ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Ant91 skrivet 22 november 2011 kl. 23:10:56
-
Hej. Jag undrar om man ska plocka isär och limma bultarna till främre diffen.
Blev lite nojig när jag läste om att bultarna kunde lossna. Eller hur stor är risken att det kan hända :dntknow:?
Tack på förhand :)
-
Maskinen är ju 5 år gammal, borde dom inte lossnat nu isf?
Hur lång har maskinen gått?
-
Hej. Jag undrar om man ska plocka isär och limma bultarna till främre diffen.
Blev lite nojig när jag läste om att bultarna kunde lossna. Eller hur stor är risken att det kan hända :dntknow:?
Tack på förhand :)
Jag skulle rekomendra att göra det ABSOLUT!
Min främre diff på´min Linhai 300 2006, gick sönder när jag körde 4 km/h, och det blev tvärstopp!
En jävla tur att jag inte låg i 60 km/h :D
-
Hade jag visst om att problemet fanns, så hade jag nog plockat ner diffen och fixat problemet.
Nu visste jag inte det, och här ser vi resultatet:
(http://i42.tinypic.com/dzz394.jpg)
Ny diff kostar runt 8500:- .
-
Den har gått 100mil ca. Jag tror allt att jag ska plocka isär den i helgen. Känns säkrast så.
Något jag behöver tänka på när jag tar loss kåpan?
Tacka för svar :)
-
Ja då va jobbet gjort, inga bultar lösa men limma det ändå :P
Förhoppningsvis håller det i några år till :djump:
-
Ja då va jobbet gjort, inga bultar lösa men limma det ändå :P
Förhoppningsvis håller det i några år till :djump:
[/quo
Skulle kanske gjort så på min me :)
-
Vilka bultar är det som inte är limmade? har bara hittat nr 15 i sprängskissen.
( 4 stjärnskruvar, 2 satt löst)
har dock inte rivit hela diffen, än...
snabbt svar uppskattas ()p
-
Vilka bultar är det som inte är limmade? har bara hittat nr 15 i sprängskissen.
( 4 stjärnskruvar, 2 satt löst)
har dock inte rivit hela diffen, än...
snabbt svar uppskattas ()p
Har du diffen nere vore det ju super om du kunde ta och lägga upp en bild :)
-
Jag lyckas bara att dela diffhuset till 1cm:s glipa, då ser man 6 bultar.
öppnar man oljepåfyllningen ser man 6 bultar till.
Hur får man bort kopparna som drivaxlarna satt i, som går in med en axel och sitter en låsning någonstans?
-
Det går inte att se in i klumpen vad som hakar i, verkar lite konstigt om det ska va hylsorna för drivaxlarna.
-
Nej i glipan syns en uppsättning bultar som håller krondrevet, heter det så?
Jag undrar alltså hur man får bort del 5, som syns på andra bilden,
Den splinsade axeln borde befinna sig i del 8, på första bilden
-
På min bild kan du se vilka bultar son lossnade i min diff:
(http://i41.tinypic.com/mjqtes.jpg)
Del 5 på andra bilden är en låsring som håller innerknuten på plats.
Nu är jag inte säker på vad du menar, men om du har innerknuten lös så är det inte alls svårt att få bort låsringen.
Har du inte fått bort innerknuten från diffklumpen än?
Jag tog ut mina genom att bända försiktigt men bestämt med en kofot mellan innerknut och diffhus, detta gjorde jag dock när diffklumpen satt kvar på maskinen.
Innerknuten ska alltså dras rakt ut, med milt våld. Det finns speciella avdragare till detta, men en sådan hade inte jag.
-
Skruva tillbaka skruvarna som håller ihop diffkåporna och knacka försiktigt in en träkil mellan kopparna och kåporna.
"Nr 5" är spännringen som håller emot så att inte kopparna hoppar ur under drift.
Det ska inte behövas mycket kraft alls, andvänd 2 träkilar om du vill.
Det rekommenderas att sätta dit nya packboxar men det struntade jag i och inget läckage än. ()p
Hehe, fanns en sida 2 såg jag nu så du hade redan fått svar.