ATVForum, allt om fyrhjulingar

Annonsörer, Prenumeranter och ATV/Quad-Föreningar. => Annonsörer, Prenumeranter och Föreningar => Svenska ATV Föreningen => Ämnet startat av: Mudde skrivet 5 mars 2010 kl. 00:03:21

Titel: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Mudde skrivet 5 mars 2010 kl. 00:03:21
Hoj hoj alla  ;D

Jag håller som bäst på att läsa in mig i allt som våra myndigheter skrivit och skriver om ATV användning i allmänhet och kan konstatera att de skador / problem som barmarkskörning skapar är tämligen uppmärksammat.

Kan bara kort konstatera att det säkerligen inom snar framtid kommer nya lagar som gör det ännu svårare att kunna framföra en ATV lagligt utom på vägen.....

SATVF är nog bildat i grevens tid! Våra myndigheter och organisationer behöver oss som motpart och för att få utövare att kommunicera med.

Man förslår bla. höga böter, högre tillsyn, speciella maskinkrav mm. Läs och bilda Er en egen uppfattning!

Nedan har jag klippt ihop lite fakta från en rapport. Jag kommer posta mer vad det lider;

3.5 Höjda straffsanktioner
Straffsatserna för brott mot terrängkörningslagstiftningen måste ses över. För närvarande regleras
brott mot terrängkörningslagen genom penningböter. En praxis har utformats för botens
nivå för överträdelser av förbudsområden. Denna bot utgör för närvarande 1200 kronor.
Motsvarande belopp i Norge är betydligt högre och kan variera mellan 5000 – 10000 norska
kronor. För att få en större respekt för reglerna i terrängkörningslagstiftningen föreslås att
praxis för penningboten i Sverige höjs till motsvarande nivåer som i Norge.

3.4 Ökad tillsyn
Idag sker en omfattande olaglig barmarkstrafik i terräng i landet. Inom kalfjällsområdet är för
närvarande situationen betydligt bättre. För att minska den otillåtna terrängkörningen som
sker idag är det nödvändigt att polis och länsstyrelser prioriterar resurser för tillsyn och
bevakning av terrängkörningen både i fjällområdet men också i övriga delar av landet. Det
bör även utredas vidare om att utöka befogenheter för ordningsvakter/naturvårdsvakter att
även kunna utöva tillsyn över terrängkörningslagstiftningen. De naturvårdsvakter som finns
idag utgörs nästan enbart av länsstyrelsernas naturbevakare. Det är angeläget att gruppen
naturvårdsvakter kan öka.

4.1 Utformning av fordonen
Naturvårdsverket föreslog att följande faktorer ska uppfyllas på terrängfordon som används i
fjällen.

1. Marktryck. Detta bör vara så lågt som möjligt. Undersökningar tyder på att ett angivet
medelmarktryck ej bör överstiga 10 – 15 kPa, beroende på underlaget.

2. Vikten på fordonet. En högsta viktgräns bör sättas, här lämpligen den vikt om högst 400
kg som för närvarande gäller som gräns för terrängskotrar.

3. Motorstyrka. Den bör vara måttlig. För att undvika accelerationssnabba ”muskelmaskiner”
med kraftig markpåverkan, bör en gräns på högsta motoreffekt sättas, för terränghjulingar
preliminärt 25 – 35 hk.

4. Kraftöverföringen till hjulen. Drivning bör ske på alla hjul för fyrhjulingar. Samtliga
axlar bör ha differentialer (mellan fram- och bakaxlar och inom respektive axlar).

5. Koppling. Den bör vara utformad så att rivstarter inte så lätt kan göras; drivkraften skall
kopplas in mjukt t.ex. genom en centrifugalkoppling.

6. Däckutformning. Viktigt att däcken inte är smala, aggressiva och rivande, dvs. inte har ett
grovt mönster med långa hårda nubbar. De ska i stället ha stora mjuka däck med ”tätt”
mönster och låga ringtryck.

7. Drivning med band respektive med hjul. Undersökningar tyder på att risken för markskador
generellt är större för ett bandfordon än med ett fordon med hjul.

5.2 Särskild registreringsskylt
För de verksamheter som har rätt att köra på barmark i terräng inom kalfjällets miljözon bör
en särskild skyltmarkering finnas på fordonen. I Norge används en särskild skylt för detta.
Skylten anger ”Reindrift” vilket innebär att dessa fordon har rätt att användas i fjällen och
behöver därför inte kontrolleras. Denna skyltning innebär att tillsynen kan koncentreras till de
som saknar den speciella skyltmarkeringen. Detta förslag bör utredas i snarast och genomföras
senast 2010.

Länsstyrelsens rapportserie nr 4/2007
Författare: Ronny Edin
Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Wasaki skrivet 5 mars 2010 kl. 00:24:44
Bra att du postar sånt här, väldigt intressant läsning.  :)
Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Ilpo skrivet 5 mars 2010 kl. 01:14:20
bör en gräns på högsta motoreffekt sättas, för terränghjulingar
preliminärt 25 – 35 hk.

undra vad dom tänger med?
Och de  skador jag har sett efter ATV i skogen är borta efter ettt tag när det växer igen.
Men hur är det med skogsskövlingsmaskiner?
Med en meterdjupa diken efter hjulen.
Med tanke på marktryck.
Och hjulen måste bli snällare?
Och differentialer? Är dom helt galna?

ojoj vilka dyra maskiner det skulle bli med 3 st differentialer och diffspärrar och en koppling som ser till att det inte skall gå att spinna med. och max 35 hk.
Vilken hobby skogshuggare vill arbeta med en sån?
Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Mudde skrivet 5 mars 2010 kl. 01:36:46
Här ett litet exempel på Skogsavverkningsskador...... bilden är hämtad via Google Maps.

(http://i698.photobucket.com/albums/vv344/mudrace/avverkning.jpg)
Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Axel_87 skrivet 5 mars 2010 kl. 10:03:35
Såna skador blir det inte riktigt med en atv. Då måste man alltså köpa en ny quad/byta en massa delar för att ens få köra. Helt sjukt!
Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Max skrivet 5 mars 2010 kl. 10:15:24
Tjenare!

Jag laddade ner rapporten du hämtat uppgifterna från. Men den gäller väl inte skogskörning nyttjande av atv i terräng över hela landet?

Rapporten heter ju "Program för genomförande av åtgärder för att minska markskador på kalfjäll till följd av barmarkskörning"
Borde avse strängare kontroll/regler för just kalfjäll/fjällvärlden och inte hela landet eller fattar jag fel?

Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Lillhajen skrivet 5 mars 2010 kl. 10:48:25
"Lernöten" kanske ville skrämma upp oss lite  8)

och föresten så är ju norge inte med i EU............

Läste för en vecka sen i norsk tidning att de som värst tar skotern/atv din och upp till 20000 Nkr i böter.
De jagar skoteråkare med helikopter i norge  :o
Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Hydro skrivet 5 mars 2010 kl. 12:18:32
...med långa hårda nubbar...

Nä, detta med att kombinera körning med alkohol vet vi ju om sen tidigare...
 ^-^
 
Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Mudde skrivet 5 mars 2010 kl. 16:16:52
Personligen blir jag bara så fascinerad över den okunskap som ligger till grund för allehanda märkliga förslag. Sen tror jag inte att ev. kommande lag ändringar bara skulle omfatta norra sverige. 
Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Max skrivet 5 mars 2010 kl. 16:31:15
okunskap och bristfälliga rapporter som ligger till grund för beslut är tyvärr mer regel än undantag när det gäller länsstyrelsen.
För mycket skyddad verkstad då det är en myndighet som sällan om någonsin granskas/kritiseras och där tjänstemännen mer eller mindre fritt kan applicera sina egna värderingar och ideer utan att direkt ifrågasättas. Kanske dags för uppdrag granskning att kolla över hur de sköter sig :knupple: , kanske skicka sverker olofsson efter dom  :whip:

hehe
 
Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: LAHA skrivet 5 mars 2010 kl. 16:58:22
Nu ska vi kanske inte blunda för problemen helt, i takt med att intresset för fyrhjulingarna ökar så ökar säkerligen problemen med brott mot terrängkörningslagen i samma takt.

Det är bara att kolla runt på olika forum och hemsidor för att förstå att det bedrivs en hel del olagliheter i skogarna.
Det gör ju inte precis jobbet för föreningar och klubbar som vill bedriva laglig verksamhet lättare, "och nu kommer så klart vissa att säga: ge oss mark där vi får köra då!"
Och jo det kan man väl önska sig, men chanserna är väl lika stora som att fotbollshuliganerna skulle få egna fotbollsarenor att gå o fightas på.....

Så det är nog ganska klokt att hålla låg profil och inte göra större skador i skog o mark än att naturen självläker på ett par månader, för annars har vi snart dessa lagar hängande över oss!

Ärligt talat, vem behöver 70-80 hk för att köra i skog o mark?
Titel: SV: Högre böter vid olovlig barmarkskörning mm.
Skrivet av: Mudde skrivet 5 mars 2010 kl. 17:47:23
Det finns faktiskt ljus i mörkret, en kommun kan nämligen ge tillstånd för fyrhjulingskörning i skog och mark om man har markägarens tillstånd. Detta hanteras då under förordningarna motorbana. Det är mao fyllt möjligt att anlägga lagliga körområden och körleder. Det är detta SATVF verkar för.

Det finns nu ca 30 000 ATV:er registrerade och det säljs ca 7000 nya per år dvs bara 2000 färre än skotrar. Självklart innebär detta större och större åverkan i skog och mark vilket också myndigheterna uppmärksammat.

Terrängkörningslagen är i grunden tämligen enkel men det finns undantag att ta vara på.