1
Scannat Blocket en tid men dessa verkar gått upp i rök... eller har de kanske sjunkit?
PM:a om du har nåt, främst maskiner med moms.
PM:a om du har nåt, främst maskiner med moms.
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 2
Övrigt / Timmervagnsjobb« skrivet: 15 januari 2019 kl. 18:39:12 »
Jag har lite jobb åt en atv med griplastarvagn om nån är sugen.
Skall rensa lite i en park, blir kanske 10-20 kubik som skall ner. Vill du komma och hämta så sänd PM, annars tar jag skotare och flisar alltihop. Mest barr. (geografiskt så är det där Skåne, Småland och Blekinge möts... ungefär) 3
Säljes / Mercedes C63 AMG säljes« skrivet: 31 juli 2018 kl. 22:16:00 »
Vit kombi med svarta detaljer tex fälgar, grill, speglar mm.
All utrustning, svart skinn, nybesiktigad, nyservad. Performance package med bla 40% diffbroms. 525 hk, 2009, 14600 mil, 279' eller bud/byte. PM för info. 4
Videos och bilder / Photobucket« skrivet: 31 maj 2018 kl. 23:45:18 »
Photobucket är en sida där man kan ladda upp bilder och sedan ta en länk och på så vis få in bilderna på forum mm.
Jag har typ tusen bilder där och flera finns i forum mm men för ett par år sen kom de på att de skulle ha betalt. 400 dollar i årsavgift! ...betalade man inte försvann bilderna från "tredje part" dvs forum mm. Nu råkade jag kika in i en gammal resetråd och där var ju alla bilder tillbaka! Vet nån om de tjurat klart med detta trams eller om de bara lättat lite tillfälligt? Lägger in tre bilder som test. Första är på en Honda ute på landsbygden i Ukraina i höstas. ...den passar liksom inte in... inte utan man funderar på eventuellt stöldgods. I bilden ovan ser man min cykel, en tant stod och kollade... och det var ofta folksamlingar när man kom in i byar... de trodde väl man var från rymden eller nåt. Så här såg annars deras cyklar ut: Huvudmålet i Ukraina var Tjernobyl, och ja... dessa druvor växer inne i den stängda zonen... och nä, jag provsmakade inte: 5
Allroad/Offroad / OPERATION HYDRA / Ryssland runt« skrivet: 19 februari 2017 kl. 20:05:24 »
Även denna tripp är gjord på två hjul, är detta ett oöverstigligt problem går det att avsluta redan nu.
För er andra erbjuds här en liten berättelse som jag hoppas kunna ge inspiration till en egen tripp, och det funkar jättebra att åka tex en sväng som denna på atv. Alla reser ju med olika mål, och ibland har man själv olika mål med sina resor. Förra året var mitt mål att lära känna nya cykeln och eftersom jag inte åkt österut kände jag att det kanske kunde vara trevligt, trots att området där är rätt platt och vägarna ganska raka. På ”gamla dar” har visst historieintresse väckts och därför ville jag kombinera resan med en del besöksmål, ofta av militärhistorisk anknytning. Det är först nu man liksom greppat hur nära Sverige varit olika världshändelser… och hur nära saker kunde gått väldigt illa även för oss här. Historien har ju en tendens att upprepas, så vissa saker bör man nog dra lärdom av och inte glömma. Det är länge sedan man gick i skola nu, men det känns som om fokus låg på helt andra saker då än vad man många gånger på egen hand finner intressanta/givande/skrämmande. Och kanske särskilt vi här nere i söder borde ta och kolla vilka avstånd det var till händelsernas centrum… Aja, midsommardagens morgon rullade jag på färjan mot Rügen och framåt eftermiddagen kom jag till första stoppet, Peenemünde! Där fanns förr en bas för lufttorpeder. Dessa provsköts utmed kusten och dess bana kunde där följas under utvecklingsarbetet. I början gick ofta dessa provskjutningar fel, torpederna trillade ner lite varstans, exempelvis fick vi i Småland en utanför Nybro och det är bara några kilometer från var jag bor så klart att man blir nyfiken! Den exploderade tydligen på tusen meters höjd, men… tänk om… Dessa kom sedan att kallas V-2 och är egentligen raketer, robotar eller missiler med dagens benämning. Här är en bild där både V-1 och V-2 syns. V-1 krävde startramp medan V-2 var betydligt mer mobil eftersom ramp inte behövdes. Dessa robotar utvecklades bla eftersom Tyskland i sviter från första världskriget inte fick ha vilka flygplan som helst, och som propagandavapen var de mycket effektiva. De nådde tex London på bara några minuter och V-2 briserade utan förvarning. V-1 gick betydligt mer långsamt och hade ett drivsystem som ”smattrade” karakteristiskt så folk varnades innan nedslag. V-2 kom dock från ”ingenstans” och moralen påverkades hårt. De mer materiella skadorna blev dock rätt marginella, så värst många dödsfall orsakade de inte heller. (det var betydligt fler som dog vid tillverkningen än vid detonationer) Dessa vapen måste stoppas och britterna genomförde 1943 operation Hydra vilket innebar en bombning av hela udden där anläggningen fanns. Skadorna blev dock rätt få och det försenade bara leveranserna med ungefär sju veckor, men det gav ledarna för Riket oro och det hela genererade en flytt av anläggningen till gruvor längre ner i Tyskland. För övrigt kan nämnas att flera av de överblivna V-2:orna plockades efter kriget till USA för att undersökas. Även ett flertal av teknikerna plockades över dit, bla Werner von Braun som varit chef för projektet. Dessa jobbade sedan på NASA i kapplöpningen mot rymden, men även med kärnvapenbestyckade robotar… som ju faktiskt V-2 stått modell för i många fall. I vilket fall som helst blev jag besviken på museet, visserligen heter det ”tekniskt museum” men det är ju raketerna man vill se! …men de skäms kanske… för där fanns knappt någon info alls. Jag tog iaf en bild på en järnväg de hade där, med slipers av järn! Jag kom sedan in i Polen och åkte där färja en liten bit… där har de minsann tänkt till och lagt asfalt på däck! På så vis har man ju bra friktion även vid regn… vilket uppskattas av oss med två hjul. Jag skall inte säga att jag intresserar mig för arkitektur, men visst kan man ibland se grejer som man gärna lyfter på ögonbrynen åt! Detta polska hus då tex: Det föregående huset ligger inne i en ”nöjespark” och är av utställningstyp… medan detta är ett hus med böljande fasad och krokiga fönster mm i verkligheten, alltså något som faktiskt används: Historien har lätt för att förvrängas, vad som är sant och inte är inte alltid så lätt att veta i efterhand… jag hade hört att andra världskriget startade eftersom Hitler låtit klä ut tyska soldater till polska och sedan låtit de ”anfalla” tyskarna… som då besvarade elden. Jag kom ut till udden utanför Gdansk som heter Westerplatte och fick då en annan version. Eller ja, det med utklädda tyskar kan ha förekommit, men då på en radiostation längre ner i Polen, så kanske de första skotten avlossades där… mina historiekunskaper slirar här. Men nu är jag i trakterna av Gdansk och ett bepansrat tyskt slagskepp från första världskriget som numera var skolskepp gjorde här ett vänskapsbesök… när kanonerna tidigt morgonen den första september -39 sänktes och tornen vreds mot land och avfyrades mot den 200 man starka styrkan på udden. Att få kanontornen från ett slagskepp riktade mot sig måste inge en speciell känsla… De polska soldaterna som besköts höll tydligen ställningen i en vecka och är numer extrema hjältar i Polen. Dessa tillsammans med alla andra polska förebilder fick sedan under öst-tiden ett monument rest efter sina bedrifter. Detta monument ser man ofta på nätet och öst har ju en fantastisk förkärlek till betong, så därför förvånades jag över att detta minsann är huggen granit. Det restes 1966 och består av 236 block, en minst sagt imponerande pjäs: Polens vägar har ibland en del att önska, många är så nedslitna och nedtryckta av tung trafik att hjulspåren är runt decimetern djupa. När det då regnar hårt så fylls dessa av massa vatten… och möter man en buss eller lastbil känns det som om någon kastar ett badkar med vatten på en! Då gäller det att hålla i styret… men när man sedan har turen att hitta boende med nybyggt och rymligt garage då är lyckan fullständig! Jag har nu kommit ner i Polen en bit, lämnat kusten och när jag vaknade morgonen därpå sken solen och jag behövde bara gå över gatan för att göra ett besök i världens till ytan största borg, Malbork. Det är tydligen även Europas största tegelbyggnad och även om den spelade viss roll under andra världskriget så tänker man ju självklart främst på denna som ordensborg under medeltiden med riddare, lansar och rustningar. Fästningen är inte bara imponerande pga dess storlek, kollar man detaljer så förvånas man verkligen! De inte bara gjort utsmyckning i blandade material, de har även lagt ner tid på varenda detalj man numera sällan ser i modern produktion. Notera att pelarna är av olika bergarter, de har flinta där min hand vilar och sen dessutom gjort figurer på varje sida på pelarens fötter: De hade massvis med olika former på teglet de använt, inte bara de vanliga fyrkantiga klossarna man normalt sett ser på byggen, de hade även diverse andra detaljer… här tex har de en fin övergång från radie till rät vinkel: Polen har inte samma ekonomiska möjligheter numer, här är ett tecken på framåtanda men likväl sparsamhet. De har alltså byggt stor motorväg, men bara belagt ena sidan… som nu funkar som landsväg. Ökar trafiken och ekonomin tillåter det kan de alltså fixa en motorväg ganska så smärtfritt: Nu är det ytterligare en annan beläggning… betongblock! Det indikerar tysk militär verksamhet. Jag är nu i nordöstligaste delen av Polen, strax intill Vargskansen… dvs Hitlers bunkersystem som byggdes inför invasionen utav Sovjetunionen, alltså operation Barbarossa. Hitler ville alltid leda invasioner och anfall från platser så nära som möjligt och hade tidigare därför mestadels använt sig av tåg för sin stab. Men i början av 40-talet byggdes anläggningen och här stannade han mer eller mindre hela resterande del av kriget, dvs hela kriget styrdes härifrån och det var även här sprängattentatet mot honom ägde rum. Anläggningen är imponerande, och det jag kanske gillade bäst var att bara kärnan var inhägnad, man kan alltså ”upptäcka” saker där i skogen på egen hand! Självklart besökte jag även den inhägnade delen, bodde faktiskt på ”hotellet” där och framåt kvällen avtog springet i skogen och man kunde då ostört fortsätta sina stråk… Här är en av de sista bunkrarna som byggdes, nummer 13. Det är Adolfs egna och han hann endast använda den 12 dagar innan området lämnades… bunkern är minst sagt stor utvändigt, väggar och valv är fem-åtta meter tjocka och där fanns även luftspalter och sen nya valv, detta för att ge ”fjädrande” dämpning vid eventuellt bombangrepp. Adolfs rum i bunkern var dock blygsamma 2,75 x 3,35.. dvs inte ens tio kvadratmeter. Han lämnade bunkern strax innan ryssarna kom och begav sig till bunkern under Berlin, där han ju avslutade sitt liv. Gränsövergång mot Litauen och i dessa trakter är de inte så noga med hur man drar varm- och kallvatten. Det gäller även Polens östra delar… på ettgreppsblandare skall man ibland vrida så att den färgade punkten kommer ovan pipen för den sortens vatten. Skall man ha kallt vatten, dvs blått, så får man därmed vrida åt vänster… då är ju blå punkt ovan pipen och kallt vatten kommer. Nu var ju inte detta ett problem, men eftersom det inte ens var enhetligt så blev det nästan det… Grusvägarna i Litauen är minst sagt stora ibland… att fånga storlek på bild är inte alltid så lätt, men här kan två långtradare med lätthet mötas i landsvägsfart. En annan grusväg i ett annat område byter skepnad och får militär prägel… denna gång av sovjetstil. Jag närmade mig en missilbas från kalla krigets dagar, Sovjet lät bygga en bas i ödemarken med kärnvapenbestyckade missiler. Var och en 70-100 gånger starkare än bomben som föll över Hiroshima… och basen innehöll fyra missiler på denna bas. Löjlig bild, men detta är ett trettio meter djupt hål (notera tex dörren även där nere) och här under mark stod pjäserna förr… 30 meter höga, redo att plocka bort Europa. …mindre än 40 mil från Sverige… med en räckvidd tillräcklig för större delen av Europa. Nästan det enda som syns ovan mark är detta lock och basen är numera ett museum för kalla kriget, med både öst- och västpropaganda, prylar, vapen, bilder mm. Ytterligare ett ställe som får en att tänka efter…… I Litauen ogillar man ofta att folk går rundor i skogen, inte alla som har allemansrätt ju men skyltar generellt är rätt ovanliga kan jag tycka: Eftersom jag gillar båtar och vatten så drar jag mig gärna mot hamnar när jag är på resa, här blev det tex paus ute på landtungan Kuriska näset i orten Nida.. och i bakgrunden ser man de enorma sanddyner jag strax därpå besökte. Sanddynernas bortre del är ryska, de har ju en liten enklav här… som jag åkte runt (därav titeln ”Ryssland runt”) eftersom jag inte orkade med alla tillstånd mm för tillträde. Det är ju inte utan man blir lite sugen… och här såg jag faktiskt inga skyltar! I den lilla skogen utmed utjämningskustens strand stod dock skyltarna igen… Rätt intetsägande bild egentligen, men här skulle det alltså enligt Booking.com och GPS:en ligga ett boende av något slag… och tyvärr var det ofta så här. Man fick därmed ofta leta boende rätt tidigt på kvällen för att ha tid på sig… bokade sällan, ville ju se irl först… men det löste sig varje natt. Är man intresserad av att bada och sola är stränderna enorma, någon direkt trängsel plågas man inte av heller. En klurig grej för att slippa fylla skor med sand efter badet! Här är en annan strand, lika öde den… Utmed stränderna finns ibland försvarsställningar, här är en som erosionen börjat gå illa åt: Man stöter ibland på monument som påminner om det nazisterna gjorde mot judarna i början på 40-talet. Ingen annanstans i det naziockuperade Europa var juderensningen så grundlig som här, med över 90% av landets 220 000 förintade. Och man skall inte glömma att det långt ifrån alltid var tyskarna som utförde dåden, i många fall var det faktiskt den inhemska och egna befolkningen själva. Vad som hänt i mer modern tid med folket tex här vet jag inte… men öde områden stöter man på lite då och då. Raka vägar ja… Ett besök uppe på kap Kolka kände jag var nödvändigt och även här är det himla likt tex skogarna uppe på Böda på norra Öland. Fjärrvärme är nog något som inte slagit igenom riktigt… och en annan tanke, märkligt att inte nån mopedburen ungdom sätter fyr på hela klabbet, skulle ju bli en fin brasa! …men en kall vinter… Nu åker jag HH-ferries, dvs båten mellan Helsingborg och Helsingör! …eller njae… samma båt eftersom rederiet hyrt in den, men annat vatten… är här på väg mot Ösel. Ösel är Gotlands systerö och visst finns det likheter! Här är det frukost i diket intill några nybyggda väderkvarnar på nån turistgrej Det där med att varmgalva stål anser folket här vara himla onödigt När en väg övergår från asfalt till grus, så varnas det för det med skylt Och på tal om skyltar… Gotlands systerö som sagt… Jag åkte ner till ön absoluta sydspets och världens ösregn med åska och muller kom.. jag tog in på restaurangen och lät det mullra bäst det ville där ute, beställde stekt strömming… och… fick in… nåt mini… Helt omöjligt att rensa ju så troligen skulle man äta rakt över… det gjorde iaf jag. Stjärtfena är krispigt och gott! Det så vanliga pyramidbyggandet på Öland/Gotland finns även här: Ön är inte så stor och vägarna är inte så många.. jag var i land tre dagar och hann köra typ överallt tror jag… ändå var detta den enda riktiga väderkvarnen jag såg. Gotland leder därmed den grenen. Provade GPS:ens boende ibland, det funkade ungefär lika kass som Bookings adresser i Litauen. Men det löste sig ju alltid till slut, här kom jag till ett äldre par som förr hyrt ut sin övervåning till turister men som de sista åren haft permanentboende på… så där kunde jag inte bo… men de kom på att de ju hade inredd källare med soffa och eget badrum, det fick jag hyra för en tjuga. Bara rulla in hojen och hade sen egen ingång dessutom. Perfekt! Baltikum verkar inte ha egna banker, när Sovjet föll gick svenska banker in snabbt som ögat… och att detta är en skylt för en pengaautomat begriper ju tom en genomblöt svensk. Vidare vidare vidare! Tråden döpte jag som sagt till bla Ryssland runt, men kommer inte köra en enda meter i Ryssland… här är dock ytterligare en bild på en liten bit av Ryssland, den pampiga Ivangorods fästning med Narvafloden i förgrunden. Målet i Narva var det svenska lejonmonumentet och efter en del snurrande hittade jag det. Nu blir det motorväg mot Tallinn, och nog är det väl rätt udda att ange ett vägavstånd när det är rätt många timmar färja inblandat? I Tallinn hamnade jag på ett nedgånget hotell, som visade sig vara ett hostel… det gäller att läsa noga! Kom från andra hållet, frågade i receptionen om det gick bra att ställa cykeln på bakgården och jodå… frågade när de låste grinden men damen förklarade att receptionen alltid var bemannad så om den var låst kunde jag bara komma inom och be dem öppna. Smidigt tänkte jag och tog rummet! …väl ute noterade jag att verkligheten var liiite annan… Grinden räcker inte ens över till andra stolpen! …som ju inte fanns… så även om man stängt grinden hade den bara täckt halva infarten. Och bortom där stolpen skulle varit fanns inget… så ÄVEN om grinden nu räckt dit kunde man lika gärna kört vid sidan… och bakgården har fått grannhusen rivna så man kan lika gärna komma in/ut den vägen… osv.. aja. Det var liksom precis hur många fel som helst i alltihop! Som bonus var hostellet mer eller mindre fyllt med gästarbetare från Ryssland, när de kom hem var det fest… varenda kväll. Ljudligt. ”Vi” hade ett gemensamt kylskåp i hallen, det luktade rökt kött i hela korridoren så en morgon kikade jag in och skåpet var fullt med rökt kött. Hade dock inte telefonen med mig så bild fick vänta till dagen därpå när nästa tillfälle gavs och då var nästan allt borta, endast lite på övre hyllorna låg kvar… jisses vilken åtgång! Som tur var är man minimalt på boendet, körde och letade efter sjöfästningen och fängelset Patarei när jag passerade en parkering… Finländarna som ställt sina bilar här kommer få en otrevlig överraskning när de återkommer. Fästningen är väl värd ett besök, men det är en halvruskig anläggning… jag mötte faktiskt de som grät. Jag följer sällan med guider utan brukar kika lite själv, men detta ställe väckte mer frågor än svar… fast nån guidning noterade jag aldrig… och allt var bara lämnat, liksom bara släppt. Väder och vind gör sitt bästa för att återta bygget till naturen. Här är iaf en bild på en korridor, varför de har en kokplatta mitt i allt gick inte att begripa. I andra flygeln fanns ett rum som de med en handskriven liten skylt uppgav vara ett rum för hängning, och visst… kanske… i taket ovan schaktet fanns resterna av något som nu var avbrutet, kanske en ögla/krok? Utsikt är trevligt, här är jag i tv-tornet efter en fin lunch med vidunderlig utsikt… fotot är taget mot Tallinn och med Sverige i förlängningen. Tv-tornet har en viktig del i frigörelsen från Sovjet för Estland, för i samband med den ”sjungande revolutionen” som utan blodspillan lösgjorde hela Baltikum användes i tex Estland mänskliga sköldar för att skydda radio- och tv-stationer och just tv-tornet försökte sovjetisk militär storma men de lyckades inte… tydligen sprang många kängor där i rask takt uppför alla de där trappstegen. I Sverige beräknar ofta köpmännen hur mycket de tjänar per hyllmeter i butikerna, varje kvadrat skall användas och varje krona har eget fokus. I Estland kom jag in i en affär där en stor sten låg kvarglömd sen bygget… inte riktigt samma tänk där. På tal om affärer… så i nästan samtliga finns det olika sorters öl-snacks… alla med fisk som råvara. Tur man inte dricker öl. Den finländska hamburgerkedjan finns lite överallt i Estland, men att sälja något och kalla de jättesega och usch vet jag inte om det känns riktigt lämpligt… Kadriorgs slott fick också ett besök, hade sett bilder på nätet och ville se i verkligheten… och oj så litet! Rysslands första kvinnliga regent Katarina I hade stället som sommarpalats och det har även fungerat som presidentresidens, men nu ligger det sistnämnda i en egen byggnad strax intill. Så gör även Peter den Stores jaktstuga, men här är alltså slottet som numera fungerar som konstmuseum: Utmed kusten i utkanten av Tallinn finns ett monument av kolossalformat, med massa betong och totalt obegripligt… ser ut som ett brofäste, mot Finland… eller jag vet inte. Jag körde iaf upp och kikade, det är byggt som en optisk synvilla med en 35 meter hög obelisk och helt utan skyddsräcken och annat trams… bra! Man måste alltså tänka lite själv här. Senare hittade jag att det heter Maarjamäe memorial och är ett minnesmärke för stupade ur den sovjetiska armén. Den placerades tydligen mer eller mindre mitt på en begravningsplats för både tyska och estländska soldater… och av detta finns lite kvar att se ”bakom”, dvs åt det hållet sjön inte är. Denna bild låter jag nästan helt tala för sig själv… fickplunta?? Tiden för avfärd närmade sig och då kom jag på att jag ju faktiskt aldrig varit på Åland! …och båten skulle ju tydligen stanna till där nån snabbis, för att på så vis kunna få sälja tax-free ombord… därmed borde man väl kunna få gå av där? Japp, man fick lapp och egen kö. Man blir väckt mitt i natten och här går ju solen upp extra tidigt: Morgonstund har guld i mund, här var det frukost intill Bommarsunds fästning, innan klockan sex. På 1800-talet lät Ryssland befästa sin yttersta gränspost åt väst, dvs Åland. Detta skedde genom Bomarsunds fästning men den hann inte ens bli klar innan den var omodern… och besegrad… de lade den åt det enda hållet som angrepp kunde ske ifrån med tanke på segelbara farleder osv, men tekniken hann ifatt och engelsmän och fransmän kom under Krimkriget från ”fel” håll och nederlaget blev ett faktum. Vid detta torn låg ett bra gäng med ryska kanoner i ypperligt skick. Alla var stämplade med årtal kring sekelskiftet 1700-1800 och med ståtliga emblem. Strax intill ser man de nästan färdighuggna blocken som vid anfallet ännu inte kommit på plats …eller kanske det är reservdelar till det som skadats här? Inne på storön bor tydligen Tomten… jag visste ju att han bodde i Finland men inte trodde jag väl att det var här?? Naturhamn har man ju hört talas om, men detta är alltså en naturlig trailerramp! (slirmönster efter felhjulsdrivna bilar kan anas) Vägarna i området har rätt slitstark beläggning Så, äntligen sista bilden! Åland är lämnat och jag glider in mot Stockholm och noterar då en liten passagerarbåt med ett namn som åtminstone i mina hemtrakter klingar väldigt dåligt… sjögull är minst sagt ett otyg. Men visst, vill de ha det i Stockholm så inte mig emot. Rundan blev på knappa 500 mil och jag var iväg i 14 dagar… hade tält och allt därtill med mig, stormkök osv… men inget av detta användes. På Ösel i närheten av Kallaste var det dock himla nära för där var det fantastiskt fint, gott om lämpliga platser och fina vikar… men under resan regnade det under precis varenda dag. Vissa dagar bara lite, men andra dagar desto mer så man var lite trött på det där och YR.no siade om regn strax efter mitt besök i Kallaste så jag lät bli. I Narva hade YR dock fel, de påstod att åska och regn skulle komma kl 16, men det kom faktiskt 15:55. Norrmän…… 6
Säljes / Vattenskoter Yamaha FX140 nästan nyskick« skrivet: 6 oktober 2016 kl. 22:59:40 »
Driftsäker och soppasnäll men ändå snabb (över 50 knop)
PM för mer info/bilder. Höstpris 7
Videos och bilder / GOTLAND - Den blomstringstid nu kommer« skrivet: 12 juni 2016 kl. 20:40:00 »
Runt nyår 2014-15 började en kompis prata om att vi borde åka på semester ihop, han hade små tvillingar och hus och massa annat så han hade inte varit iväg på nåt år och var lite avundsjuk på de resor jag åkt på.
Vi pratade om lite olika mål och kom fram till att Gotland ju faktiskt är ett ställe ingen av oss hade varit på men som man ofta hör gott om. Jag planerade inget för detta, men han satt på Google-maps varje kväll och kollade platser, handlade tillbehör på Ebay, mm, mm… Våren kom och strax därpå sommaren. Vi snackade lite då och då om vår resa och vid ett tillfälle blev jag lite fundersam på nåt han sa… Ehh… hur menar du att vi skall åka? ATV så klart, vaddå?? Jaha, jag trodde mc! Men nä, han hade ingen mc och frun tillät inte mc-köp… och jag hade ju bara en terrängreggad Grizzly. Och hans var ju traktor. Dvs inget man bör åka milvis med, eller? Men jodå, hans funkade fint på vägar sa han så jag fick kolla Blocket. Han har Polaris 800 så jag behövde därmed något större. Hittade en Outlander 1000 en kväll, kopplade släpen och hämtade. Den var utan lastrack, packlåda mm, så därmed fick första semesterveckan en bokning: fixa ATV resklar! Vi hade plan på en vecka, med självhushållning och tält. Dvs inget hotell, inga campingar och ingen kebab. Som vanligt fotar man massa, här har jag sållat ut ett fyrtiotal bilder, och precis som vanligt fotar jag helst lustigheter och märkliga grejer. De vanliga turistprylarna har ju folk redan sett, eller kan de bildgoogla fram. En del naturscener och vägbilder kommer också med naturligtvis, svårt annat på en ö som Gotland. Runt Visby kokar det av folk, extremt massa turister precis överallt! Men redan efter några mil kommer lugnet och hus mm påminner rätt mycket om standarden man annars ser på den polska landsbygden. Just detta är ju dock en busskur, verkar vara nån form av centralstation: Vi drog ner mot sjön och visst är det fräckt med lite raukar och allmänt knastrig natur! Kvällen kom och vi slog läger. Av hygientekniska skäl fick även KLAS följa med. Ni som inte gjort lumpen kan här behöva en förklaring. Kort Lätt Attack Spade – förkortas KLAS… här monterad i bakkant på en Polaris. Den är bra att gräva bajsgropar med. Bomullshav: Ny dag och ryssen skickar sina svalaste vindar! Morgontoaletten med rakning och bad gick SNABBT. Vissa vägar är av sandtyp: Medan andra nästan är belagda: När dasset är större än huset, då är det illa: På tal om hus så är denna taktyp lite okänd för mig, verkade vara rötter eller något krokigt och grovt sjögräs av något slag… verkade lite brandfarligt iaf. Vi hade varsin femlitare med vatten med oss, så när tillfälle ges fyller man självklart upp! Här tankar man annars traktordragna tankvagnar för djuren. Vi kom nu till Hoburgen, ett stenigt område med stor turistanläggning… här finns bla en rauk som i viss vinkel ser ut som en gubbe. Hoburgsgubben. Den kan ni Googla, jag fotade istället fundamentet som skall hålla en skylt… som på massa andra ställen omnämns. Gå till skylten så ser ni gubben i rätt vinkel. Idioter. (gubben var också kass) Vi bytte sida av ön och här breder savannen ut sig! Det var minsann fikapaus. De som inbillar sig att det rör sig om ett par härdade machomän på överlevnadstur blir av denna bild besvikna… både civiliserad och nyttig fika! Jaha, sen var det speleologidags. Här är öppningen: …och här är en bild från insidan: …jo, det är Lummelunda, och nä, man får inte gå in där öppningen är… de har gjort det hela väldigt turistanpassat och är man van vid grottor som Postojna i Slovenien så är denna rätt löjlig. Men visst, denna är ju närmre! Sen åkte vi inåt ön och besökte där en stenåldersbosättning… eller vad det nu var för nåt… vi tog en bild iaf. Det där med att tälta är inte alltid så lätt som det låter… bara för att man hittade ett någorlunda slätt område så innebar inte alltid det med automatik att tältspiken var lätta att få ner. Här är ytterligare ett ställe då vi rivit ur tält mm och börjat banka mot berget… vi skaffade härefter en vass pinne så vi kunde leta tältplats utan att släppa styret. Men visst fann vi lämpliga nattplatser varenda natt! För att bedöma avstånd används ju djupseendet och ju bredare det är emellan ljusinsläppen desto mer exakt kan man bedöma avståndet. (rätt lustigt att Björn Borg blev bra på tennis för övrigt) Militären har historiskt varit starkt närvarande på Gotland och vi besökte flera fästningar, skanser mm och nu hade de även samlat sina museum i mitten av ön så vi hade heldag endast på militärmuseum! Här är det alltså en avståndskikare som provas av dockan, och intill finns en riktigt tung pjäs med samma syfte. Guidningen vi fick var minst sagt strålande, en pensionerad militär hade bara oss där så tidigt på dagen så vi fick svar på alla våra dumma frågor! Dessa fordon ser man ofta i krigsfilmer från WWII men hur många visste att de var svenska? Inte jag iaf… På den gula skylten står att läsa att de tillverkades i Landskrona av företaget Landsverk AB och kallas Pansarbil L-180. Dessa exporterades med stor framgång bla till Holland, när sedan WWII bröt ut tog tyskarna över dessa bilar och man ser dem därför ibland framföras av tyskar. Men de är som sagt svenska och aldrig sålda till Tyskland. Vi besökte även Tingstäde fästning, här var guidningen precis lika dålig som den tidigare varit bra… men bild på medicin blev det iaf. Kalkbrottet i Slite kikade vi på också, jag tog dock bild på kamerahålet. Jaha, den lite kryptiska ämnesrubriken då? Blomstringstid? Jo, psalmen som de sjunger på skolavslutningar är skriven så. Den blomstringstid nu kommer. Inte ”blomstertid”. Och enligt legenden så skrevs den vid en källa på Gotland av en man som hette Israel. Det är flera hundra år sen så vad som stämmer och vad som är påhitt är svårt att veta, källan finns iaf än idag och heter nu som då Hångers källa och är en skön liten lund: Gotland Ring besökte vi flera gånger, dock blev vi aldrig insläppta på själva ringen trots att vi ju faktiskt hade hjälmar! Det hela kan dock ha rört sig om en pengafråga. Vi snurrade vidare… inne på ön är landskapet och naturen till stora delar lika tråkig som resten av Sverige, så vill man ha lite knastrig natur och udda scener får man vackert dra sig ner mot sjön. Lite udda hotell har de dock på öjn! Sjön är dock trevligare. Den ryska sidan av ön har massvis med musselskal som spolats upp: …och vi följde denna musselkust eftersom ju vägen faktiskt gick här! Dock kom vi till en avspärrning så vi fick vända… typiskt när vi ju kommit så långt. Trevliga vägar överallt, dock inget man direkt behöver ATV till: Ja, sen hittade vi ju ett udda hus också! En rostig låda med kodlås och elhydrauliskt nedfällbara uteplatser på: Lade in fler bilder här: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31018.msg571205#msg571205 …och då hittade ju nån att huset låg till försäljning hos Bukowskis minsann! Fina vägar som sagt! Även på norra delen av öjn finns det raukar. Jaha, nähä… nu tog marken slut och vi fick åka båt. Igen. Denna gång var den dock mindre. Vägarna på Fårö var liknadana som de på huvudön: Är man på Gotland skall man fota väderkvarn. Så… fixat! Här gjorde vi avkall på vår självhushållning och smet in på Kutens bensin. Det är en restaurang mm och de serverar galettes. Det hade jag aldrig hört talas om så frågade och fick till svar att det var en matig crêpe. Ehh… aha! Ingen aning… men jag tog en sån. Och detta är nog enda anledningen att åka till Gotland igen! Miljön var också minst sagt trevlig i denna crêperia… som det så fint hette... (men visst, har man kört stormkök i närmare en vecka så är kanske allt annat super) Fårö är rätt litet… visst kan man åka och få guidad tur kring nån filmregissörs hus, men såg priser på 3-4000 så vi valde att istället kolla andra hus. Att visa bild på varenda tältplats är ju segt, men här är iaf utsikten från en. Vi bor på Fårö och har utsikt ner över Fårösund och om vi varit här för några hundra år sedan hade vi fått span på franska och engelska örlogsflottan! Krimkriget pågick och Ryssland stred då mot bla England och Frankrike. …och vid något tillfälle så sökte de sistnämnda männen skydd och gömde sig i detta utvidgade sund. Sista dagen visste vi inte riktigt vad vi skulle göra… så vi åkte in till Visby! Kollade ringmuren med hängtorn, åt kebab och kollade segelbåtar i hamnen. Och jag såg ett plank med ett brevinkast. Planen var att åka hemåt, men båten var tydligen full. Ett par ATV:er kan man ju klämma in varsom, men vill man inte så kan man inte. Så vi fick vackert vänta en dag till… och det gjorde ju inget så sett, men lite lustig attityd hos färjefolket. Vi betalade dessutom BILPRIS, eftersom vi hade fyra hjul. Idioter, jag frågade om husbilar med boggie betalade bil+mc… men fick inget svar. Aja, det blev en natt till och regnet slog till. Det visste jag dock inget om förrän jag vaknade då jag såg att lite av det vita kalkdammet tvättats bort från hjulingen. Så, då vart denna resan avklarad. Kommer inte ihåg hur mycket vi körde där, men det var strax under 100 mil iaf… kommer tyvärr ej heller ihåg hur länge vi var där heller, men det var strax under en vecka. Man hinner med massa om man bara sätter fart! När vi åkte båten hem så sa jag att det dröjde 40 år innan jag kom till den ön och att det gott kan dröja 40 år till nästa gång man åker dit. …men jag har väl kanske mjuknat lite i den frågan. Det är trevligt där, och galettes på Kutens bensin drar! Jag trodde i min enfald att det skulle vara ”gotländsk natur” överallt, men nu när man vet att det till klart största del är likadant där som här… men med vissa undantag, så är det ju med en annan inställing man åker dit. Så vem vet, åker nån dit nu i sommar kanske ni stöter på mig! …och har man orkar kolla så här långt är man värd en bild på resans värdpar: Hoppas nu jag inspirerat någon till lite ATV-semester! 8
Säljes / Suzuki Jimny (bil i UTV-storlek)« skrivet: 5 maj 2016 kl. 16:16:02 »
Har fått en Jimny över, frisk i ram och plåt.
Skicka PM vid intresse, är online rätt sällan så ser därmed eventuella inlägg glest. En 01:a som gått typ 15. Perfekt som jaktbil, terrängkompis när det ösregnar eller kanske utrusta den med rosa fälgar och ha den som tjejbil? Bilder nedan är från nätet för att ge noviser en hint om bilmodellen: (det är alltså en liten plutt) Tänkte mig typ en tjuga. Har även en Nissan King Cab / Navara double cab stående, en 03:a som klarat sig ovanligt bra från rosten, blåmetallic med vit kåpa. 47 000:- är lagt på nya ramlager mm så nu håller det. 33 000 mil och 33 000:- (privatägd) PM för mer info som sagt. 9
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / Smartphone controller« skrivet: 5 mars 2016 kl. 23:13:09 »
För några år sen var detta forum mest ett telefonforum, det diskuterades lurar i varenda tråd.
Tänk om man hade kunna tipsa om denna produkt då! http://www.digital-speedos.co.uk/daytona-smartphone-controller-1724-p.asp Då hade man varit kung i det gänget. 10
Övrigt / DAKAR 2016« skrivet: 28 december 2015 kl. 00:32:45 »
En knapp vecka kvar!
Edit, trillade över en annons med lite anknytning: http://www.blocket.se/stockholm/Marke_pa_Annie_Seel_s_rallyoverall_Dakar2016_64338167.htm?ca=21&w=3 11
Köpes / Hjul Can-Am, väganpassade eller original (ev 12" däck)« skrivet: 16 juni 2015 kl. 12:54:11 »
Det lär bli lite vägåka i sommar och vill inte mala ner Zillagummit så innan jag lägger en beställning på Ceros 26:or kollar jag här!
Originalpuckar kan också vara intressant, är de utan fälg så skall det vara 12". 25 - 26 - 27 tum är aktuellt. Snälla bilhjul är det däremot inte. Klotter, idéer, förslag och frågor är välkomna i tråden. Inte: 12
Övrigt / Bärgningshjälpen« skrivet: 15 september 2014 kl. 12:41:56 »
Sverige är ett stort land men visst vore det väl kul om vi iaf försökte få ihop en rikstäckande bärgningshjälp?
Min tanke är alltså att erbjuda hjälp till de som sänkt sin maskin men saknar vinsch, kört punka, rappat kedjan eller fått soppatorsk... eller kanske fixa sängplats åt nån som råkat sladda sönder sambons rosenrabatt? Visst finns det ofta försäkringar för detta, men man kanske hamnat på ett ställe dit man inte vill ha dom, eller kanske man saknar försäkring som täcker. Då kommer BH! Är detta en vettig tanke? Klottra gärna i tråden så den håller sig på ytan isf! ...och när lista finns kan den klistras. Planen är isf att ni PM:ar mig ert område typ med lite närliggande orter eller så, samt ert nummer. Sen sammanställer man en lista som läggs ut här. Utan alias. ...så kan alla som är oroliga för tjyvar vara lite lugna och de som vill vara anonyma få fortsätta vara det. Men först när "ett gäng" faktiskt anmält sig. En notering vilken typ av hjälp som kan erbjudas kan ju också vara trevligt. Notera att det alltså inte bara gäller ren skogsbärgning, även att få en dunk soppa utmed nån enslig väg kan ju vara guld värt. Eller kanske en släp och hemresa... Det är inte tänkt att vara något man skall tjäna pengar på, men klart att ersättning skall kunna utgå då det ju drar med sig soppautgift för den som bärgar tex. Dvs skälig ersättning, inte timlön och utryckning, traktamente och liknande! Man skall inte vinna något ekonomiskt på andras olycka via denna tråd. 489 gäster, 1 användare (0 dold)
Users active in past minutes: GeFeldz Flest online idag: 524. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|