ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: DanielP skrivet 10 januari 2012 kl. 15:55:13
-
Hej på er!
Farsgubben har beställt en goes 520 steel och enl åf så är dom bara strypta med skruven i i gashandtaget.
Är detta nytt på senare modeller?
Är det inte kvar ngn pinne på locket i förgasarn längre?
Eller vet han inte vad han snackar om?
Det kan ju vara farsgubben som fått det om bakfoten med ;)
Mvh Daniel
-
Det sitter en spärr i förgasarn också.
-
åvida inte åf tar dom själv kom jag att tänka på ()p
-
börja med skruven sen känner du tydligt på gasen om du kan gasa fullt om inte så ta bort strypningen vid förgasaren ()p
-
Ok, tack så mycket för hjälpen!
Ser att ni båda har nya gåsar, har ni några synpunkter än?
Hur känns växlarna?
Mvh Daniel
-
Ok, tack så mycket för hjälpen!
Ser att ni båda har nya gåsar, har ni några synpunkter än?
Hur känns växlarna?
Mvh Daniel
Jag har bara hunnit med 3,6 mil och är än så länge nöjd! Min är lite bökig med P och L. Men inget problem som jag lider av...
-
Kört 13 mil med min inga problem alls med växlarna ()p och ni som har det det kommer bli bättre när allt slitit in sig
-
Har har kört 31mil och mina växlar är cp skadade
-
Ok, alltid bra med lite input.
Undrar varför det skiljer så mkt mellan maskinerna, det tyder ju på ngn yttre faktor.
Linkage tomgångsvarv osv....
Krigar Kaj, vad säger ÅF om detta?
Mvh Daniel
-
Har har kört 31mil och mina växlar är cp skadade
47mil å en jäkla massa växling å kan bara hålla med dig...
-
47mil å en jäkla massa växling å kan bara hålla med dig...
Polaren har kört nästan 50 med sin och den är som smör.
Det är ju en justerings sak och har aldrig orkat kolla men det kanske man ska ta tag i någon dag :)
-
Polaren har kört nästan 50 med sin och den är som smör.
Det är ju en justerings sak och har aldrig orkat kolla men det kanske man ska ta tag i någon dag :)
har justerat lite ja men får nog bli mer för ja tror de beror på spärren, vill helst inte ta bort den helt ifall nått skulle fastna i spaken när man kör..
-
Spärren ska jag ha kvar på min iaf för man vet ju aldrig vad som kan komma i vägen som du säger.
-
jag var å kika på en 625 för ett litet tag sen, är det olika vxl lådor på 520 å 625?
eller e det bara vxl reglaget mm.
dom förs inte på samma sätt
-
Bra fråga, har aldrig kikat på en 625 tyvärr
-
jag var å kika på en 625 för ett litet tag sen, är det olika vxl lådor på 520 å 625?
eller e det bara vxl reglaget mm.
dom förs inte på samma sätt
Ja det är en annan växellåda 625an. Samma som till X7 och jag antar även X5.
MVH
Chrille
-
Polaren har kört nästan 50 med sin och den är som smör.
Det är ju en justerings sak och har aldrig orkat kolla men det kanske man ska ta tag i någon dag :)
Börjar ju oroa mig nu, ska växlarna bli sämre med tiden?
Hur hanterar Ni växellådorna då? Jag fick instruktion att trampa ner bromsen, alternativt dra in handtaget, och sedan välja växelläge.
Är lådorna så kass som alla beskriver, issåfall har jag fått en bra låda ÄN så länge.
Jag har läst om lite andra märken och upptäckt att dom har liknande problem med sina lådor...dock inte i samma utsträckning.
-
Börjar ju oroa mig nu, ska växlarna bli sämre med tiden?
Hur hanterar Ni växellådorna då? Jag fick instruktion att trampa ner bromsen, alternativt dra in handtaget, och sedan välja växelläge.
Är lådorna så kass som alla beskriver, issåfall har jag fått en bra låda ÄN så länge.
Jag har läst om lite andra märken och upptäckt att dom har liknande problem med sina lådor...dock inte i samma utsträckning.
Det är väl inget fel på lådan som jag har förstått det eftersom det ska gå att justera. En annan polare som har en cf500 hade också tröga växlar men efter en justering när den var på service så gick den med som smör. Trampar du inte ner bromsen så får du väl inte i växlarna, det sitter någon spärr att du måste peta ner bromspellen.
-
Min låda var lite seg i början, men funkar relativt smidigt nu efter ca 12 mil.
det enda jag kan klaga på är lite kärvande bromsar, men det får åtgärdas på första servicen, Det som däremot kan vara lite knepigt är att få i& ur 4hjulsdriften när maskinen är kall.
-
ne du måste bara ha bromsen nere om du ska i med backen fast självklart underlättar det att trampa ner den för att få i resten av växlarna med ':)
-
ne du måste bara ha bromsen nere om du ska i med backen fast självklart underlättar det att trampa ner den för att få i resten av växlarna med ':)
Ok! Jag trampar alltid ner bromsen för att byta/välja växel.
-
Ok! Jag trampar alltid ner bromsen för att byta/välja växel.
Det gör jag med :)
-
jag med :lol: men man är bara tvungen att göra de om man vill ja i backen ()p
-
jag med :lol: men man är bara tvungen att göra de om man vill ja i backen ()p
Jag har nog aldrig provat utan bromsen. Blir att kolla det i helgen :) Någon som har provat "override" knappen eller vad den heter?
-
Jag har nog aldrig provat utan bromsen. Blir att kolla det i helgen :) Någon som har provat "override" knappen eller vad den heter?
va ja har förstått så ä override knappen till för att ta bort hastighets spärr när diffen ä i? Har aldrig behövt använda den iaf, om den ens funkar till nått :P
-
va ja har förstått så ä override knappen till för att ta bort hastighets spärr när diffen ä i? Har aldrig behövt använda den iaf, om den ens funkar till nått :P
Polarns verkar inte fungera iaf för han var uppe i 70 blås igår utan att behöva trycka in knappen :banghead:
-
det verkar vara en bra knapp ju, som sagt runt 70 knutar hade jag utan att pilla på knappen. dock inget jag rekomenderar att testa om man inte är lite hjärndöd ':) Ska nog kika på om det går att använda knappen till att ta bort "backspärren" med istället. ()p
-
det verkar vara en bra knapp ju, som sagt runt 70 knutar hade jag utan att pilla på knappen. dock inget jag rekomenderar att testa om man inte är lite hjärndöd ':) Ska nog kika på om det går att använda knappen till att ta bort "backspärren" med istället. ()p
Tur att du är helt hjärndöd då. Koppla in den på dina rotorljus ist.
-
Idiot :knupple: Tyst med dig Tillbehörsbörje 8) går väl snart inte få dit mer skit på moppen snart va?
-
Idiot :knupple: Tyst med dig Tillbehörsbörje 8) går väl snart inte få dit mer skit på moppen snart va?
En sån däringa snygg båge med rotorljusramp och vindruta står högst upp på önskelistan.
-
Polarns verkar inte fungera iaf för han var uppe i 70 blås igår utan att behöva trycka in knappen :banghead:
Som jag har fattat det så är override bara till när man vill ha full effekt OCH har diff lock aktiverat.
Har dock inte provat att ge full pelle med difflock på så jag vet inte om jag har rätt eller fel.
-
Override knappen funkar bara med låst diff och bara på BACKEN har ingen funktion framåt
-
Som jag har fattat det så är override bara till när man vill ha full effekt OCH har diff lock aktiverat.
Har dock inte provat att ge full pelle med difflock på så jag vet inte om jag har rätt eller fel.
För att citera instruktionsbooken: " När ATV:n är i läget 4WD-LOCK är toppfarten begränsad till 35km/h"
-
Override knappen funkar bara med låst diff och bara på BACKEN har ingen funktion framåt
Hur ofta behöver man backa i över 35 blås då? :hmmm:
-
När man fastnat å vill gasa sig loss ur tex lerhål då kommer du behöva den men som du säger e ju inte ofta man backar över 35 ^-^
-
När man fastnat å vill gasa sig loss ur tex lerhål då kommer du behöva den men som du säger e ju inte ofta man backar över 35 ^-^
Då fungerar nog inte min knapp, har provat det du säger men utan framgång :banghead:
-
Min knapp saknar också funktion, har man diffen låst så är backspärren bortkopplad automatiskt.
-
Vafan :hmmm: det kan väl inte vara fel på varenda Goes? detta måste nog redas ut, antingen har di skrivit fel i boken och att det ska vara så att den inte går över 35km/h på backen (vilket knappast är troligt) eller så är det ju nån av montörerna som söpit rätt friskt
-
Följande står i stycket:
- När reglaget förs till läget "LOCK", kommer indikatorlampan att blinka till diffspärren är låst.
- Vrid styret växelvis till höger och vänster för att hjälpa låsningen av diffspärren.
- Att köra innan diffspärren är helt låst (när indikatorlampan lyser med fast ljus) resulterar i lägre motorvarv tills diffspärren är helt låst.
- När ATV-n är i läge 4WD-LOCK är toppfarten begränsad till 35 km/h.
- Om förhållandena kräver full motorkraft, tryck in och håll säkerhetsspärren för hastighetsbegränsning intryckt.
-
Min knapp saknar också funktion, har man diffen låst så är backspärren bortkopplad automatiskt.
Men hur vet Du att spärren är bortkopplad? Du har ju kraft upp till 35 km/h, behöver Du mer trycker Du in knappen....eller tolkar jag boken fel? :D
-
Vafan :hmmm: det kan väl inte vara fel på varenda Goes? detta måste nog redas ut, antingen har di skrivit fel i boken och att det ska vara så att den inte går över 35km/h på backen (vilket knappast är troligt) eller så är det ju nån av montörerna som söpit rätt friskt
Det handlar nog inte om att Du ska kunna backa i 35 km/h, utan att Du kan plocka ut den kraft maskinen ger vid 35 km/h...eller missförstår jag Dig???
-
Instruktionsbok? Fick man det med :lol:
-
Fattar ingenting.. jag fattar det som att moppen inte ska gå fortare än 35km/h med difflock i om man inte trycker in knappfan :hmmm:
-
Fattar ingenting.. jag fattar det som att moppen inte ska gå fortare än 35km/h med difflock i om man inte trycker in knappfan :hmmm:
Kolla din instruktionsbok, nä just de den gick ju åt när du badade :lol: :lol: :lol:
-
Det sitter ett gäng Kineser och skrattar sig harmynta åt alla dumma Svenskar som trycker och trycker på knappen ;D
-
Fattar ingenting.. jag fattar det som att moppen inte ska gå fortare än 35km/h med difflock i om man inte trycker in knappfan :hmmm:
Ja så kanske det är, knappen har kanske inget med backen att göra?
-
Min knapp fungerar. När jag backar fullt så stryper maskinen av. när jag håller knappen intryckt gör den inte det. Fungerar bara med diffen låst.
-
Min knapp fungerar. När jag backar fullt så stryper maskinen av. när jag håller knappen intryckt gör den inte det. Fungerar bara med diffen låst.
Goes 520 ?
-
Min knapp fungerar. När jag backar fullt så stryper maskinen av. när jag håller knappen intryckt gör den inte det. Fungerar bara med diffen låst.
Provade detta igår och det är som du säger. Jag måste varit packad innan jag provade min ;D
-
Provade detta igår och det är som du säger. Jag måste varit packad innan jag provade min ;D
Jävla skitknapp.. Nödvändig funktion för fan, sen vore det ju något om dom kunde anställt någon som kan skriva en vettigare instruktionsbok.
Dom borde kika på de andra maskinerna som använder knappen till att ta bort vartalsspärren på backen vare sig diffen är låst eller inte.
-
Jävla skitknapp.. Nödvändig funktion för fan, sen vore det ju något om dom kunde anställt någon som kan skriva en vettigare instruktionsbok.
Dom borde kika på de andra maskinerna som använder knappen till att ta bort vartalsspärren på backen vare sig diffen är låst eller inte.
Sopknapp
-
Finns en guid på trechs hemsida hur man kopplar bort backspärren helt tar typ 5 min för en normalbegåvad ;)
-
Finns en guid på trechs hemsida hur man kopplar bort backspärren helt tar typ 5 min för en normalbegåvad ;)
Ska undersökas ()p
-
Ja det är ju inget komplicerat, men det vore ju nåt om man kunde använda den värdelösa overridebrytarn som varvstoppsbortagare, men det lär ju inte vara omöjligt
-
Saxat från våran atv guru Bennys sida
BACKSPÄRR: (Kan påverka din garanti om du utför detta själv)
CF har en backspärr som hindrar dig från att backa med full kraft.
För att få full kraft måste du lägga i 4x4 samt difflock, då kopplas backspärren ur.
Detta är ju ganska irriterande och besvärligt i många lägen.
Nedan en beskrivning på hur du kopplar ur den.
Montera först bort lastracket fram.
Montera sedan bort plasthuven.
Under den sitter din CDI-Box.
Den stora kontakten på bilden har en ljusblå/vit kabel.
Klipp av den en bit från kontakten.
Den biten som kommer från kontakten skall jordas.
Isolera den andra änden som blev kvar efter du klippte.
-
Hej finns det någon skruv för strypning på en cam am 90cc DS x barnfyrhjuling.