ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Cectek => Ämnet startat av: Marqz skrivet 14 oktober 2008 kl. 09:26:14
-
Är det ingen på forumet som har köpt nån än? ???
-
Jag fick min quadrift för ca 3veckor sen. Kört ca 70mil.
Men jag är inte riktigt nöjd men den än. Växelväljaren är dålig konstruerat,
svårt att få i växlarna. Kommer blir jobbigt i vintern när man är kall om fingrarna. Och när man har startat motorn så måste man vänta tills varven gått ner, annars så låter det illa när man växlar.
Men annars är den rolig att köra, speciellt när det är mörkt, den har bra ljus. Skulle vara ännu roligare om den inte var strypt.
-
Avlägsna strypningen då? Den maskinen går ju som ostrypt i Tyskland. ()p
-
Avlägsna strypningen då? Den maskinen går ju som ostrypt i Tyskland. ()p
Ja det gör ju alla maskiner i Sverige ::) ()p
-
Jag fick min quadrift för ca 3veckor sen. Kört ca 70mil.
Men jag är inte riktigt nöjd men den än. Växelväljaren är dålig konstruerat,
svårt att få i växlarna. Kommer blir jobbigt i vintern när man är kall om fingrarna. Och när man har startat motorn så måste man vänta tills varven gått ner, annars så låter det illa när man växlar.
Men annars är den rolig att köra, speciellt när det är mörkt, den har bra ljus. Skulle vara ännu roligare om den inte var strypt.
kan du starta den med ettan i? det ska ju inte behövas på en fin maskin men för tillfället så..
hör med åf vad det kan bero på att den låter illa i lådan.
hur fungerar växelväljaren? är lådan manuell som vanligt med koppling och så?
ta bort strypningarna snarast. maskinen mår bättre av det men hör med åf först så de inte krånglar med garantin isåfall. de flesta åf tycker det är helt ok.
har du haft någon quad innan så du kan jämföra väghållningen?
mvh
-
Jag fick min quadrift för ca 3veckor sen. Kört ca 70mil.
Men jag är inte riktigt nöjd men den än. Växelväljaren är dålig konstruerat,
svårt att få i växlarna. Kommer blir jobbigt i vintern när man är kall om fingrarna. Och när man har startat motorn så måste man vänta tills varven gått ner, annars så låter det illa när man växlar.
Men annars är den rolig att köra, speciellt när det är mörkt, den har bra ljus. Skulle vara ännu roligare om den inte var strypt.
Jag var och kollade på en i går och jag måste säga
att det är ingen liten maskin.Grymt frän....Växlingen
som jag förstod var bara ett vred som jag först
trodde var ett tanklock :D men jag förstår vad du menar
med att växla med om man har hanskar och lite frusen om fingrarna.
ÅF visade ett repotage om den som var gjord just hos
han och tyckte det var synd att jag inte var där och provkörde
den men jag fick hålla mig till att se den och fota den.Kanske
måste man be att få prova den till våren-sommaren när det blivit lite varmare.
Men här är några bilder jag tog på den.Mycket frän maskin ()p
(http://i37.tinypic.com/2uo0syh.jpg)
(http://i34.tinypic.com/211l93q.jpg)
-
Jag fick min quadrift för ca 3veckor sen. Kört ca 70mil.
Men jag är inte riktigt nöjd men den än. Växelväljaren är dålig konstruerat,
svårt att få i växlarna. Kommer blir jobbigt i vintern när man är kall om fingrarna. Och när man har startat motorn så måste man vänta tills varven gått ner, annars så låter det illa när man växlar.
Men annars är den rolig att köra, speciellt när det är mörkt, den har bra ljus. Skulle vara ännu roligare om den inte var strypt.
Så är det väl på alla Atv:s med variator.
-
Ja försöker ja växla med lite var låter det inte bra ^-^
-
Ja försöker ja växla med lite var låter det inte bra ^-^
?? :lol:
-
ja om du försöker växla från manuell till h tex så låter det skit gör det på alla med cvt så det är inte så konstigt om han måste vänta på att den ska varva ner för att han ska kunna växla utan att det låter illa O0
-
Jag har också tänkt o köpa en ! Men kan inte bestämma mig, quaden är grymt snygg, men samtidigt vill man ju köra lite teräng, dock känns det som att quaden skulle kunna ersätta mig mc behov...frågan är bara hur accet är från 0-50 om man jämför bilar, man vill ju va först vid rödljuset :D
Men tror ni inte man ångrar sig om man inte kan köra i teräng ??
Hur är det att köra i 90-100 med denna då ???
Jag skulle plocka strypningen direkt, sitter bara med en skruv och en metallbit, åf i karlskrona erbjöd sig o ta bort den när jag var där o provkörde gladiatorn.
-
jag skulle köpa så att ja kunde åka terräng om man vill
-
frågan är om man can am 500 är bättre dock, jag gillar iden med att motorn kommer från bilindustrin.
Vad är det för sjuka servicetider på atv ?? Ja menar det är ju oftast mc motor, ska man serva sin hoj efter 10 timmar hade man blivit galen !
-
den finns ju i offroad utförande O0
-
frågan är om man can am 500 är bättre dock, jag gillar iden med att motorn kommer från bilindustrin.
Vad är det för sjuka servicetider på atv ?? Ja menar det är ju oftast mc motor, ska man serva sin hoj efter 10 timmar hade man blivit galen !
Håller med. Tycker det känns lite väl hysteriskt med så många servicar om man jämför med en MC. Många MC varvar ju liksom till runt 13000rpm innan det blir rött på mätarn. Likförbannat är det mycket längre mellan intervallerna.
-
Känns som de gör allt för att få ut mer pengar av oss helt enkelt !
När jag var i karlskrona o testade gladiatorn så sa han att serviceintervallerna skulle vara längre emellan, hur länge vet ja dock inte. Men du "cectek" som har en kanske kan svara på det ??
Jag hade en honda cbr och som du själv sa, man varvar ihjäl dessa hojar.
Så vad är det med atv som gör dem så ömtåliga ???
-
Men sporthojar har ju 4 burkar? Inte enstånka... Dom måste man varva för att få lite liv i maskineriet.
-
Jag lägger ut lite svar på frågor:
--kan du starta den med ettan i? det ska ju inte behövas på en fin maskin men för tillfället så..--
Ja det går att starta med växel i, men då åker den iväg pga av motorvarven. Fungerar på samma sätt som automatlådan i bilen.
--har du haft någon quad innan så du kan jämföra väghållningen?--
Jag hade Kymco KXR 250 som jag körde ca 1700mil med.
Om man jämför Kymcon med Cectek, så är Cectek mycket stabilare att köra på asfalt men lite mer orolig att köra på grusvägar. Det beror på däcken.
På grund av lågprofil däcken 195/45-15 fram så svänger den direkt, till och med lite för snabbt.
Så man måste vara med hela tiden i svängen.
--frågan är bara hur accet är från 0-50 om man jämför bilar, man vill ju va först vid rödljuset--
Accet till 50 är inte så farlig, även om min är strypt. Tycker att den är ganska stark på låga varv.
Men från 50 och uppåt, Ta med fika.
--Hur är det att köra i 90-100 med denna då --
Jag fick upp Cectek till 96Km/h enl mätaren, men då hade jag medvind och nedförsbacke.
Jag tyckte att den gick helt perfekt, lugnt och stabilt. Synd att den inte går så fort hela tiden.
--När jag var i karlskrona o testade gladiatorn så sa han att serviceintervallerna skulle vara längre emellan, hur länge vet ja dock inte. Men du "cectek" som har en kanske kan svara på det ??--
Det finns inga serviceböcker eller instruktionsböcker till Cectek än. Men 1:a service är på 30mil,
Nästa skall vara enligt försäljaren på 300mil.
-
Jag lägger ut lite svar på frågor:
--kan du starta den med ettan i? det ska ju inte behövas på en fin maskin men för tillfället så..--
Ja det går att starta med växel i, men då åker den iväg pga av motorvarven. Fungerar på samma sätt som automatlådan i bilen.
--har du haft någon quad innan så du kan jämföra väghållningen?--
Jag hade Kymco KXR 250 som jag körde ca 1700mil med.
Om man jämför Kymcon med Cectek, så är Cectek mycket stabilare att köra på asfalt men lite mer orolig att köra på grusvägar. Det beror på däcken.
På grund av lågprofil däcken 195/45-15 fram så svänger den direkt, till och med lite för snabbt.
Så man måste vara med hela tiden i svängen.
--frågan är bara hur accet är från 0-50 om man jämför bilar, man vill ju va först vid rödljuset--
Accet till 50 är inte så farlig, även om min är strypt. Tycker att den är ganska stark på låga varv.
Men från 50 och uppåt, Ta med fika.
--Hur är det att köra i 90-100 med denna då --
Jag fick upp Cectek till 96Km/h enl mätaren, men då hade jag medvind och nedförsbacke.
Jag tyckte att den gick helt perfekt, lugnt och stabilt. Synd att den inte går så fort hela tiden.
--När jag var i karlskrona o testade gladiatorn så sa han att serviceintervallerna skulle vara längre emellan, hur länge vet ja dock inte. Men du "cectek" som har en kanske kan svara på det ??--
Det finns inga serviceböcker eller instruktionsböcker till Cectek än. Men 1:a service är på 30mil,
Nästa skall vara enligt försäljaren på 300mil.
Tack för alla svaren, jag antar du lätt gör 120 utan stryp, du har ju säkert 30 hästar till att plocka ur den.
Får man fråga va du har den till ? Den blir ju extremt begränsad med dessa däcken och att den har så låg markfri gång.
-
den finns ju i offroad utförande O0
Kommer inom kort YTTERLIGARE en offroad variant av Cecteken, med betoning på OFF- road...
-
den finns ju i offroad utförande O0
Kommer inom kort YTTERLIGARE en offroad variant av Cecteken, med betoning på OFF- road...
har plasten till renegade svällt?
-
...och så HÄR ser ändaklykan ut...
-
Välldigt mycket can-am inspererad :djump:
-
Välldigt mycket can-am inspererad :djump:
men snygg!
-
...och så HÄR ser ändaklykan ut...
Snygg är den, undrar om det är samma chassi o motor som de andra.
Vet dock inte vilken ja gillar mest gladiator eller denna, gladiatorn kanske då blir bättre allround.
/
-
Välldigt mycket can-am inspererad :djump:
men snygg!
Tycker den är ful.. bakskärmarna ser väldigt höga ut :-\
-
verka vara 500efi motorn
http://www.quad-infos.com/actualite-003060-piques-au-vif-par-le-cectek-king-cobra-500-efi.html
-
42 hk är ju ok för en 500:a
-
42 hk är ju ok för en 500:a
Frågan är varför tillverkarna ens bry sig när det är olagligt med mer än 20 hästar, är det i hela EU det gäller ?
-
42 hk är ju ok för en 500:a
Frågan är varför tillverkarna ens bry sig när det är olagligt med mer än 20 hästar, är det i hela EU det gäller ?
Tydligen inte, om quaddrift är godkänd för 120 km/h i Tyskland
Den dagen då ÅF inte åtar sig att serva eller sälja ostrypta maskiner kommer marknaden att dö ganska
snabbt tror jag.
Kanske dax att importera ATV från tyskland ()p
-
...och så HÄR ser ändaklykan ut...
Snygg är den, undrar om det är samma chassi o motor som de andra.
Vet dock inte vilken ja gillar mest gladiator eller denna, gladiatorn kanske då blir bättre allround.
/
Motor ska vara identisk men HELT omarbetat chassi - mera anpassat för "lek & bus", typ körning på crossbana med hopp etc.
Bättre balanserat chassi, bättre fjädring med längre slaglängd, övre a-armar i alu, lättare vikt, längre hjulbas - ja, helt enkelt mera ändamålsenligt för de som verkligen vill ta maskinen OFFroad!
-
Är det skillnad på Gladiatorn och "Renegade-cectek" ? eller bara plasten....
-
Är det skillnad på Gladiatorn och "Renegade-cectek" ? eller bara plasten....
Ja, det är skillnad på Gladiator resp King Cobra som den nya maskinen kommer heta (kommer säljas i Sverige runt mars/april någongång).
Skillnaden står beskrivet i mitt inlägg ovan.
Rent generellt kan sägas att Gladiatorn är mera ett "arbetsredskap", lite i samma form som CF500 är medan King Cobran är mera ett "nöjesfordon".
Enkelt uttryckt men du förstår säkert andemeningen...
^-^
-
vad väger en sådan
-
vad väger en sådan
Uppgiven vikt är 300 kg.
(FÖRMODAR att det är torrvikt som anges...?)
-
det är ju OK ()p