ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Deer Hunter skrivet 22 september 2010 kl. 19:04:51

Titel: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 22 september 2010 kl. 19:04:51
Jag tänkte att vi startar en liten tråd här i Can am avdelningen för oss med Can am 500 XT.

Det kan vara kul att dela med sig av sina erfarenheter av denna maskin.

Vi är ju just nu minst två (eller hur Frasse) som beställt 2011:or och får leverans inom kort  :headbang:

Någon mer som har eller har beställt ?

// Martin

Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 22 september 2010 kl. 19:14:34
så sant så  :djump:
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 22 september 2010 kl. 19:19:32
Jag tänkte ta "oskulden" på min maskin i helgen och har en fråga (har ställt den tidigare här på forumet men vill dubbelkolla).

Det första man vill göra är ju att ta bort strypningen dvs "brickan i spjällhuset".

Ni som har Can am, visst var det så att man behövde säkerhetstorx för detta ?

Jag har köpt en satts med TT8, TT9, TT10, TT15, TT20, TT25, TT27, TT30, TT40
Är man tillräckligt förberedd tro ?  :help:

(http://)

// Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Nilas skrivet 22 september 2010 kl. 20:25:21
Jag tänkte ta "oskulden" på min maskin i helgen och har en fråga (har ställt den tidigare här på forumet men vill dubbelkolla).

Det första man vill göra är ju att ta bort strypningen dvs "brickan i spjällhuset".

Ni som har Can am, visst var det så att man behövde säkerhetstorx för detta ?

Jag har köpt en satts med TT8, TT9, TT10, TT15, TT20, TT25, TT27, TT30, TT40
Är man tillräckligt förberedd tro ?  :help:

()
japp, de är t20 eller 25, minns inte men de går att bryta ut bläcket och köra så med så att strypningen inte "tar" hade så ¨på min för förra som va väg reg. :)

// Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 22 september 2010 kl. 20:30:16
Jag tänkte ta "oskulden" på min maskin i helgen och har en fråga (har ställt den tidigare här på forumet men vill dubbelkolla).

Det första man vill göra är ju att ta bort strypningen dvs "brickan i spjällhuset".

Ni som har Can am, visst var det så att man behövde säkerhetstorx för detta ?

Jag har köpt en satts med TT8, TT9, TT10, TT15, TT20, TT25, TT27, TT30, TT40
Är man tillräckligt förberedd tro ?  :help:

()
japp, de är t20 eller 25, minns inte men de går att bryta ut bläcket och köra så med så att strypningen inte "tar" hade så ¨på min för förra som va väg reg. :)

// Martin

Tack o tack goa herrn  ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: canam skrivet 22 september 2010 kl. 20:57:54
En till med 500XT-11 !

Hämta ut den 6/9, tycker att det har fungerat ok än så länge, första service på Måndag.
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 22 september 2010 kl. 21:27:40
En till med 500XT-11 !

Hämta ut den 6/9, tycker att det har fungerat ok än så länge, första service på Måndag.

Nice mannen ...  ()p Fungerat ok? Ta inte i så du kräks   ;) Får min på fredag verkar det som.
1.a service efter 10h eller hur ?
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Miko skrivet 23 september 2010 kl. 15:33:57
Tror jag vet någon som väntar på sin nya leksak  :ATV: ;D
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: canam skrivet 23 september 2010 kl. 19:18:56
Japp 10tim eller 30mil, Gick ju fort.....
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 23 september 2010 kl. 19:54:52
å jag får vänta till onsdag nästa vecka  >:(
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 23 september 2010 kl. 20:13:24
Japp 10tim eller 30mil, Gick ju fort.....
Det klämmer jag lätt i helgen  :lol: Har varit utan maskin i snart 2 månader nu så man har liksom lite abstinens. Eller som frun uttryckte det "du har ju får den där ATV sjukan"  :djump:
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 26 september 2010 kl. 20:12:20
Nu är man Can am ägare  :lol:

// M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Miko skrivet 26 september 2010 kl. 20:17:28
Nu är man Can am ägare  :lol:

// M
Och du har redan kört fast  :lol: ;)
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 26 september 2010 kl. 22:18:59
Nu är man Can am ägare  :lol:

// M
Och du har redan kört fast  :lol: ;)

Ha ha ... nja ... detta var faktiskt en lite arrangerad bild  ;) Körde ner i diket bara för att få en cool bild.
Det var inte heller några problem att köra rakt fram igenom diket och upp på andra sidan  ()p

Men jag satte faktisk fast maskinen på ett annat ställe. Lyckades köra över en lagom stor stubbe och fastnade med den bakom framhjulet. Med det löst sig med en lång "slana" och lite vinschning så var man loss.
Det är tur att man har plåtar under som tar smällarna.

/ M

Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Pv544 skrivet 26 september 2010 kl. 22:56:09
Kul att du är igång med nya maskinen!  ()p

Och du har många fastkörningar framför dig!  ;D

Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Miko skrivet 27 september 2010 kl. 11:10:24
Nu är man Can am ägare  :lol:

// M
Och du har redan kört fast  :lol: ;)

Ha ha ... nja ... detta var faktiskt en lite arrangerad bild  ;) Körde ner i diket bara för att få en cool bild.
Det var inte heller några problem att köra rakt fram igenom diket och upp på andra sidan  ()p

Men jag satte faktisk fast maskinen på ett annat ställe. Lyckades köra över en lagom stor stubbe och fastnade med den bakom framhjulet. Med det löst sig med en lång "slana" och lite vinschning så var man loss.
Det är tur att man har plåtar under som tar smällarna.

/ M
Hasplåtar är värda mycket, man behöver inte va rädd att något går sönder om det skulle skrapa i under. Och när man kör över träd som ligger ner är det praktiskt att ha plåtar under.
Hoppas du får mycket nöje med din nya maskin, och glöm inte att mata oss med mer bilder  ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 27 september 2010 kl. 12:26:44
Nu är man Can am ägare  :lol:

// M
Och du har redan kört fast  :lol: ;)

Ha ha ... nja ... detta var faktiskt en lite arrangerad bild  ;) Körde ner i diket bara för att få en cool bild.
Det var inte heller några problem att köra rakt fram igenom diket och upp på andra sidan  ()p

Men jag satte faktisk fast maskinen på ett annat ställe. Lyckades köra över en lagom stor stubbe och fastnade med den bakom framhjulet. Med det löst sig med en lång "slana" och lite vinschning så var man loss.
Det är tur att man har plåtar under som tar smällarna.

/ M
Hasplåtar är värda mycket, man behöver inte va rädd att något går sönder om det skulle skrapa i under. Och när man kör över träd som ligger ner är det praktiskt att ha plåtar under.
Hoppas du får mycket nöje med din nya maskin, och glöm inte att mata oss med mer bilder  ()p

Jorå, jag lovar att mina plåtar under skall få jobba. Dom har redan fått "glida över" sten mm  :D
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 27 september 2010 kl. 15:54:53
ser att du börja hårt ned den nya hojen  ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 27 september 2010 kl. 19:00:28
ser att du börja hårt ned den nya hojen  ()p

Hårt och hårt ... men visst har man varit skogen med den, det är ju det den är till för  :)
Strypningen rök direkt, riktigt enkel att ta bort. Och vad underbart att enkelt kunna ta bort alla kåpor utan att behöva skruva en kvart.

Frasse, jag vill höra hur du upplever balansen i dina framdäck då du får din maskin.
Mina framdäck är inte balanserade och jag tycker min har lite obalans fram i farter över 70 Km/h. Min ÅF tipsade redan vid leveransen om att balansera framdäcken (dom skulle gjort det men tiden räckte inte till då maskinen om fredag lunch till dom).
Men det är nog däcken. Dom har ju ganska många små klackar. Dessutom så hade jag skapligt lågt däcktryck runt 0.4. Ska testa med lite höra däcktryck framöver för grusvägsåka.

Ska lägga ut en bild med Warn plogen då den är på nästa gång. Det gick att hissa den så högt att jag kunde köra på maskinen på mitt släp med plogen på maskinen  ()p

/ M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 27 september 2010 kl. 19:36:06
så fort den kommer får du svar jag hoppas till helgen  :D
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: canam skrivet 27 september 2010 kl. 22:39:21
Obalansen börjar vid 70km/h på min maskin, men jag tycker det bara känns när man kör asfalt. Av någon anledning satt det 60gram på vänster bakhjul, ska väl balansera om så småningom  :djump:.
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 28 september 2010 kl. 08:08:32
Fick tips om ang däcken av min ÅF. Då maskinerna transporteras till Svedala däcken hårt "nedtryckta".
Tipset är att pumpa däcken till runt 0.8-0.9 och sedan åka några mil. Därefter sänker man igen till önskad nivå.
Men att man balanserar är tydligen också vanligt på dessa maskiner.

// M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: canam skrivet 29 september 2010 kl. 22:14:12
Jag kan varmt rekomendera Renegadens fotpinnar, finns med i 2011års tillbehörskatalog som tillbehör till outlander, nu står man stadigt :) ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 30 september 2010 kl. 16:54:21
hämtat min nu å är jävligt nöjd man får vad man betalar för  :djump: blir en lång vända på lördag  ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 30 september 2010 kl. 20:34:27
hämtat min nu å är jävligt nöjd man får vad man betalar för  :djump: blir en lång vända på lördag  ()p

Då får man gratulera  ()p Du får skriva lite efter turen i helgen.

Själv så man jakt på programmet, så det blir nog inge åka. Eventuellt lite trädgårdsarbete på söndag.
Jag var ute några mil igår kväll här hemmavid. Hittde ett par nya trevliga grusvägar att åka på.
Har pumpat upp däcktrycket till ca 0.8, känns lite hårda men det skulle enligt ÅF "slita in däcken" bra.
Det är givetvis mindre obalans med detta höga däcktryck.
Tänkte köra totalt ca 5 mil med detta höga tryck innan jag går ner till ca 0.5 eller närmare bestämt 0,53 som medföljande luftmätare har markering på  :D

/ M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 1 oktober 2010 kl. 18:24:47
jag han mä 4mil idag så man fick känna på den å det känns väldigt bra  ()p men det är samma sak här med däcken men det blir nog bra det  :djump: mera info efter lördagen  ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 3 oktober 2010 kl. 08:24:06
nu har man kört lite mera mil och den går väldigt bra så nu är det bara och lämna in den på första olje bytet på måndag  ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 4 oktober 2010 kl. 08:20:51
Jag fick leka lite med min i söndags. Har nu kört ca 4 mil med högt däcktryck och däcken känns mkt bättre  ()p
Testade också att lasta maskinen på mitt släp med plogen på, det fungerade perfekt. Kanon med frontfäste då det går att hissa plogen riktigt högt.

// M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: JussiN skrivet 4 oktober 2010 kl. 11:36:35
Det skulle vara intressant att se bilder på plogfästet.
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 4 oktober 2010 kl. 15:25:20
Det skulle vara intressant att se bilder på plogfästet.
Det är Warns lösning. Jag skall se om jag kan ta lite bilder ikväll.

// M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 4 oktober 2010 kl. 19:27:35
Det skulle vara intressant att se bilder på plogfästet.
Det är Warns lösning. Jag skall se om jag kan ta lite bilder ikväll.

// M

Lite bilder som utlovat //  Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 4 oktober 2010 kl. 19:30:49
Ni som har packlådor bak på era Mx maskiner, vad har ni ? Jag tittade på Can am's orginal hårda väska bak men den är ju så satans dyr (nästan 3000 SEK)

Någon som testat biltema väskan på en Max ?

// M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Ace skrivet 4 oktober 2010 kl. 19:48:28
Åter till plogbladet....sitter fästet i a-armarna? pris?
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: djmapleman skrivet 4 oktober 2010 kl. 19:59:23
Här har du en tråd om biltemas alternativ!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24200.0
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 4 oktober 2010 kl. 20:20:11
Åter till plogbladet....sitter fästet i a-armarna? pris?

Nu är man inte världbäst på detta med alla delar på ATV'n så var snäll mot mig  ;D Men om A armarna är "triangeln" som drivaxel sitter fast i så nej. Man monterar bort front vinschen och sätter fäste bakom, se bild. Lite taskig ljussättning, men ni ser nog  :)

Jag tror att plog komplett med plogram och fästa kostar ca 7 KSEK.
(jag bakade in min i priset då jag köpt maskinen)

// M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 12 oktober 2010 kl. 12:20:22
Hur går det för er övriga ? Min skall in på 1.a servicen imorgon. Liten bild från helgens klättring i skogen.

// M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 3 november 2010 kl. 13:24:04
Frasse och c:o kör ni någe ? Själv har det varit mkt annat så man har inte hunnit åka så mkt.
Monterade snabbkoppling till min Ctek i helgen som var.

jag tycker faktiskt att placeringen av batteriet på Can am är lite knasigt. Undra varför man satt batteriet där det kan utsättas för så pass mkt smuts ? Men det är ju klart, under sadeln är det ju fullt ?!

 / M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Racebohill skrivet 13 november 2010 kl. 07:50:40
Hej på er

Jag är ny på detta forum, Erik heter jag och kommer från Uppsala. Igår fick jag äntligen hem min 500 XT -11 från Tuppz.
Passade på att ploga bort det värsta slasket på vägen, men nu vill man ju ha snö i mängder ^-^
Hann med att ta bort strypningen oxå, vilken skillnad.
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 13 november 2010 kl. 09:31:27
jag åker lite i bland när tiden finns den har väl gått 52mil nu  ()det blir lite körning i dag hoppas på bra väder  :djump:jag såg att du fråga om låda jag har en på å den är köpt på biltema funkar fint  ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 13 november 2010 kl. 19:48:32
Jo, provade också plogen i onsdags, Mkt nöjd. Det enda som jag funderar på är vinkeln mot marken.
Har såna där "fötter" på min Warn plog som skall hjälpa till så att plogen "flyter" fint. Och dessa ligger inte riktigt plant mot marken då plogen är i nedersta läget.  Men fötterna har man ju bara användning av då det är riktigt plant och fint, kommer ploga mest grusväg. Har bett min ÅF kolla om det går att justera på ngt sätt ? Precis som Erik säger så längtar man efter mer snö  :)

/ M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Hydro skrivet 14 november 2010 kl. 19:45:31
..."fötter"...
Släpskor!
 ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 15 november 2010 kl. 10:52:30
Matte, postar bilderna här så ser du justeringen jag gjort. Inte perfekt men bättre. Får se om min ÅF kan komma upp med en optimal lösning, postar svar här sedan

// Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Impulze skrivet 15 november 2010 kl. 18:27:44
Jo den vinkeln går ju ändra, jag monterade ihop min plog i det läge du har din nu. Men jag tycker att det är då man gasar på och ska ploga, framvagnen lyfter lite och vinkeln blir lite tiltad framåt.
Jag kanske låter tillverka nya "trianglar" som är lite högre då kommer plogramen ner lite i nivå.

Antar att du inte fått testa så mycket plogning än med din :)


//Matte
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 17 november 2010 kl. 13:47:16
Jo den vinkeln går ju ändra, jag monterade ihop min plog i det läge du har din nu. Men jag tycker att det är då man gasar på och ska ploga, framvagnen lyfter lite och vinkeln blir lite tiltad framåt.
Jag kanske låter tillverka nya "trianglar" som är lite högre då kommer plogramen ner lite i nivå.

Antar att du inte fått testa så mycket plogning än med din :)

//Matte

Jag har bara fått ploga en gång ännu, innan jag gjorde justeringen. Plogade en längre del av en asfaltsväg. Jag upplevde inte detta med att "släpskorna" stod lite på tå som ngt stor problem.
Men man vill ju få det optimalt  ()p

Har nu pratat med min ÅF som haft kontakt med Rindab. Den lösning vi har är det som skall vara bäst enligt dom ? ! Håller dock med dig att det vore mer optimalt om skorna låg mer plant mot marken.
Fick faktisk erbjudande om att lämna tillbaka plogen om jag ville, men det vill man ju inte. Tror inte det finns ngn bättre plog på marknaden.

Det enda motivet jag kan komma på att lämna tillbaka denna Vantage Tapered plog är att kunna köpa en Vantage Standard plog för att komma åt "skopfunktionen". Det nya kitet där man omvandlar sin Vantage plog till en skopa passar bara den raka standard plogen. Men så "fräck" tänker jag inte vara  :) Dessutom så är nog det raka bladet sämre då det skall plogas, eller ?

// Martin


Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Impulze skrivet 17 november 2010 kl. 20:14:45
En enkel lösning är att lossa släpskorna kapa av längst ner och förlänga dom lite (tycker dom har för lite justering) och samtidigt svetsa dom med lite vinkel som dom hamnar plant med marken.Eller hitta en kulled att svetsa dom i då blir dom väldigt följsamma.
Jag har ju haft ett brp blad rakt och det har funkat bra. Efter en vinter så har jag upptäckt att jag vill ha koniskt blad för att kasta iväg snön bättre. Kan då säga att det är rätt stor skillnad i kvalitet och uppbyggnad mellan plogarna , givetvis så är ju priset därefter. Men somsagt så har brp bladet funkat utmärkt för dom pengarna det kostade.
Har nu dessutom power pivot på plogen, och det är faktiskt riktigt bekvämt att kunna vrida under plogning utan att behöva hoppa upp å ner på hjulingen :)

//Matte

Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 18 november 2010 kl. 08:15:08
En enkel lösning är att lossa släpskorna kapa av längst ner och förlänga dom lite (tycker dom har för lite justering) och samtidigt svetsa dom med lite vinkel som dom hamnar plant med marken.Eller hitta en kulled att svetsa dom i då blir dom väldigt följsamma.
Jag har ju haft ett brp blad rakt och det har funkat bra. Efter en vinter så har jag upptäckt att jag vill ha koniskt blad för att kasta iväg snön bättre. Kan då säga att det är rätt stor skillnad i kvalitet och uppbyggnad mellan plogarna , givetvis så är ju priset därefter. Men somsagt så har brp bladet funkat utmärkt för dom pengarna det kostade.
Har nu dessutom power pivot på plogen, och det är faktiskt riktigt bekvämt att kunna vrida under plogning utan att behöva hoppa upp å ner på hjulingen :)

//Matte



Har också varit inne på att "knäcka" släpskorna lite för att få dom helt plana mot marken. Men ditt förslag förlängning alt kulled låter ju inte så dumt. Men frågan är om inte en släpsko med kulled kan vika sig vid påfrestning ? Du får hojta till om du gör ngn justering.
Kul att höra att du ändå upplever att det koniska bladet är bättre  :) Jag skall ploga en ca 150 m lång grusinfart på landet så det är nog bra med ett koniskt blad.
Vill man ha skopa så får man får väl köpa till ett rakt blad + skop kit (5000 SEK) till sommaren.

Ha det // Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Impulze skrivet 18 november 2010 kl. 19:44:11
På våra 5,6 meters plogar på jobbet så är släpskon ledad framåt åå bakåt, en sån led borde hålla utmärkt.Ska undersöka lite alternativ. Får för mig att bygga om till skopa måste påfresta en hel del på framvagnen, tycker den är nog tung med bara plog :)


//Matte

Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 29 november 2010 kl. 14:11:27
En enkel lösning är att lossa släpskorna kapa av längst ner och förlänga dom lite (tycker dom har för lite justering) och samtidigt svetsa dom med lite vinkel som dom hamnar plant med marken.Eller hitta en kulled att svetsa dom i då blir dom väldigt följsamma.
Jag har ju haft ett brp blad rakt och det har funkat bra. Efter en vinter så har jag upptäckt att jag vill ha koniskt blad för att kasta iväg snön bättre. Kan då säga att det är rätt stor skillnad i kvalitet och uppbyggnad mellan plogarna , givetvis så är ju priset därefter. Men somsagt så har brp bladet funkat utmärkt för dom pengarna det kostade.
Har nu dessutom power pivot på plogen, och det är faktiskt riktigt bekvämt att kunna vrida under plogning utan att behöva hoppa upp å ner på hjulingen :)

//Matte



Har också varit inne på att "knäcka" släpskorna lite för att få dom helt plana mot marken. Men ditt förslag förlängning alt kulled låter ju inte så dumt. Men frågan är om inte en släpsko med kulled kan vika sig vid påfrestning ? Du får hojta till om du gör ngn justering.
Kul att höra att du ändå upplever att det koniska bladet är bättre  :) Jag skall ploga en ca 150 m lång grusinfart på landet så det är nog bra med ett koniskt blad.
Vill man ha skopa så får man får väl köpa till ett rakt blad + skop kit (5000 SEK) till sommaren.

Ha det // Martin

Jag har nu plogat en hel del med min Warn wantage plog. Jag upplever inga problem sedan jag gjorde justeringen (se tidigare i denna tråd).
Vinkeln blir dessutom bättre då man plogar och maskinen reser sig lite i fram, då blir ligger släpskorna i en princip plant mot backen ()p

Plogade min infart på landet (100 m lång). 30 cm nysnö i full fart. Jävlar vad plogen gick fint  ; Den riktigt "kastade" snön utanför vägen  :headbang:

Matte, har du hunnit ploga någe mer då ?

Mvh //Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Impulze skrivet 30 november 2010 kl. 21:17:17
Rätt komiskt, här uppe är det bara kallt och snön lyser med sin frånvaro :)

Har iaf fräst ner ena sidan på justeringsblocket ändå till "skallen" på bulten, nu fick jag då bak bladet lite mer och skorna går bättre mot backen. Kan ta en bild på det så ser du lite skillnad.
Jag upplever det då som att plogfästet åker upp då maskinen reser på sig då man kör, det gör då att plogstålet ställer sig lite mer framåt.  Sen tycker jag att släpskorna kunde haft lite längre justering, man får ju i princip köra med dom i lägsta läget för att stålet ska gå fritt.

Deer Hunter: Kan du ta en bild på maskinen med rakställd plog på lite håll (från sidan)?

//Matte
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 4 december 2010 kl. 18:09:40
Jag har varit och plogat ett antal timmer idag  ()p Sedan var jag ute en stund och bara lekte i 30 cm lössnö :lol: :lol: :lol: Jag vet inte hur jag klarade mig utan 4-hjuling tidigare ???

Imorgon blir det montage av 3 st led som kom i brevlådan i fredags  :)

Skickar med en liten bild (Matte, det kommer en bild med rakställd plog inom kort, glömde det).
Matte, bild på "justeringsbläcket" önskas.

// Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Impulze skrivet 4 december 2010 kl. 19:26:13
Här är en bild på justeringsbläcket, nu har man 4 olika lägen :)

(http://i51.tinypic.com/2r3e9s5.jpg)

Så är ser det ut på min hjuling då man släpper ner plogen helt och lyfter upp maskinen fram (den reser sig ju då man kör så vinkeln blir denna)

(http://i56.tinypic.com/dbsy9.jpg)

Nu har jag monterat ner dom 2 typ triangulära fästena som sitter ytterst på plogramen. Har lämnat dom till en kompis som ska fräsa nya åt mig men som är 5cm högre, då kommer plogramen ner lite mer.


//Matte

Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 4 december 2010 kl. 22:52:46
Ser bra ut Matte. Du får lägga ut bilder på dom nya triangulära fästena.
Även om jag inte upplever det som en problem idag så kan man ju alltid optimera. Och tanken att öka däckdimensionen finns, och då är det definitivt aktuellt.

En annan ska, är det ngn som har bra tips på bra vajerlås ? Såg att det är dags att knipsa vinsch vajern och göra ett omtag.

// Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Impulze skrivet 4 december 2010 kl. 23:24:11
Vet inte om du ser där uppe vid xt bågen, men dom jag använder funkar bra. Brukar ju finnas lite olika hos järnhandeln.


//Matte
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Quadjonen skrivet 4 december 2010 kl. 23:27:46
Här är en bild på justeringsbläcket, nu har man 4 olika lägen :)

Så är ser det ut på min hjuling då man släpper ner plogen helt och lyfter upp maskinen fram (den reser sig ju då man kör så vinkeln blir denna)

Nu har jag monterat ner dom 2 typ triangulära fästena som sitter ytterst på plogramen. Har lämnat dom till en kompis som ska fräsa nya åt mig men som är 5cm högre, då kommer plogramen ner lite mer.


//Matte


Kan du göra flera fästen ?så vill jag gärna köpa ett par
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Impulze skrivet 4 december 2010 kl. 23:30:05
Kan höra om det finns möjlighet till det, det lär ju gå fort att fräsa fler då ett par redan är gjorda. Dom jag ska ha bygger 5cm.

//Matte
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Quadjonen skrivet 4 december 2010 kl. 23:34:47
Kan höra om det finns möjlighet till det, det lär ju gå fort att fräsa fler då ett par redan är gjorda. Dom jag ska ha bygger 5cm.

//Matte
Skulle tro det räcker med 5 cm,annars måsta man göra om fästet på plogramen,så det inte bryts sönder.
skicka PM så köper jag ett par
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 5 december 2010 kl. 11:00:43
Matte, kan också tänka mig ett par om priset inte blir för högt  ()p

Skulle dock vara kul att höra din "utvärdering" först.

/ M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Impulze skrivet 5 december 2010 kl. 12:19:51
Jag återkommer då fästena e klara och snön kommer :)

//Matte
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: rakso77 skrivet 7 december 2010 kl. 19:09:01
Deer Hunter:   Hur brett är ditt plogblad?
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 7 december 2010 kl. 21:12:19
Deer Hunter:   Hur brett är ditt plogblad?

Tillräckligt  ;D ;D ;D
Närå, det är 152 cm rakställt.

/ Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: rakso77 skrivet 7 december 2010 kl. 21:24:17
var det mycket jobb å sätta dit frontfästet?
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 7 december 2010 kl. 22:17:45
var det mycket jobb å sätta dit frontfästet?
Vet ej, köpte maskinen med plogen i pkt monterat och klart. Men jag tror du måste ta bort vinschen b la.
/ M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Impulze skrivet 8 december 2010 kl. 00:37:27
Nejdå det är inte mkt jobb, lös med vinchen så man kan flytta den lite åt sidan då man placerar fästet på maskinen.

//Matte
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 21 december 2010 kl. 10:30:41
Hallå

Jag tänkte skaffa lite snökedjor till "moppen". Hur är biltemas grejor ? Vilket storlekt skall man välja ?
(Can am 500 XT Max)

Mvh // Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 27 december 2010 kl. 22:52:08
Ja ha, då har man kört av vajern första gången då vid plogning. Som tur var så var jag nästan klar  :)
Det blev att hissa plogen med spännband för att få på den på släpet för hemtransport.

En lång platttång skall nu inhandlas. Fick faktiskt ta bort vire styrningen för att komma åt brottänden.
Har lite funderingar på att köpa en syntetlina faktiskt. Ngn som har erfarenhet ?

Sedan är det nog dags för ett vinsch bak också. Körde ner maskinen i ett dike och var tvungen att använda Jeepen att dra upp den. Tur man har 4x4 även där  ()p

// Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 6 januari 2011 kl. 23:40:27
Tjena Can amare

Jag har problem med vinsch kontaktor nr 2. Är det ngn som har liknande problem på sina maskiner ?

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31907.msg285315#new (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31907.msg285315#new)

Tips på lösning tas tacksamt emot.

Mvh // Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Impulze skrivet 16 januari 2011 kl. 23:01:56
Nu sitter mina nya "öron" på plogramen. Fortfarande lite vinkel men bra mycket bättre än orginal.

(http://i51.tinypic.com/2a825qe.jpg)

(http://i55.tinypic.com/2igyrnk.jpg)

(http://i52.tinypic.com/fmn9zm.jpg)


//Matte
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 16 januari 2011 kl. 23:19:17
Nu sitter mina nya "öron" på plogramen. Fortfarande lite vinkel men bra mycket bättre än orginal.
//Matte

Ser kanon ut  ()p Vill ha  :) Skickar dig PM  :djump:

// M
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Quadjonen skrivet 28 januari 2011 kl. 12:08:23
* Impulze

Har foton på när plogen är upp till max och med max vinkel ?
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 12 april 2011 kl. 10:44:14
Hej och hå

Ingen här som har bra tips på montering av vinsch bak på outlander ? Högt montage.
Go offroad har tagit fram ett fäste för montering, men för lågt montage.
Jag skulle som sagt vilja sätta vinchen högt, uppe vid bromslyset. Can am har tydligen ett orginalfäste för högt montage, men då måste man köpa Warn vinsch i paket.
och jag tänkte snåla och sätta en Classe vinsch bak.

Snälla, har ni några bra tips eller bilder på hur ni gjort ?

Tack // Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: heavylars skrivet 12 april 2011 kl. 18:52:20
tjena brorssan köpte can am originalet han sa bara att han redan hade winch.så han fick köpa endast fästet hos den lokala can am handlaren o han kör med clahswinch. over and out c-yaaaaaaaaaaaa
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 14 april 2011 kl. 13:27:51
tjena brorssan köpte can am originalet han sa bara att han redan hade winch.så han fick köpa endast fästet hos den lokala can am handlaren o han kör med clahswinch. over and out c-yaaaaaaaaaaaa

Jag har lyssnat med min ÅF, men han verkar inte direkt sugen på att sälja ett fäste separat.
Jag har letat på nätet med inte hittat något annat bra fäste än just BPR's orginalfäste bak.

Finns det ingen annan här på forumet som gjort ett eget vinsch bak fäste till en Outlander 10->  ?

Mvh // Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: jaas skrivet 14 april 2011 kl. 13:46:22
Ang fäste bak så har jag för mig det fanns bilder på en maskin med fäste bak i denna tråd http://www.mudhogsforum.com/t1430-bilder-fran-nykoping-2011-02-20  Sitter på seeeeeegt internet så kan inte ladda bilderna så du får kika efter och se om jag minns rätt.
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 14 april 2011 kl. 13:48:54
Ang fäste bak så har jag för mig det fanns bilder på en maskin med fäste bak i denna tråd http://www.mudhogsforum.com/t1430-bilder-fran-nykoping-2011-02-20  Sitter på seeeeeegt internet så kan inte ladda bilderna så du får kika efter och se om jag minns rätt.

Japp, fanns med en nyare outlander med högt montage bak. Får lura ut vem som har den  ()p

tack // Martin
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Ninotramp skrivet 25 januari 2012 kl. 18:54:18
Hej! Nybliven stolt Can-Am ägare till en 500 XT. Väldigt nöjd med maskinen men har lite frågor om den. :)

Den är nu inne på sin första service efter 18 timmar och det har inte varit några större problem med den men lite funderingar har jag.

Luften i höger framdäck hade gått ut helt och hållet. ÅF sa att det kunde ha läckt ut ifrån fälgen. Vad tror ni? Den var inte använd på ca 2 veckor.

Batteriet var helt dött efter ca 2 veckor utan användning. Ska det vara såhär? Något jag ska informera ÅF om om det upprepas?

När jag backar fort så "dör" den, den vägrar gå fortare och bara sackar. Han jag äger fyrhjulingen ihop med hade frågat ÅF om detta och han hade sagt något som att det ska vara så. Stämmer detta?

Läste igenom denna tråden och ni pratade om att den var strypt. Vad blir konsekvenserna om jag tar bort strypningen? Kan ÅF göra detta åt mig? Garanti osv.?

Jag har upplevt att den har ryckt till/låtit högt när jag gasat iväg första gången vid användning på H-växel. Någon mer?

Fruktansvärt nöjd med besten. Det är min första fyrhjuling och den används i skogen och lite till snöplog där det är krångligt att ta med traktorn. Kör med vagn och "pulka" i skogen funkar utmärkt och ska även förlänga vagnen kommer nog bli ännu bättre då.

MVH
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: i like mud skrivet 25 januari 2012 kl. 19:16:01
När jag backar fort så "dör" den, den vägrar gå fortare och bara sackar. Han jag äger fyrhjulingen ihop med hade frågat ÅF om detta och han hade sagt något som att det ska vara så. Stämmer detta?

när du backar får du trycka in override
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Ninotramp skrivet 25 januari 2012 kl. 19:19:43
När jag backar fort så "dör" den, den vägrar gå fortare och bara sackar. Han jag äger fyrhjulingen ihop med hade frågat ÅF om detta och han hade sagt något som att det ska vara så. Stämmer detta?

när du backar får du trycka in override

Tack för svar. :)

Okej har inte pillat på den knappen ännu. Ska ta och läsa manualen nu och se om jag förstår mig på den. Tacktack.

Om du/någon annan har svar på någon av de andra frågorna skulle de vara uppskattat. :)
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Hydro skrivet 25 januari 2012 kl. 19:50:27
Luften kan läcka ut mellan däck och fälg, ja.
Mellan eller i ventilen är dock vanligare.
Dessa saker är garanti, har du däremot rullat över en taggtråd eller liknande så krävs en däckplugg, vilket de kan vilja ha betalt för.
Om den används eller ej skall inte spela nån roll, luften skall stanna i hjulet minst ett år.

Batteriet skall knappast bli urdraget efter bara nån vecka, be dem kolla strömtjuv eller batteriet.
...utan dröjsmål... (du behöver inte vänta på nån upprepning, kolla kan de göra ändå)

Att den bluddrar bakåt är en säkerhetsgrej och förbigås genom ovanstående inlägg (tex när an kört fast och behöver rensa däcken).

Strypningen kan de flesta återförsäljare plocka av, fråga dem vad som gäller.
Och klart den skall väck, inte kör man väl en twin strypt?

Växelprylen överlåter jag till näste att svara på.
 
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Ninotramp skrivet 25 januari 2012 kl. 19:56:59
Strypningen kan de flesta återförsäljare plocka av, fråga dem vad som gäller.
Och klart den skall väck, inte kör man väl en twin strypt?

Tack för svar! Men den är helt säkert strypt eller? De SKA vara strypta? Tack tack
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Hydro skrivet 25 januari 2012 kl. 20:14:56
Ska och ska...
För att de som säljs vägreggade skall vara lagliga så krävs en strypning på en CA500 ja.
Men din kanske är terrängreggad, eller kanske ÅF redan plockat av strypningen...
Därför; prata med din återförsäljare.

(eftersom du kallar den "besten" så borde den vara utan stryping, för MED är det ingen best)
 
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Ninotramp skrivet 25 januari 2012 kl. 20:20:38
Ska och ska...
För att de som säljs vägreggade skall vara lagliga så krävs en strypning på en CA500 ja.
Men din kanske är terrängreggad, eller kanske ÅF redan plockat av strypningen...
Därför; prata med din återförsäljare.

(eftersom du kallar den "besten" så borde den vara utan stryping, för MED är det ingen best)

Den är inte vägreggad. Ska höra med dom. Jag kanske får använda EDIT-funktionen då och ändra besten till något mer snarlikt...  O0
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: Hydro skrivet 25 januari 2012 kl. 21:02:32
Endast de vägreggade har strypning.
Alltså kan du få tillåtelse att kalla den best....  :whip:
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: holken_ skrivet 5 april 2013 kl. 16:12:09
Nu är den hemma efter mycket velande  ()p :D
Gått 20h så är i nyskick men tyvärr så har den inte servats än så ska boka en på måndag så det blir gjort.
Vill gärna ha lite tips på vad ni gjorde med era maskiner när ni köpte dom om det behövs :)
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: onka skrivet 5 april 2013 kl. 17:39:37
Grattis :)
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: holken_ skrivet 5 april 2013 kl. 18:14:53
Tackar :)
Har varit ute en stund och testat den, drar åt höger lite grann så undrar om nån vet hur mycket luft det ska vara i däcken?
Känns som styrningen glappar lite grann när man åker i skogen men kanske jag som inbillar mig!
Men utöver det så är jag nöjd hittills :D
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: onka skrivet 5 april 2013 kl. 18:41:31
Drar den åt höger när du släpper gasen? Då är det säkert dåligt med luft i något däck. Kör med ca 5bar i mina däck ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: tobbe77s skrivet 5 april 2013 kl. 18:54:48
Drar den åt höger när du släpper gasen? Då är det säkert dåligt med luft i något däck. Kör med ca 5bar i mina däck ()p
5 bar var saftigt ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: holken_ skrivet 5 april 2013 kl. 18:56:40
Ska kolla lite på det efter jag har smält maten :D
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: onka skrivet 5 april 2013 kl. 19:17:16
0.5 bar  ()p
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: holken_ skrivet 5 april 2013 kl. 21:13:07
Det var inte nå luft i h bakdäck så det var ju inte nå konstigt :)
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: holken_ skrivet 7 april 2013 kl. 22:15:07
Var ute och åkte lite idag med 3 kompisar och hade endel små problem tex att den inte gick att få igång, startmotorn gick runt men den gick inte igång sen rucklade jag i växelväljaren några gånger sen funka det ibland tog det 3-4 försök, vad kan det vara, sitter det nån magnet kännare eller liknande?
Kom ett missljud från framdelen av maskin när man åkte grusväg ibland :/ som sagt så ska jag ju boka första servicen på den i morgon så kanske dom kollar allt?? Hmm alltid är det nått som ska krångla  :cry:
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: holken_ skrivet 8 april 2013 kl. 16:52:55
Var in och bokade service nyss och det skulle kosta 2800kr är det ett normalt pris på 10h service? :)
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: tobbe77s skrivet 8 april 2013 kl. 16:58:16
10h service verkar skilja i pris kraftigt, finns 2 ställen i näheten av mig, ena tar 1500:- den andra tar 2500:-
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: holken_ skrivet 8 april 2013 kl. 17:22:59
Jaha då var det lite i överkanten men ja det tar jag när företaget ligger Ca 10minuter ifrån mig :)
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: holken_ skrivet 19 april 2013 kl. 17:38:23
En liten fråga till er, när era fyrhjulingar är kalla och ni startar den, tickar den mycket från motorn då? :)
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: str8ahead skrivet 19 april 2013 kl. 18:01:57
En liten fråga till er, när era fyrhjulingar är kalla och ni startar den, tickar den mycket från motorn då? :)

Det är inte det vanliga can-am ljudet? Variatorn som knackar/skramlar

Edit: Can-am Outlander 650XT 2007 (http://www.youtube.com/watch?v=-7jKLB3fFkw#ws)  knack ljudet låter så klart mindre när du har variator kåpan på
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: holken_ skrivet 19 april 2013 kl. 18:11:04
Jadu nu vart jag lite osäker men det brukar tystna ganska mycket efter man åkt en sväng med den och den är varm  :hmmm:
Titel: SV: Can am 500 XT 2011
Skrivet av: str8ahead skrivet 19 april 2013 kl. 19:28:19
Är lika på min och det låter mindre när den är varm. Tror alla can-am har lite ljud för sig ()p