Hej...!Är också nyfiken på detta ...Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)Gjorde detta efter att min hoppar och studsar väldigt i lössnön ..då jag kör 25-10-12 både fram och bak....befarade att det var så att hjulen inte snurrar lika fort fram som bak ...där av en väldig påfrestning på drivlinan ...( det har ju varit oroväckande många axelbrott i motorn..)...Original sitter det ju 25-10-12 bak samt 25-8-12 fram..vilket gör att däcken fram är ca 2cm lägre ...vilket gör att däcken fram måste snurra lite fortare för att för att kompensera den mindre diametern.._____________________________--Alltså ursäkta en gamling,,, men hur kan du få det till att framdäcken är 2 cm lägre ,, 25-8x12 och 25-10x12 har om dom är nya samma rullningsomkrets däremot så är framdäcket smalare än bakdäcket.Vill gärna höra vad ni andra tror om detta...//Larsno
Hej...På min skilde det i allafall ca. 2cm fram och bak (nya däck orginal) mätt med vattenpass från topp till garagegolv....höjden är procentuellt av bredden....på något sätt...kolla bildäcken ju bredare på samma fäljstorlek ju lägre profilför att hastighetsmätaren skall visa rätt....
Är det bilar vi snackar nu eller hjulingar? Polarisen håller ju!
höjden är procentuellt av bredden....på något sätt...kolla bildäcken ju bredare på samma fäljstorlek ju lägre profil
När jag beställde nuvarande traktorn (det är två år sen) så ville jag självklart ha andra däck på den än standard.Större, och med annat mönster.Man är ju lite skadad...Försäljaren fick då räkna en hel del på utväxlingarna emellan fram- och bakaxeln och i samband med detta berättar han att framaxeln alltid skall "dra" ekipaget framåt lite mer än vad bakaxeln "trycker på".Inte så mycket, men iaf några procent... för att på så vis få bra egenskaper på väg, särskilt i "högre farter" (toppar strax över 40). Denna lägger dock aldrig själv i fyrhjulsdriften som en Polaris gör... bortsett från när man bromsar hårt, då den läggs i för att på så vis få fyrhjulsbroms.
Citat från: larsno skrivet 16 februari 2010 kl. 16:44:10höjden är procentuellt av bredden....på något sätt...kolla bildäcken ju bredare på samma fäljstorlek ju lägre profilMmm... delvis rätt.Men om yttermåttet anges så är det det som gäller.När man kollar dimensioner på däck mätta i tum då finns ingen profil inblandad.Däremot kan förutom lufttryck även fälgens bredd påverka däckets höjd.Ett smalare 25-tumsdäck är alltså inte lägre än ett bredare 25-tumsdäck.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️