ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Delarium skrivet 5 februari 2011 kl. 14:57:53

Titel: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Delarium skrivet 5 februari 2011 kl. 14:57:53
Vad är det för något som gäller egentligen för passagerare på fyrhjuling? Blir inte riktigt klok, tittar tex på en Raptor 350.
Slår man upp fordonet på VV får man uppföljande info:

Antal passagerare, max:
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:


Det står ingenting! Betyder det att man inte får ha passagerare alls?
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: J.Johnsson skrivet 5 februari 2011 kl. 15:04:14
Antal passagerare, max: 1

så står det på min, och det betyder att man får ha en passagerare med sig :)

Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Hydro skrivet 6 februari 2011 kl. 11:56:28
Det står ingenting! Betyder det att man inte får ha passagerare alls?
Precis.
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Raecer skrivet 6 februari 2011 kl. 12:17:39
Är den gatreggad av Yamaha så är de inte tillåtet med passagerare.
Är den gatreggad av dresel eller liknande så får man ha passagerare
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 6 februari 2011 kl. 12:27:39
Tycker det borde stå en medpassagerare istället . 1 passagerare tycker jag låter som den som kör.
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Hydro skrivet 6 februari 2011 kl. 12:36:50
Föraren kör.
Passageraren åker.
 ()p
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 6 februari 2011 kl. 12:41:22
vad är då en medpassagerare?
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Hydro skrivet 6 februari 2011 kl. 12:54:14
Medpassagerare är väl inget som Transportstyrelsen använder som uttryck då det ju är en form av "värdering" på passageraren?
Andra ord som får MED som prefix är ju tex medmänniska och medresenär.
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: anersimyra skrivet 6 februari 2011 kl. 13:20:43
1 passagerare=1,d,v,s, föraren.2=förare+1 passagerare. :rtfm:
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: vespa skrivet 6 februari 2011 kl. 13:25:05
Källa på det, tack.

Blir nog svårt med källa i och med att det är fel, gå in och kika på lite bilar motorcyklar och atv på transportstyrelsen så inser ni att det är omöjligt, vem vill köpa ett fordon som ingen får vara på under färd.
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Hydro skrivet 6 februari 2011 kl. 13:30:14
Raderade mitt inlägg då jag ville få med hans citat.... du din snabbe fan hann dock citera mig först...  :whip:

Det är fel ja.
Passagerare är passagerare och förare förare.
Att sen röra ihop detta ännu mer är nästan elakt.

En kuriosagrej i ämnet som kan nämnas att på en motorcykel med fler hjul än två så FÅR passageraren vara onykter.
Det får den inte på en tvåhjulig mc!
Det går dock inte under "styrfylleri"-lagen utan under vårdslöshet i trafik...
Och nån direkt lagtext att luta sig tillbaka på finns nog inte, men det är praxis att passagerare döms ifall de anses vara för onyktra att åka med en tvåhjuling.
FÖRAREN har dock andra regler och de hoppas jag inte att man ens skall behöva nämna.
 
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: *Anton* skrivet 6 februari 2011 kl. 15:39:42
Min får jag inte skjutsa på, men vad skulle straffet bli om dom lyckas lista ut att jag inte får skjutsa, fast jag gör det?  :)
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Pierre82 skrivet 6 februari 2011 kl. 16:14:55
så här står det på mitt regbevis    alltså bara antal pasagerare max 1
är det alltså 1 passagerare + 1 förare ??????????


Antal passagerare, max: 1
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Hydro skrivet 6 februari 2011 kl. 16:26:51
Detta verkar vara ett svårt ämne............
Står det en passagerare så får man ju ha det.
Vad kan vara oklart med det egentligen?

Att maskinen får ha en förare är väl rätt självklart, hur skall den annars kunna framföras?
Radiostyrt kanske?  :whip:
Eller med två förare?
Nä, EN förare som alltså inte nämns då den för flertalet är rätt självklar.
 
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: firefox skrivet 6 februari 2011 kl. 16:32:29
Källa på det, tack.

Blir nog svårt med källa i och med att det är fel, gå in och kika på lite bilar motorcyklar och atv på transportstyrelsen så inser ni att det är omöjligt, vem vill köpa ett fordon som ingen får vara på under färd.

Hahaha,  :lol:

Det ironiska i saken är att en maskin värd över 100 tusen och klarar med enkelhet 1 passagerare, är det inte tillåtet för, men en 6000:- kronors byggsats från Jula som de kallar fyrhjuling får du göra det på, typisk byråkratiskt mumbo jumbo!
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Delarium skrivet 7 februari 2011 kl. 19:36:58
Källa på det, tack.

Blir nog svårt med källa i och med att det är fel, gå in och kika på lite bilar motorcyklar och atv på transportstyrelsen så inser ni att det är omöjligt, vem vill köpa ett fordon som ingen får vara på under färd.

Hahaha,  :lol:

Det ironiska i saken är att en maskin värd över 100 tusen och klarar med enkelhet 1 passagerare, är det inte tillåtet för, men en 6000:- kronors byggsats från Jula som de kallar fyrhjuling får du göra det på, typisk byråkratiskt mumbo jumbo!

För att inte tala om Raptor 350 reggad av Yamaha eller Dresel, olika där... fast samma hoj!
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Centhor 700 skrivet 3 mars 2011 kl. 19:10:48
Vill ut på lite mindre vägar med min atv och funderar på om det är lagligt att sätta 5-åringen framför mig, med hjälm förstås?
(Skulle kännas säkrare, istället för bakom)
Atv´n är reggad för körning i trafik med passagerare.
 
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 3 mars 2011 kl. 19:21:56
så här står det på mitt regbevis    alltså bara antal pasagerare max 1
är det alltså 1 passagerare + 1 förare ??????????
Ja, det är väl ganska självklart att ett fordon får ha en förare. Vad är det för poäng att bara tillåta passagerare, men ingen som kör?
Än så länge finns det inga ATV som kör sig själva.

Dock finns det förarlösa tåg, bland annat på flygplatsen i Paris. Där är alltså samtliga ombordvarande just passagerare.
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Beardo skrivet 4 mars 2011 kl. 12:53:35


En kuriosagrej i ämnet som kan nämnas att på en motorcykel med fler hjul än två så FÅR passageraren vara onykter.

 

Whoopie, pax att sitta bak.  :DV
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: MagnusS skrivet 4 mars 2011 kl. 13:52:25
Min får jag inte skjutsa på, men vad skulle straffet bli om dom lyckas lista ut att jag inte får skjutsa, fast jag gör det?  :)


Iofs ett par år gammal tråd, men det gällde då iaf:

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=7255.msg69443#msg69443
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: Rolf- Stockholm Bollnäs skrivet 3 juli 2021 kl. 09:11:47
Hej,

Jag har likvärdiga funderingar som du, får man sätta barnet framför?

//Rolf



Vill ut på lite mindre vägar med min atv och funderar på om det är lagligt att sätta 5-åringen framför mig, med hjälm förstås?
(Skulle kännas säkrare, istället för bakom)
Atv´n är reggad för körning i trafik med passagerare.
 
Titel: SV: Passagerare, vad gäller egentligen
Skrivet av: raptor350 skrivet 11 juli 2021 kl. 18:35:04
Bra från vi bilägare

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-galler-fyrhjulingar

Fråga:
De så kallade fyrhjulingarna blir allt mer populära på landsbygden. Det blir allt vanligare att de körs på landsvägarna i tättbebyggda områden. Jag kan dagligen se hela familjer lastade på fordonen passera på vägarna i samhället där jag bor. Pappan kör med frun baktill och ofta småbarn fram. Det ser livsfarligt ut. Vid en kollision skulle ju hela familjen råka illa ut.
Vilka regler gäller för dessa fordon? Får man verkligen åka två–tre personer på dem? Är inte fyrhjulingar att betrakta som motorcyklar? Då ska väl hjälm bäras av förare och passagerare?
Stenis
 
Svar:
Det man i dagligt tal kallar ”fyrhjuling” kan vara en terränghjuling, en fyrhjulig motorcykel, en fyrhjulig moped, en traktor A (40 km/tim) eller en traktor B (över 40 km/tim – max 50 på väg). Utseendemässigt skiljer de sig kanske inte så mycket men är ändå skilda fordonsslag som lyder under olika regelverk. Man kan inte på något enkelt sätt bara
”registrera om” en fyrhjuling från det ena fordonsslaget till det andra; oftast är det mycket svårt eller inte möjligt alls, så man ska välja rätt typ av fyrhjuling från början utifrån sina behov.
Samtliga dessa fordonskategorier måste vara registrerade och påställda i trafik för att få brukas, oavsett om de körs i terräng eller på väg. De ska alltså ha registreringsskylt och trafikförsäkring.
Fyrhjuling som är motorcykel eller traktor B ska kontrollbesiktigas vartannat år.
Alla som färdas, alltså förare och passagerare, på en fyrhjuling som är motorcykel, moped, terränghjuling eller traktor B måste bära skyddshjälm.
På en fyrhjuling oavsett fordonsslag gäller förstås att passagerare inte får medtas i större antal eller placeras på sådant sätt att fara uppstår. För motorcykel och moped gäller högst en passagerare. För terränghjuling gäller dessutom att det är förbjudet att ta med passagerare vid färd på väg. (Terränghjuling får endast föras på enskilda vägar.)
Föraren ska ha körkort klass B för motorcykelregistrerad fyrhjuling, AM för mopedregistrerad, AM eller traktorkort för traktor A, B för traktor B och för terränghjuling krävs ett särskilt förarbevis för terränghjuling. Den som har ett körkort eller traktorkort förvärvat före 1 januari år 2000 får också köra terränghjuling.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen