiner inte har vårt klimat och väglag med i sina beräkningar i tillverkningen. Det kostar många miljoner bara för att rostskydda och galvanisera alla ståldetaljer, och att endast göra denna procedur för den Nordiska marknaden blir tämligen säkert en förlust då Nordiska marknaden är liten jämfört med resten av den osaltade eller milt saltade världen. Givetvis ska du reklamera skiten eller kräva ersättning eller åtgärd, för ingen vill ju betala på ett lån eller arbeta sej gul och blå för något som bara står och rostar sönder till ett obrukbart skick.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 16:55:19
Det låter inte som om du anser att jag sköter om hojen, definera "sköta om".

"Om man inte bryr sej om hojen så rostar den sönder tämligen omgående."

Jag missköter den knappast.

"men du ska knappast tro att min Yamaha Raptor 700R -06 för 107 900:- är rostfri, det vore att ljuga för sej själv. "

Köper du det bara? Inget gnäll ens till ÅF om det? Hur ska då nästa generation Raptor bli bra om alla gör som du?

Rost pga stenskott= OK
Rost pga .... inget= INTE OK.
Svetsfogar som rostar av sig själva, t o m färgen sitter ju kvar.

"Men det är lite trångsynt att jämföra med biltemas cyklar, dom ser ju aldrig den terräng som min raptor gör"

Jag jämför mitt åkande och Linhai med biltemas cyklar, inte din raptor och hur DU kör din ATV.

Många Biltemacyklar rullar betydligt mer på vägar i ur o skur jämfört min Linhai. Så jämförelsen är inte så dålig.

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: crebble skrivet 18 april 2006 kl. 17:13:04
en stor fördel med zink är att den är relativt "självläkande" dvs att stenskott o tunnare revor täpps igen med tiden.

nåja hoppas det löser sig för dig det är sugit när man blir besviken sådär  :(
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Mr2t skrivet 18 april 2006 kl. 17:18:18
Benring: Om jag köper en bit kött i affären, kommer hem och tilllagar den, men det blir inte gott, åker jag då tillbaka till affären med kötet och vill ha en ny bit kött? Den jämnförelsen är lika fin som Biltemas cyklar för 900:-. Men vill du jämföra din 60 000:- kronors hoj med Biltemas cyklar så är det inte mej emot. Många äter ju mat efter att dom åkt hoj en hel dag, så jämförelsen är inte så dålig.  :lol: :wink:

Jag har inte sagt att du inte sköter din maskin, vad skulle jag veta om det? Jag säger återigen bara HUR det är och vad man BORDE göra. Varför skulle jag gnälla på min ÅF så fort jag hittar något som inte är 100% kvalite'? Jag har mailat angående min trasiga hastighetsmätare, för det vill jag ha en ny. Men lite rost? Inte en chans. Det räcker att man tar en enda rejäl runda så ser hojen begagnad ut och begagnatsymptomen visar sej rätt fort. Ska jag reklamera reporna i plasten också? För det var ju ingen som berättade för mej att kvistar och grus kan repa plasten så att det ser illa ut. Nu HAR jag inte såna rostbekymmer som du har, MEN min maskin är både dyrare och har tillverkats av ett stor märke så jag SKA inte få problem med det heller. Men OM jag hade haft dina bekymmer så hade jag klart reklamerat dom.
Titel: HAHHAHAHAAHA
Skrivet av: Rogge skrivet 18 april 2006 kl. 18:27:58
BENRING !!!!!!!!!!!!  Skaffa en cykel i stället eller sluta gnäll för faan,
Om jag förstår dig rätt så har du en Linhai 2x4 ca en månad gammal, som du är missnöjd med att den rostar ??. Du skriver i ett tidigare inlägg att

 "Trodde i min vildaste fantasi att en 4-hjuling, som är ett arbetsfordon i ur o skur skulle va bättre skyddad än en bil. "

Det är den också !!! använd din maskin på rätt sätt så ska du se att den håller,,,,,,,,,,,,,,, DET ÄR I SKOGEN den hör hemma och där finns det inget salt, men att ligga och pressa hojjen 5-6 mil om dagen på VÄLSALTADE vägar så är det klart att den rostar, din hojj har vid det här laget rullat många mera mil en vad dom flesta arbetsmakinerna har gjort...

Ta din bil tex. och kör ut den i skogen och kör  10 mil över stock och sten så får du se vad det blir av den, gå sedan tillbaka till det ställe du köpt bilen och gnäll på dom att den inte håller måttet och att soppaförbukningen är för hög, dom kommer att göra som jag , bara skratta åt dig, HAHAAHA
kör med den där den hör hemma innan du gnäller..

ps.Mr2t jag gillar din stil ;)
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Kasch skrivet 18 april 2006 kl. 18:38:10
Citera
BENRING !!!!!!!!!!!! Skaffa en cykel i stället eller sluta gnäll för faan,


Trevlig attityd "Rogge"... Inte så forumvan eller? Finns det inga forumregler här för folk som inte kan hålla en schysst attityd?

Nu blev jag OT - sorry. Sista inlägget i denna diskussionen frånmin sida.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: wirrepinne skrivet 18 april 2006 kl. 18:39:33
Rogge  Jag har samma problem som Benring och min Linhai har bara gott i skogen. Trofan att man är missnöjd.   /Wirrepinne
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 18:51:55
Mr2t "Men OM jag hade haft dina bekymmer så hade jag klart reklamerat dom."

Tack. Då är vi överens.

Citat från: "Kasch"


Trevlig attityd "Rogge"... Inte så forumvan eller? Finns det inga forumregler här för folk som inte kan hålla en schysst attityd?

Nu blev jag OT - sorry. Sista inlägget i denna diskussionen frånmin sida.


Jag håller med.

Jag vill tacka övriga för stöd & visat intresse i frågan. :)

Ni kan låsa ämnet nu om ni vill.
/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: rockin_TOM skrivet 18 april 2006 kl. 19:02:54
Ett tips till alla är att montera zink anoder! Finns att köpa hos båthandlare mm.. så slipper ni rost problemen ,även om ni får ett sten skott eller 50 st!! Det gäller bara o hålla koll på anoden för den fösvinner så sakteliga o då är det bara att bulta dit en  ny! Billigare rost skydd eller bättre kan ni leta efter!!!
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Rogge skrivet 18 april 2006 kl. 19:05:44
Fortfarande olåst ämne!
Ber om ursäkt för min attityd, men man blir så less över det ena och det andra som skrivs här.

Klart att man blir missnöjd om maskinen rostar efter en kort tid, men alla vet att om man kör i salt eller på saltade vägar eller låter snö ligga kvar och smälta och/eller sedan ställer in den i ett varmgarage, det är som bäddat för att det ska rosta.

Min maskin (4x4) har rullat varje dag nu sedan i höstas, jag har min maskin till att ploga, jag plogar varje dag, den står utomhus och det ända jag gjort är att sparka/borsta bort all snö innan jag parkerar den för natten, och den har inge rost alls, jag måste ha fått ett speciellt exemplar eftersom alla andras verkar rosta.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 19:07:21
Rogge Grattis....................
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Rogge skrivet 18 april 2006 kl. 19:10:23
Benring , vad menar du?
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 19:12:25
Ber om ursäkt för min attityd, men man blir så less över det ena och det andra som skrivs här.

 EDIT: Asså allvarligt, varför ska en tråd om rost på en ATV spåra ur???
Är det inte av intresse för ALLA att rostproblem på 4-hjulingar försvinner??

Jag vill inte betala 55000:- (eller vad jag nu betalar) för ett fordon som e sprillans o sen håller den inte ens att köra på vägen med, salt eller ej, ni ser ju för fan själva vad folk skriver här, "Jag har samma problem som Benring men jag kör i skogen" tex...

Ösa ur sig en massa DRAVVEL på en sak som alla vill få bort!!
Är det inte bättre då att alla som har rostproblem tar tag i saken ev tillsammans om det är samma tillverkare o driver detta till sin spets??

Skylla på dåligt underhåll mm... fyfan....

HA era rosthögar o kör me då, betala dyrt o renovera atv:er som e "födda" -06... JAG vill iaf ha en rostfri hoj.

"repor i plasten"?? asså det vet ju vem som helst som haft en bil i sandlådan att den blir repig, jävla dåliga jämförelser....
JAg skiter väl i repor, dom ROSTAR INTE BORT pga repor, eller hur??

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Rogge skrivet 18 april 2006 kl. 19:15:46
det var inte till dig jag bad om ursäkt, det var till Kasch,

 :lol:
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 19:20:27
Asså allvarligt, varför ska en tråd om rost på en ATV spåra ur???
Är det inte av intresse för ALLA att rostproblem på 4-hjulingar försvinner??

Jag vill inte betala 55000:- (eller vad jag nu betalar) för ett fordon som e sprillans o sen håller den inte ens att köra på vägen med, salt eller ej, ni ser ju för fan själva vad folk skriver här, "Jag har samma problem som Benring men jag kör i skogen" tex...

Ösa ur sig en massa DRAVVEL på en sak som alla vill få bort!!
Är det inte bättre då att alla som har rostproblem tar tag i saken ev tillsammans om det är samma tillverkare o driver detta till sin spets??

Skylla på dåligt underhåll mm... fyfan....

HA era rosthögar o kör me då, betala dyrt o renovera atv:er som e "födda" -06... JAG vill iaf ha en rostfri hoj.

"repor i plasten"?? asså det vet ju vem som helst som haft en bil i sandlådan att den blir repig, jävla dåliga jämförelser....
JAg skiter väl i repor, dom ROSTAR INTE BORT pga repor, eller hur??

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Mr2t skrivet 18 april 2006 kl. 19:23:01
benring: Rogge: Vårda språket, det blir FÖR lågt när det ska sväras som ett gäng pirater.

Jag har inte skyllt på dåligt underhåll, jag kommer med fakta om hur det är med stål Vs svenskt vinterväglag. Jag tycker att anod-ide'n lät riktigt genial, och det stämmer riktigt bra att en saltstänkt bottenfrusen maskin som ställs i varmgarage utan att tvättas av ordentligt rostar ännu fortare och ännu hårdare =)

Håll er till ämnet och sluta svära så behövs ingen tråd låsas, nånsin.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 19:34:48
"Det va han som börja...." *SKOJA*


Jag vill hålla denna tråd seriös.

"anod-ide'n lät riktigt genial" Ja, det håller jag med om!

Ang saltstängt in i garage så sa jag ju att den tvättats av innan den rullats in i garaget.

Men men, jag ska ge ÅF lite foton på ramen nu och sen får vi se hur det löser sig.

Anoder blir det nog iaf, funkar det med anoder så vetef... oj så vet jag inte om jag orkar genomgå ett rambyte....försvinner rosten så är jag nöjd.

Ett tillägg ang anoder så fanns det engång en elektrisk apparat till bilen som var som en anod men på elektrisk väg.

Jag  monterade en sån o slipade på bakskärmen på en rätt ny volvo, plåtrent. Efter en månad fanns inte en enda rostgnutta.

Den fick inte säljas "pga strålning" sas det då.. men den funkade.

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: rockin_TOM skrivet 18 april 2006 kl. 19:43:58
rost beror på galvaniska spänningar bla... vilket bla annat zink motverkar o jag tror inte att det skulle va nå svårighet att löda ihop ett liten apparat som  motverkar detta men frågan e ju om man vill ha nåt mer avancerat som kostar när det finns zink anoder som e relativt billiga o är beprövade i evighet  :wink:
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 18 april 2006 kl. 19:45:07
Absolut inte! Man ska köra det billigaste o säkraste:)

Jag bara påpekade att jag testat en sådan o den funkade kalas.

http://www.drevia.se/zink.html

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Rogge skrivet 18 april 2006 kl. 20:47:23
ok för mig,
 :lol:
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 19 april 2006 kl. 09:05:59
Hej igen då.

Jag mailade en firma som sysslar med anoder och beskrev mitt problem, svaret:

Citera
En offeranod offras istället för motorns material då man har flera metaller
ihop, och de galvaniska spänningarna överförs via vatten. Eftersom din MC
inte är i kontakt med vatten hela tiden så kommer inte någon anod att
hjälpa.

Jag föreslår istället att du reklamerar detta hos den du har köpt den ifrån.

Med vänlig hälsning

AB Drevia
Fredrik Häller


Så, jag vet inte om anoder ÄR så bra då eller?
Nu har vi två olika varianter.

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: TeknikOchFritid skrivet 20 april 2006 kl. 04:38:55
Såsom många kinamärken har Linhai ett ojämt rostskydd. VIssa rostar inte alls och andra kan ha rost när de packas upp. Jag har börjat med att pensla på linolja på de ställen jag vet är rostkänsliga. Dessutom rekommenderar jag kunden efterbehandling. Min 4x4 har gått 55 mil sen i början av januari. Har tvättat en eller två ggr. Har lite rost på höger baknav och drivaxlarna fram.

Rost är alltid tråkigt.
Ny skulle se bilderna på min Dinli 450 som gått 39 mil. DÅ kan vi börja snacka rost!
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 20 april 2006 kl. 07:09:43
Citat från: "TeknikOchFritid"
Jag har börjat med att pensla på linolja på de ställen jag vet är rostkänsliga. Dessutom rekommenderar jag kunden efterbehandling.


Detta vore bra om alla ÅF gjorde, speciellt det sistnämda.
Jag hade tänkt göra efterbehandling men tyckte inte det va panik eftersom den ju va skyddad från start :roll:

Nästa vecka ska ÅF få sig lite bilder på rosten, det regnar nu o jag kör den så det e svårt o få bra bilder.
Åker in i garaget i helgen (efter en redig tvätt!! :wink: )

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: TeknikOchFritid skrivet 20 april 2006 kl. 07:18:28
Sprutar man på linolja på rost så stannar det av. Det är inte försent att efterbehandla!
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Nonne skrivet 20 april 2006 kl. 19:11:52
Citat från: "TeknikOchFritid"

Rost är alltid tråkigt.
Ny skulle se bilderna på min Dinli 450 som gått 39 mil. DÅ kan vi börja snacka rost!


Min Dinli 450 har gått ca 458mil och där finns ingen rost förutom under till där jag gått imot stenar,stubbar och dylikt. Givetvis är den hålrumsvaxad men det är alla maskiner som jag levererar :wink:  .

Rost kommer på alla maskiner oavsätt var dom är tillverkade eller märke!
Ända sättet att hindra rosten är behandling tex. hålrumsvax och 5-56.
Vid jämna mellanrum bör man spraya all metall med 5-56 och torka bort så det blir en tunn hinna kvar som skyddar.

Tänk även på att behandla på sommaren då salt används som bindemedel på dammiga grusvägar på en del ställe.

Mvh Nonne
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 20 april 2006 kl. 22:06:44
Halloj, tack för svaren.

Ang att behandla ramen när den är monterad, är inte det knepigt?
Tycker det ser ut att vara en väldig massa plåtveck o grejer, ser ut som det e svårt o nå in överallt?

Får kolla upp linolja, e det så att rosten stannar upp så är det inte så farligt som det e nu, det jag inte vill riskera är att det rostar av nått väsentligt.

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Wikingen skrivet 2 maj 2006 kl. 00:23:15
Jag fikk min nya Linhai 300 4x4, 05/06 modell, här om dagen.
Efter at ha packat ut den, var det ytrost på drivakslarna og tydligt synlig rost i alla synliga svetsfogor, på trots av et relativt tjockt lager med lack.
Inte å undras at man blir lite besviken....
Den har inte rullat enn enda meter, men rosten, ja den är där oavsett...
Tråkiga saker...
Det ska inte va så!

Mvh
Roy Norrbagge
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 2 maj 2006 kl. 07:06:18
Riktigt tråkigt är det!

Det måste göras nått åt detta annars lär INGA kineser säljas oavsett hur billiga dom e.

/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Wikingen skrivet 2 maj 2006 kl. 14:34:33
Det måste vara nogot som har börjat redan vid monteringen av denna maskin. Jag kan inte förstå annat. Men det ska jag ta reda på!
Jag har demonterat bromspelle-fiksturen på høgersidan, og ska forsöka knakka av dom fast-svetsade mutrarna på den (det er en del som er lätt at losna, och studera grundigt, och som har tydlig rost rundt hela muttern i svetsfogorna), för at se hurvida det börjat före svetsningen tagit till, eller om detta er nogot som har händt efteråt.

I'll be back! 8)
 
Mvh
Roy Norrbagge
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: knagg skrivet 2 maj 2006 kl. 17:48:17
Just svetsfogar är ju alltid det som rostar först, vet när man håller på och svetsar ihop nåt här hemma man försöker dränka svetsarna i zinkfärg, men ändå efter några månader så ser man rosten komma krypande i svetsfogarna. Men det är ju inte acceptabelt att en ny maskin ska ha rost angrepp vi leverans.
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Musicman skrivet 4 maj 2006 kl. 22:40:15
För övrigt måste det framhållas att Biltemas cyklar håller hög kvalité
/Musicman
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Wikingen skrivet 5 maj 2006 kl. 00:51:02
Efter en grundig gjenomgång av av diverse fästen, visar det sig at det kun är ytrost. Svetsfogorna är opåklagliga. En runda med rostløsare/tunn olja borde gjöra susen. :)

Mvh
Roy Norrbagge
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 5 maj 2006 kl. 09:13:27
Efter en omgång 556 så SER jag inte rosten så det borde ordna sig:)

Syns den inte så finns den inte :roll:


Min ÅF har visat ett bra intresse i detta och gav mig en trevlig packväska att ha på bak som plåster på såren :lol:

Passade mig utmärkt!

Nåväl, rostskydd är det som gäller iaf!


/B
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Rogge skrivet 5 maj 2006 kl. 16:37:14
Citat från: "benring"
Efter en omgång 556 så SER jag inte rosten så det borde ordna sig:)

Syns den inte så finns den inte :roll:


Min ÅF har visat ett bra intresse i detta och gav mig en trevlig packväska att ha på bak som plåster på såren :lol:

Passade mig utmärkt!

Nåväl, rostskydd är det som gäller iaf!


/B


Vad kul att ditt problem gick att lösa med lite 556, :lol:
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: benring skrivet 5 maj 2006 kl. 20:42:27
"Lösa o lösa"  :lol:
Titel: ROST efter EN månad?!?!
Skrivet av: Wikingen skrivet 8 maj 2006 kl. 17:19:36
Det visar sig vara otroligt varierande tjocklek på lageret med lack från del til del.
Ramen har et relativt tunt lager med lack, medan svängarmen och fotbrädorna har et relativt tjockt lager.
Efter at ha lirat lite med en gas/broms-lösning för mig själv har jag slipat lite här og var på cykeln.
Värkar vara jämnt över et relativt adekvat sjikt med lack, förutom själva ramen.

Mvh
Roy Norrbagge