ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Stoolpe skrivet 27 juni 2013 kl. 14:23:44

Titel: Tips till en Nybörjare! (Dinli 450 -06)
Skrivet av: Stoolpe skrivet 27 juni 2013 kl. 14:23:44
Har nu blivit ägare av en Dinli 450 -06

Har aldrig tidigare ägt fyrhjuling (ingen annan i familjen heller) så skulle behöva information om allt!  :help:

Kollar ni något efter varje körning (Olja tex)? Eller hur ofta bör man kolla till saker och ting på den? Bara rada upp inlägg nu gott folk!

All information är extra plus så jag kan få den att hålla ett tag iaf! ;) så alla som har lite erfarenhet och tips är välkomna att skriva!
Titel: SV: Tips till en Nybörjare! (Dinli 450 -06)
Skrivet av: Hydro skrivet 27 juni 2013 kl. 16:56:28
Grattis och välkommen in i träsket!

Jag är en tråkig fan och kommer därför först och främst tjata om tråkiga grejer!

Olyckor.
Och skydd.

Kolla mc-folket, de åker med stövlar, handskar och ryggskydd, men quadkillarna åker ofta med foppatofflor, shorts och t-shirt.

Att åka kana på asfalt ens från 50-70 är inte kul och handskar sparar dina händer (mc-handskar, inte nåt Rusta-sket).
Gore-texställ osv skyddar inte så värst på asfalt, men ändå mer än vad shorts gör.
Och sist men inte minst, ryggskydd.

Bruten rygg växer sällan ihop igen.

Biltema har (visserligen lite klumpiga) men både godkända, billiga och faktiskt BRA ryggskydd, Level2.
Kostar 400.

Annars är ju Halvarssons Track testvinnare mer eller mindre överallt och deras komfort är överlägsen Biltema, men de kostar 1400 mot Biltemas 400....
Blocket och Tradera har för övrigt rätt mycket mc-kläder, tänk dock på att hjälm kanske man vill köpa nytt så man VET att den är ovurpad.
Plus att man i en butik får ofta ovärderlig hjälp med storlek osv, för som novis blir det lätt fel annars.
En cross-/integralhjälm skyddar avsevärt mycket mer än de "coola" öppna potthjälmarna, men på en quad åker man väl oftast cross- eller integralhjälm ändå så...

Gällande maskinen som sådan kan jag inte ge mer tips än att smörja kedjan EFTER körning.
Då är den varm och smörjan går in bättre, samt hinner "torka" till du skall ut näst.
Kedjesprayer finns av massa modeller, men generellt är tipset här att alla är bra UTOM Biltema.
Jodå, deras smörjer... men den smutsar ner något alldeles extremt.

Tanka, gasa och kör!
(men tänk på att du inte är lika skyddad som i en bil)
 
Titel: SV: Tips till en Nybörjare! (Dinli 450 -06)
Skrivet av: DRÄNG skrivet 27 juni 2013 kl. 17:20:29
Lär dig din maskin utan att få hybris, testa gränser men så säkert som möjligt.

Jag vet inte din ålder men jag körde som en fladdermus på väg ut ur helvetet i yngre år, iofs på två hjul, det är lätt att tro att man (jag) har koll på läget vilket jag inte hade.
 
ha koll på oljor kedja, din maskin. och ha kul


Hydro ! tråkig passar inte in på dig
Titel: SV: Tips till en Nybörjare! (Dinli 450 -06)
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 27 juni 2013 kl. 17:38:27
Se över maskin ibland. Bara att titta nogrannt på maskin i 2 minuter kan undvika ett å annat. Känn här å där så det inte glappar, några muttrar/bultar som är på väg lös. Det är ganska vanligt att det lossnar lite här å där på kina/korea maskinerna, händer även på märkeshojar så..
Titel: SV: Tips till en Nybörjare! (Dinli 450 -06)
Skrivet av: Midget skrivet 27 juni 2013 kl. 18:11:27
Kolla på youtube under quad där finns det allt du behövde veta. Hur spänd kedjan ska vara och hur man byter/lagar.. Själv tycker jag att du ska köra på 98 oktans och service ofta/ byt olja olefilter. Kolla glykol. Luftfilter. Då kommer du att ha roligt med din Dinli! :headbang:
Titel: SV: Tips till en Nybörjare! (Dinli 450 -06)
Skrivet av: Stoolpe skrivet 27 juni 2013 kl. 21:39:05
Mycket bra information Hydro! Ska ut och köpa skydd så fort jag får tid.

Behöver man smörja kedjan varje gång? Eller räcker man gör det efter att man kört ett par mil?

Hur kollar man glykol och vad bör man ha för någon?

Tycker att min dinli hoppar/guppar upp och ner lite grann, vad kan det bero på? Några tips?
Titel: SV: Tips till en Nybörjare! (Dinli 450 -06)
Skrivet av: Hydro skrivet 27 juni 2013 kl. 21:51:23
Kedjan bör smörjas efter att man kört i regn samt var 50:e mil ungefär.
Kör man i smutsig miljö (roligast där!) så är rengöring viktigare än smörjning, men självklart smörjer man efter att man tvättat den i tex lampfotogen.
Speciella kedjerengörningsmedel behövs alltså inte.
I dammig/smutsig miljö gäller inte 50-milsintervallet, rengör/smörj betydligt tätare.

Lite beroende på vad du har för luftfilter så skall även det hållas fuktigt, och även här gäller samma ang smutsig miljö.
Tvättar gör man i bensin, speciella luftrengöringsvätskor behövs alltså inte.
Några deciliter bensin i en skål funkar lika bra.
OM det nu är den typen av filter som skall skötas på detta vis!

Låt sen bli högtryckstvätten i det längsta och om du ändå måste blåsa på med den, ta det väldigt försiktigt i närheten av motor, leder, lager osv.
Och efter en tvätt kan man kosta på sig att gå ett varv med fettsprutan, du har säkert nipplar både i framvagn (a-armar) och i bakvagn (länkaget vid dämparen).
 
Men kladda inte för mycket med diverse skötselgrejer!
Kör istället!
En del tvättar och smörjer och kladdar efter varje asfaltstur, det är totalt onödigt.
KÖR istället!
 :headbang:
Titel: SV: Tips till en Nybörjare! (Dinli 450 -06)
Skrivet av: Utopiazz skrivet 28 juni 2013 kl. 01:21:45
Jag brukar köra en variant av säkerhetskontrollen för mc en gång i veckan samt det viktigaste delarna inför varje körning (lyse, blinkers, kedja/kedjelås och bromsar)

http://m.youtube.com/watch?v=NmVGdUrHl-E&feature=relmfu (http://m.youtube.com/watch?v=NmVGdUrHl-E&feature=relmfu)

Sen är det underhållet viktigt. Byte olja och filter med intervall beroende på körning.