ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: Hansa007 skrivet 15 februari 2011 kl. 14:36:59

Titel: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 15 februari 2011 kl. 14:36:59
Tja tänkte höra med er var lite mer exakt strypningarna sitter på access 450?
Och vad man måste göra för att få den helt ostryp?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 15 februari 2011 kl. 15:05:44
Någon som vill hjälpa en ny ägare till access 450?:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 15 februari 2011 kl. 16:23:44
Finns ej så många accessåkare på forumet tror jag men du får nog svar snart för några är det allt som skriver ibland. Hoppas själv på att turbogris ska skriva mer som sin 450 turbo :headbang:

Men grunnar på ifall du kan fråga din Åf eller nån annan åf som du hittar på nätet som du kan maila elr ringa till ang strypningarna. För till SMC 500 vet jag att åf:arna skickar mer avstrypningskit till ibland så ofta ligger det alltså i ÅFarns intresse att du får åka avstrypt.

Mvh, Joe

ps. du kan ju skriva om din access här så det blir mer fart i tråden. Typ starta en "Hur har din Access-dag varit?" Ifall det inte finns någon. En sån har vi inne på Dinlidelen och där skriver en del om sina roliga åkturer. Nice ()p
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 15 februari 2011 kl. 23:44:19
Jag får ta å kolla upp det med dom:)
Bra idé det där men synd att det inte blir så mycket åka än för det är så jävla kallt:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Fusklappen skrivet 16 februari 2011 kl. 00:48:16
Hej!

Jag är också ägare till Access 450 (supermoto)  :)
Strypningarna på min maskin var redan borttagna när jag hämtade den, men förstod jag dem rätt så är förgasaren klenare bestyckad samt strypt i ljuddämparen.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 16 februari 2011 kl. 10:47:53
Okej jo det låter ju rimligt.:)
Vad har du för top fart med din access ostryp?:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Fusklappen skrivet 16 februari 2011 kl. 10:59:09
Jag körde hem maskinen i november när första snön kom och har inte haft (inte vågat) att testa toppfart än. Jag höll runt 70 km/t utan att det varvade aldeles för mycket, men ska jag våga mig på en gissning så tror jag inte att 100+ med originaldrevning ska vara något problem, men det är en gissning.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 16 februari 2011 kl. 12:09:42
Okej :)
Strypningarna måste bort snarast låter ju som maskinen ska rasa ihop:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 16 februari 2011 kl. 12:16:38
En till lite fråga. Blir era krök på avgas systemet väldigt röd väldigt snabbt?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 16 februari 2011 kl. 16:17:32
När jag provkörde Access Sm så hade jag 110 på mätaren innan jag slog av pga vibrationerna i framdäcken.
Men det fanns mer att ge! ()p
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 16 februari 2011 kl. 22:56:49
acessen har hyosungmotor om ja inte missminner mig :) Kolla hyosung och goesavdelningarna. samma snurra.

Själv har jag limmat igen hålen i vacumtrotteln (strypningen), monterat dialajet, bestyckat om förgasaren (pågående projekt...) tagit bort insatsen i dämpen och satt dit gnistskydd istället, samt, pluggat airinjektorn i avgasröret.
-Sen har ja även tagit bort vacum-soppakranen(riktig kran istället), silen i tanken och silen I soppaslangen precis innan förgasaren och monterat riktigt soppafilter där kran satt istället...

mvh :DV
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Asiengrossisten skrivet 17 februari 2011 kl. 09:08:07
Hej! Man byter trottell huvudmunstycke samt tar bort strypningar i avgassystemet antingen modifierar man luftburken eller ersätter den med öppet filter! finns även annan cdibox med vassare tändkurva.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 17 februari 2011 kl. 09:21:19
Tack för alla Svar. Vilken Stolek på Munsktycke kör ni på?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 17 februari 2011 kl. 13:05:34
Hej! Man byter trottell huvudmunstycke samt tar bort strypningar i avgassystemet antingen modifierar man luftburken eller ersätter den med öppet filter! finns även annan cdibox med vassare tändkurva.

Har du cdibox till hyosungmotorn?
Va kostar en sån? märke?

Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 18 februari 2011 kl. 23:35:41
Ingen som har någon teori om det väldigt varma och röda avgas systemet? ;D
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 19 februari 2011 kl. 00:43:34
Har haft samma fenomen att mina krökar blev röda. Alla säger att det är normalt. Många får det på sina Atvs/skogsmaskiner när de står på tomgång. Andra får det när de gasar hårt och en del(jag :) ) fick det när de kör landsväg i runt 100kmh (toppar 137kmh på mätaren = drevad). Höll på rätt länge med att bestycka och leta läckor vid insuget (fanns ingen läcka).. kollade även ifall någon mixtrat med tändningen samt bytte tändbox med en kompis för att kolla ifall det var fel på CDI:n. Det var det inte.

Nu har jag sedan jag bytte till min yamaha R6 titandämpare samt senaste bestyckningen på huvudmunstycket (kanske 170main kommer inte ihåg. Är ju individuellt för olika Dinlis och även för olika märken så spelar ingen roll för dig men det sitter 155main original på Dinli 450. Det är en bit större än original vill jag få fram bara :)). Ja nu har det äntligen slutat glöda vad jag vet. Har inte kunnat/hunnit köra i vinter och hann bara pröva en sista bestyckning innan det var dags att ställa ned). Men tror jag är av med glödandet nu iaf. Vilket är väldigt skönt ()p Vågade inte gasa fullt så länge när jag hade detta prob.

MEN alla säger att det är lugnt iaf. Även de som tävlar i quadracing/motard. Men på min så började det plötsligt och det gillade jag inte. Men troligen i samband med att jag började bestycka upp fuggen och borra ur strypningen i originaldämparen.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 19 februari 2011 kl. 12:17:53
Ingen som har någon teori om det väldigt varma och röda avgas systemet? ;D


Just Hyosungmotorn har airinjektion i avgasröret.
Det sitter en ventil under tanken som är kopplad till avgaskanalen via ett rör.
Den släpper in luft från luftburken till avgasröret för att skapa efterförbränning där (eller öka syremängden) och därigenom hjälpa katalysatorn bak i dämpen.
Undra på att det blir varmt...  

Med tanke på hur mycket bättre min blev när jag tog bort ventilen och pluggade det röret så tror ja det är i avgasreningen vi har den riktiga boven på just hyosungmotorn :)
Sen är det helt riktigt att glödande krök kan ha med bränsleblandningen att göra.
Men mitt tips är att först plugga injektorn och sen justera bränslet efter det  :)

mvh  :DV
 
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 19 februari 2011 kl. 15:06:50
Aha okej är det nån slang som går från luftburken då eller?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 19 februari 2011 kl. 17:26:11
Aha okej är det nån slang som går från luftburken då eller?


Jo det går det en slang från insuget, innan förgasaren, till ventilen under tanken.
Men jag skruvade loss hela ventilen istället och eratte den med en bit pluggad slang istället. För att utesluta att något skulle kunna bli fel. :)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 19 februari 2011 kl. 17:39:50
Aha okej:) vad blev det för Skillnad på maskinen när du tog bort det då?:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 19 februari 2011 kl. 18:19:32
Aha okej:) vad blev det för Skillnad på maskinen när du tog bort det då?:)


Den blir inte alls lika röd om kröken längre. Förr va den gulorange förbi värmeskyddet.. nu blir den lite röd i kröken. :)
Sen tyckte jag att den går bättre. som att den andas lättare nu. Kanske inte lika mycket gas som ska passera genom avgas och dämp numera.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 19 februari 2011 kl. 18:28:11
Okej det låter ju riktigt bra ju.
Vad tror du om att tabort slangen i insuget innan förgasaren och plugga den där?
Tror du det påverkar den där ventilen du prata om?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 19 februari 2011 kl. 18:46:28
Okej det låter ju riktigt bra ju.
Vad tror du om att tabort slangen i insuget innan förgasaren och plugga den där?
Tror du det påverkar den där ventilen du prata om?


Ventilen skulle ju försöka fortsätta göra sitt jobb fast den inte kan... Vet inte om det skulle va helt optimalt...
Jag monterade en gummislang direkt på röret. Gjorde den unjefär lika lång som avgasröret så att eventuell vacumpuls inte skulle störa avgasflödet runt ejektorn i avgaskanalen...
Bara en tanke, men vem vet. :)
Det kanske funkar och bara plugga luftslangen.. Men jag chansa inte.

 
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 19 februari 2011 kl. 19:12:43
Okej får ta å kolla på det:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 19 februari 2011 kl. 19:32:11
Ok, du får ta och berätta hur det går sen :)
Lycka till
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 20 februari 2011 kl. 15:14:10
Är det krångligt att byta trotlen i förgasaren på dom?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 20 februari 2011 kl. 17:07:54
Nej inte alls. det är ju vacumtrottel så det är bara skruva av locket och plocka ut... :)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 21 februari 2011 kl. 11:40:54
Aha okej:)
Vad är det för skillnad på den som sitter i och på den man fick med?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 21 februari 2011 kl. 12:15:06
Blir det stor skillnad av att byta trottel och munstyke på den?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 21 februari 2011 kl. 20:21:20
Fick du dubbla trottlar med?
Den ostrypta saknar nått eller några hål i sidan på trotteln. Där släpper den ut vacumet vid ett visst trottellyft.
Men som sagt, jag limmade min så jag har inte haft någon ostrypt.. Ser du nått annat som skiljer dem åt så får du skrika till :)

Klart du tjänar på att bestycka om  ()p
Avstrypningskitt kör ju många med, å det funkar ju för dem så varför inte :) 
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 24 februari 2011 kl. 12:31:03
Är det en katalysator som sitter i ljuddämparen?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 24 februari 2011 kl. 19:19:13
På hyosung /goes är det det iaf :) vet inte vad som sitter orginal på accessen..
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 6 mars 2011 kl. 10:09:44
har såna jävla problem när jag ska byta trottel på access 450. skruvarna är så mjuka att dom blir runda. någon som har vart med om det här och några tips ? mvh karem_21
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 6 mars 2011 kl. 12:17:37
A och O är att alltid använda rätt verktyg!
Är det sån som du kan använda både skruvmejsel eller hylsa?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 6 mars 2011 kl. 12:39:15
har såna jävla problem när jag ska byta trottel på access 450. skruvarna är så mjuka att dom blir runda. någon som har vart med om det här och några tips ? mvh karem_21

 Japp hade samma prob.. de är låsta med rikrigt kraftig lock-tite.. ta en liten gas-brännare av nån minityp fr biltema, clas ohlson etc och värm tills du ser att den svettas ut .. Var försiktig så du inte skadar gummi-membranet inne under locket med värmen bara
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 6 mars 2011 kl. 16:31:21
Och knacka till skruvarna innan du drar...
Jo, ja har bytt alla skruvar på min förknasare... riktiga skitskruv! :(veryangry):
Men, d måste väl dra in på kostnaderna nånstans mot jappsen..
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 6 mars 2011 kl. 20:48:06
tack för hjälpen ska testa det. tog ni lös förgasaren?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 7 mars 2011 kl. 08:57:41
Ja min var lös när jag gjorde detta men kanske går på plats.. har dock en dinli ;)

mvh joe
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 7 mars 2011 kl. 11:47:21
Ja tog lös hela knasaren när ja höll på, men när ja bestyckar så tippar ja den bara  :sunny:
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 18 mars 2011 kl. 20:17:48
Så där nu är accessen inlämnad för första servis och så fick dom ta hand om förgasar strypningarn oxå:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 24 mars 2011 kl. 08:38:44
Hur snabbt går era maskiner ostrypta?:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Spazelord skrivet 28 mars 2011 kl. 18:05:51
Jag läste att det var någon som hade rödglödgad krök det hände mig med precis innan vintern då glödde min bara jag körde på tomgången. Men nu har jag inte sett något men mitt tändstift har pajat 2 gånger under kort tid någon som vet vad det kan vara. På tal om hur fort eran Access 450 gör ostrypt min har jag lyckats komma upp i 138km/t enligt mätaren. Har tänkt dreva den så jag kan åka 110km/t utan att man tycker att det varvar för mycket.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 29 mars 2011 kl. 10:16:50
Okej för ja har bara fått upp min i 125 kan det vara nått ja missat å fixa den tro?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: HADES skrivet 29 mars 2011 kl. 10:29:18
Och knacka till skruvarna innan du drar...
Jo, ja har bytt alla skruvar på min förknasare... riktiga skitskruv! :(veryangry):
Men, d måste väl dra in på kostnaderna nånstans mot jappsen..
Fast förgasarn e japansk på accessen=).Däremot e d kört direkt om man ens provar att lossa med en stjärnmejja som inte passar perfekt.Brukar ge mejan ett knack med hammarn innan man försöker lossa,funkar bra.Att limma igen avluftningarna e inte optimalt då limmet gör trotteln tyngre o gärna vill kärva.Men du kanske fick till d bättre än jag.=) Viktigt att ta bort båda strypningarna i avgassystemet oxå.Den främre e ju den som stryper mest.Sitter även en lite vit filter/plastdysa i inloppet för bränslet på fuggen.  mvh/hades
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 29 mars 2011 kl. 10:51:46
Okej men bara så ja är med ordentligt nu så är den främre strypningen den där konan va?
Det där lilla filtret är det oxå en strypning?
Och sitter det i förgasaren eller utanför?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: HADES skrivet 29 mars 2011 kl. 16:34:32
Okej men bara så ja är med ordentligt nu så är den främre strypningen den där konan va?
Det där lilla filtret är det oxå en strypning?
Och sitter det i förgasaren eller utanför?
Konan e den främre ja.O det där "filtret" är nog inte en planerad strypning,men det tar ju ner diametern på slangen invändigt,så det borde påverka flödet vid långa fullgasningar.MVH/hades
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 29 mars 2011 kl. 19:07:39
Och knacka till skruvarna innan du drar...
Jo, ja har bytt alla skruvar på min förknasare... riktiga skitskruv! :(veryangry):
Men, d måste väl dra in på kostnaderna nånstans mot jappsen..
Fast förgasarn e japansk på accessen=).Däremot e d kört direkt om man ens provar att lossa med en stjärnmejja som inte passar perfekt.Brukar ge mejan ett knack med hammarn innan man försöker lossa,funkar bra.Att limma igen avluftningarna e inte optimalt då limmet gör trotteln tyngre o gärna vill kärva.Men du kanske fick till d bättre än jag.=) Viktigt att ta bort båda strypningarna i avgassystemet oxå.Den främre e ju den som stryper mest.Sitter även en lite vit filter/plastdysa i inloppet för bränslet på fuggen.  mvh/hades


Jo förgasaren är en mihkuni. men ja gissar att även de har olika klasser på sina grejer beroende på vem som beställer..?! Jaja. Skitskruv är det iaf :)
Har inte haft några problem med knasaren sen ja limma igentligen.
Har mer handlat om att få den att inte dö vid fullgasrepor och att sänka avgastempen :) 
 
Främre strypningen?? :hmmm: Sitter det en sån på accessen?


Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 29 mars 2011 kl. 19:18:24
Okej och den är bara att plocka bort allså?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: SLED-X skrivet 9 april 2011 kl. 11:16:40
Tja ny på forumet här och åker en access 450 sport-11

Plockade alla strypningar direkt på min då jag fick den i låda till firman.

Till min följde det med Trottel utan hål,munstycke,det jag sedan gjorde var att veva bort insatsen
i slutdämparen,samt ta upp ett extra hål i original luftburken syns tydligt vart hålet ska göras
på luftburks locket,då maskinen var inkörd så beställde jag en trim cdi som atv-sweden har i lager.
 
grymt nöjd med maskinen,toppfart 125km med gps
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 16 april 2011 kl. 10:49:29
vilken storlek på munstycke har du sled x? och hur fort gick den  före du satt på cdi boxen? jag har lite problem med min byte trottel och satt på 180 munstycke och strypningen i bakreavgas.min toppar 80kmh min jag har ett jävla vrid... hjälp
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 16 april 2011 kl. 11:45:17
Tja ny på forumet här och åker en access 450 sport-11

Plockade alla strypningar direkt på min då jag fick den i låda till firman.

Till min följde det med Trottel utan hål,munstycke,det jag sedan gjorde var att veva bort insatsen
i slutdämparen,samt ta upp ett extra hål i original luftburken syns tydligt vart hålet ska göras
på luftburks locket,då maskinen var inkörd så beställde jag en trim cdi som atv-sweden har i lager.
 
grymt nöjd med maskinen,toppfart 125km med gps


Nyfiken på den där boxen  :DV
Vilken skillnad gjorde den igentligen? Mer vrid eller högre varv, eller...?
:)

Förresten, har ni accesåkare haft probbs med att motorn dör efter fullgasrepor??

En annan sak.
Va är det för utväxling på accesen?
Hyosung är 14-42 orginal, men d flesta byter till 15drev för att få skönare varv på vägen...
Har man satt 15 från början på era?

:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Iwata skrivet 22 april 2011 kl. 21:04:54
Tja tänkte höra med er var lite mer exakt strypningarna sitter på access 450?
Och vad man måste göra för att få den helt ostryp?


Det sitter en förminskning i slutdämparen som sitter med en segersäkring, sen sitter det en kona utan dess like i mitten utav avgasröret precis efter kröken som sitter fast punktad med två svets loppor. sen om det sitter ett 162.5 huvudmunstycke i så ska det sitta, då följer det bara med ett 152.5. sen sitter det en annan trottel med två hål för mycket i som släpper vakuumet så den inte kan lyfta så mycket som den ska.

Sen ang. att kröken blir röd så ska den INTE bli det vad folk än säger det indikerar på att motorn går för varm. oavsett vad det handlar om för motor så ska avgaserna ut så snabbt som möjligt för att uppnå maximal prestanda. Konan som sitter som strypning i mitten av avgasröret gör så att avgaserna bromsas upp och det trycker på mer och mer och till slut blir den röd.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Iwata skrivet 23 april 2011 kl. 14:46:36
Tja ny på forumet här och åker en access 450 sport-11

Plockade alla strypningar direkt på min då jag fick den i låda till firman.

Till min följde det med Trottel utan hål,munstycke,det jag sedan gjorde var att veva bort insatsen
i slutdämparen,samt ta upp ett extra hål i original luftburken syns tydligt vart hålet ska göras
på luftburks locket,då maskinen var inkörd så beställde jag en trim cdi som atv-sweden har i lager.
 
grymt nöjd med maskinen,toppfart 125km med gps




Nyfiken på den där boxen  :DV
Vilken skillnad gjorde den igentligen? Mer vrid eller högre varv, eller...?
:)

Förresten, har ni accesåkare haft probbs med att motorn dör efter fullgasrepor??

En annan sak.
Va är det för utväxling på accesen?
Hyosung är 14-42 orginal, men d flesta byter till 15drev för att få skönare varv på vägen...
Har man satt 15 från början på era?

:)



Att den dör beror nog på att du har för klen tomgång. Det sitter en skruv på höger sida vid gasvajern på fuggen skruva den inåt så ökar du varvet så ska det nog gå bättre.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 23 april 2011 kl. 14:58:23
iwata jag hade ett 162,5 munstycke i min när jag köpte den. jag ska i med ett 152,5 munstycke ? just nu har jag bytt trottel och i med ett 180 munstycke och alla strypningar i dämparn borta min hoj gör ungefär 85-90 km/h tycker det är lite väl lite eller? hade en dinli 450 förut som gick över hundra utan strypningar. tips och trix någon
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 24 april 2011 kl. 11:28:41
karem_21: Vad har du för symptom på maskinen då? Bluddrar den järnet nära fullgas eller varvar den rent och sjunger vackert i toppvarv?

Om den bluddrar järnet så är det dags att pröva det som du redan är inne på 152,2 main

Om den går rent och fint på toppvarv så kan den kanske vara neddrevad rätt brutalt?

Lycka till!

Mvh Joe
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 25 april 2011 kl. 11:30:42
Tja ny på forumet här och åker en access 450 sport-11

Plockade alla strypningar direkt på min då jag fick den i låda till firman.

Till min följde det med Trottel utan hål,munstycke,det jag sedan gjorde var att veva bort insatsen
i slutdämparen,samt ta upp ett extra hål i original luftburken syns tydligt vart hålet ska göras
på luftburks locket,då maskinen var inkörd så beställde jag en trim cdi som atv-sweden har i lager.
 
grymt nöjd med maskinen,toppfart 125km med gps




Nyfiken på den där boxen  :DV
Vilken skillnad gjorde den igentligen? Mer vrid eller högre varv, eller...?
:)

Förresten, har ni accesåkare haft probbs med att motorn dör efter fullgasrepor??

En annan sak.
Va är det för utväxling på accesen?
Hyosung är 14-42 orginal, men d flesta byter till 15drev för att få skönare varv på vägen...
Har man satt 15 från början på era?

:)



Att den dör beror nog på att du har för klen tomgång. Det sitter en skruv på höger sida vid gasvajern på fuggen skruva den inåt så ökar du varvet så ska det nog gå bättre.



Tror du missförstår mig lite. Den dog inte vid gasavslag utan efter en stund på maxgas.
Det finns många teorier till hur problemet uppstått och hur det har lösts.
Därför va jag nyfiken på om det va nått som ni märkt av på senaste versionen av hyosungmotorn i accesen.
Vill du läsa mer så är det bara söka lite i sökfunktionen.


Tja tänkte höra med er var lite mer exakt strypningarna sitter på access 450?
Och vad man måste göra för att få den helt ostryp?


Det sitter en förminskning i slutdämparen som sitter med en segersäkring, sen sitter det en kona utan dess like i mitten utav avgasröret precis efter kröken som sitter fast punktad med två svets loppor. sen om det sitter ett 162.5 huvudmunstycke i så ska det sitta, då följer det bara med ett 152.5. sen sitter det en annan trottel med två hål för mycket i som släpper vakuumet så den inte kan lyfta så mycket som den ska.

Sen ang. att kröken blir röd så ska den INTE bli det vad folk än säger det indikerar på att motorn går för varm. oavsett vad det handlar om för motor så ska avgaserna ut så snabbt som möjligt för att uppnå maximal prestanda. Konan som sitter som strypning i mitten av avgasröret gör så att avgaserna bromsas upp och det trycker på mer och mer och till slut blir den röd.


Helt rätt så kan det bli överdrivet varmt i avgassystemet om det är för högt mottryck.
Men va det gäller hyosungmotorn så skulle jag härleda det till den air-injektion som leder in luft i avgassystemet för att skapa efterförbränning och hjälpa avgasreningen.
Den sitter precis vid avgasknalen ut ur motorn.
Finns en tråd för det oxå nånstans.

Kan tilllägga att även ett för kort /grovt avgassystem kan göra att röret blir rött vid kröken då avgaspulserna drar ut för mycket oförbrända gaser i avgasröret.
Även för mycket overlapp på kamaxlarna kan ge överdriven värme i kröken.

Men. Hur som, bra är det inte hur man än vänder å vrider på det. Förmycket värme så bränner man avgasventilerna, eller oxå skadar värmepiken toppen på något annat vis. Ventiltätningar, bränd olja i toppen...
Jaja.
Glad påskhare :) 
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Iwata skrivet 29 april 2011 kl. 17:04:13
Min dog när jag kopplade ur efter fullgas repor och skulle växla ner. Och ställde därmed upp min tomgång på 18-1900 rpm som det ska vara också och den har inte dött sen dess i alla fall.


Att den dör beror nog på att du har för klen tomgång. Det sitter en skruv på höger sida vid gasvajern på fuggen skruva den inåt så ökar du varvet så ska det nog gå bättre.
[/quote]



Tror du missförstår mig lite. Den dog inte vid gasavslag utan efter en stund på maxgas.
Det finns många teorier till hur problemet uppstått och hur det har lösts.
Därför va jag nyfiken på om det va nått som ni märkt av på senaste versionen av hyosungmotorn i accesen.
Vill du läsa mer så är det bara söka lite i sökfunktionen.






Tja tänkte höra med er var lite mer exakt strypningarna sitter på access 450?
Och vad man måste göra för att få den helt ostryp?


Det sitter en förminskning i slutdämparen som sitter med en segersäkring, sen sitter det en kona utan dess like i mitten utav avgasröret precis efter kröken som sitter fast punktad med två svets loppor. sen om det sitter ett 162.5 huvudmunstycke i så ska det sitta, då följer det bara med ett 152.5. sen sitter det en annan trottel med två hål för mycket i som släpper vakuumet så den inte kan lyfta så mycket som den ska.

Sen ang. att kröken blir röd så ska den INTE bli det vad folk än säger det indikerar på att motorn går för varm. oavsett vad det handlar om för motor så ska avgaserna ut så snabbt som möjligt för att uppnå maximal prestanda. Konan som sitter som strypning i mitten av avgasröret gör så att avgaserna bromsas upp och det trycker på mer och mer och till slut blir den röd.


Helt rätt så kan det bli överdrivet varmt i avgassystemet om det är för högt mottryck.
Men va det gäller hyosungmotorn så skulle jag härleda det till den air-injektion som leder in luft i avgassystemet för att skapa efterförbränning och hjälpa avgasreningen.
Den sitter precis vid avgasknalen ut ur motorn.
Finns en tråd för det oxå nånstans.

Kan tilllägga att även ett för kort /grovt avgassystem kan göra att röret blir rött vid kröken då avgaspulserna drar ut för mycket oförbrända gaser i avgasröret.
Även för mycket overlapp på kamaxlarna kan ge överdriven värme i kröken.

Men. Hur som, bra är det inte hur man än vänder å vrider på det. Förmycket värme så bränner man avgasventilerna, eller oxå skadar värmepiken toppen på något annat vis. Ventiltätningar, bränd olja i toppen...
Jaja.
Glad påskhare :) 

[/quote]
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Iwata skrivet 29 april 2011 kl. 17:10:14
iwata jag hade ett 162,5 munstycke i min när jag köpte den. jag ska i med ett 152,5 munstycke ? just nu har jag bytt trottel och i med ett 180 munstycke och alla strypningar i dämparn borta min hoj gör ungefär 85-90 km/h tycker det är lite väl lite eller? hade en dinli 450 förut som gick över hundra utan strypningar. tips och trix någon


Har du tagit bort konan i mitten utan röret? Du ska ha 162.5 inte 152.5. Kolla på stiftet, går det mer åt det vitare hållet än mörkare grå så har du för snål bränsleblandning. Då den går för torrt. Men i ditt fall 180 i huvud är på tok för stort. Men kolla stiftet det avslöjar mycket. Och sen så att du har koll på hur nålen satt innan du bytte trottel. Det ska sitta en lite smalare bricka som ska tryckas på underifrån nålen och en lite tjockare på ovansidan.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: HADES skrivet 29 april 2011 kl. 19:32:43
iwata jag hade ett 162,5 munstycke i min när jag köpte den. jag ska i med ett 152,5 munstycke ? just nu har jag bytt trottel och i med ett 180 munstycke och alla strypningar i dämparn borta min hoj gör ungefär 85-90 km/h tycker det är lite väl lite eller? hade en dinli 450 förut som gick över hundra utan strypningar. tips och trix någon


Har du tagit bort konan i mitten utan röret? Du ska ha 162.5 inte 152.5. Kolla på stiftet, går det mer åt det vitare hållet än mörkare grå så har du för snål bränsleblandning. Då den går för torrt. Men i ditt fall 180 i huvud är på tok för stort. Men kolla stiftet det avslöjar mycket. Och sen så att du har koll på hur nålen satt innan du bytte trottel. Det ska sitta en lite smalare bricka som ska tryckas på underifrån nålen och en lite tjockare på ovansidan.
Locket till luftburken e det många som glömmer att åtgärda.Men med rätt modifieringar får man till d riktigt bra.180 i huvudmunstycke e INTE bra.Bara att elda för kråkorna.MVH/hades
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: SLED-X skrivet 13 maj 2011 kl. 10:07:56
Tja ny på forumet här och åker en access 450 sport-11

Plockade alla strykningar direkt på min då jag fick den i låda till firman.

Till min följde det med Trottel utan hål,munstycke,det jag sedan gjorde var att veva bort insatsen
i slutdämparen,samt ta upp ett extra hål i original luftburken syns tydligt vart hålet ska göras
på luftburks locket,då maskinen var inkörd så beställde jag en trim cdi som atv-sweden har i lager.
 
grymt nöjd med maskinen,toppfart 125km med gps


Nyfiken på den där boxen  :DV
Vilken skillnad gjorde den egentligen? Mer vrid eller högre varv, eller...?
:)

Förresten, har ni accesåkare haft probbs med att motorn dör efter fullgasrepor??

En annan sak.
Av är det för ut-växling på accessen?
Hyosung är 14-42 original, men d flesta byter till 15drev för att få skönare varv på vägen...
Har man satt 15 från början på era?

:)

Trim boxen gör ganska så stor skillnad på högavarv,dock upplever jag det som att det tappar lite av bottenvridet,men ,men åker för det mesta på fulla varv så;)grymt nöjd med motorn i sig och inte haft några prob med quaden i övrigt funkar klockers helt enkelt...
Boxen kan köpas via atv-swedens hemsida.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 14 maj 2011 kl. 21:00:20
tjena grabbar tack för all hjälp och tips nu var är alla strypningar borta. nu har jag en fråga hur är det med hastigheten min gör 90km/h ungefär tycker det är lite sakt var gör era maskiner access 450) fundera på om min maskin är ner drevad? vad ska man ha för kugg fram?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: SLED-X skrivet 15 maj 2011 kl. 11:27:13
tjena grabbar tack för all hjälp och tips nu var är alla strypningar borta. nu har jag en fråga hur är det med hastigheten min gör 90km/h ungefär tycker det är lite sakt var gör era maskiner access 450) fundera på om min maskin är ner drevad? vad ska man ha för kugg fram?
Min gör 125km exakt enligt gps,så din bör ju vara nerdrevad,annars äre något annat fel:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Fusklappen skrivet 15 maj 2011 kl. 12:10:42
tjena grabbar tack för all hjälp och tips nu var är alla strypningar borta. nu har jag en fråga hur är det med hastigheten min gör 90km/h ungefär tycker det är lite sakt var gör era maskiner access 450) fundera på om min maskin är ner drevad? vad ska man ha för kugg fram?
Min gör 125km exakt enligt gps,så din bör ju vara nerdrevad,annars äre något annat fel:)

Det kan inte vara så att det är olika versioner av Access 450? Cross eller Supermoto?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 15 maj 2011 kl. 12:45:56
jo det kanske det är jag har en cross men vad är skillnaden förutom däcken och sänkningen. vad har super moto för drev fram någon som vet ? och vad har cross modellen ?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: SLED-X skrivet 15 maj 2011 kl. 14:17:53
jo det kanske det är jag har en cross men vad är skillnaden förutom däcken och sänkningen. vad har super moto för drev fram någon som vet ? och vad har cross modellen ?
Har en cross jag med 450sp allså....
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Grov skrivet 15 maj 2011 kl. 15:17:35
Cross modellen har 14 fram o 44 bak och skall göra ca 130 km med den drevningen
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 15 maj 2011 kl. 18:35:24
jag måste kolla min drevning för allt annat är bort plockat , trottel . munstycke 165,2.  både konan och gnist skydd och extra hål i luft burken och det lilla bensinfiltret. hur mycket kan det göra om nålen står fel? har jag glömt något? någon trim cdi box har jag inte?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 15 maj 2011 kl. 19:00:42
måste man byta lågfarts munstycket går det att strypa den där eller ?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 16 maj 2011 kl. 17:59:10
tjena grabbar tack för all hjälp och tips nu var är alla strypningar borta. nu har jag en fråga hur är det med hastigheten min gör 90km/h ungefär tycker det är lite sakt var gör era maskiner access 450) fundera på om min maskin är ner drevad? vad ska man ha för kugg fram?
Min gör 125km exakt enligt gps,så din bör ju vara nerdrevad,annars äre något annat fel:)


jag har 14 drev fram och 44 bak. det är väl så det ska var... om nålen står i fel läge då kan det göra något? fan min maskin har gåt 5 mil bara
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 17 maj 2011 kl. 12:45:55
tjena grabbar tack för all hjälp och tips nu var är alla strypningar borta. nu har jag en fråga hur är det med hastigheten min gör 90km/h ungefär tycker det är lite sakt var gör era maskiner access 450) fundera på om min maskin är ner drevad? vad ska man ha för kugg fram?
Min gör 125km exakt enligt gps,så din bör ju vara nerdrevad,annars äre något annat fel:)




jag har 14 drev fram och 44 bak. det är väl så det ska var... om nålen står i fel läge då kan det göra något? fan min maskin har gåt 5 mil bara



Då kan du nog ta det lugnt... Maskin är inte inkörd än :)
Min första gjorde drygt 80 ny å ordentligt inkörd drygt 120...
Man ska inte pressa för hårt i början. :)

Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 17 maj 2011 kl. 14:36:43
ok man tackar för svaret Devil.. hur kör man in en fyrhjuling då något speciellt?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: B.johansson skrivet 20 maj 2011 kl. 07:34:01
Någon som vet var man kan få tag i ett framdrev till access sp450? Vill upp en kugg fram.. Den går i stan så vill ha mer vrid än fart. O0
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Grov skrivet 21 maj 2011 kl. 06:58:18
Pinalen.se
Annars har väl nästan alla återförsäljare så dom kan ta hem
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 30 maj 2011 kl. 11:32:13
Var ka man köpa andra drev till accessen?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 30 maj 2011 kl. 13:08:22
Du har svaret ett par rader ner... :)
eller atv-sweden som oxå har framdrev till hyo-motorn. 15T
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 31 maj 2011 kl. 15:59:08
Snacka med dom  pinalen om Munstycken idag och dom sa att man skulle sätta dit ett 152,5 munstycke när man av stryper den. Men det låter ju konstigt att man ska sätta dit ett mindre munstycke för orginal sitter det ju 162,5. Någon som vet nått om det?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Delarium skrivet 31 maj 2011 kl. 16:04:41
Det verkar vara lite olika på märkning. Hade ett 80-märkt orginal på min smc 300, fast det enl alla andra uppgifter ska vara 108 orginal. Dock verkade hålet vara identiska i storlek (80 mot 108).
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 31 maj 2011 kl. 16:23:20
Så det 152,5 man ska få med behöver inte alls vara det då? Någon som bytt på sin 450 ?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Grov skrivet 3 juni 2011 kl. 12:12:17
Jag bytte ut mitt original och satte i ett 152,5 från pinalen hålet hålet i det nya munstycket va nog 4 gånger så stort.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 3 juni 2011 kl. 18:53:35
Oj sån skillnad. Har beställt ett från dom med nu så ska bli intressant å se fall det blir någon skillnad:)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: HADES skrivet 5 juni 2011 kl. 22:11:18
Detta e ingen smygreklam.Men vi levererar ALDRIG en strypt maskin om kunden inte skulle ha den önskan av ngn anledning.Så varför har ni i denna tråd valt att få era maskiner levererade strypta.???  Om ÅF gör avstrypet så ska d ju va rätt utfört från start.  mvh//hades
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 5 juni 2011 kl. 23:34:12
Detta e ingen smygreklam.Men vi levererar ALDRIG en strypt maskin om kunden inte skulle ha den önskan av ngn anledning.Så varför har ni i denna tråd valt att få era maskiner levererade strypta.???  Om ÅF gör avstrypet så ska d ju va rätt utfört från start.  mvh//hades



Då köper ja en av dig nästa gång Hades... :)
Men va ja tror så är ni ganska ensamma om det....?!

Mvh Dev
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: HADES skrivet 6 juni 2011 kl. 07:30:19
Detta e ingen smygreklam.Men vi levererar ALDRIG en strypt maskin om kunden inte skulle ha den önskan av ngn anledning.Så varför har ni i denna tråd valt att få era maskiner levererade strypta.???  Om ÅF gör avstrypet så ska d ju va rätt utfört från start.  mvh//hades



Då köper ja en av dig nästa gång Hades... :)
Men va ja tror så är ni ganska ensamma om det....?!

Mvh Dev
Ok.Men man vill ju leverera en maskin som funkar bra. dom går ju knappt att köra strypta.Bara bluddrar o smäller.  mvh//hades  p.s  jag e inte ÅF,bara mek hos en.=)
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 6 juni 2011 kl. 11:34:26
tjena grabbar ska man ha 152,5 munstycke när man avstryper hojen?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Devil skrivet 6 juni 2011 kl. 17:54:19
Detta e ingen smygreklam.Men vi levererar ALDRIG en strypt maskin om kunden inte skulle ha den önskan av ngn anledning.Så varför har ni i denna tråd valt att få era maskiner levererade strypta.???  Om ÅF gör avstrypet så ska d ju va rätt utfört från start.  mvh//hades



Då köper ja en av dig nästa gång Hades... :)
Men va ja tror så är ni ganska ensamma om det....?!

Mvh Dev
Ok.Men man vill ju leverera en maskin som funkar bra. dom går ju knappt att köra strypta.Bara bluddrar o smäller.  mvh//hades  p.s  jag e inte ÅF,bara mek hos en.=)


Låter som en bra åf  ()p
Men som sagt, ja tror tyvärr inte alla har samma suveräna inställning märkligt nog.

Nu va d iof 07 ja va i köpartagen
Men då inställningen att "vi levererar strypt, och sen skriver vi in i avtalet att garanti inte gäller om maskin är avstrypt"...

Ja hoppas ju att dagens handlare har samma inställning som ni :)
Men, det är en lång väg att vandra om man säger så...
Å ja tror inte alla levererar avstrypt ens idag.

//Dev

Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 12 juni 2011 kl. 11:15:03
hej hej är det någon som har testat att stoppa i 152,5 munstycke? och blev det någon skillnad ....
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 12 juni 2011 kl. 12:56:11
Har oxå försökt få reda på det men verkar inte som någon gjort det.?
Men snacka med pinalen och då sa att man skulle det och å då är det väl lika bra kanske?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: karem_21 skrivet 12 juni 2011 kl. 14:38:39
ja precis jag slänger i 152,5 jet till veckan så får vi se hur det går...
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Hansa007 skrivet 15 juni 2011 kl. 14:46:52
Testa men 152,5 munstyke än?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Iwata skrivet 3 juli 2011 kl. 17:16:02
Sitter det inte redan ett 167 munstycke i så ska ni sätta dit ett. 152.5 är på tok för litet. Sen så är det viktigt att motorn får rätt mängd luft så öppet filter är att föredra. jag tog på locket på burken bara. jag har varit uppe i 130 och har ett enormt drag på original drevning. och den går säkert fortare men vill och tänker inte testa det heller.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: MinKatt skrivet 25 juli 2011 kl. 11:28:31

  Hej ! ny på forumet även på cross/atv.
 Har en stryp Access 450 sm som har gått ca 15mil, toppfart på ca 80-85km/h.
 Jag gjorde hål i original luftburken och byter bara trotlen men inte munstycket, fick med en
 som är märkt med 150.
 Nu gör den ca 100km/h men den bluddrar på toppvarv ( ca 7000 rpm )

 Är det varvstopp vid 7000 rpm ?
 
 Hur fick ni bort förminskningen i ljuddämparen, borrade ni bort nitarna på ljuddämparen ?
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Iwata skrivet 25 juli 2011 kl. 23:43:45
Såg ett fel jag skrev det ska vara 162,5 inte 167 i huvud my bad. Vilka nitar? på ljuddämparen? du ska inte in där nå. ta en segersäkrings tång och ta bort förminsningen som sitter längst ut sen sitter det en kona i mitten utav avgasröret som du lär kapa bort, den sitter punktad med två svets loppor.
Är du säker på att du satt den nya trotteln rätt och att det är tätt mellan membranet och locket?
Fick du ett 150 med bör vara 152.5 men i alla fall så sitter det nog redan ett 162.5 munstycke i men hade jag varit du så skulle jag kolla i alla fall. var försiktig med dom fyra skruvarna under bara b-skruvar och dras sönder med lätthet.

Och tänk på att din maskin inte är inkörd än och kommer successivt att åka i hastighet och drag när maskinen får slita in sig. Så kör minst 50 mil utan att plåga den för mycket och byt olja om du inte redan gjort det ett hett tips bara.

Nej det är inte varvstopp vid 7000 varv.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: MinKatt skrivet 26 juli 2011 kl. 23:15:35
Hej!

Angående om ljuddämparen, jag har tagit bort segersäkringen men får inte bort förminskningen.
När jag försökte dra ut förminskingen så gick den sönder, den sitter för hårt.
Drar man den rakt ut eller hur gör man?

Det är möjligt att jag har satt trotlen fel, men den passar ju bara på ett sätt!?

Tack för hjälpen
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: robertfredriksson skrivet 11 mars 2012 kl. 16:46:07
fick du ordning på det? har samma problem nämligen tror också att det är varvstop vid 5-6 000
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Turtlan skrivet 14 mars 2012 kl. 22:40:15
Hejsan är ganska ny här men nu kommer en fråga som kanske är redan svarad på. Jag och mina kompisar köpte var sin access 400cc sp. Det läskiga är att vi tog bort 3st strypningar ( Munstycken 2st i förgasaren, större hål i insuget och i ljuddämparen den stora.) på en av dom och sen testade vi ett dragrace. De var helt jämnt. Våra har gått kring 30mil men tycker de borde bli någon skillnad iaf med dom sakerna iaf. Någon som kan ge tips eller info om detta? Vi tror att vi måste ha glömt något.
Titel: SV: Access 450 strypningar
Skrivet av: Lunna skrivet 28 december 2012 kl. 17:03:05
Hallå. Ja undrar om man kan få tag på en ny Avstrypnings trottel!! O vilket munstycke skall man nu ha när den e helt avstrypt??