ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 2 mars 2014 kl. 19:04:54
-
tog med mej gps idag och körde 6mil prövade några gg vad toppfarten låg på.
kom upp som högst med nedförslut tillhjälp till 121kmh enligt nollad(fabrikinställd) hastighetsmätare vilket gav 119kmh enligt gps
allstå visar en nollad orginal mätare 4kmh för fort.
vilket jag inte kommer ändra på då det känns tryggare att ha det så.
jämnfört med bilen som visade 130kmh för samma hastighet så är accessens hastighetsmätare ok.
hursomhelst märkte att till början av körningen gjorde accessen 117kmh vilket ger 113kmh som max på rak väg ej nedför eller direkt uppför.
sen mot slutet så prövade jag att ge fullt uppför hyffsad rejäl lutning och accessen orkade ge 110kmh stadigt på mätaren men det började bluddra lite det sista.
och när det var rakt igen på bakkrönet så höll den fortfarande 110-112kmh men ville bluddra lite det sista. sen blev det lite värre.
släppte av tog det lungt och se prövade igen då bluddra den igen . men det är bara det sista om man skall maxa ur den.
vad tror ni är som kan vara felet ?
-
110kmh mätar fart ger ca 106kmh tycker att toppfarten är lite i det lägsta laget. :dntknow: :hmmm: :-\
konstigt att den oxå kan hålla sin toppfart i en sådan uppförsbacke ???
det känns som nånting inte är som det ska.
skall kolla tändstift imon m.m
-
Det är inget fel på maskinen, soppan tar slut i förgasaren när man ligger en stund på max.
-
fast jag gjorde ju en paus och prövade igen?
konstigt att soppan i förgasaren tar slut vid fullgas :hmmm:
varför är min toppfart så låg. när jag läser runt här gör alla avstrypta access 450 mellan 125-130kmh GPS FART
känns som att jag får riva loss grenrör och avgas samt förgasare.
kolla över allt
-
De har väl drevat om den då?
-
knappast när jag kommer upp i 120kmh nedför utan övervarvningskydd.
fanns mer att ge men vågade inte. blötvägbana
just den gången bluddra den inte . men sen när jag testa igen och med belalastning uppför och sen plan mark så bluddra den
-
Släpper du av hinner förgasaren fyllas upp igen och då är det bara att genomföras på han igen.
-
okej men då kan det vara nåt annan fel i såfall.
-
Ja det sitter förgasare på den
-
Kan det inte vara en för fet blandning som ger bluddret på toppen? Har du bestyckat om den eller är det original?
-
Ja det sitter förgasare på den
öhh ja
-
Kan det inte vara en för fet blandning som ger bluddret på toppen? Har du bestyckat om den eller är det original?
dom jag köpte av (butik) beg sa att den skulle vara HELT avstrypt.
men jag tror inte den är det nu när jag märker att toppfarten är lite låg.
maskinen har gått 98mil sitter rullgas på den.
och det 3 hålet är uppborrat i luftburken. angående förgasar betyckning samt avgas så vet jag inte .
men den accar rätt bra och är väldigt stark men har inte riktigt topp klippet man önskar.
har ifs byggt en egen QC quit core men har inte förminskat nånting?
mer än att avgaserna får gå lite omvägar genom det perforeade orginal röret som nu är en qc.
-
Är det bludder eller hackar den på toppfart? Hackar den så kan den ju gå för snålt också (vilket brukar vara det vanligaste problemet vad gäller bestyckning av avstrypta maskiner)
-
Svårt att säga. Den dör av liksom känns som nåt pajar. Hela hojen tappar fart . Känns precis som man råkar dra fullt med bilen med tom tank nästan. Den bluddrar till och ger ingen effekt
-
Svårt att säga. Den dör av liksom känns som nåt pajar. Hela hojen tappar fart . Känns precis som man råkar dra fullt med bilen med tom tank nästan. Den bluddrar till och ger ingen effekt
-
Smäla den när man lägger av gasen?
-
Hehe nä den smäller inte direkt. .
-
skall plocka ner den i helgen och kolla betsyckningen.
vad är std betsyckning och vad har man vid helt avstrypt maskin?
-
Är jag ensam här eller ?
Har iaf beställt dial a jet så jag slipper tänka på bestyckning o skit
-
http://www.4speed.se/sv/artiklar/acces-valve-piston.html (http://www.4speed.se/sv/artiklar/acces-valve-piston.html)
Tja! Har monterat Daj på min hyosung...
kan lägga ut en bild på hur ja gjprt i morrn om du vill...
Såg att avstryp-kittet till din hoj innehöll trottel, huvudmunstycke och cdi-box... (längst upp)
-
Ja gör gärna det. Känns lite osäkert. Och jag beställde från ebay blev troligen dyrare än att beställa hemifrån >:(
skall man byta cdi box vid avstrypningen?
Vad kör du med för munstycke ihop med dial a jet ?
Och hur tycker du det funkar annars ?
-
Vet i te exakt vad man har ändrat mellan 07 å idag..
å ja vet inte om det är några stora skillnader mellan acces och hyo heller.
Men.
Tror att grundprincipen är den samma. :)
På min har ja ändrat en del...
men, på hyo byter man inte cdin va ja vet.
VacumTrotteln är borrad så att den inte lyfter ända upp orginal..
huvudmunstycket är gigantiskt. Troligen för att nålen aldrig går ur den..
lågfartsmunstycket har ja biffat upp lite och justerat lågfartsskruven..
provade å sätta i 160 på huvud, men då räckte inte dajen till... så ja kör med orginal på huvudmunstycket förtfarande.
Kollar lite i morrn... :-)
Mvh
-
min är avstypt och annan cdibox. cdiboxen gjorde stor skillnad på min tyckte jag. var ute med min kusin som kör en ltr450 och en kompis som kör raptor 450. körde lika med dom men tog dom på toppen. har bytt till 15drev fram dock på min. Har även kapat av katten och ersatt med ett 44mm rör. blev sjukt impad av att den körde lika med dom :)
-
Mkt intressant.
Kan du speca lite exakt som en lista på vad du gjorde.
Tex vilken bestyckning nr vilka munstycke n du bytte m.m
var köpte du prylarna. ?
:D
-
Min va avstrypt när jag köpte den.
Det jag gjort är att bytt cdi (köpt här på forumet) 15 drev och bortplockad kat. Bestyckning har jag ingen aning om
-
Okej men bra info ändå . Så du tyckte cdi boxen gjorde skillnadaccess väl det från access eller std trim cdi ?
Vad var skillnaderna?
Om din access går jämnt med ltr 450 och yamha 450 så går din access väldigt bra eftersom accessen väger en hel del mer
-
Tja!
Där va du, tappade bort tråden.... :-/
Tror att det satt 37 munstycke på lågfarten.
Satte dit 42.5.
Huvudmunstycke orginal.
Daj på mitten.
Lock på luftfilterbox av.
-
Okej men bra info ändå . Så du tyckte cdi boxen gjorde skillnadaccess väl det från access eller std trim cdi ?
Vad var skillnaderna?
Om din access går jämnt med ltr 450 och yamha 450 så går din access väldigt bra eftersom accessen väger en hel del mer
ja dom tyckte också det var sjukt skumt. jag har kört en hel del på hans ltr och alltid tyckt den var sjukt rapp så det är faktiskt lite märkligt. synd bara att den vibrerar mer än deras bara. vet ej vad det beror på, obalans kanske?
-
Tja!
Där va du, tappade bort tråden.... :-/
Tror att det satt 37 munstycke på lågfarten.
Satte dit 42.5.
Huvudmunstycke orginal.
Daj på mitten.
Lock på luftfilterbox av.
hjälper inte dajen även lågfart ?
Har hört att dajen kräver orginal munstycke Main.
Men vad är det för nr på orginal ?
-
Tja!
Där va du, tappade bort tråden.... :-/
Tror att det satt 37 munstycke på lågfarten.
Satte dit 42.5.
Huvudmunstycke orginal.
Daj på mitten.
Lock på luftfilterbox av.
Bra info ()p
-
Nu går min lite bättre. Toppfarten har ökat till 120kmh enligt hastig smätaren vilket visar 3kmh för mkt. Så nu gör den 117kmh gps fart ':)
börjar undra om min verkligen är inkörd ännu ? :hmmm:
-
Min första hyo minns jag som otroligt trög å köra in...
tog låååång tid innan den släppte i motorn.
Sen va den känslig för vilken noicekiller ja provade bla.
Den här har varit snällare, men ja va snabbare med att plugga ur den oxå...
Jag fettade på lite på lågfarten för att den gick något magert på lågregistret men som den skulle på mellan och topp.
Vet inte vilken storlek orginal huvudmunstycke har..
men det är en bra start att börja med.
Mvh.
-
Gav hojen en service olja filter m.m . Och bytte stift det var vitaktigt så han går lite snålt. Funderar på om det kanske är bra sen när jag monterar dial a jet.
Helsyntet oljan valvoline synpower gjorde gott med lådan och koppling
men det känns som den börjar släppa nu som du säger. Den går helt klart bättre och bättre. Nådde 121kmh kanske fort nu.
Väntade inte ens på att det skulle öka. Bara drog fullt en kort stund.
Kör 5 mil per gång jag är ute. Det verkar göra gott
-
plockade isär förgasaren för att höja nålen ett hack för att få den att gå lite fetare på mellanvarv där jag ligger mest och kör.
såg detta
lågfart s munstycke 42.5
main munstycke 147.5
den svarta trotteln hade kvar sina 2 st hål som släpper vaccumet som skall göra att den inte gasar fult.
limmade igen dessa 2 hål på själva trotteln. dessa hål satt var sin sida om nålen hål typ.
slängde ihop grejorna och provkörde. märkte inte ett tillstymmelse till skillnad :hmmm: :dntknow:
fattar ingeting. skall dessa hål i trotteln pluggas eller inte?
den går att få upp i ca 122kmh nerför gps fart ca 125kmh hastighetsmätare fart.
skall koppla in dial a jet blir det ingen förbättring får jag se över min egen byggda qc och släppa förbi lite mer avgaser. just nu är jag nöjd med ljudet som är lagom
böjen ser jag inte glöda vid landsvägskörning men vid kö körning kan man kanske ana liten tendens . men inte mkt knappt nånting.
-
men den gör typ 114- 116kmh gps fart på rakväg
inget bludder längre
stiftet såg ut att ha gått aningens snålt innan höjningen av nålen.
synd att man måste riva halva hojen för att komma åt stiftet :hmmm:
-
Har googlat runt lite. Och hålen under trotteln skall man tydligen inte plugga. :hmmm:
-
jag fattar inte det med att kröken glöder.. kvittar hur hårt jag kör min så glöder den inte.. :/
-
Det är ju bra. Har inte sett det på min Heller men jag har kört landsväg mest. Fartvinden kyler bra
-
Ska det vara 2 hål underkant trottel ? Skall ta isär nu. Skulle vilja ha svar
-
Tack för snabba svar. Plockar bort dom nu iaf.
-
Tog bort mina pluggar av dom 2 hålen i underkant trottel samt höjde nålen max ett hack ytterligare
helt annan respons på maskinen. Mellanregistret är mkt brutalare. Tror jag har för klen bestyckning helt klart. 147.5 i Main munstycke är nog minsta laget.
Väntar på dial a jet från ebay kommer nog göra susen
-
Hur går det. ?
-
Min access ska vara 175,5huvud munstycke och 55,5
Lagfart. Kan de stämma? den toppar 125-130 men tycker den Accelererar
Dåligt. Kan de bero på detta. Fan att jag inte kan motorer bättre
-
Rydberg rullar du i Sthlm?
-
Hej nej Stenungsund eller Göteborg.
När jag läst verkstads boken . Så verkar 165.5 vara main
Har ifs monterat dial jet på min nu. Men inte hunnit testa då kamkedjan rappa över så avgas ventilerna slog i kolven :(