ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: simonarvestrand skrivet 20 september 2009 kl. 13:43:09

Titel: Olje byte.
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 20 september 2009 kl. 13:43:09
Ja jag vet finns massa trådar om detta. men ska ändå kolla en extra gång hur folk gör.

Trycker ni till slangen och får dedär susljudet ?
va trycker ni isåfall till slangen med?
hur går ni tillväga med era olje byten?

Har bytt olja på bilar i mängder men aldrig motorcyklar och atvs ( än )

Vad har ni för olja i era dinli 450's ?


ibland ändras ju alla ideér så jag tänkte kolla en extra gång.
ska byta olja på min nästa helg. eller i slutet av veckan om de inte blir för mycke vanligt jobb.
Titel: SV: Olje byte.
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 20 september 2009 kl. 15:11:13
Du kan hoppa över slangklämmandet när du fyller.

Bara tömma ut oljan ur motor och oljetank sedan byta oljefilter. Därefter fyller du oljekärlet och låter motorn gå 30sek (inte säker på antal sek men det ska inte vara någon fara för motorn ska suga in oljan direkt)

Jag vet inte om du ska ha oljestickan nedskruvad eller ha öppet när du startar första ggn men tippar på nedskruvad så det inte kommer luft i systemet? Ge info den som vet  ()p

Sedan är det bara att fylla upp till halva stickan och starta igen.. kolla nivån igen och fyll på lite vid behov. (en del säger att hela stickan ska vara täckt och tom upp på det vita över det räfflade men det är nog vilket som)


Mvh Joe
Titel: SV: Olje byte.
Skrivet av: Nymoen skrivet 20 september 2009 kl. 17:51:22
Jag nyper ventelations slangen varje gång jag byter olja , Jag använder en svets tång utan tänder .. Enligt Dealy ska man göra så här ..



1. Starta upp motorn och invänta att normal arbetstemperatur
uppnås, ca (70℃) (detta tar 2~3 minuter).
Stäng sedan av motorn.
(1) Tappskruv
2. Placera ett dräneringskärl under tappskruven.
3. Låt motoroljan rinna ut helt
5. Placera ett dräneringskärl under tappskruv nr2 under blocket
6. Låt motoroljan rinna ut helt
7. By ut tätbrickan och dra åt pluggen med 19 Nm.
8. Ta bort filtret och byt ut det till ett nytt.
16-1. Fyll på 2,200L olja.
16-2. Kör motorn på tomgång i 1-5 minuter, fyll sedan på oljetanken med 800ml
17. Lufta oljepumpen (sida 92)

7-6-3. Luftning av Oljepumpen
Denna procedur måste alltid genomföras när oljeslangen varit urkopplad ur oljetanken.
1. Nyp av ventilationshålet ca 5cm från oljetanken.
2. Låt motorn gå 5-10 sekunder på tomgång. Stäng av motorn och ta bort ventilnypan.
Om linjen luftat som det ska, så ska man höra en vindpust som indikerar att ledingen är intakt och redo för
manövrering. Om man inte hör någon vindpust så upprepa proceduren.
Titel: SV: Olje byte.
Skrivet av: simonarvestrand skrivet 20 september 2009 kl. 18:22:12
Jag nyper ventelations slangen varje gång jag byter olja , Jag använder en svets tång utan tänder .. Enligt Dealy ska man göra så här ..


7. By ut tätbrickan och dra åt pluggen med 19 Nm.


byter ni ut tätbrickan varje gång? är inte de en kopparbricka eller liknande som på bilar?
den bytte jag typ aldrig på bilar om den inte va helt förstörd vilket den sällan va,
Titel: SV: Olje byte.
Skrivet av: Nymoen skrivet 20 september 2009 kl. 19:00:00
Jag nyper ventelations slangen varje gång jag byter olja , Jag använder en svets tång utan tänder .. Enligt Dealy ska man göra så här ..


7. By ut tätbrickan och dra åt pluggen med 19 Nm.


byter ni ut tätbrickan varje gång? är inte de en kopparbricka eller liknande som på bilar?
den bytte jag typ aldrig på bilar om den inte va helt förstörd vilket den sällan va,
Nej den håller bra länge om man inte över drar den .