ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Dinli => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kända fel och brister => Ämnet startat av: Rickard Marklund skrivet 11 oktober 2009 kl. 08:15:22
-
Här diskuterar vi olika problem i chassiet.
Fyll på med fel, fakta och hur man bäst förebygger eller åtgärdar problemen.
-
Det man kan kasta ett öga på här är enl mig följande.
Själva ramen e ju i homogent stål så de klarar sig nog för rätt tuff behandling ()p
Men även ett järnspett går att böja om det finns power i änden :lol: :lol:
Bussningar i a-armarna å lagring i baksvingen tenderar att börjar glappa rätt fort om man inte är flitig med fettsprutan.SMÖRJ OFTA ()p
Styrleder håller inte vidare kvalla för vad dom kostar å vill gärna börja glappa.Badboystag passar ()p
Spindelleder vill ocksså gärna glappa.Plocka isär å fetta in så håller de längre ()p
Framhjulslagerglapp är inte så vanligt men det händer dock.SKF lager bär fram hälsning ()p
-
Har jag fel om jag säger att tidiga -06or och äldre har lite problem med sprickbildningar i ramen?
-
Har jag fel om jag säger att tidiga -06or och äldre har lite problem med sprickbildningar i ramen?
Har inte sett en enda spricka i min och den är äldre= 1a modellen.
Om det är sprickor så är det inte generellt för alla, utan då är det väldigt unikt för någon maskin, utan att man gjort någon avåkning eller vältning.
-
Ok då tar jag tillbaka mitt. Jag hörde bara nån prata om att de förekom sprickbildningar vid svetsfogar i ramen.
men kan ju vara så att det inte alls är nått specifikt för den ramen utan bara blivit så av nån anledning.
-
Inte sett sprickor,men däremot "loppor" från svetsroboten som gärna blir rostangrepp i slutänden.Inget livsviktigt,men ändå nåt som kan va värt o åtgärda om man "råkar" riva ner hojen nån gång.Pulverlack rekommenderas. mvh//hades
-
jag hade ytrost i svetsarna på min 06a men jag har slipat ner de lackat ramen med hammarlack :P
-
Skulle vilja tillägga att många som har problem med bakaxel glapp inte bara har dåliga lager. Utan även att axel slitits i materialet. Verkar som om axeln är svarvad och sedan ytbehandlad.
Detta verkar påverka lagerpassningen eller är den dålig från början. Både jag och min bror har haft helt utslitna axlar fastän lagerna inte varit direkt slitna och det mesta materialet när det glappar försvinner från axel och inte i lagret.
Bror har svetsat sin axel för ca 500 mil sedan och svarvat om lagerytan. Så nu har det hållt helt utan att glappa och han har knappt behövt spänna trekants muttern alls. Så det verkar vara så att lagerpassningen på bakaxeln är alldeles för dålig från fabrik och det har nog till stor det med att göra att så många har beskymmer med glapp mm.
Vad tror ni andra?