ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: kenta karlsson skrivet 16 november 2014 kl. 11:01:31

Titel: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: kenta karlsson skrivet 16 november 2014 kl. 11:01:31
Gnista finns men är rätt gulaktig/vit, och fladdrar gärna runt på stiftet. Har provat o knipsa av och korta ner tändkabeln, rengjort kontakter ifrån oxider.
Inget av det har hjälpt. har nu beställt en ny tändspole, tror ni att det löser problemet ?
Har köpt nytt stift, och det visar samma symtom som det gamla.

Verkar vara en trevlig maskin

Tack på förhand

Ps har provat med både MC & bilbatteri utan någon förbättring
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: vespa skrivet 16 november 2014 kl. 13:20:40
Du undrar vad vi tror och jag tror att ny tändspole löser ditt problem.

En gnista som är svag och gul ute i fria luften finns inte över huvud taget under kompression.
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: hell-man skrivet 16 november 2014 kl. 19:21:04
Låna tändspolen från adlyn då!
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: kenta karlsson skrivet 17 november 2014 kl. 23:49:10
Låna tändspolen från adlyn då!

Jag provade med tändspolen ifrån min 150cc 4T Scooter (gy6 motorn) men det funka inte, blev tom mindre gnista. Iofs var den tändspolen markant mindre än dinli spolen.
Adlyn kommer jag inte åt just nu för den står i en kompis garage och han är utomlands veckan ut.

Fattar noll av fordons el typ, är en spole 12v tycker man ju alla 12v ska funka,
Men funka som sagt inte med kina scooterns spole, kanske beror på att den är en 3e del så stor som dinlins.

En annan tanke, är det inte CDI boxen då som kan jävlas, eller då kanske det inte är någon gnista alls ? 
förväntar mig inte att den lär funka med
nya dinli spolen för 577kt med min tur. :)
Men ang CDI, går det inte (om den nu är paj) att använda en kina CDI  4T med samma kontakt och som är till en 250cc encyl motor och som kostar 199kr till skillnad mot dinlis orginal som kostar 1600+
Så länge cylinder volymen och kontakten är densamma så funkar väl vilken CDI som helst, eller har jag fattat helt fel av det jag läst om på nätet ?

Tackar för svaren iaf!

Isf vad kan det mer finnas för fel ? läst nåt om en "Pickup coil" vad är det, och vad är symtomen om den är trasig ?
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: Pv544 skrivet 18 november 2014 kl. 07:03:38
Du kanske kan mäta så du har tillräckligt med ström. Har för mig att jag läste om någon som hade en dålig startmotor som drog för mycket ström så det blev för lite kvar åt resten.

Jag hade liknande problem med en mc, där var det pickup coil som tagit stryk så det blev för klena gnistor när man körde på startmotorn, springstart gick bättre.
Man borde kunna mäta pickup coil, om du hittar vilket värde det ska vara.

Jag tror jag sabbade min pga att jag använde en sån kraftig batteriladdare i startläge, blir för mkt ström för ett klent elsystem.
Bättre att använda ett annat batteri att starta med.
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: Ironman skrivet 18 november 2014 kl. 08:05:03
Ta ett kompprov eller ännu hellre ett leakdown test.
Så du vet att det inte är ngt mekaniskt först.
Då du ändå har en gnista skulle jag tippa på ventiler brända eller omkuggat.
Soppa kan du nog utesluta då den inte tänder på gas.
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: vespa skrivet 18 november 2014 kl. 12:46:39
Gör inget annat förens du har en stark blå gnista och den fortfarande inte startar. Ingen ide att riva lite överallt när du redan har felkällan framför dig.
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: kenta karlsson skrivet 18 november 2014 kl. 14:03:51
Du kanske kan mäta så du har tillräckligt med ström. Har för mig att jag läste om någon som hade en dålig startmotor som drog för mycket ström så det blev för lite kvar åt resten.

Jag hade liknande problem med en mc, där var det pickup coil som tagit stryk så det blev för klena gnistor när man körde på startmotorn, springstart gick bättre.
Man borde kunna mäta pickup coil, om du hittar vilket värde det ska vara.

Jag tror jag sabbade min pga att jag använde en sån kraftig batteriladdare i startläge, blir för mkt ström för ett klent elsystem.
Bättre att använda ett annat batteri att starta med.

Hmm oroväckande, jag använde en 8Amp laddare tror jag, till ett härligt 4Ah batteri. (lånade scooterns 12v, orkade inte riva ur V70ns alla plastkåpor o prova med bilbatteriet. Fast den beter sig iofs presis lika dant nu som innan jag provade med laddaren kopplad i startläge samtidigt som ja körde på starten.


Ta ett kompprov eller ännu hellre ett leakdown test.
Så du vet att det inte är ngt mekaniskt först.
Då du ändå har en gnista skulle jag tippa på ventiler brända eller omkuggat.
Soppa kan du nog utesluta då den inte tänder på gas.

Vad är leakdown test ? Och ja får väl köpa en kompressiontestare på biltema för 199:- o prova då. Men vad är det för värden Min/normal/best dvs 12bar är en siffra jag får upp som första känn på en frisk motor, men ja är nog ute o cyklar...

Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: kenta karlsson skrivet 21 november 2014 kl. 11:30:29
Monterade nya tändspolen, den starta inte för det. Men nu hör man att den tänder till ibland, fast låter mer som (Woosh) imellanåt. Typ som den tänder ångorna i förgasarn lr nåt.(kan hört fel) När man kör på start motorn men inte ger någon gas alls låter det som den smäller till typ, nåt som  typ knackar varje varv, men gasar man lite så försvinner ljudet medans man kör på startmotorn. Man hör att den drar runt motorn, bara att det går tyngre när man dränker den.



Gnistan är iaf blå nu och fladdrar inte. Antar att det är förgasar inställning som behövs.
Hur många varv ut ungefär ska Lean/rich skruven på sidan skruvas ut ? (jag är pissdålig på förgasare)
Vet inte om elchoken kan krångla? hur testar man om den funkar ?
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: vespa skrivet 21 november 2014 kl. 17:49:09
Testa med startgas nu när du har fräsch gnista. Tänder den inte då så får du grunna på ironmans förslag om något kuggat över så att gnistan kommer vid fel tillfälle.
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: kenta karlsson skrivet 24 november 2014 kl. 14:17:25
Testa med startgas nu när du har fräsch gnista. Tänder den inte då så får du grunna på ironmans förslag om något kuggat över så att gnistan kommer vid fel tillfälle.

Testat, den tänder till men det låter mer som man tar ett rör och fyller med gas o sen antänder. "OOSCH" typ
Det är komp i den, men har inte mätt med kompressionsprovare, men det går inte o hålla tätt med fingret om man tar ur tändstiftet och provar o köra på starten, men det kanske inte säger mkt?

Den visar inget täcken på att vilja tända till (trots gnista finns och är blå nu med nya spolen)
Har kollat ventilerna igen 0.10 in 0.15 ex, plockade isär förgasaren o den är rengjord även fast det inte var något igensatt.

Hur fasen kan den ha "Rappat" över om det nu är det som är felet, att kammen ligger ett kugg fel.
Och hur fixar jag det ? Det är väl och ta bort toppen ? eller räcker det med att ta bort kamöverfallet? och kolla så att "T align with Mark" För svänghjulet kan väl inte ha rört sig ? tänkte mest för att försäkra mig om att motorn är i toppläge så slipper man väl ta bort toppen och därav sabba topp packningen?

Sen _är det väl bara o släppa?!_ på kamkedjan genom att skruva på skruven o lägga kammen tillrätta så att sträcken på kammdrevet ligger jämt med topplocket, och att hålet i drevet är upptått.
Men om det nu är som det ska att kammen ligger rätt enligt markeringarna på drevet i förhållande till toppen och att svänghjulet är i linje med markeringen på blocket ?
Det står  ALLIGN Tmark With blabla sträcket, Men det är ett T | F markering på svänghjulet, ska man då gå efter | <--- sträcket eller själva T't när man ställer det i förhållande till blocket markeringen ?

Den åker snart ut på annons, nån som vill köpa =) ? den är jättefin, börjar gissa på att det är Coilen faktiskt
för kablarna som går ur blocket, går emot växelspaken (då själva spåret spaken ligger i saknas) så det kan ju hänt att tidigare ägare skickat i växeln o nån av de 4 kablarna som kommer ur blocket klämps med o åkt ur inne i motorn ? för de sitter ganska spänt.
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: kenta karlsson skrivet 24 november 2014 kl. 16:16:47
Blev av med garageplatsen då min morbror vill börja använda garaget sitt nu när pissårstiden är ett faktum så den säljs istället =(
Känns inte som ett alternativ o låta den stå ute hela vintern, rostar väl som fan då
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: hell-man skrivet 24 november 2014 kl. 22:35:30
Sälj den. Finns många lycksökare som tror sig kunna göra ett kap. Du kan säkerligen få 15-20papp för den.
Titel: SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Skrivet av: kenta karlsson skrivet 25 november 2014 kl. 01:47:31
Sälj den. Finns många lycksökare som tror sig kunna göra ett kap. Du kan säkerligen få 15-20papp för den.

Känns ju kul och höra, när man inte har garageplatsen längre & mega ute i regn i dec månad, nä fyfan