ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: RakKurva skrivet 12 juli 2020 kl. 11:06:07

Titel: 400 otäck på vägen
Skrivet av: RakKurva skrivet 12 juli 2020 kl. 11:06:07
Köpte en fin Outlander 400 för några månader sen och har nu kört den en del.
Den går riktigt bra och tar sig fram fint i skogen osv, men när man kör på grusväg tycker jag att den är lite otäck.
I kurvor är det som att den ibland vill fortsätta rakt fram (lite som att styra en framhjulsdriven bil när det är halt), har varit nära diket ett par gånger.
Har också varit med om att bakändan vill fortsätta fast ja bromsar vilket gör att den lätt får ställ vilket inte är så trevligt när man bara vill få ner farten så den inte kör rakt fram och av vägen.
Är det någon annan här som har eller haft en 400 eller känner igen det här?
Är det något man kan göra för att få bättre köregenskaper just på vägen?
Allt på den är original, inga däck som bytt osv. Fjädringen är på de mjukaste (men känns ändå ganska hård) osv.
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 12 juli 2020 kl. 20:51:41
En atv är odiffad bak ( i de flesta fall) så den vill inte svänga utan gärna skjuva framhjulen lite istället. När du börjar känna dig bekant med maskin så lär man sig oftast att hjälpa till med gasen lite så du sladdar ut bakändan lite istället för att framhjulen ska kasa.

Vilken broms använder du? Är nämligen inte alla bromsarna som tar på alla hjul utan vissa kan ta bara fram eller bara bak.
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 13 juli 2020 kl. 08:48:57
Jo, det där är typiskt för fyrhjulingar med diffad bakaxel, de vill rakt fram tills du svänger så mycket att du tappar trycket på det inre hjulet, och det börjar "spinna" mot underlaget - först då kommer den sväng du är ute efter, och då svänger den ofta mer än man vill.
MC-registerade nya ATV får därför inte ha diffad bakaxel, just för att de helt enkelt är farliga i händerna på en oerfaren förare.
Antingen får man köra försiktigt, eller ha skyddsutrustning på sig och träna på hur man kan hantera maskinen med en kontrollerad sladd.

Lutar man sig "utåt" i kurvorna så svänger maskinen lättare då den snabbare tappar trycket på inre hjulet.
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: RakKurva skrivet 13 juli 2020 kl. 10:56:05
En atv är odiffad bak ( i de flesta fall) så den vill inte svänga utan gärna skjuva framhjulen lite istället. När du börjar känna dig bekant med maskin så lär man sig oftast att hjälpa till med gasen lite så du sladdar ut bakändan lite istället för att framhjulen ska kasa.

Vilken broms använder du? Är nämligen inte alla bromsarna som tar på alla hjul utan vissa kan ta bara fram eller bara bak.
Försår hur du menar med gasen, men en 400 har inte så mycket att gasa med i ett sånt läge tyvärr :)
Handbromsen tar på alla 4 och foten på bakhjulen. Bromsar man med handbromsen tar den lite hårdare fram vilket för att man får ställ i stället, och de är ju kul om man kan sladda men utan kraft funkar de dåligt.
Kan de göra någon skillnad att ändra fjädringen?
Jo, det där är typiskt för fyrhjulingar med diffad bakaxel, de vill rakt fram tills du svänger så mycket att du tappar trycket på det inre hjulet, och det börjar "spinna" mot underlaget - först då kommer den sväng du är ute efter, och då svänger den ofta mer än man vill.
MC-registerade nya ATV får därför inte ha diffad bakaxel, just för att de helt enkelt är farliga i händerna på en oerfaren förare.
Antingen får man köra försiktigt, eller ha skyddsutrustning på sig och träna på hur man kan hantera maskinen med en kontrollerad sladd.

Lutar man sig "utåt" i kurvorna så svänger maskinen lättare då den snabbare tappar trycket på inre hjulet.
Jo de känns att den gärna svänger mer när man tar i ordentligt. Blir lite svajigt.
Har kört en del tidigare men inte upplevt det riktigt på samma sätt som med den här.
Hade en 800 för några år sen och kände inte alls på samma sätt. Då med servo ifs men de kanske inte ska göra skillnad.
Har ju så klart hjälm osv men vill ju inte köra av vägen. Känns lite olustigt då den beter sig olika beroende på vägen (gruset) också, ibland går de bättre och ibland känns de som man får krypa fram (typ). Kontrollerad sladd är svårt då man inte får upp den med gasen och med bromsen blir den otäck då baken kommer väldigt fort och vingligt.
Skön maskin annars :)
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: raptor350 skrivet 13 juli 2020 kl. 14:02:41
Kör du med 4 hjulsdriften i?

Min Outlander 400 går rätt så stabilt efter vägen.

Kolla så framhjulen har rätt vinkel mot styret.

Mät omkretsen på bakhjulen så inte ett däck är större.

Kolla så lufttrycket är jämt på alla däck.
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: RakKurva skrivet 13 juli 2020 kl. 14:44:24
Kör du med 4 hjulsdriften i?

Min Outlander 400 går rätt så stabilt efter vägen.

Kolla så framhjulen har rätt vinkel mot styret.

Mät omkretsen på bakhjulen så inte ett däck är större.

Kolla så lufttrycket är jämt på alla däck.
Rakt fram går den bra men de är värre i kurvorna  :-\
De har varit med bakhjulsdrift.
Hjulen står rätt och däcken är original.
Dämpare står lika och luftrycket lika så.

Hur har du dina stötdämpare inställda i hårdhet? (beror kanske på sin egen vikt också, ca 65kg väger jag) Mina står på mjukast, men känns inte speciellt mjuka vid övrig körning.
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 13 juli 2020 kl. 16:07:15
Valet av däck kan säkert spela in också, om du kört andra maskiner som inte uppträtt likadant, ju bättre grepp däcken ger mot marken, desto mer kommer du att uppleva att den vill rakt fram i kurvorna.
Hur din relativt låga vikt kan tänkas spela in är jag osäker på, men "burkar" man utåt i kurvorna så får det ju större effekt om man väger närmare 100 kg än 60.  ;)
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: RakKurva skrivet 13 juli 2020 kl. 16:36:16
Valet av däck kan säkert spela in också, om du kört andra maskiner som inte uppträtt likadant, ju bättre grepp däcken ger mot marken, desto mer kommer du att uppleva att den vill rakt fram i kurvorna.
Hur din relativt låga vikt kan tänkas spela in är jag osäker på, men "burkar" man utåt i kurvorna så får det ju större effekt om man väger närmare 100 kg än 60.  ;)
Ja har bara kört hjulingar med originaldäck men dom har ju varit olika på olika maskiner så klart.
De andra jag kört har varit större och starkare och då reglerar man ju kurvorna lite med gasen.

När du säger lutar utåt menar du alltså tex att man lutar vänster om man svänger höger? Känns ju helt fel. Man brukar ju vilja luta in i kurvorna för att inte välta, om de skarpt vill säga.
Varken jag eller maskinen är ju speciellt tung men nog ska den ändå vilja svänga.

Vet inte riktigt vad ja ska testa. Kanske kan fjädringen göra lite skillnad så ska testa att göra den lite hårdare fram.


Förrensten. Kul att ja fått så många svar. Tack för det!
Såg lite dött ut så tvivlade på att någon skulle svara alls. Var här för några år sen och då var det en väldig fart på hela forumet.
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 13 juli 2020 kl. 18:18:52
Går allt och ställa upp maskiner med lite effekt med. Är lättare med mycket pullver men går med mindre effekt med.

Kör en cf 520 och den kan jag köra fort med på grus och "sladda" bakändan såpass så det gör att svänga. Saknar effekten för att kunna gå på fullt breställ ur alla kurvor men kan få till såpass "sladd" så den styr dit jag vill. Krävs lite teknik ibland men det kommer efter att man kör och lär sig beteendet på maskin.



Spacer antingen fram eller bak kan ändra beteendet på maskin lite. Men inte garanterat till det bättre.

Antingen smalare bakhjul eller bredare framhjul kan hjälpa då det finns mer grepp fram förhållandevis till bak.
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: raptor350 skrivet 13 juli 2020 kl. 18:28:12
Min fjädring står på mellanläge bak och då har jag även en packlåda med diverse grejer.

Går ej ställa hårdhet fram på min outlander 400.

Kör jag med fyrhjulsdrfit så känner man stor skillnad att den vill gå rakt fram i kurvor.
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: Diesel Nordlöf skrivet 14 juli 2020 kl. 06:28:38
När du säger lutar utåt menar du alltså tex att man lutar vänster om man svänger höger? Känns ju helt fel. Man brukar ju vilja luta in i kurvorna för att inte välta, om de skarpt vill säga.
Varken jag eller maskinen är ju speciellt tung men nog ska den ändå vilja svänga.

 Att luta sig inått ger mer tryck på det inre däcken vilket ger dessa mer friktion mot underlaget och då svänger det bättre. Jag kör inte så inspererat att jag någonsin behöver tillämpa det vid vanlig transport så att säga. Däremot brukar jag hänga innåt om jag navigerar i skogen och vill minska svängradien. Det gör ganska stor skillnad

Men helt klart tvärtom mot att köra MC, men som sagt vid normal körning efter väg ska det inte behövas
Titel: SV: 400 otäck på vägen
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 14 juli 2020 kl. 08:38:43
JO, kan man burka så pass hårt inåt att man tappar trycket på yttre bakhjulet så svänger den också, men det är svårt i högre hastigheter.
Det är svårt att trolla fram en sväng med en helt diffad bakaxel, idealet vore om om diffen accepterade X antal % hastighetsskillnad mellan hjulen innan den diffade.